Gå til innhold

Skal fortsette utredning og behandling hos ny psykolog, ønsker tips til hvordan gjøre overgangen best mulig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt kontakt med psykiatrien siden 2015. Jeg har gått til nå gått til utredning og behandling hos psykolog som jeg begynte hos i november 2018. Vi ble nesten ferdig med ny utredning før jeg måtte avslutte grunnet flytting. Han kommer til å oversende "saken" min til poliklinikken hit jeg har flyttet samt fjerne tidligere diagnose satt av en annen behandler og redegjøre for hvilken utredning vi har gjennomført til nå og tentativ diagnose som han ønsker skal utredes videre.

Jeg vet ikke hvilken behandler jeg vil få ennå, men psykologen har sagt at jeg vil få tildelt en behandler så snart som mulig og at jeg slipper å gå igjennom vurderingen av inntaksteam der de vurderer om du har rett til/vil få behandling hos poliklinikken eller ikke fordi saken blir oversendt og blir da ikke vurdert på nytt.

Ønsker gjerne tips til hvordan gjøre overgangen best mulig, spesielt da utredningen skal fortsettes av ny behandler?

Anonymkode: d8b94...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor trenger du i det hele tatt å gå til psykolog da? Hvis du er så velfungerende at du klarer å studere (regner med det er derfor du skal flytte) så er det kanskje bedre at noen andre får den plassen som trenger den mer enn deg?

Anonymkode: 3a478...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor trenger du i det hele tatt å gå til psykolog da? Hvis du er så velfungerende at du klarer å studere (regner med det er derfor du skal flytte) så er det kanskje bedre at noen andre får den plassen som trenger den mer enn deg?

Anonymkode: 3a478...6c7

Det er egentlig det jeg også tenker, men psykologen insisterer på at det absolutt er nødvendig å ha videre kontakt med psykiatrien. Også har man jo ingen garanti for at man ikke har behov for oppfølging i senere tid selvom det går forholdsvis bra akkurat nå. Hvor lenge det vil vare er jo umulig å vite.

Anonymkode: d8b94...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor trenger du i det hele tatt å gå til psykolog da? Hvis du er så velfungerende at du klarer å studere (regner med det er derfor du skal flytte) så er det kanskje bedre at noen andre får den plassen som trenger den mer enn deg?

Anonymkode: 3a478...6c7

Og hva er diagnosen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt kontakt med psykiatrien siden 2015. Jeg har gått til nå gått til utredning og behandling hos psykolog som jeg begynte hos i november 2018. Vi ble nesten ferdig med ny utredning før jeg måtte avslutte grunnet flytting. Han kommer til å oversende "saken" min til poliklinikken hit jeg har flyttet samt fjerne tidligere diagnose satt av en annen behandler og redegjøre for hvilken utredning vi har gjennomført til nå og tentativ diagnose som han ønsker skal utredes videre.

Jeg vet ikke hvilken behandler jeg vil få ennå, men psykologen har sagt at jeg vil få tildelt en behandler så snart som mulig og at jeg slipper å gå igjennom vurderingen av inntaksteam der de vurderer om du har rett til/vil få behandling hos poliklinikken eller ikke fordi saken blir oversendt og blir da ikke vurdert på nytt.

Ønsker gjerne tips til hvordan gjøre overgangen best mulig, spesielt da utredningen skal fortsettes av ny behandler?

Anonymkode: d8b94...c99

Bare møt opp når du får time.

Anonymkode: 4aa1d...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor trenger du i det hele tatt å gå til psykolog da? Hvis du er så velfungerende at du klarer å studere (regner med det er derfor du skal flytte) så er det kanskje bedre at noen andre får den plassen som trenger den mer enn deg?

Anonymkode: 3a478...6c7

Hva slags svar er dette? Du kan nok være trygg på at ts ikke ville fått psykologhjelp hvis hen ikke trengte det. I alle fall ikke  i DPS-systemet.

Endret av Surrehuggu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor trenger du i det hele tatt å gå til psykolog da? Hvis du er så velfungerende at du klarer å studere (regner med det er derfor du skal flytte) så er det kanskje bedre at noen andre får den plassen som trenger den mer enn deg?

Anonymkode: 3a478...6c7

Merkelig utsagn.

Det er mange studenter som går til psykolog. Jeg synes det er lite gjennomtenkt å foreslå at plassen til trådstarter heller bør gis til en annen. Hvis DPS mener at en person har rett til helsehjelp hos dem, så har personen nettopp den retten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er egentlig det jeg også tenker, men psykologen insisterer på at det absolutt er nødvendig å ha videre kontakt med psykiatrien. Også har man jo ingen garanti for at man ikke har behov for oppfølging i senere tid selvom det går forholdsvis bra akkurat nå. Hvor lenge det vil vare er jo umulig å vite.

