Gå til innhold

Hvorfor skjønner nesten ingen hva mennesker bør spise?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er litt frustrert.

vi blir kjukkere og sykere. Nesten alle har en sykdom eller en «allergi» eller en diagnose av et eller annet slag. Og det er helt normalt at vi har litt eksem, verkende ledd eller søvnproblemer. Det er nesten rart å ikke slite med helsen! 

Hvorfor er det ingen som reagerer?! Alle bare følger strømmen. Går til legen for å få noen piller for å maskere ett eller annet symptom. Men ingen prøver å gjøre noe med det som faktisk utløste selve problemet! Hvorfor ikke??

Det er ikke mange som tenker at maten vi spiser faktisk påvirker ALT i kroppen. Leger har ikke peiling på kosthold. 

«Ingen» tar sin egen helse på alvor, «ingen» gjør sin egen research. «Alle» går til legen for å få en pille!

hva spiste mennesker for 30 000 år siden? Eller for 100 år siden, da var vi ikke like syke som i dag. Tenk litt på det. Ja de levde ikke like lenge, men ikke skyld på kostholdet. Vi lever lenger enn noen gang i dag, men vi er også syke og slappe. Vi merker det ikke engang, for det er den nye normalen.

vegetarianere og veganere. De går glipp av livsnødvendige vitaminer og mineraler som KUN finnes i kjøtt. Ikke fra dyr som får soya og blir pumpet full av hormoner, og har det helt jævlig. Men dyr som spiser det de er laget for å spise, som får gå ute og spise gress og planter. 

Les på nett, skaff deg info. Les Forskning, og vær kritisk! Det står svart på hvitt: dagens kostholdsråd er HELSESKADELIG, men det koster for mye å forandre på det, og vi har for mange tradisjoner knyttet oppunder det!

ingen grønnsaker har «lyst» til å bli spist, så de produserer en gift som gjør de vanskelig å fordøye. Bruk Google! 

Jeg kan skrive i det uendelige. Men det blir for langt til at folk gidder å lese, for de fleste orker ikke ta tak i egen helse. 

Gjør din egen research. Vær så snill! 

 

Takk

 

Anonymkode: 88eb4...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt frustrert.

vi blir kjukkere og sykere. Nesten alle har en sykdom eller en «allergi» eller en diagnose av et eller annet slag. Og det er helt normalt at vi har litt eksem, verkende ledd eller søvnproblemer. Det er nesten rart å ikke slite med helsen! 

Hvorfor er det ingen som reagerer?! Alle bare følger strømmen. Går til legen for å få noen piller for å maskere ett eller annet symptom. Men ingen prøver å gjøre noe med det som faktisk utløste selve problemet! Hvorfor ikke??

Det er ikke mange som tenker at maten vi spiser faktisk påvirker ALT i kroppen. Leger har ikke peiling på kosthold. 

«Ingen» tar sin egen helse på alvor, «ingen» gjør sin egen research. «Alle» går til legen for å få en pille!

hva spiste mennesker for 30 000 år siden? Eller for 100 år siden, da var vi ikke like syke som i dag. Tenk litt på det. Ja de levde ikke like lenge, men ikke skyld på kostholdet. Vi lever lenger enn noen gang i dag, men vi er også syke og slappe. Vi merker det ikke engang, for det er den nye normalen.

vegetarianere og veganere. De går glipp av livsnødvendige vitaminer og mineraler som KUN finnes i kjøtt. Ikke fra dyr som får soya og blir pumpet full av hormoner, og har det helt jævlig. Men dyr som spiser det de er laget for å spise, som får gå ute og spise gress og planter. 

Les på nett, skaff deg info. Les Forskning, og vær kritisk! Det står svart på hvitt: dagens kostholdsråd er HELSESKADELIG, men det koster for mye å forandre på det, og vi har for mange tradisjoner knyttet oppunder det!

ingen grønnsaker har «lyst» til å bli spist, så de produserer en gift som gjør de vanskelig å fordøye. Bruk Google! 

Jeg kan skrive i det uendelige. Men det blir for langt til at folk gidder å lese, for de fleste orker ikke ta tak i egen helse. 

Gjør din egen research. Vær så snill! 

 

Takk

 

Anonymkode: 88eb4...cfb

Det er en myte at vi er så mye sykere enn før, faktisk har vi aldri vært friskere. Vi bare snakker og leser mye mer om sykdom og plager.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi lever lenger enn noen gang i dag, men vi er også syke og slappe. Vi merker det ikke engang, for det er den nye normalen.

