Gå til innhold

Vanlig at en søster eller bror favoriserer et søsken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi er godt voksne. Har to søsken. Og det som merkes er at de to har veldig god kontakt, mens jeg har nesten ikke kontakt med de. 

En av søskene har begynt å invitere alle i familien unntatt meg i selskap. Min mor sier at årsaken er at jeg ikke pleier å invitere noen til selskap. Jeg er vel selv skyld i det men jeg har bodd trangt og veldig lite inntil nå. Nå har jeg litt større plass. 

Nå fikk tantebarnet mitt ny leilighet. Hun inviterte alle unntatt meg. Følte meg litt rar og utenfor da. Men jeg bør vel ikke føle det sånn med tanke på at dette er nok min egen skyld  

Hvordan er det med deres kontakt med søsken? 

Anonymkode: 51ac4...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er godt voksne. Har to søsken. Og det som merkes er at de to har veldig god kontakt, mens jeg har nesten ikke kontakt med de. 

En av søskene har begynt å invitere alle i familien unntatt meg i selskap. Min mor sier at årsaken er at jeg ikke pleier å invitere noen til selskap. Jeg er vel selv skyld i det men jeg har bodd trangt og veldig lite inntil nå. Nå har jeg litt større plass. 

Nå fikk tantebarnet mitt ny leilighet. Hun inviterte alle unntatt meg. Følte meg litt rar og utenfor da. Men jeg bør vel ikke føle det sånn med tanke på at dette er nok min egen skyld  

Hvordan er det med deres kontakt med søsken? 

Anonymkode: 51ac4...f4e

Jeg har to helsøsken og et halvsøsken og har av naturlige grunner ikke så god kontakt med halvsøskenet. Men det kunne ikke fall meg inn å be ett av helsøsknene i et selskap og ikke det andre! Høres veldig rart ut at voksne søsken utelater ett bare fordi vedkommende ikke har hatt anledning til å be til selskap selv... Ganske så overfladisk spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg har to helsøsken og et halvsøsken og har av naturlige grunner ikke så god kontakt med halvsøskenet. Men det kunne ikke fall meg inn å be ett av helsøsknene i et selskap og ikke det andre! Høres veldig rart ut at voksne søsken utelater ett bare fordi vedkommende ikke har hatt anledning til å be til selskap selv... Ganske så overfladisk spør du meg.

Jeg synes det er rart og. Jeg ble litt skuffet over at de velger å utelukke meg i besøk pga at jeg ikke har hatt annledning til store besøk hos meg. Men min mor sa at årsaken er at jeg må invitere folk til besøk for da får jeg komme i besøkene.. jaja er enig med deg. Det virker overfladisk

 

Anonymkode: 51ac4...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg har to helsøsken og et halvsøsken og har av naturlige grunner ikke så god kontakt med halvsøskenet. Men det kunne ikke fall meg inn å be ett av helsøsknene i et selskap og ikke det andre! Høres veldig rart ut at voksne søsken utelater ett bare fordi vedkommende ikke har hatt anledning til å be til selskap selv... Ganske så overfladisk spør du meg.

Jeg fikk også beskjed av min mor at jeg må invitere søskene mine med familiene sine på besøk til meg i løpet av kort tid slik at jeg holder meg i kontakt med familie... 

Anonymkode: 51ac4...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk også beskjed av min mor at jeg må invitere søskene mine med familiene sine på besøk til meg i løpet av kort tid slik at jeg holder meg i kontakt med familie... 

Anonymkode: 51ac4...f4e

Å kjære... Hva slags familieforhold er dette da?! Høres helt merkelig ut for meg. Om noen skulle kommet og pålagt meg noe slikt så skal jeg love deg at jeg er barnslig nok til i alle fall IKKE å holde noe selskap! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg gjør ikke forskjell på søsken, selv om mitt ene søsken gir mer av seg selv enn det andre. 

Men jeg gjør forskjell på venner når vi skal ha selskap. Pga av at vi har begrenset med plass prioriterer vi de som inviterer oss. Jeg synes det er helt naturlig. 

Et vennepar inviterer aldri til noe som helst og vi har nå sluttet å be dem. Det kommer til et punkt hvor man blir lei av å gi, gi og gi og aldri få noe tilbake. 

Jeg er enig med din mor, selv om jeg ikke ville gjort forskjell på familie. 

Selv om du ikke har plass til alle, kan du invitere få om gangen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg gjør ikke forskjell på søsken, selv om mitt ene søsken gir mer av seg selv enn det andre. 

Men jeg gjør forskjell på venner når vi skal ha selskap. Pga av at vi har begrenset med plass prioriterer vi de som inviterer oss. Jeg synes det er helt naturlig. 

Et vennepar inviterer aldri til noe som helst og vi har nå sluttet å be dem. Det kommer til et punkt hvor man blir lei av å gi, gi og gi og aldri få noe tilbake. 

Jeg er enig med din mor, selv om jeg ikke ville gjort forskjell på familie. 

Selv om du ikke har plass til alle, kan du invitere få om gangen. 

 

Det er slik at jeg har ikke orket å holde noen besøk mens jeg var alene. Skal forsøke å bli flinkere. Men jeg er av typen at de kan ta turen innom. Men de forventer invitasjon.