Anonymkode: d8b94...c99

Syns ikke det er rett prioritering av dps å prioritere sånne som deg som er velfungerende nok til å studere og ha venner og et sosialt liv.. 

Ja du har kanskje fått traumer pga at du har blitt behandlet dårlig i psykiatrien, men det er også andre som har traumer fordi de ikke får hjelp i det hele tatt av psykiatrien fordi sånne velfungerende folk som deg tar opp plassen!

Anonymkode: 3a478...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke det er rett prioritering av dps å prioritere sånne som deg som er velfungerende nok til å studere og ha venner og et sosialt liv.. 

Ja du har kanskje fått traumer pga at du har blitt behandlet dårlig i psykiatrien, men det er også andre som har traumer fordi de ikke får hjelp i det hele tatt av psykiatrien fordi sånne velfungerende folk som deg tar opp plassen!

Anonymkode: 3a478...6c7

Jeg har en venninne som studerer psykologi (profesjonsstudiet). Hun er sosial og har mange venner. Hun har også anoreksi og går til psykolog. 

Bare et eksempel.

- Vet du egentlig nok om hva du snakker om?🤔 Man kan være relativt velfungerende selv om man sliter veldig.

Selv holder jeg på med master. Jeg har godt sosialt nettverk. Samtidig har jeg bipolar 1 og PTSD etter å ha blitt misbrukt. 

Synes du bør være litt mer forsiktig med hva du sier.

 

Anonymkode: 375b3...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke det er rett prioritering av dps å prioritere sånne som deg som er velfungerende nok til å studere og ha venner og et sosialt liv.. 

Ja du har kanskje fått traumer pga at du har blitt behandlet dårlig i psykiatrien, men det er også andre som har traumer fordi de ikke får hjelp i det hele tatt av psykiatrien fordi sånne velfungerende folk som deg tar opp plassen!

Anonymkode: 3a478...6c7

👎k Jeg får ikke bort tommelen igjen. Men vil bare si at det er trist hvis du ikke får hjelp om du trenger det. Jeg skjønner godt da at du blir frustrert over at "alle andre" får plass på DPS og ikke du 

Endret av Surrehuggu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som studerer psykologi (profesjonsstudiet). Hun er sosial og har mange venner. Hun har også anoreksi og går til psykolog. 

Bare et eksempel.

- Vet du egentlig nok om hva du snakker om?🤔 Man kan være relativt velfungerende selv om man sliter veldig.

Selv holder jeg på med master. Jeg har godt sosialt nettverk. Samtidig har jeg bipolar 1 og PTSD etter å ha blitt misbrukt. 

Synes du bør være litt mer forsiktig med hva du sier.

 

Anonymkode: 375b3...833

Å ha anoreksi er ikke det samme som å slite psykisk.

Å ha bipolar og ptsd betyr heller ikke nødvendigvis at man sliter så veldig psykisk. Hadde du vært alvorlog psyk så hadde du ikke klart verken å studere eller ha venner skal jeg si det. Du vet virkelig ikke hvordan det er å være alvorlig psykisk syk hvis du tror at du, som klarer å ta master og samtidig har et godt sosialt nettverk med både kjærester og venner er alvorlig psykisk syk.

Jeg sier for all del ikke at du ikke kan slite med de diagnosene dine, men at du sliter alvorlig, den må du dra lenger ut på landet med. Det er ikke diagnosene som sier noe om hvor mye en sliter, det er funksjonsnivået ditt 😊 

Anonymkode: 3a478...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å ha anoreksi er ikke det samme som å slite psykisk.

Å ha bipolar og ptsd betyr heller ikke nødvendigvis at man sliter så veldig psykisk. Hadde du vært alvorlog psyk så hadde du ikke klart verken å studere eller ha venner skal jeg si det. Du vet virkelig ikke hvordan det er å være alvorlig psykisk syk hvis du tror at du, som klarer å ta master og samtidig har et godt sosialt nettverk med både kjærester og venner er alvorlig psykisk syk.

Jeg sier for all del ikke at du ikke kan slite med de diagnosene dine, men at du sliter alvorlig, den må du dra lenger ut på landet med. Det er ikke diagnosene som sier noe om hvor mye en sliter, det er funksjonsnivået ditt 😊 

Anonymkode: 3a478...6c7

Det er ikke rart du ikke har venner så uempatisk og sykelig gjentakende på samme gnålet som du er. Er du nektet behandling pga aspergerdiagnosen din?

Anonymkode: 2aca7...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor trenger du i det hele tatt å gå til psykolog da? Hvis du er så velfungerende at du klarer å studere (regner med det er derfor du skal flytte) så er det kanskje bedre at noen andre får den plassen som trenger den mer enn deg?

