Gå til innhold

Helseangst. Stole på leger?


Millee89

Anbefalte innlegg

13 timer siden, FjellOgDalar skrev:

 Jeg synes det virker som legene er trygge i sin sak, og at de er til å stole på. En lege vil alltid henvise videre om hen ikke er sikker på hva hen står over for.

Oppgaven fra psykologen om ikke å oppsøke lege med en gang det dukker opp et ubehag er fornuftig. Selv om vi er dødelige individer som må leve med at vi kan bli syke, trenger vi samtidig å se at vi er skapt til å tåle ganske mye. Angsten er ekspert på å provosere fram symptomer som kan føles intenst at en skremmes til vanvidd. Det er rett og slett en sentral del av angstens vesen. Slikt som prikking, nummenhet og leamus kan derfor godt komme av angst. Jeg pleier å ha leamus i øyet av og på over flere dager i perioder, så det er  normalt. Når jeg merker symptomer jeg pleier å få når angsten kommer på besøk, hjelper det å si til meg selv at dette er symptomer jeg har opplevd ørten ganger uten å dø av det. Dette ville jeg vært skikkelig syk av for lenge siden om det var noe alvorlig på ferde.  Nå har ikke jeg regelrett helseangst, men jeg kan likevel få ubehagelige symptomer som nummenhet i ene siden, press i brystet, ekstraslag, uvirkelighetsfølelse og hodepine. Hva psyken kan gjøre med kroppen er ganske utrolig og grenseløst. 

Håper du får sove etter hvert.  

Tusen takk for dette svarer ❤❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Karma@ skrev:

Man lurer av og til på om det er alt som er noe vits i ganske enkelt. Ikke lite leit.

😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er grunn til helsrangst jeg. Jeg tror situasjonen i det norske helseapparatet er så ille at enkelte leger selv har så store problemer med egen helse at de kanskje ikke burde ha vært på jobb. De trenger selv hjelp. De har så store problemer at de selv trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg tror jeg mange legekontor og sykehus er sterkt underbemannet og dermed store muligheter for feil i pasientbehandlingen. Tror det er derfor så mange i helseyrkene bare sliter seg ut.

Jeg tror det er god grunn til engstelse om man ikke tilhører eliten i Norge som har " eget opplegg" for det meste i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Karma@ skrev:

Jeg tror det er grunn til helseangst jeg. Jeg tror situasjonen i det norske helseapparatet er så ille at enkelte leger selv har så store problemer med egen helse at de kanskje ikke burde ha vært på jobb. De har så store problemer at de selv trenger hjelp.

Ingen, verken de med helseangst eller de som tror det helst vil gå bra, får det noe bedre av at du sprer slik desinformasjon. Situasjonen er ikke så ille at legene er nær sammenbrudd og helsevesenet er på vei til å kollapse. Husk at det er unntakene som kommer i media. Alle de tilfellene som går som de skal, hører vi lite om.

2 minutter siden, Karma@ skrev:

Jeg tror det er god grunn til engstelse om man ikke tilhører eliten i Norge som har "eget opplegg" for det meste i livet

Det kan ikke være så mange som har eget opplegg for det meste? Mener du at alle vi som bruker det offentlige helsevesenet, offentlige skoler osv., bør være redde? For hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Karma, helseangst kan gjøre det ekstremt vanskelig å legge ifra seg tanker som dette, til den grad hvor det faktisk går ut over helse og velvære. Vær så snill og tenk deg litt om før du poster. Du får ikke forandret situasjonen herifra, og det er fare for at du tvert imot kan gjøre situasjonen til en person enda værre.

millee, så får du ha veldig god bedring på vei mot en angst fri hverdag! Legene vet hva de driver med, og gjør selvfølgelig det de mener er nødvendig for å holde folk friske. Hvis ikke hadde det ikke vært noe poeng i å være lege fremfor f. eks. advokat 😜

Stå på! 😉

Mvh H

Anonymkode: 00515...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke så veldig beroliget av dine svar Karma.. 