Hvor er problemet hvis vi ikke merker det? Jeg føler meg verken slapp eller syk. Prøver du å fortelle meg at jeg er det likevel?

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen grønnsaker har «lyst» til å bli spist, så de produserer en gift som gjør de vanskelig å fordøye. Bruk Google! 

Vha. Google om akkurat det temaet fant jeg nyttnorge.com, som jeg ikke ble imponert over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, laban skrev:

Hvor er problemet hvis vi ikke merker det? Jeg føler meg verken slapp eller syk. Prøver du å fortelle meg at jeg er det likevel?

Vha. Google om akkurat det temaet fant jeg nyttnorge.com, som jeg ikke ble imponert over.

Ja, du er nok slapp, syk og overvektig.

Neida.

Jeg er bare veldig frustrert! Det er mye jeg ikke vet, skal ikke skryte på meg noe. Men nesten ingen rundt meg reflekter over maten vi spiser! Kjenner få som fokuserer på å spise næringstett fremfor å telle kcal. Folk slanker seg og spiser et par knekkebrød med lett-ost om dagen. Det er INGEN næring. Folk er underernærte og overvektig og slappe på samme tid. 

Og tilsetningsstoffer. Ødelegger alle melkeprodukter med å pasteurisert det så det blir vanskelig å fordøye. Høyprosessert mat. Kjøtt full av antibiotika og soya. Sprøytemidler. Listen er lang. 

Anonymkode: 88eb4...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Xtra skrev:

Det er en myte at vi er så mye sykere enn før, faktisk har vi aldri vært friskere. Vi bare snakker og leser mye mer om sykdom og plager.

Vet du dette? 

Mulig du har rett. Men vet du?

Anonymkode: 88eb4...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"That's a shame you have to eat a special diet for your health. I eat whatever and I'm fine"

* wears glasses
* gets sick 3x a year
* has trouble sleeping
* drinks coffee and soda for energy
* gets migraines
* complains of back problems
* is overweight 
* has acne
* is balding
* passes gas often
* can't go 3 hours without eating
* has bouts of "stomach flu"
* has cavities

Anonymkode: 88eb4...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt frustrert.

vi blir kjukkere og sykere. Nesten alle har en sykdom eller en «allergi» eller en diagnose av et eller annet slag. Og det er helt normalt at vi har litt eksem, verkende ledd eller søvnproblemer. Det er nesten rart å ikke slite med helsen! 

Hvorfor er det ingen som reagerer?! Alle bare følger strømmen. Går til legen for å få noen piller for å maskere ett eller annet symptom. Men ingen prøver å gjøre noe med det som faktisk utløste selve problemet! Hvorfor ikke??

Det er ikke mange som tenker at maten vi spiser faktisk påvirker ALT i kroppen. Leger har ikke peiling på kosthold. 

«Ingen» tar sin egen helse på alvor, «ingen» gjør sin egen research. «Alle» går til legen for å få en pille!

hva spiste mennesker for 30 000 år siden? Eller for 100 år siden, da var vi ikke like syke som i dag. Tenk litt på det. Ja de levde ikke like lenge, men ikke skyld på kostholdet. Vi lever lenger enn noen gang i dag, men vi er også syke og slappe. Vi merker det ikke engang, for det er den nye normalen.

vegetarianere og veganere. De går glipp av livsnødvendige vitaminer og mineraler som KUN finnes i kjøtt. Ikke fra dyr som får soya og blir pumpet full av hormoner, og har det helt jævlig. Men dyr som spiser det de er laget for å spise, som får gå ute og spise gress og planter. 

Les på nett, skaff deg info. Les Forskning, og vær kritisk! Det står svart på hvitt: dagens kostholdsråd er HELSESKADELIG, men det koster for mye å forandre på det, og vi har for mange tradisjoner knyttet oppunder det!

ingen grønnsaker har «lyst» til å bli spist, så de produserer en gift som gjør de vanskelig å fordøye. Bruk Google! 

Jeg kan skrive i det uendelige. Men det blir for langt til at folk gidder å lese, for de fleste orker ikke ta tak i egen helse. 

Gjør din egen research. Vær så snill! 

