Gå til innhold

Helseangst. Stole på leger?


Millee89

Anbefalte innlegg

Ja... Jeg har begynt i behandling hos psykolog for alvorlig helseangst. Akkurat nå "jobber" vi med at jeg skal akseptere at jeg er dødelig og at vi alle KAN bli syke. Jeg er livredd døden, så det i seg selv er en vanskelig oppgave. Jeg er faktisk NOE bedre med tanke på at jeg nå ikke gråter meg i søvn hver kveld eller får ofte panikkanfall. Og jeg har klart å begynne på høyskolen!!! 

Men....De siste mnd har vært preget av hodepine, trykk i hodet, kvalme, vondt bryst og nå de siste ukene leamus over ene øyet og prikking i fot/ansikt. 

Det er tatt crp, blodprøver og blodtrykk. 

Som er normalt. Legen på Volvat har jeg vært hos 7 ganger siden mai. Har også byttet fastlege til en som jeg vet er veldig dyktig. Folk fra andre kommuner går til henne fordi ho er så flink. 

Hos psykologen har jeg fått litt i oppgave å IKKE oppsøke legen. Men det brøt jeg idag. 

Så føler meg litt mislykket igken... Jeg gikk til legen IDAG og sa det prikker konstant i ene foten og rundt munnen på samme side som foten. Føles som durer under foten...

Hun sa det garantert var pga angsten. Og at prikking kan oppstå hvor som helst som følge av angst..  

Jeg blir jo livredd ms, als eller svulst i hodet. 

Det har aldri blitt tatt MR. Verken nye fastlegen eller han på Volvat ser behovet for det. Og de sier symptomene mine er typisk angst. 

Tror dere legene hadde sendt meg videre om de var bekymret? 

Tror dere det er lett for dem å si symptomene garantert skyldes angst, fordi de allerede VET jeg har helseangst?

Jeg er redd de overser noe alvorlig.... Hvordan kan prikking/nummenhet på noen steder i kroppen skyldes angst? (Halvsidig også) 

Jeg blir så redd. (Vet jeg har skrevet innlegg før, men her inne er det iallfall folk som gidder svare ordentlig og som har forståelse) 

Hvordan stoler dere på leger uten at de f eks tar MR, CT? 

Endret av Millee89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Annamaria skrev:

Vi kan alle få litt prikking og leamus 

Ja det regner jeg med. Men i flere dager..?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Millee89 skrev:

Ja... Jeg har begynt i behandling hos psykolog for alvorlig helseangst. Akkurat nå "jobber" vi med at jeg skal akseptere at jeg er dødelig og at vi alle KAN bli syke. Jeg er livredd døden, så det i seg selv er en vanskelig oppgave. Jeg er faktisk NOE bedre med tanke på at jeg nå ikke gråter meg i søvn hver kveld eller får ofte panikkanfall. Og jeg har klart å begynne på høyskolen!!! 

Men....De siste mnd har vært preget av hodepine, trykk i hodet, kvalme, vondt bryst og nå de siste ukene leamus over ene øyet og prikking i fot/ansikt. 

Det er tatt crp, blodprøver og blodtrykk. 

Som er normalt. Legen på Volvat har jeg vært hos 7 ganger siden mai. Har også byttet fastlege til en som jeg vet er veldig dyktig. Folk fra andre kommuner går til henne fordi ho er så flink. 

Hos psykologen har jeg fått litt i oppgave å IKKE oppsøke legen. Men det brøt jeg idag. 

Så føler meg litt mislykket igken... Jeg gikk til legen IDAG og sa det prikker konstant i ene foten og rundt munnen på samme side som foten. Føles som durer under foten...

Hun sa det garantert var pga angsten. Og at prikking kan oppstå hvor som helst som følge av angst..  

Jeg blir jo livredd ms, als eller svulst i hodet. 

Det har aldri blitt tatt MR. Verken nye fastlegen eller han på Volvat ser behovet for det. Og de sier symptomene mine er typisk angst. 

Tror dere legene hadde sendt meg videre om de var bekymret? 

