Gå til innhold

Voksen kropp - 10 år i sinn?


påskelilje

Anbefalte innlegg

Jeg traff på en mann på min alder, som var annerledes enn de fleste. Ganske godt ordforråd, men enkel i måten å snakke på, litt intens i samtalen, forstod ikke helt at jeg ikke var interessert i å snakke mye. Minnet litt om en ivrig og engasjert 10-åring som ville fortelle om noe han var veldig opptatt av. Virket som en snill mann, men litt "enkel" i tankegangen. Litt nervøs, fiklet/fomlet endel med det han hadde i hendene. Er det dette som kan være lettere psykisk utviklingshemming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Jeg traff på en mann på min alder, som var annerledes enn de fleste. Ganske godt ordforråd, men enkel i måten å snakke på, litt intens i samtalen, forstod ikke helt at jeg ikke var interessert i å snakke mye. Minnet litt om en ivrig og engasjert 10-åring som ville fortelle om noe han var veldig opptatt av. Virket som en snill mann, men litt "enkel" i tankegangen. Litt nervøs, fiklet/fomlet endel med det han hadde i hendene. Er det dette som kan være lettere psykisk utviklingshemming?

Kan være. Men tenkte også på autist.

Anonymkode: cfcae...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan være. Men tenkte også på autist.

Anonymkode: cfcae...7c6

Det er vel stort spekter på autister, men jeg tenkte ikke på det da jeg snakket med ham....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, påskelilje skrev:

Det er vel stort spekter på autister, men jeg tenkte ikke på det da jeg snakket med ham....

Jeg kjenner en kvinne som har de samme kjennetegnene. Jeg tror ikke hun har noen annen diagnose enn Asperger, men det er åpenbart at hun også har en grad av psykisk utviklingshemning. Hennes mentale alder er vel 10 - 12 år i situasjoner der alt er rolig og rutinene følges. 

Hun har en praktikantjobb i Staten der hun gjør forefallende rutinearbeid (typisk sånt som mange voksne ville synes var kjedelig etter kort tid) og bor i et bofellesskap med et visst tilsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laban skrev:

Jeg kjenner en kvinne som har de samme kjennetegnene. Jeg tror ikke hun har noen annen diagnose enn Asperger, men det er åpenbart at hun også har en grad av psykisk utviklingshemning. Hennes mentale alder er vel 10 - 12 år i situasjoner der alt er rolig og rutinene følges. 

Hun har en praktikantjobb i Staten der hun gjør forefallende rutinearbeid (typisk sånt som mange voksne ville synes var kjedelig etter kort tid) og bor i et bofellesskap med et visst tilsyn.

Hmm... Jeg trodde at aspergere ikke kunne være psykisk utviklingshemmede? Trodde de derimot var skarpe og smarte, gjerne ved godt utviklede språkferdigheter i tidlig alder. 

 

Anonymkode: cfcae...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Manisk depressiv, eller bipolar lidelse som det kalles nå?

Kjenner en i 50-årene som fikk det over natten i tenårene. Han er ganske umoden i oppførsel, intenst opp og ned i humør, kan le hysterisk og så bli helt innelukket. Kommer med merkelige spørsmål, treningsnarkoman. Da en i nær familie døde for ikke så lenge siden, ble han bare enda verre. Må nå ha noen rundt seg da han er blitt noe virkelighetsfjern og sliter fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, laban skrev:

Jeg kjenner en kvinne som har de samme kjennetegnene. Jeg tror ikke hun har noen annen diagnose enn Asperger, men det er åpenbart at hun også har en grad av psykisk utviklingshemning. Hennes mentale alder er vel 10 - 12 år i situasjoner der alt er rolig og rutinene følges. 

Hun har en praktikantjobb i Staten der hun gjør forefallende rutinearbeid (typisk sånt som mange voksne ville synes var kjedelig etter kort tid) og bor i et bofellesskap med et visst tilsyn.

Jeg tror ikke denne mannen hadde Aspergers. Vet at de med Aspergers kan være temmelig ulike hverandre, men jeg oppfattet ham mer "enkel" enn det som ofte er tilfellet for de med denne diagnosen. Han var ivrig på smalltalk, men på en litt spesiell måte, i tillegg til noen litt mer intense temaer.

Ble bare litt nysgjerrig på ham, og har tenkt en del på ham i ettertid og lurt på hvordan hverdagen hans er - evt jobb, venner, sosialt liv etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Svein E. skrev:

Manisk depressiv, eller bipolar lidelse som det kalles nå?