 

Takk

 

Anonymkode: 88eb4...cfb

Hva mener du man skal spise? Bare kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt frustrert.

vi blir kjukkere og sykere. Nesten alle har en sykdom eller en «allergi» eller en diagnose av et eller annet slag. Og det er helt normalt at vi har litt eksem, verkende ledd eller søvnproblemer. Det er nesten rart å ikke slite med helsen! 

Hvorfor er det ingen som reagerer?! Alle bare følger strømmen. Går til legen for å få noen piller for å maskere ett eller annet symptom. Men ingen prøver å gjøre noe med det som faktisk utløste selve problemet! Hvorfor ikke??

Det er ikke mange som tenker at maten vi spiser faktisk påvirker ALT i kroppen. Leger har ikke peiling på kosthold. 

«Ingen» tar sin egen helse på alvor, «ingen» gjør sin egen research. «Alle» går til legen for å få en pille!

hva spiste mennesker for 30 000 år siden? Eller for 100 år siden, da var vi ikke like syke som i dag. Tenk litt på det. Ja de levde ikke like lenge, men ikke skyld på kostholdet. Vi lever lenger enn noen gang i dag, men vi er også syke og slappe. Vi merker det ikke engang, for det er den nye normalen.

vegetarianere og veganere. De går glipp av livsnødvendige vitaminer og mineraler som KUN finnes i kjøtt. Ikke fra dyr som får soya og blir pumpet full av hormoner, og har det helt jævlig. Men dyr som spiser det de er laget for å spise, som får gå ute og spise gress og planter. 

Les på nett, skaff deg info. Les Forskning, og vær kritisk! Det står svart på hvitt: dagens kostholdsråd er HELSESKADELIG, men det koster for mye å forandre på det, og vi har for mange tradisjoner knyttet oppunder det!

ingen grønnsaker har «lyst» til å bli spist, så de produserer en gift som gjør de vanskelig å fordøye. Bruk Google! 

Jeg kan skrive i det uendelige. Men det blir for langt til at folk gidder å lese, for de fleste orker ikke ta tak i egen helse. 

Gjør din egen research. Vær så snill! 

 

Takk

 

Anonymkode: 88eb4...cfb

Du tar litt hardt i her når du skriver ingen. Føler meg ikke truffet. Jeg er ikke verken slapp eller syk. Tar vare på helsa, både trener og spiser riktig. Sunt kosthold er viktig. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunt og riktig kosthold er viktig ja, men det gir INGEN garanti mot å pådra seg sykdommer likevel. Leste om en kvinne i en reportasje i et ukeblad (ja, seriøst selv om det stod i et ukeblad). Hun spiste bare sunt og riktig, og trente og gjorde alt som var riktig ift å ha og opprettholde en god og sunn helse. Hun var i likhet med deg også en smule arrogant ift folk som ikke brydde seg like mye som henne selv. Hun syntes folk var dumme som ikke tok bedre vare på helsa si. Så plutselig en dag fikk hun symptomer på ALS, og levde kun et par år etter det. En annen historie var om ei dame som gjorde akkurat som hun som fikk ALS, bare at hun fikk uhelbredelig kreft i stedet. 

Konklusjon: Det er viktig å ta vare på helsa mtp sunt kosthold, trening, mosjon, nok søvn, osv. Men alvorlig sykdom kan ramme hvem som helst når som helst uansett. 

Anonymkode: 99985...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alt som er så lett tror jeg. Mange dør av ensomhet tror jeg. De savner noen å dele alle godene  med. Hørte på radio at folk plukket ikke all  frukten og bærene i sin egen hage engang.Vi er blitt for rike tror jeg før å bry oss om oss selv engang.

Jeg tror det er godt mulig å ha et fullverdig og rikt plantebasert kosthold klarer det bare ikke selv. Husker på studenhjemmet på distriktikshøgskolen var en som lager sin egen vegetartallerken på julebordet( midten av 70 tall) så om man har kunnskapene i orden så tror mye problemer løser seg opp. Han hadde den friskeste av oss alle og alltid riktig vekt tror. Avbalansert og flink i alt.

Man må bare ta de små steg om gangen for å gjøre endringer. Det er så lett å gape over for mye.

Jeg har slitt med dette hele livet selv og ikke funnet mye som hjelper.

Alt godt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2019 den 11.38, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt frustrert.

vi blir kjukkere og sykere. Nesten alle har en sykdom eller en «allergi» eller en diagnose av et eller annet slag. Og det er helt normalt at vi har litt eksem, verkende ledd eller søvnproblemer. Det er nesten rart å ikke slite med helsen! 