Tror dere det er lett for dem å si symptomene garantert skyldes angst, fordi de allerede VET jeg har helseangst?

Jeg er redd de overser noe alvorlig.... Hvordan kan prikking/nummenhet på noen steder i kroppen skyldes angst? (Halvsidig også) 

Jeg blir så redd. (Vet jeg har skrevet innlegg før, men her inne er det iallfall folk som gidder svare ordentlig og som har forståelse) 

Hvordan stoler dere på leger uten at de f eks tar MR, CT? 

Dersom du får symptomer som gjør legen bekymret for somatisk sykdom, så ville du blitt henvist. Når du kjenner så godt etter i kroppen etter symptomer, så vil omfanget av kroppslige fornemmelser øke. 

Det hjelper kun kortvarig å ta mr eller CT, det vil bare dukke opp nye undersøkelser du mener burde ha vært utført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, frosken skrev:

Dersom du får symptomer som gjør legen bekymret for somatisk sykdom, så ville du blitt henvist. Når du kjenner så godt etter i kroppen etter symptomer, så vil omfanget av kroppslige fornemmelser øke. 

Det hjelper kun kortvarig å ta mr eller CT, det vil bare dukke opp nye undersøkelser du mener burde ha vært utført.

Legen på volvat sa at MR kun ville være brannslukking av symptomer til nye dukket opp.... Ja har lest en del om sammenhengen mellom psykisk og fysiske symptomer..  Men skjønner fortsatt ikke helt hvordan prikking i en fot osv kan være angst. Er prikking noe typisk for angst? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Millee89 skrev:

Men skjønner fortsatt ikke helt hvordan prikking i en fot osv kan være angst. Er prikking noe typisk for angst? 

For det første kan man få en rekke psykosomatiske symptomer av angst. I tillegg: En del av (helse)angstproblematikken er at man kjenner for godt etter og krisetolker. Jeg har egentlig ikke helseangst, men i begynnelsen av min pågående blandede episode (BPII) fikk jeg migrene - som jeg jevnlig gjør - og tenkte automatisk at jeg hadde fått slag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, adhoc skrev:

For det første kan man få en rekke psykosomatiske symptomer av angst. I tillegg: En del av (helse)angstproblematikken er at man kjenner for godt etter og krisetolker. Jeg har egentlig ikke helseangst, men i begynnelsen av min pågående blandede episode (BPII) fikk jeg migrene - som jeg jevnlig gjør - og tenkte automatisk at jeg hadde fått slag. 

Mm... Det er nok sant.. 

Bare ennå symptom som virker rart at kan skyldes angst.... prikking i hud liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du skal stole på legen og ikke bekymre deg. Helt vanlig at angst gir leamus og prikkinger ulike steder på kroppen. Har du helseangst så er man i tillegg mer sensitiv og kjenner nok litt ekstra etter - på helt normale fenomener som skjer rundt omkring i kroppen. Noen ganger prikker det i ansiktet, andre ganger i en finger eller en fot. Helt normalt og ikke tegn på alvorlig sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Margrethe skrev:

Syntes du skal stole på legen og ikke bekymre deg. Helt vanlig at angst gir leamus og prikkinger ulike steder på kroppen. Har du helseangst så er man i tillegg mer sensitiv og kjenner nok litt ekstra etter - på helt normale fenomener som skjer rundt omkring i kroppen. Noen ganger prikker det i ansiktet, andre ganger i en finger eller en fot. Helt normalt og ikke tegn på alvorlig sykdom. 

Var akkurat det legen min sa også... 

Det var normalfenomener, men pga tankemønsteret mitt forverret alle sånne symptomer seg. Legen var veldig klar på at ho ikke så andre alvorlige symptomer og hadde ho gjort det, så skulle ho sendt meg videre. Jeg prøver stole på dette...Så godt jeg kan. 

