Gå til innhold

Har du hund eller katt eller annet kjæledyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er dine erfaringer?

Anonymkode: ecb43...54b

Nei, har stått i mot presset fra barn og har ikke dyr. Har allergi i familien og vi er også mye på farten i helgene og reiser litt utenlands.

 

Tenker av og til det kunne være hyggelig å ha med hund på turer i skogen. Og det hadde sikkert vært fint for barn å vokse opp med ansvar for dyr. Men alle jeg kjenner som har skaffet hund for første gang, sier det var mye mer jobb enn de trodde. Og vi har det travelt nok som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik tenker jeg også. Alt er ikke bare for det er mye ansvar og ingenting for impuls.Om man plutselig må flytte kan det bli vanskelig da dyrehold overalt ikke er o.k.

Synes det er nok hygge og kos med småfuglene da jeg er heldig og bor i 1 etg med lett tilgang på plen og hage.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hund.

Har du noen som kan passe kjæledyret når du er borte og/eller på ferie (med mindre du tar det med)?

Hunder krever opptil flere spaserturer hver eneste dag for å tisse/bæsje og trimme.  

Vær forberedt på at hunder kan få diare, og da er det ikke alltid den rekker å komme seg ut før den må gjøre fra seg. 

Med mindre hunden er røytefri, må du være forberedt på å støvsuge hundehår - kanskje hver dag. Den drar også med seg skitt inn i huset.

Er ikke hunden allergivennlig må du være forberedt på at du kanskje må få noen til å passe den når du feks skal på besøk eller i selskap med mindre den kan være henne alene. Det er heller ikke sikkert de som er allergiske vil komme på besøk til deg. 

En hund trenger oppdragelse. Den må læres opp. Når den er valp må du også ha mye tid til den fordi den bl.a skal lære seg å gjøre fra seg ute, ikke tygge på ledninger, møbler og andre ting. Den trenger også mye trygghet. Osv. 

Husk at hunder ikke lever så lenge. Kanske Max 15 år. Og man blir veldig knyttet til kjæledyret sitt. Det er så fælt den dagen den må avlives..

Du må ha råd til veterinær, og en forsikring kan være greit å ha ved evt store utgifter hos veterinær. 

Man får lett kontakt med andre mennesker via hunder. 

Det er masse kos, selskap og glede med hunder, og en blir også i bedre form. Det blir ikke kjedelig, for å si det sånn. 

Jeg har en søt, liten, allergivennlig og røytefri hund. Den er rolig og bjeffer lite. Den blir imidlertid kjempeglad når det kommer mennesker, så da blir den hyper en liten stund - men den roer seg fort. Men en må ha tid til den. Min mann er ufør, så det passer oss bra. Men vi ville nok ikke hatt hund om begge var i jobb. 

Anonymkode: 91b92...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønska meg hund siden jeg var fem år, vi anskaffe oss en da jeg hadde runda 40. 

Det er mye jobb, og hun driver meg til vanvidd iblant, men det er ENDA hyggeligere med en hund i huset enn jeg kunne forestilt meg! Dessuten runder jeg 10.000 skritt på skrittelleren så godt som hver dag, hvilket jeg nesten aldri gjorde tidligere. 

Hunden vår røyter ikke, men fordrer bading og pelsstell ca. annenhver uke. Det er litt i overkant av hva jeg egentlig er villig til, men det går greit. Vi har mye allergi i familien, men det har gått helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hund og savner det.  Men jeg har en nabo som har en skjønn katt og denne katten kommer ofte inn til meg. Da får den både godteri og kos. Får lov av naboen å ta den inn og å gi den godteri. Jeg passer også denne katten når naboen måtte trenge det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund krever ganske mye mer av deg enn en katt gjør. 

Katt:
- Kvalitetsfôr
- Veterinærbesøk, vaksiner og ormekur
- Forsikring
- Pelsstell
- Aktivitet i form av lek, innekatter trenger mer lek enn utekatter
- Kos og kjærlighet
- Pass hvis man skal bort

Hund: 
- Kvalitetsfôr
- Veterinærbesøk, vaksiner og ormekur
- Forsikring 
- Pelsstell, børsting, kloklipp og vasking 
- Flere timers aktivitet i løpet av døgnet i form av turer, lek, lydighetstrening
- Kos og kjærlighet
- Pass hvis man skal bort
- I valpe og unghundtiden må du regne med litt svinn av sko og diverse, det kan koste en del.
- Hund er på en måte en livsstil

Det var det jeg kom på i farta. 