Hvorfor er det ingen som reagerer?! Alle bare følger strømmen. Går til legen for å få noen piller for å maskere ett eller annet symptom. Men ingen prøver å gjøre noe med det som faktisk utløste selve problemet! Hvorfor ikke??

Det er ikke mange som tenker at maten vi spiser faktisk påvirker ALT i kroppen. Leger har ikke peiling på kosthold. 

«Ingen» tar sin egen helse på alvor, «ingen» gjør sin egen research. «Alle» går til legen for å få en pille!

hva spiste mennesker for 30 000 år siden? Eller for 100 år siden, da var vi ikke like syke som i dag. Tenk litt på det. Ja de levde ikke like lenge, men ikke skyld på kostholdet. Vi lever lenger enn noen gang i dag, men vi er også syke og slappe. Vi merker det ikke engang, for det er den nye normalen.

vegetarianere og veganere. De går glipp av livsnødvendige vitaminer og mineraler som KUN finnes i kjøtt. Ikke fra dyr som får soya og blir pumpet full av hormoner, og har det helt jævlig. Men dyr som spiser det de er laget for å spise, som får gå ute og spise gress og planter. 

Les på nett, skaff deg info. Les Forskning, og vær kritisk! Det står svart på hvitt: dagens kostholdsråd er HELSESKADELIG, men det koster for mye å forandre på det, og vi har for mange tradisjoner knyttet oppunder det!

ingen grønnsaker har «lyst» til å bli spist, så de produserer en gift som gjør de vanskelig å fordøye. Bruk Google! 

Jeg kan skrive i det uendelige. Men det blir for langt til at folk gidder å lese, for de fleste orker ikke ta tak i egen helse. 

Gjør din egen research. Vær så snill! 

 

Takk

 

Anonymkode: 88eb4...cfb

Så fint at du har funnet frem til riktig kosthold da. 

Anonymkode: 14b46...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2019 den 20.55, AnonymBruker skrev:

"That's a shame you have to eat a special diet for your health. I eat whatever and I'm fine"

* wears glasses
* gets sick 3x a year
* has trouble sleeping
* drinks coffee and soda for energy
* gets migraines
* complains of back problems
* is overweight 
* has acne
* is balding
* passes gas often
* can't go 3 hours without eating
* has bouts of "stomach flu"
* has cavities

Anonymkode: 88eb4...cfb

De jeg kjenner som er mest opptatt av økologisk mat, E-stoffer, paleo etc har ikke akkurat mindre plager enn andre. De kan alltid fortelle at de har blitt "bedre" av et eller annet helsekostprodukt. De blir tydeligvis aldri helt bra, for det er alltid noe med knærne, fordøyelsen, søvnen etc som de selv og andre må ta hensyn til.

Anonymkode: f57e6...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.8.2019 den 8.03, AnonymBruker skrev:

De jeg kjenner som er mest opptatt av økologisk mat, E-stoffer, paleo etc har ikke akkurat mindre plager enn andre. De kan alltid fortelle at de har blitt "bedre" av et eller annet helsekostprodukt. De blir tydeligvis aldri helt bra, for det er alltid noe med knærne, fordøyelsen, søvnen etc som de selv og andre må ta hensyn til.

Anonymkode: f57e6...50f

De som er opptatt av slikt har typisk mer plager, og derfor de begynner å ta tak i det selv, for de har innsett at doktoren ikke kan gjøre noe.

det er vanskelig å vite hva som er ‘riktig’ å spise. Fordi alle har forskjellig mening om det. 

Ta rapsolje f.eks. Det finnes i så og si ALL ferdigmat! De fleste kjøper Olivero, Brelett etc, og holder seg langt unna smør, for det er jo så utroolig feitende, og så har det mettet fett, og det er jo kjempefarlig vettu. Ingen setter seg inn i hva rapsolje er. De putter det søren meg i babymat! Det er over alt! Margarin er overprossesert og må gjennom en lang prosess i en fabrikk for å bli til. Mens smør er helt naturlig og kan lages for hånd. At ingen ser sammenhengen her, jeg bare fatter det ikke.. 

man kan sette seg inn i f.eks rapsolje. Da mener jeg ikke å sjekke norskmat.no eller staten.no eller hva søren. Men virkelig sette seg inn i det, lese seg opp. Se hvem som dekker forskningen f.eks. Når Mills dekker forskning om rapsolje og hvor bra det er, samtidig som produktene deres inneholder 50% rapsolje og de tjener fett på at folk tror det er sunt. Da er det grunn til å være skeptisk.