Anonymkode: 3a478...6c7

Mener du at man er nødt til å velge vekk jobb og studier for å skulle kvalifisere til behandling? Heldigvis har de som vurderer rett til behandling, andre synspunkter enn deg på dette området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke det er rett prioritering av dps å prioritere sånne som deg som er velfungerende nok til å studere og ha venner og et sosialt liv.. 

 Ja du har kanskje fått traumer pga at du har blitt behandlet dårlig i psykiatrien, men det er også andre som har traumer fordi de ikke får hjelp i det hele tatt av psykiatrien fordi sånne velfungerende folk som deg tar opp plassen!

Anonymkode: 3a478...6c7

Jeg synes det er feil av deg å komme med en slik uttalelse når du ikke kjenner meg, min situasjon eller hva jeg har slitt og ennå sliter med. Du kan ikke vurdere hvorvidt det er rett å prioritere at jeg får behandling eller ikke basert på det lille du vet ut i fra det jeg har skrevet her. Jeg har vert veldig psykisk syk og var diagnostisert med en alvorlig diagnose, ble skrevet ut fra akuttpsykiatrisk etter en 4 måneders lang innleggelse for bare 1/2 år siden. Sjansen for tilbakefall uten oppfølging fra psykiatrien er stor i følge psykologen. Holder det ikke at psykologen i samråd med flere overleger og andre psykologer har vurdert det slik at det er nødvendig med videre utredning og behandling?

Anonymkode: d8b94...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er feil av deg å komme med en slik uttalelse når du ikke kjenner meg, min situasjon eller hva jeg har slitt og ennå sliter med. Du kan ikke vurdere hvorvidt det er rett å prioritere at jeg får behandling eller ikke basert på det lille du vet ut i fra det jeg har skrevet her. Jeg har vert veldig psykisk syk og var diagnostisert med en alvorlig diagnose, ble skrevet ut fra akuttpsykiatrisk etter en 4 måneders lang innleggelse for bare 1/2 år siden. Sjansen for tilbakefall uten oppfølging fra psykiatrien er stor i følge psykologen. Holder det ikke at psykologen i samråd med flere overleger og andre psykologer har vurdert det slik at det er nødvendig med videre utredning og behandling?

Anonymkode: d8b94...c99

Du bør bare ignorere det grinebiteren skriver. Ikke bruk energi på det, det er bare tull det som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å ha anoreksi er ikke det samme som å slite psykisk.

Å ha bipolar og ptsd betyr heller ikke nødvendigvis at man sliter så veldig psykisk. Hadde du vært alvorlog psyk så hadde du ikke klart verken å studere eller ha venner skal jeg si det. Du vet virkelig ikke hvordan det er å være alvorlig psykisk syk hvis du tror at du, som klarer å ta master og samtidig har et godt sosialt nettverk med både kjærester og venner er alvorlig psykisk syk.

Jeg sier for all del ikke at du ikke kan slite med de diagnosene dine, men at du sliter alvorlig, den må du dra lenger ut på landet med. Det er ikke diagnosene som sier noe om hvor mye en sliter, det er funksjonsnivået ditt 😊 

Anonymkode: 3a478...6c7

Det er viktig at en også behandler de som studerer og arbeider slik at de ikke faller ut av arbeidslivet. Det er tross alt de som arbeider som gjør at vi har penger til både helsevesen og trygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, kupton skrev:

Det er viktig at en også behandler de som studerer og arbeider slik at de ikke faller ut av arbeidslivet. Det er tross alt de som arbeider som gjør at vi har penger til både helsevesen og trygd.

Mener du med dette at alt som betyr noe er penger? Har ikke verdigheten til folk noe å si? Har ikke alle mennesker rett til et verdig liv?

Anonymkode: 3a478...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mener du med dette at alt som betyr noe er penger? Har ikke verdigheten til folk noe å si? Har ikke alle mennesker rett til et verdig liv?

Anonymkode: 3a478...6c7

Tilogmed de som studerer eller arbeider har rett til et verdig liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, elina777 skrev:

Tilogmed de som studerer eller arbeider har rett til et verdig liv

Nå er det jo gjerne sånn at ting går hånd i hånd. Altså klarer man å dra på skolen eller jobben hver dag så er det vel ganske liten sannsynlighet for at samme person sitter hjemme i mørket i sin egen avføring og ikke har dusjet på ën uke 😊

Man har et bra verdig liv syns jeg om man klarer å arbeide og har et godt sosialt liv 😊

Anonymkode: b38e1...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo gjerne sånn at ting går hånd i hånd. Altså klarer man å dra på skolen eller jobben hver dag så er det vel ganske liten sannsynlighet for at samme person sitter hjemme i mørket i sin egen avføring og ikke har dusjet på ën uke 😊

Man har et bra verdig liv syns jeg om man klarer å arbeide og har et godt sosialt liv 😊

Anonymkode: b38e1...d02

Snakker du nå om mennesker med psykiske lidelser eller er det andre pasientgrupper du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...