Jeg respekterer dine meninger. Og du må gjerne ytre de, men siste jeg trenger å høre akkurat nå er kanskje sånne svar. 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg lei meg for. Min kritikk av systemet er ikke noe ønske om at det skal være slik. Det er det siste jeg ville ønske. En sånn forskjellsbehandling.

Men sliter man med psyke synes jeg ofte det er en hjelp i å høre om hva andre faktisk har opplevet og som er virkelighetsforankret. Om det så enn ikke er positivt.

Det man bør gjøre er å oppsøke hjelp og støtte i virkeligheten.

Men jeg tror ikke dette er stedet for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr ikke at jeg ikke ønsker at du får god og trygg hjelp. Selv om jeg ikke kan fremskaffe det selv og aldri kommer til å ta imot noe mere hjelp selv. Ønsker kun lykke til og alt godt til deg.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2019 den 12.57, Karma@ skrev:

Betyr ikke at jeg ikke ønsker at du får god og trygg hjelp. Selv om jeg ikke kan fremskaffe det selv og aldri kommer til å ta imot noe mere hjelp selv. Ønsker kun lykke til og alt godt til deg.😊

Takk 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2019 den 23.40, AnonymBruker skrev:

Karma, helseangst kan gjøre det ekstremt vanskelig å legge ifra seg tanker som dette, til den grad hvor det faktisk går ut over helse og velvære. Vær så snill og tenk deg litt om før du poster. Du får ikke forandret situasjonen herifra, og det er fare for at du tvert imot kan gjøre situasjonen til en person enda værre.

millee, så får du ha veldig god bedring på vei mot en angst fri hverdag! Legene vet hva de driver med, og gjør selvfølgelig det de mener er nødvendig for å holde folk friske. Hvis ikke hadde det ikke vært noe poeng i å være lege fremfor f. eks. advokat 😜

Stå på! 😉

Mvh H

Anonymkode: 00515...31f

Tusen takk... ❤😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg skrive med noen ikveld? 

Angsten gir meg helt ekstreme symptomer. 

Kan nesten ikke skjønne det er angst. 

Men legene sier det. 

 

Er det noen her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at leger er mennesker; de er ikke ufeilbarlige (nå underdriver jeg). 

De gjør feil, de kommer til å gjøre feil - også med deg. De gjør feil med omtrent alle pasientene én eller annen gang i løpet av pasientens tid hos dem, med mindre den tiden som pasient hos dem kun er over noen få år.

Jeg har masse, masse, MASSE erfaring med leger, og har funnet ut at:

- De fleste spesialister har kun middelmådig kunnskap om sin egen spesialitet.
- Spesialistene har INGEN til alt for lite kunnskap generelt sett - allmennkunnskap. Derfor sitter de fast i et spor og greier ikke å hjelpe pasienter med videre utredning. Hvis man ikke er en a4, finner de ikke ut av det. De greier bare a4! Og bare det! Kun de pasientene som følger lærebokas eksempel vil kunne få nyttig hjelp.
- De glemmer. De glemmer at du skulle hatt time hos spesialist-person, glemmer å skrive ut resept, glemmer å henvise, glemmer å lytte til pasientene.
- Du må mase på dem, hvis ikke skjer det ikke noe! 
- Du må gjøre hjemmeleksa di sjøl, den eneste måten du kan finne ut av noe som helst på er å lese, lese, lese hjemme, studere både på norsk, engelsk og ev. andre språk, for så å oppsøke fastlegen og komme med forslag ("kan det være sånn og sånn, kan du sjekke det og det"), da - og bare da - har du en sjanse til å komme videre i utredningen. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger legen ikke har kommet på noe, men så har jeg måtte gjøre leksa sjøl og komme med forslag og fått høre "det var en god idé", "det var en interessant tanke, det prøver vi" og så videre! 
- De ELSKER (av HELE sitt hjerte!) å kalle all sykdom angst. De tror på en måte at idet de uttaler det elskede A-ordet, så er de fritatt for enhver behandling og videre utredning av pasienten. Det er legespråket for "dette gidder jeg ikke å sjekke ut"!
- Hvis man selv er overbevist om at det nettopp ikke er angst, må man ha motargumentene klare. Og hvis legen fortsatt ikke skulle gitt seg på at det ER angst, så må man påpeke at "hallo - da må du jo sørge for at jeg får hjelp mot denne angsten så symptomene forsvinner, da!". De kan ikke bare avskrive deg med det.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
2 timer siden, Hodestups skrev:

Problemet er jo at leger er mennesker; de er ikke ufeilbarlige (nå underdriver jeg). 

De gjør feil, de kommer til å gjøre feil - også med deg. De gjør feil med omtrent alle pasientene én eller annen gang i løpet av pasientens tid hos dem, med mindre den tiden som pasient hos dem kun er over noen få år.

Jeg har masse, masse, MASSE erfaring med leger, og har funnet ut at:

- De fleste spesialister har kun middelmådig kunnskap om sin egen spesialitet.
- Spesialistene har INGEN til alt for lite kunnskap generelt sett - allmennkunnskap. Derfor sitter de fast i et spor og greier ikke å hjelpe pasienter med videre utredning. Hvis man ikke er en a4, finner de ikke ut av det. De greier bare a4! Og bare det! Kun de pasientene som følger lærebokas eksempel vil kunne få nyttig hjelp.
- De glemmer. De glemmer at du skulle hatt time hos spesialist-person, glemmer å skrive ut resept, glemmer å henvise, glemmer å lytte til pasientene.
- Du må mase på dem, hvis ikke skjer det ikke noe! 
- Du må gjøre hjemmeleksa di sjøl, den eneste måten du kan finne ut av noe som helst på er å lese, lese, lese hjemme, studere både på norsk, engelsk og ev. andre språk, for så å oppsøke fastlegen og komme med forslag ("kan det være sånn og sånn, kan du sjekke det og det"), da - og bare da - har du en sjanse til å komme videre i utredningen. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger legen ikke har kommet på noe, men så har jeg måtte gjøre leksa sjøl og komme med forslag og fått høre "det var en god idé", "det var en interessant tanke, det prøver vi" og så videre! 
- De ELSKER (av HELE sitt hjerte!) å kalle all sykdom angst. De tror på en måte at idet de uttaler det elskede A-ordet, så er de fritatt for enhver behandling og videre utredning av pasienten. Det er legespråket for "dette gidder jeg ikke å sjekke ut"!
- Hvis man selv er overbevist om at det nettopp ikke er angst, må man ha motargumentene klare. Og hvis legen fortsatt ikke skulle gitt seg på at det ER angst, så må man påpeke at "hallo - da må du jo sørge for at jeg får hjelp mot denne angsten så symptomene forsvinner, da!". De kan ikke bare avskrive deg med det.
 

Dette synes jeg var veldig generaliserende. Tror ikke dette stemmer for ALLE leger og ALLE spesialister, som du hevder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Dette synes jeg var veldig generaliserende. Tror ikke dette stemmer for ALLE leger og ALLE spesialister, som du hevder. 

Nei. Men det stemmer for de jeg har vært borti, og det er svært mange dessverre. Inkludert sykepleiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
9 minutter siden, Millee89 skrev:

Ble iallfall ikke noe beroliget nå 😭😭

Du må ikke ta andres negative erfaringer for å gjelde overalt og for alle ting :)

Alle gjør seg sine erfaringer, og det er veldig individuelt hvordan folk opplever møter med helsevesenet. Du kan få en god opplevelse, selv om en annen hos samme lege får en dårlig en. 

Ofte er det heller ikke legens "feil" om en pasient føler seg dårlig møtt og ivaretatt. Det kan like gjerne ha å gjøre med pasientens innstilling. Noen er veldig kritiske av natur, og vil oppleve at "alle" leger er dårlige. 

Du må bare gjøre deg dine egne erfaringer, som slett ikke behøver å bli dårlige! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...