Anonymkode: 88eb4...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De som er opptatt av slikt har typisk mer plager, og derfor de begynner å ta tak i det selv, for de har innsett at doktoren ikke kan gjøre noe.

det er vanskelig å vite hva som er ‘riktig’ å spise. Fordi alle har forskjellig mening om det. 

Ta rapsolje f.eks. Det finnes i så og si ALL ferdigmat! De fleste kjøper Olivero, Brelett etc, og holder seg langt unna smør, for det er jo så utroolig feitende, og så har det mettet fett, og det er jo kjempefarlig vettu. Ingen setter seg inn i hva rapsolje er. De putter det søren meg i babymat! Det er over alt! Margarin er overprossesert og må gjennom en lang prosess i en fabrikk for å bli til. Mens smør er helt naturlig og kan lages for hånd. At ingen ser sammenhengen her, jeg bare fatter det ikke.. 

man kan sette seg inn i f.eks rapsolje. Da mener jeg ikke å sjekke norskmat.no eller staten.no eller hva søren. Men virkelig sette seg inn i det, lese seg opp. Se hvem som dekker forskningen f.eks. Når Mills dekker forskning om rapsolje og hvor bra det er, samtidig som produktene deres inneholder 50% rapsolje og de tjener fett på at folk tror det er sunt. Da er det grunn til å være skeptisk.

Anonymkode: 88eb4...cfb

Det finnes mange artikler om at rapsolje er sunt, f.eks. https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/3Jq42q/Hvorfor-er-rapsolje-sa-sunt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Xtra skrev:

Det finnes mange artikler om at rapsolje er sunt, f.eks. https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/3Jq42q/Hvorfor-er-rapsolje-sa-sunt

 

Ja dette var et veldig godt eksempel på det jeg mener. Dette er en artikkel, og ikke forskning. Det er lurt å lese selve forskningen og sette seg inn i hvordan og av hvem de er utført av, og hvem som subsidierer osv. 

Bare det at denne damen sier at mettet fett er usunt, sier sitt. Bare til å lese forskning

Anonymkode: 88eb4...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja dette var et veldig godt eksempel på det jeg mener. Dette er en artikkel, og ikke forskning. Det er lurt å lese selve forskningen og sette seg inn i hvordan og av hvem de er utført av, og hvem som subsidierer osv. 

Bare det at denne damen sier at mettet fett er usunt, sier sitt. Bare til å lese forskning

Anonymkode: 88eb4...cfb

Ok, forskning: https://forskning.no/partner-mat-og-helse-universitetet-for-miljo--og-biovitenskap/det-er-ikke-ett-fett/1059080

»- Enkle råd så lenge kan være å bruke rapsolje, olivenolje og meierismør i matlagingen, da får du i deg nødvendige fettsyrer og du får en god balanse mellom de ulike typene fett, avslutter hun.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2019 den 20.55, Xtra skrev:

Ok, forskning: https://forskning.no/partner-mat-og-helse-universitetet-for-miljo--og-biovitenskap/det-er-ikke-ett-fett/1059080

»- Enkle råd så lenge kan være å bruke rapsolje, olivenolje og meierismør i matlagingen, da får du i deg nødvendige fettsyrer og du får en god balanse mellom de ulike typene fett, avslutter hun.»

En del gode tips der, men fortsatt en artikkel, og IKKE forskning :)

Jeg mener fortsatt rapsolje er helseskadelig, selv om en random person sier at det er sunt...

Anonymkode: 88eb4...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener fortsatt rapsolje er helseskadelig, selv om en random person sier at det er sunt...

Jeg mener ingenting om rapsolje, men synes det er litt rart å definere en rådgiver på universitetet som "en random person".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En del gode tips der, men fortsatt en artikkel, og IKKE forskning :)

Jeg mener fortsatt rapsolje er helseskadelig, selv om en random person sier at det er sunt...

Anonymkode: 88eb4...cfb

En artikkel som formidler forskningen til en med spisskompetanse på området er vel noe annet enn en artikkkel basert på synsing? Eller syns du det er same shit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...