Gå til innhold

Søppeltømming i container var visst ulovlig...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjæresten skulle kaste noe søppel. Jeg var med å skulle hjelpe han. Han kjørte til en container som like ved en trafikkert vanlig hovedvei.  Vi trodde at det var lovlig å kaste søppel i den. Men plutselig så sto det to personer der og tok bilder av oss. Den ene av de sa at det var ulovlig å kaste søppel der for containeren tilhørte et firma som lå like bak. Vi har sett dere mange ganger her sa hun på en sint måte. Vi beklaget så mye og sa at vi skulle ikke kaste søppel der og at dette var ikke vi klar over. Vi trodde det var lovlig å kaste søppel der, og vi beklaget så mye og kjørte videre. Hun var tydelig sint og irritert. 

Regner med at vi mulig blir anmeldt siden det ble tatt bilder av både oss og bil.  Noen som vet om politiet er streng i slikt tilfelle ? Det sto ikke merket på containeren at dem var privat. Det sto ikke merket noen sted at dette var et privat område heller. 

Hva mener dere skjer i en slik situasjon? Jeg ble engstelig. 

Anonymkode: 7b514...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror neppe politiet bruker noe særlig ressurser på dette, om hun i det hele tatt anmelder dere.

Forstår derimot at hun var sint. Hvem tror det bare er å kaste fra seg søppel i en tilfeldig container? Miljøstasjon e.l. er rette plass for sånt. 

Anonymkode: d963c...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten skulle kaste noe søppel. Jeg var med å skulle hjelpe han. Han kjørte til en container som like ved en trafikkert vanlig hovedvei.  Vi trodde at det var lovlig å kaste søppel i den. Men plutselig så sto det to personer der og tok bilder av oss. Den ene av de sa at det var ulovlig å kaste søppel der for containeren tilhørte et firma som lå like bak. Vi har sett dere mange ganger her sa hun på en sint måte. Vi beklaget så mye og sa at vi skulle ikke kaste søppel der og at dette var ikke vi klar over. Vi trodde det var lovlig å kaste søppel der, og vi beklaget så mye og kjørte videre. Hun var tydelig sint og irritert. 

Regner med at vi mulig blir anmeldt siden det ble tatt bilder av både oss og bil.  Noen som vet om politiet er streng i slikt tilfelle ? Det sto ikke merket på containeren at dem var privat. Det sto ikke merket noen sted at dette var et privat område heller. 

Hva mener dere skjer i en slik situasjon? Jeg ble engstelig. 

Anonymkode: 7b514...832

Det koster mye å leie og få tømt en slik container. Det er helt opplagt ikke lov å ta seg til rette og kaste søppel i en container andre har leid.

Politiet vil neppe bruke tid på en slik sak, men dersom dere har blitt observert der tidligere og dere har kastet søppel, så vil det være rimelig at de som betaler for containeren krever at dere skal være med å betale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror neppe politiet bruker noe særlig ressurser på dette, om hun i det hele tatt anmelder dere.

Forstår derimot at hun var sint. Hvem tror det bare er å kaste fra seg søppel i en tilfeldig container? Miljøstasjon e.l. er rette plass for sånt. 

Anonymkode: d963c...af2

Vi var ikke klar over dette. 

Jeg får håpe at dette går bra. Og at det ikke blir noe problemer av dette. 

Anonymkode: 7b514...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor skulle noen sette opp en gratis container for søppel?

Anonymkode: e23e8...507

Jeg var ikke klar over dette. Jeg trodde at det var slike satt ut gratis. I området er det flere glasscontainere og papircontainere der jeg har sett folk  sorterer og kaste. 

Anonymkode: 7b514...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var ikke klar over dette. Jeg trodde at det var slike satt ut gratis. I området er det flere glasscontainere og papircontainere der jeg har sett folk  sorterer og kaste. 

Anonymkode: 7b514...832

Hm, dette er nytt for deg? De er satt ut slik at alle skal sortere glass/metall og papir fra øvrig søppel. Gå inn på kommunen din sin hjemmeside, der finner du info om regler, hvor din nærmeste kommunale tømmestadjoner er, samt mye annen nyttig info.

Hvor har du gjort av glass/metall tidligere? Har du ikke sortert søppel før?   

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer fra kommune til kommune hvordan systemet for søppel er, og hvilke dunker som er tilgjengelig for "allmennheten" og hvilke som er private. Det alle burde vite er at restavfall ikke kan legges i en hvilken som helst container - dette er veldig dyrt å betale for, for de som eier eller leier containeren, og det er veldig kjipt å måtte betale for andres søppel. Mange steder er det offentlige containere for glass- og metallemballasje, men her hos oss har vi nå fått egne dunker til dette hjemme, slik at det ikke finnes noen for allmennheten lenger. Dere burde ha tenkt på at noen betaler for den containeren, og det er dritfrekt å legge søppel i andres dunker eller containere, slik at de må betale. Alle kommuner har en renovasjonsordning for husholdninger, og informasjon om hvordan dette fungerer, finner du helt sikkert på hjemmesiden til renovasjonsselskapet og kommunen.

