Gå til innhold

Tråden for oss som vil gå ned resten av sommeren


 cilie

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Lillemus skrev:

Cottage cheese makter jeg bare ikke... Jeg lager den med litt forskjellig, kan bruke kokosmelk (lett) eller styrk melk (tåler ikke fetere melk som er homogenisert). Havregrøt på vann smaker pjuk så det utgår. :) Melk, havregryn og noen dråper stevia (gjerne med vaniljesmak) - blir så godt at! :D 

Bruk mandler også, det metter og er godt i tillegg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, cilie skrev:

Da er vi to. Jeg bare må ha mer! Og jeg kan fint spise mye av slike usunne greier før jeg blir mett eller kvalm😅

 

 

 

Jeg er også sånn. Et kakestykke er for mye, mens hele kaka er for lite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, cilie skrev:

Det er vanskelig, men jeg skjønner poenget ditt.

Når det gjelder kosthold generelt, har jeg blitt delvis hjernevasket til å tro at en del av oss bare må unngå karbo. Jeg blir verken mett av mel, får en velfungerende mage eller blir kvitt suget. 

Alle mager er jo forskjellige, så hva som gir deg en velfungerende mage, kan bare du svare på. Jeg kan ikke spise så mye grønnsaker som det som blir anbefalt, da blir jeg skikkelig ugrei i magen. Spiser jeg for mange boller, blir det lettere krise nedi magen. Men jeg tror det mest er pga gjær og ikke mel. Men at du ikke blir mett av mel, har kanskje noe med typen mel å gjøre? Hvis jeg spiser en skål med corn flakes, er jeg kanskje mett i en halv time. Spiser jeg en skål havregryn, er jeg mett ganske lenge. Det er en grunn til at havregryn er det jeg foretrekker når jeg er på tur. Glutenfri havregryn derimot, er mer som corn flakes.

Vanlig pasta kan du bytte ut med fullkornspasta, eller pasta med grønnsaker i (mener jeg å ha sett i butikken), ris kan byttes til fullkornsris. Litt usikker på disse bollene du snakker om. Kanskje bytte til havre-polarbrød med brunost, eller rømme og syltetøy (det er godt), så blir det ihvertfall litt mat i det også, selv om det ikke akkurat er sunt. Og tørket ananas og mango er veldig godt og enkelt å lage, så slipper du smågodt.

Hadde du blitt veldig mye bedre i magen da du ikke spiste karbo, hadde du vel fortsatt med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg er veldig glad i havregrøt, men har i grunnen ganske motsatt erfaring når det gjelder metthet... Jeg blir ganske fort mett av det, men det holder meg ikke mett så veldig lenge akkurat! Er mye lengre mett av 2 knekkebrød med hvitost og kaviar enn av en stor bolle med havregrøt. Mulig det er magen min som er litt rar... 🤪

Men en skål med kjøleskapsgrøt med nøtter og blåbær (eller litt revet eple eller bringebær f.eks.) er kjempegodt til frokost!

Jeg tror det er best å spise havregryna "rå" for å holde seg mett lenger. Eller, det er ihvertfall min erfaring. Men magen min er ihvertfall rar, så det er ikke sikkert det stemmer 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Trine skrev:

Jeg tror det er best å spise havregryna "rå" for å holde seg mett lenger. Eller, det er ihvertfall min erfaring. Men magen min er ihvertfall rar, så det er ikke sikkert det stemmer 😂

:D Vi er tydeligvis ulike ja, for en stor skål med corn flakes, litt sukker, melk og en eske blåbær holder meg mett leeeenge! Og det fikk jeg vanvittig lyst på...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lillemus skrev:

:D Vi er tydeligvis ulike ja, for en stor skål med corn flakes, litt sukker, melk og en eske blåbær holder meg mett leeeenge! Og det fikk jeg vanvittig lyst på...!

Oh, blåbær! Kanskje jeg burde ta med et spann i skogen nå. Jeg skulle egentlig gå en kjapp tur, for jeg har mye gress å sloss med i dag. Men det er jo så masse, deilig blåbær i skogen nå. Må ta det før den eldste ulldotten har spist opp alt 😅 Han plukker blåbær mens han går. Hvor lenge holder blåbære i kjøleskapet? Jeg får besøk på søndag og de hadde blitt overrasket om jeg serverte selvplukket blåbær til isen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Trine skrev:

Oh, blåbær! Kanskje jeg burde ta med et spann i skogen nå. Jeg skulle egentlig gå en kjapp tur, for jeg har mye gress å sloss med i dag. Men det er jo så masse, deilig blåbær i skogen nå. Må ta det før den eldste ulldotten har spist opp alt 😅 Han plukker blåbær mens han går. Hvor lenge holder blåbære i kjøleskapet? Jeg får besøk på søndag og de hadde blitt overrasket om jeg serverte selvplukket blåbær til isen :D

Jeg kjøper de store i butikken jeg - synes de er vel så gode! Orker ikke plukke selv og fryse ned, må ev. være for å lage litt syltetøy (men fryseren er smekkfull!) - om man fryser bærene hele så siver jo saften ut når man tiner dem og det blir ikke det samme på grøt og frokostblanding synes jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Trine skrev:

Hvor lenge holder blåbær i kjøleskapet? Jeg får besøk på søndag og de hadde blitt overrasket om jeg serverte selvplukket blåbær til isen :D

Til slikt bruk går det helt fint hvis du plukker i dag eller i morgen og oppbevarer dem i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Nå har jeg spist sunt i en uke,lite og ofte og har gått ned 3,3 kilo. Regner ikke med så mye de neste ukene,men det var en bra start :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg kjøper de store i butikken jeg - synes de er vel så gode! Orker ikke plukke selv og fryse ned, må ev. være for å lage litt syltetøy (men fryseren er smekkfull!) - om man fryser bærene hele så siver jo saften ut når man tiner dem og det blir ikke det samme på grøt og frokostblanding synes jeg da.