1 time siden, Lillemus skrev:

Å kjære... Hva slags familieforhold er dette da?! Høres helt merkelig ut for meg. Om noen skulle kommet og pålagt meg noe slikt så skal jeg love deg at jeg er barnslig nok til i alle fall IKKE å holde noe selskap! 

Jeg hadde forventet mer forståelse av familien for dette. Jeg er enig med deg i at det virker veldig merkelig. Det er ikke alle som er av typen til å invitere folk på besøk.  Mener at de kan komme innom men mulig de synes det er ufint å be seg selv og derfor forventer de invitasjon. 

Tydeligvis så kommer de nok ikke til å invitere meg med i familieselskap så lenge jeg ikke inviterer de.

Jeg føler at de to søskene mine alltid har gått veldig godt i lag mens jeg har ofte blitt mer utenfor. 

Anonymkode: 51ac4...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg gjør ikke forskjell på søsken, selv om mitt ene søsken gir mer av seg selv enn det andre. 

Men jeg gjør forskjell på venner når vi skal ha selskap. Pga av at vi har begrenset med plass prioriterer vi de som inviterer oss. Jeg synes det er helt naturlig. 

Et vennepar inviterer aldri til noe som helst og vi har nå sluttet å be dem. Det kommer til et punkt hvor man blir lei av å gi, gi og gi og aldri få noe tilbake. 

Jeg er enig med din mor, selv om jeg ikke ville gjort forskjell på familie. 

Selv om du ikke har plass til alle, kan du invitere få om gangen. 

 

Det er det min søster virker til å gjøre. Hun prioriterer nok de som inviterer henne på besøk. Men jeg har alltid følt meg utenfor i selskap med søskene mine for de har veldig god kjemi. Men ok .. De må få velge slik de vil ha det. 

Anonymkode: 51ac4...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det min søster virker til å gjøre. Hun prioriterer nok de som inviterer henne på besøk. Men jeg har alltid følt meg utenfor i selskap med søskene mine for de har veldig god kjemi. Men ok .. De må få velge slik de vil ha det. 

Anonymkode: 51ac4...f4e

Jeg er ikke helt enig med Lillemus i denne tråden. Jeg synes din mor har forsøkt å gi deg et godt råd. 

Rådet hun gir deg er ganske enkelt at hvis man skal ha er godt forhold til folk rundt seg, må man bidra til det selv også. 

Jeg er ikke enig med hvordan din søster gjør det, men man kan bare begynne med seg selv. 

Du trenger ikke gjøre så mye ut av ting. Det kan f.eks være en enkel salat m/brød. 

Eller en kaffe og en kake f.eks. 

Eller bare oppskåret frukt og nøtter. 

Eller ost og kjeks.

Din mor gir det et godt råd. Det kan hende hun gir et annet råd til din søster. Til henne kan det være hun sier at hun synes du burde bli bedt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg er ikke helt enig med Lillemus i denne tråden. Jeg synes din mor har forsøkt å gi deg et godt råd. 

Rådet hun gir deg er ganske enkelt at hvis man skal ha er godt forhold til folk rundt seg, må man bidra til det selv også. 

Jeg er ikke enig med hvordan din søster gjør det, men man kan bare begynne med seg selv. 

Du trenger ikke gjøre så mye ut av ting. Det kan f.eks være en enkel salat m/brød. 

Eller en kaffe og en kake f.eks. 

Eller bare oppskåret frukt og nøtter. 

Eller ost og kjeks.

Din mor gir det et godt råd. Det kan hende hun gir et annet råd til din søster. Til henne kan det være hun sier at hun synes du burde bli bedt. 

Jeg har nok egentlig ingen grunn til å klage med tanke på at jeg har ikke selv lagt opp til noe særlig med kontakt med mine søsken. Men det oppleves litt kjipt å være den søsteren som ikke blir inkludert. Men hvis jeg ser det fra motsatt side så kanskje jeg selv hadde synes det var litt merkelig dersom det var motsatt. Altså at søsteren min var som meg, og aldri inviterte til besøk. 

Jeg har vært lenge alene og hatt situasjoner som gjorde at jeg ikke orket å arrangere noen besøk. Jeg og søskene mine er svært ulike også. 

Jeg er uansett enig med lillemus at det er unødvendig å utelukke en søster fra et selskap selv om vedkommende ikke pleier å arrangere besøk selv. Men jeg forstår det du mener og. 

Anonymkode: 51ac4...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tror det er vanlig. Min søster har et bedre vennskap til min bror enn jeg har selv om vi var gode venner når vi var små. Jeg er alene og min bror og søster har samboer med barn. Min mor bor og alene med lillebroren min på 18 og han har selvfølgelig fått seg kjæreste. Så da er det meg igjen som snart blir 30.

Endret av Hemliganonym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får begynne å planlegge et selskap og invitere hele gjengen, så får du nok noen invitasjoner tilbake. Det er sikkert riktig som din mor sier. Når det er én som aldri inviterer tilbake er det dessverre ikke uvanlig at vedkommende etter hvert strykes fra gjestelisten. De tror kanskje at du ikke er så interessert i å omgås siden du ikke inviterer til noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...