Tror det viktigste man må spørre seg før man anskaffer hund eller katt er hvorfor ønsker jeg dette dyret? Hva kan hunden/katta gi meg? Har jeg økonomi til det? Har jeg tid til det? Har jeg en brennende interesse for det? Har jeg noen som kan ta seg av dyret hvis jeg for eksempel blir syk?

 


 



 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med katt, og jeg er nok mer av en katteelsker enn hundeelsker rett og slett fordi de er litt mer uransakelige på en måte. Også finnes det ikke noe mer beroligende enn en malende katt på fanget.

Mange tror katter klarer seg veldig godt selv, men det er en sannhet med en del modifikasjoner. De trenger at noen ser til dem (loven sier minst en gang pr dag, og det synes jeg er et minstekrav), så det å reise fra dem uten å sørge for tilsyn er dyreplageri. De skal ha mat hver dag, det nytter ikke å sette fram mat og tro at de klarer å rasjonere den for flere dager. Etter hvert som de blir eldre kan de kreve mer jobb når helsa blir dårligere. Veterinær koster også mye, så det må man være forberedt på. Velger en å skaffe seg en rasekatt, bør man sette seg inn i hva de ulike rasene krever.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FjellOgDalar skrev:

De trenger at noen ser til dem (loven sier minst en gang pr dag, og det synes jeg er et minstekrav), så det å reise fra dem uten å sørge for tilsyn er dyreplageri. De skal ha mat hver dag, det nytter ikke å sette fram mat og tro at de klarer å rasjonere den for flere dager.   

Har flere venner som har katteluke og chip, og gjerne reiser fra kattene noen dager i slengen. Inne har de tørrfôr, som de rasjonerer selv. Nå vet jeg ikke hva kattene tenker og føler, men har inntrykk av at dette fungerer helt utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hund.

Har du noen som kan passe kjæledyret når du er borte og/eller på ferie (med mindre du tar det med)?

Hunder krever opptil flere spaserturer hver eneste dag for å tisse/bæsje og trimme.  

Vær forberedt på at hunder kan få diare, og da er det ikke alltid den rekker å komme seg ut før den må gjøre fra seg. 

Med mindre hunden er røytefri, må du være forberedt på å støvsuge hundehår - kanskje hver dag. Den drar også med seg skitt inn i huset.

Er ikke hunden allergivennlig må du være forberedt på at du kanskje må få noen til å passe den når du feks skal på besøk eller i selskap med mindre den kan være henne alene. Det er heller ikke sikkert de som er allergiske vil komme på besøk til deg. 

En hund trenger oppdragelse. Den må læres opp. Når den er valp må du også ha mye tid til den fordi den bl.a skal lære seg å gjøre fra seg ute, ikke tygge på ledninger, møbler og andre ting. Den trenger også mye trygghet. Osv. 

Husk at hunder ikke lever så lenge. Kanske Max 15 år. Og man blir veldig knyttet til kjæledyret sitt. Det er så fælt den dagen den må avlives..

Du må ha råd til veterinær, og en forsikring kan være greit å ha ved evt store utgifter hos veterinær. 

Man får lett kontakt med andre mennesker via hunder. 

Det er masse kos, selskap og glede med hunder, og en blir også i bedre form. Det blir ikke kjedelig, for å si det sånn. 

Jeg har en søt, liten, allergivennlig og røytefri hund. Den er rolig og bjeffer lite. Den blir imidlertid kjempeglad når det kommer mennesker, så da blir den hyper en liten stund - men den roer seg fort. Men en må ha tid til den. Min mann er ufør, så det passer oss bra. Men vi ville nok ikke hatt hund om begge var i jobb. 

Anonymkode: 91b92...e2a

Hvilken hunderase har du?

Anonymkode: 0fe89...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...