Men spesielt når kvelden kommer blir jeg redd... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du får hjelp av psykolog til å kontrollere tankene dine! For det er bare tanker og ikke virkelighet. Det er forskjell på tenkt ALS/MS og virkelig ALS/MS. Og forskjellig behandling også;) Prøv å tenk på noe hyggelig istedet når du legger deg - hør på en lydbok eller noe. Blir så slitsomt om du skal bruke alle kreftene dine på å bekymre deg over noe som du ikke trenger å bekymre deg over. Og husk at denne helseangsten er noe du kan bli kvitt. Og skulle du noengang bli syk i fremtiden så trenger ikke det å være verdens undergang det heller - Men det skal du ihvertfall ikke tenke på nå. Håper du får en god natts søvn - og jeg er sikker på at du er helt frisk🌻

Endret av Margrethe
Formuleringsfeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Margrethe skrev:

Fint at du får hjelp av psykolog til å kontrollere tankene dine! For det er bare tanker og ikke virkelighet. Det er forskjell på tenkt ALS/MS og virkelig ALS/MS. Og forskjellig behandling også;) Prøv å tenk på noe hyggelig istedet når du legger deg - hør på en lydbok eller noe. Blir så slitsomt om du skal bruke alle kreftene dine på å bekymre deg over noe som du ikke trenger å bekymre deg over. Og husk at denne helseangsten er noe du kan bli kvitt. Og skulle du noengang bli syk i fremtiden så trenger ikke det å være verdens undergang det heller - Men det skal du ihvertfall ikke tenke på nå. Håper du får en god natts søvn - og du er frisk🌻

Tusen takk. Så snill du er ❤❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Millee89 skrev:

Men spesielt når kvelden kommer blir jeg redd... 

Full forståelse for dette, men følelser er ikke virkelighet. Følelsene må brynes mot virkeligheten - i dette tilfellet fastlegen. Det er lett å si at man må stole på magefølelsen, men spesielt hvis man på noen områder vet at man har en magefølelse som slår ut i alle retninger, må man ta imot innspill utenfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Jeg synes det virker som legene er trygge i sin sak, og at de er til å stole på. En lege vil alltid henvise videre om hen ikke er sikker på hva hen står over for.

Oppgaven fra psykologen om ikke å oppsøke lege med en gang det dukker opp et ubehag er fornuftig. Selv om vi er dødelige individer som må leve med at vi kan bli syke, trenger vi samtidig å se at vi er skapt til å tåle ganske mye. Angsten er ekspert på å provosere fram symptomer som kan føles intenst at en skremmes til vanvidd. Det er rett og slett en sentral del av angstens vesen. Slikt som prikking, nummenhet og leamus kan derfor godt komme av angst. Jeg pleier å ha leamus i øyet av og på over flere dager i perioder, så det er  normalt. Når jeg merker symptomer jeg pleier å få når angsten kommer på besøk, hjelper det å si til meg selv at dette er symptomer jeg har opplevd ørten ganger uten å dø av det. Dette ville jeg vært skikkelig syk av for lenge siden om det var noe alvorlig på ferde.  Nå har ikke jeg regelrett helseangst, men jeg kan likevel få ubehagelige symptomer som nummenhet i ene siden, press i brystet, ekstraslag, uvirkelighetsfølelse og hodepine. Hva psyken kan gjøre med kroppen er ganske utrolig og grenseløst. 

Håper du får sove etter hvert.  

Endret av FjellOgDalar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alt som er så lett synes jeg heller å stole på helseapparatet i dag. Jeg tror antallet pasienter med høy alvorlighetsgrad er så stort at det nærmest er sprengt mange steder. Klart det må gå ut over kvaliteten.Vanskelig å tro noe annet. Godt du får hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen er så opptatt av å være friske at de blir syke av det. 

Anonymkode: 00113...e53

Ja der har vi iallfall meg.... eller iallfall blitt syk av angst..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Karma@ skrev:

Det er ikke alt som er så lett synes jeg heller å stole på helseapparatet i dag. Jeg tror antallet pasienter med høy alvorlighetsgrad er så stort at det nærmest er sprengt mange steder. Klart det må gå ut over kvaliteten.Vanskelig å tro noe annet. Godt du får hjelp.

Nei ikke sant:-( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...