Tenkte ikke jeg skulle plukke så jeg hadde til hele vinteren. Så gøy er det ikke å plukke bær 😅 Egentlig er det skikkelig kjedelig. Jeg har ikke engang sånn bærpeller, og da tar det en evighet å plukke. Jeg fant ut at jeg måtte prioritere plenklipping i dag. Begynte så klart å regne i det jeg tok ut klipperen. Men det var greit jeg droppet bærplukking, for der jeg vet at det er så mye at jeg gidder å plukke, der var kubjellene. Skjønner ikke hva de skal oppi der for! Gjødsle blåbær kanskje 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trine skrev:

Tenkte ikke jeg skulle plukke så jeg hadde til hele vinteren. Så gøy er det ikke å plukke bær 😅 Egentlig er det skikkelig kjedelig. Jeg har ikke engang sånn bærpeller, og da tar det en evighet å plukke. Jeg fant ut at jeg måtte prioritere plenklipping i dag. Begynte så klart å regne i det jeg tok ut klipperen. Men det var greit jeg droppet bærplukking, for der jeg vet at det er så mye at jeg gidder å plukke, der var kubjellene. Skjønner ikke hva de skal oppi der for! Gjødsle blåbær kanskje 😂

Bærpeller er bare tull - da blir det med så mye rask at man jo sitte og rense i evigheter når man kommer hjem. Plukker alltidfor hånd samme hva slags bær jeg plukker og jeg plukker helt rent så det ikke trengs rens etterpå (bortsett fra å ta hamsen av jordbæra da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lillemus skrev:

Bærpeller er bare tull - da blir det med så mye rask at man jo sitte og rense i evigheter når man kommer hjem. Plukker alltidfor hånd samme hva slags bær jeg plukker og jeg plukker helt rent så det ikke trengs rens etterpå (bortsett fra å ta hamsen av jordbæra da).

Ja, det er sant. Så lenge det ikke surrer fluer og mygg rundt hodet mitt, er det bedre å plukke en og en ute, enn å sitte hjemme og rense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2019 den 11.21, Trine skrev:

Hadde du blitt veldig mye bedre i magen da du ikke spiste karbo, hadde du vel fortsatt med det?

Her kommer jo selvdisiplinen inn igjen da... - Garantert bedre i magen av å leve smart-karbo. I ketose fikk jeg en del bivirkninger i perioder. Jeg bør dessuten leve etter  fodmap-prinsipper. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nå gått opp 300 gram siden i går :( Forstår ikke hvorfor. Men skal ikke gi faen nå,fortsette videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg hadde nå gått opp 300 gram siden i går :( Forstår ikke hvorfor. Men skal ikke gi faen nå,fortsette videre. 

Slike små variasjoner kan du ikke ta deg nær av - de er helt naturlige. Du er flink! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, cilie skrev:

Slike små variasjoner kan du ikke ta deg nær av - de er helt naturlige. Du er flink! 

Takk! Ja det er vel ikke lurt å veie seg hver dag men det er så vanskelig å la være,jeg har veiedag hver fredag. Må vel regne med at det går litt opp og ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2019 den 13.49, cilie skrev:

Her kommer jo selvdisiplinen inn igjen da... - Garantert bedre i magen av å leve smart-karbo. I ketose fikk jeg en del bivirkninger i perioder. Jeg bør dessuten leve etter  fodmap-prinsipper. 

 

Ja, den selvdisiplinen er jo ikke alltid så veldig tilgjengelig. Men jeg tror den kommer mer og mer dersom du setter deg mål som du kan klare med bare bittelitt selvdisiplin. Jeg vet ikke, men tenker kanskje den kan bygges litt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Trine skrev:

Ja, den selvdisiplinen er jo ikke alltid så veldig tilgjengelig. Men jeg tror den kommer mer og mer dersom du setter deg mål som du kan klare med bare bittelitt selvdisiplin. Jeg vet ikke, men tenker kanskje den kan bygges litt opp.

Ja, men det blir litt som i røyke-tråden; kanskje selvdisiplinen rett og slett blir brukt opp på mye annet. Slik det er nå, har jeg ikke orket å være altfor restriktiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på ferie i 9 dager, og droppet helt å telle kalorier. Spiste god mat og drakk god vin 🙂

Hadde lagt på meg ca 700 g - og føler at alt har havnet i puppene 😄 Veldig rart!

Vel jeg er tilbake på kaloritelling, og har allerede gått ned igjen 400 g - men puppene er like store. Jaja - etter hvert slankere rygg, mage og lår og et nr større i brystpartiet er kanskje ikke å forakte...!

Så alt i alt er jeg nå tilbake til der jeg var da jeg startet kartleggingen for 2 måneder siden 😛 😞 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at gram er så lite at jeg ikke klarer å glede meg over det. Veide meg nå og må si noen hundre gram bare gjør meg irritert. Nå trodde jeg det skulle være litt mer, for i går hadde jeg på meg en t-skjorte på jobb, som jeg opplevde for trang til å bruke i vår. Kanskje jeg bare var mer kritisk i vår da vi gikk over fra store vinterjakker til mindre klær da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...