Gå til innhold

Hvor mye Paracet ( 500mg) er innafor å bruke daglig.


Gjest Karma@

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

5 timer siden, Karma@ skrev:

Og i hvor lang periode om gangen.

Min samboer har ofte Paracet.  Har begynt å bli bekymret om dette er noe han tar daglig. Kan man ta paracet hver dag ? Jeg trodde at man kun burde ta det til nød en svært sjelden gang i blant. Men ikke hver dag. 

Anonymkode: 35d30...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min samboer har ofte Paracet.  Har begynt å bli bekymret om dette er noe han tar daglig. Kan man ta paracet hver dag ? Jeg trodde at man kun burde ta det til nød en svært sjelden gang i blant. Men ikke hver dag. 

Anonymkode: 35d30...f64

Det står på pakningsvedlegget, men det er ikke noe man skal ta mer enn makks-dose noen dager i strekk av. I Sverige får man kjøpt så mange pakker Ibux man vil, men om man kommer med flere pakker paracet i kassen på apoteket så blir man stoppet. I Norge er det begrensninger på begge, men jeg har inntrykk av at Ibux er verre med tanke på magesår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min samboer har ofte Paracet.  Har begynt å bli bekymret om dette er noe han tar daglig. Kan man ta paracet hver dag ? Jeg trodde at man kun burde ta det til nød en svært sjelden gang i blant. Men ikke hver dag. 

Anonymkode: 35d30...f64

En bør ikke bruke maksdose Paracet daglig over lang tid. Paracet kan være veldig skadelig for leveren. Nå er visstnok leveren et organ som er spesielt flink til å reparere seg selv, men en vet ikke når den ikke greier det lenger.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, emilie321 skrev:

En bør ikke bruke maksdose Paracet daglig over lang tid. Paracet kan være veldig skadelig for leveren. Nå er visstnok leveren et organ som er spesielt flink til å reparere seg selv, men en vet ikke når den ikke greier det lenger.  

 

Uff jeg får spørre han om det. Jeg er ikke sikker på hvor ofte han tar. Men mistenker at han tar daglig.. Han vil nok si at han har full kontroll på inntaket sitt selv men jeg synes at jeg ser han ta paracet ganske så ofte. 

Anonymkode: 35d30...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Uff jeg får spørre han om det. Jeg er ikke sikker på hvor ofte han tar. Men mistenker at han tar daglig.. Han vil nok si at han har full kontroll på inntaket sitt selv men jeg synes at jeg ser han ta paracet ganske så ofte. 

Anonymkode: 35d30...f64

Hvorfor tar han paracet hver dag? Om det er mot hodepine så kan overdreven bruk av slike midler faktisk gi hodepine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paracet brukt over lang tid skal gjøres i samråd med lege, som vurderer eventuell leverskade. 

Kort sagt fungerer Paracet slik:

En mindre del av inntatt dose metaboliseres av leveren til et meget giftig stoff som dreper leverceller. Ved engangsbruk har leveren nok av et stoff som kalles glutation som nøytraliserer dette stoffet. Ved bruk over lang tid tømmes leverens lagre av glutation slik at man lettere får leverskade. 

Når dette skjer, er individuelt. Det er også individuelt hvor mye av det skadelige stoffet kroppen lager. Man kan forsåvidt motvirke denne effekten ved å ta tilskudd av acetylcystein (selges som Bronkyl i Norge) men dette bør også gjøres i samråd med lege. Hvorfor det ikke selges et kombinasjonspreparat av Paracet og acetylcystein til langtidsbruk, er for meg en gåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man KAN bruke Paracet fast, men dette skal alltid skje i samråd med lege for å passe på eventuelle bivirkninger. Jeg bruker 3 fram daglig, og har gjort dette over flere år (10-15?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.8.2019 den 12.49, Lillemus skrev:

Hvorfor tar han paracet hver dag? Om det er mot hodepine så kan overdreven bruk av slike midler faktisk gi hodepine...

Han sier ofte at han har migrene og muskulaturspenninger.  Jeg sa til han at det er farlig. Han er livredd mye annet så hvorfor han ikke er redd Paracetbruk forstår jeg ikke. .  Jeg har ihvertfall advart han. Legen min sier at man skal helst ikke ta paracet i mer enn toppen 5 dager i strekk. 

Anonymkode: 35d30...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til tider vært mye plaget med hodepine og har tatt paracet opptil flere ganger daglig. Dette har vært i samråd med lege. Som noen over sier så kan ofte bruk av paracet gi hodepine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fionys skrev:

Jeg har til tider vært mye plaget med hodepine og har tatt paracet opptil flere ganger daglig. Dette har vært i samråd med lege. Som noen over sier så kan ofte bruk av paracet gi hodepine.

Tenker det samme. Og det er ihvertfall ikke bra for leveren... 

Anonymkode: 35d30...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar. Enig med dere alle i at man bør utvise stor forsiktighet i bruk av alle medisiner også ikke- reseptbelagte. Ofte vanskelig med sånne diffuse smerter som ikke vil gi seg. Jeg lurer på om er isjias i  høyre skulder/arm eller fordi jeg har båret for tungt .Som til å skjære seg på smerten. Vi kan alle få nok.

Skal gå til lege ved forverring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han sier ofte at han har migrene og muskulaturspenninger. Jeg sa til han at det er farlig. Han er livredd mye annet så hvorfor han ikke er redd Paracetbruk forstår jeg ikke. . Jeg har ihvertfall advart han. Legen min sier at man skal helst ikke ta paracet i mer enn toppen 5 dager i strekk.

Anonymkode: 35d30...f64

Det finnes spesifikke medisiner mot migrene som er mye mer effektivt enn Paracet.  Hvis muskulaturspenningene sitter i nakken, er det greit å være klar over at migrene ofte gir nakkesmerter, og nakkesmertene kan være en tidlig fase av migreneanfallet.

Det finnes også gode forebyggende medisiner mot migrene, som kan gi betydelig færre hodepinedager pr. måned. Det er anbefalt å starte forebygging så tidlig som ved 3 migreneanfall i måneden, for å unngå at det blir kronisk.

 

https://hodepinenorge.no/nar-bor-jeg-ga-til-legen-med-min-hodepine/ 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...