Gå til innhold

Er kognitiv terapi på vei ut? Tenke nytt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Overhørte på jobben idag en psykolog som sa til en psykiater at det har vært altfor mye fokus på kognitiv terapi og at en må begynne å tenke nytt. Altså generelt. 

Er du enig, Kupton?

Anonymkode: 5a626...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter at psykodynamisk terapi hadde vært enerådende alt for lenge, kom kognitiv terapi som et befriende fremskritt på 80-tallet. Primært for behandling av depresjon. Når noe har stått på stedet hvil i hundre år, ble det knyttet store forhåpninger til CBT. Så begynte en å utvikle CBT også for andre lidelser enn depresjon. Dels med stort hell, dels med begrenset hell.

Men heldigvis stopper ikke utviklingen opp. Fra CBT utvikles det videre nye behandlingsmetoder som er enda mer effektive for enkelte lidelser. Det mest nærliggende er metakognitiv terapi for angstlidelser inkl. PTSD og OCD.

Da jeg begynte i psykiatrien, syntes jeg det var uforståelig at kloke leger/psykiatere faktisk trodde at en tilnærming var riktig for alle psykiske sykdommer. Helt ulikt somatikken der det absolutt ikke er slik. CBT var et enormt fremskritt, men verden går videre, og det utvikles mer spesifikke terapier for ulike lidelser og ulike personer med samme lidelse. Mentaliseringsbasert terapi og metakognitiv terapi er eksempel på slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Å henge seg opp i EN terapiretning tror jeg ikke tjener til noe godt. Der vil alltid väre de som ikke nyttiggjör seg samme terapiform for samme problematikk. En behandler med kognitiv terapi (eller andre retninger) som sin religion, produserer stort sett en del fnatt. Jeg tror på det å kombinere flere retninger etter önsker, målsetting, personlighet, og opplevd effekt - som bör gå begge veier. 

Jeg kan si at for meg har den kognitive biten värt nyttig i forhold til å takle konkrete symptomer, men mer dyptplöyende effekt har jeg ikke opplevd. Der er det den mer psykodynamiske siden jeg har opplevd mest positiv effekt av. Ergo har jeg lite tro på ensartet terapi om man har komplisert problematikk.  Mot mer konkrete utfordringer (som en spesifikk fobi), tror jeg kognitiv terapi er ypperlig for veldig mange.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...