Kjenner en i 50-årene som fikk det over natten i tenårene. Han er ganske umoden i oppførsel, intenst opp og ned i humør, kan le hysterisk og så bli helt innelukket. Kommer med merkelige spørsmål, treningsnarkoman. Da en i nær familie døde for ikke så lenge siden, ble han bare enda verre. Må nå ha noen rundt seg da han er blitt noe virkelighetsfjern og sliter fælt.

Hm - kanskje det.... Jeg har ikke noen særlig erfaring med BP, men det kan jo være at han sliter med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hmm... Jeg trodde at aspergere ikke kunne være psykisk utviklingshemmede? Trodde de derimot var skarpe og smarte, gjerne ved godt utviklede språkferdigheter i tidlig alder. 

 

Anonymkode: cfcae...7c6

Det trodde jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
2 timer siden, Svein E. skrev:

Manisk depressiv, eller bipolar lidelse som det kalles nå?

Kjenner en i 50-årene som fikk det over natten i tenårene. Han er ganske umoden i oppførsel, intenst opp og ned i humør, kan le hysterisk og så bli helt innelukket. Kommer med merkelige spørsmål, treningsnarkoman. Da en i nær familie døde for ikke så lenge siden, ble han bare enda verre. Må nå ha noen rundt seg da han er blitt noe virkelighetsfjern og sliter fælt.

Det som trådstarter beskriver er ikke akkurat typisk BP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig er vedkommende bare litt "kort". På fagspråket kalles det "Marginal intellektuell fungering" IQ 71-85.

Det som kalles "Mild (lett) PU", er absolutt ikke "mild/lett". Det er meget påfallende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm... Jeg trodde at aspergere ikke kunne være psykisk utviklingshemmede? Trodde de derimot var skarpe og smarte, gjerne ved godt utviklede språkferdigheter i tidlig alder. 

Anonymkode: cfcae...7c6

 

6 timer siden, påskelilje skrev:

Det trodde jeg og.

Det er en "tredjepart" som har fortalt meg om den diagnosen, og jeg vet ikke hvor lenge det er siden den ble satt eller hvorcriktig den er. Det jeg har sett mange ganger, er at små rutinebrudd og "avvik" er helt forferdelige for henne, selv om hun vanligvis er svært rolig. Dessuten er hukommelsen mye bedre enn andre - eh - intellektuelle ferdigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er store endringer i tenkningen omkring psykologiske og funksjonelle avvik i vår tid. Mange med store handicap har universitetsgrader og er nådd veldig langt i dagens verden og kan ikke betegnes som " korte" i noen betydning.

Folk er støtt sett veldig hyggelige og oppmerksomme synes jeg. Enkelte har kanskje stygge baktanker. Vet kanskje at du har bil og tenker kanskje at dette er menneske som kan være kjekt å kjenne.

Det er veldig vanskelig å klare seg uten bil i dag synes jeg. Det bare når man er i butikken. Man må velge hvilke varer man vil prioritere å kjøpe fordi man skal jo frakte dem med seg selv om vi her er superheldige å har god kollektiv buss og tog. Derfor blir ofte kålhoder og poteter og rotgrønnsaker liggende og man velger hovedsaklig mat som er " mettende".Noe som ofte lett blir mye raske karbohydrater.

Veldig vanskelig å ikke kjøre bil. Men man kan jo drosje mye pr. år for samme kostnad og vel så det.

Det er ikke lett å følge med på alt i dag synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten trillebår og ikke så lang gangavstand men ting kan bli tungt og slite på armer for det i det lange løp. Enkelte ting vet man først når man har erfart det tror jeg.

Men selv har jeg lite å klage og syte for så langt. Bare glad så lenge været holder denne sommeren jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er ikke så lett ofte å forstå så mye av andre menneskers liv føler jeg. Derfor holder vi jo selvsagt alle våres alles frihet så høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, kupton skrev:

Mest sannsynlig er vedkommende bare litt "kort". På fagspråket kalles det "Marginal intellektuell fungering" IQ 71-85.

Det som kalles "Mild (lett) PU", er absolutt ikke "mild/lett". Det er meget påfallende.

Uttrykket "litt kort" var det jeg umiddelbar også tenkte, men jeg visste ikke om det var PK å skrive det 😄 

Takk for fagterminologi. Googlet litt, og tenker at det er dette det handlet om for han jeg traff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På 14.8.2019 den 10.22, påskelilje skrev:

Det trodde jeg og.

Vi har jo sett også her inne at aspergere finnes i forskjellige varianter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...