Har dere mer søppel enn dere får plass til i dunkene hjemme, må dere levere det på en gjenvinningsstasjon. Noen få steder finnes det også tjenester som tilbyr henting hjemme av slike store ting som er vanskelig å frakte til gjenvinningsstasjon for folk uten bil og henger.

Siden dere har gjort dette flere ganger, og det er dokumentert, kan det være en sjanse for at firmaet anmelder dere, og at det blir en sak. Sjansen er vel liten for at politiet prioriterer det, men det er en viss mulighet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi trodde det var lovlig å kaste søppel der, og vi beklaget så mye og kjørte videre. Hun var tydelig sint og irritert. 

Regner med at vi mulig blir anmeldt siden det ble tatt bilder av både oss og bil.  Noen som vet om politiet er streng i slikt tilfelle ? Det sto ikke merket på containeren at dem var privat. Det sto ikke merket noen sted at dette var et privat område heller. 

Hva mener dere skjer i en slik situasjon? Jeg ble engstelig. 

Anonymkode: 7b514...832

Jeg er overrasket over at voksne mennesker tror det er fritt fram å kaste ting i en container som andre har leid - selv om det ikke står PRIVAT på den. I borettslaget der jeg bodde tidligere hadde vi en periode en ordning der det første tirsdag i måneden ble satt frem containere på morgenen hvor beboere kunne kaste ting (i et borettslag på 550 leiligheter er det alltid noen som flytter eller pusser opp), men dette måtte de slutte med. Vet du hvorfor? Fordi folk som bodde i eneboligene i nabolaget også kom og kastet sin søppel der! Nå er det en større, låst container som kun beboerne har tilgang til.

Containerne for glass og metallsøppel som står ved en del butikker blir noe helt annet. Restavall kastes hjemme og dersom dere ofte har så mye vanlig restavfall at deres egen dunk blir for liten så har jeg to tips:

1. skaff dere en større dunk (ring renholdselskapet deres, det koster litt mer for en større dunk, naturlig nok)

eller

2. bli mer bevisst på forbruk og søppelsortering...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Det varierer fra kommune til kommune hvordan systemet for søppel er, og hvilke dunker som er tilgjengelig for "allmennheten" og hvilke som er private. Det alle burde vite er at restavfall ikke kan legges i en hvilken som helst container - dette er veldig dyrt å betale for, for de som eier eller leier containeren, og det er veldig kjipt å måtte betale for andres søppel. Mange steder er det offentlige containere for glass- og metallemballasje, men her hos oss har vi nå fått egne dunker til dette hjemme, slik at det ikke finnes noen for allmennheten lenger. Dere burde ha tenkt på at noen betaler for den containeren, og det er dritfrekt å legge søppel i andres dunker eller containere, slik at de må betale. Alle kommuner har en renovasjonsordning for husholdninger, og informasjon om hvordan dette fungerer, finner du helt sikkert på hjemmesiden til renovasjonsselskapet og kommunen.

Har dere mer søppel enn dere får plass til i dunkene hjemme, må dere levere det på en gjenvinningsstasjon. Noen få steder finnes det også tjenester som tilbyr henting hjemme av slike store ting som er vanskelig å frakte til gjenvinningsstasjon for folk uten bil og henger.

Siden dere har gjort dette flere ganger, og det er dokumentert, kan det være en sjanse for at firmaet anmelder dere, og at det blir en sak. Sjansen er vel liten for at politiet prioriterer det, men det er en viss mulighet for det.

Vi var ikke klar over dette. 

Jeg synes at containeren burde vært merket. Dvs det burde stått på den at det ikke var lov å kaste søppel i den. Den burde også vært låst. Containeren burde også vært plassert slik at det var forståelig at den ikke var for alle. Altså på egen grunn der det ikke var åpent å gå for alle.  Men vi burde tydeligvis ha lest oss til dette gjennom regelverk på nettet. Var overhodet ikke klar over dette. Har bodd i mange år i et borettslag der det var plassert ut containere. Men det er mulig annerledes i borettslag. 

Dersom vi hadde vært klar over dette så hadde vi snyltet med viten og vilje, men dette var vi overhodet ikke klar over selv om vi sikkert burde vært mer opplyst. 

Om de hadde sett oss gjentatte ganger så burde de ha gjort noe med saken tidligere slik at vi forsto at vi ikke kunne kaste søppel der. Selvsagt virker det frekkt å kaste søppel i en container andre betaler for. Er enig i det. Men dette var gjort med uvitenhet samme hvor dumt det høres som. 

Men skal aldri gjøre det igjen. Jeg håper på at politiet har forståelse for at vi ikke var klar over dette og at de lar dette gå forbi om vi blir anmeldt. Er også redd for at firmaet kan starte privat rettsak mot oss dersom politiet ikke vil ta saken. Men jeg får håpe at dette går bra. Nå har jeg full forståelse for hvorfor de som jobbet i firmaet ble sinte, men jeg mener uansett at slike containere burde vært låst eller merket. 

 

Anonymkode: 7b514...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten skulle kaste noe søppel. Jeg var med å skulle hjelpe han. Han kjørte til en container som like ved en trafikkert vanlig hovedvei.  Vi trodde at det var lovlig å kaste søppel i den. Men plutselig så sto det to personer der og tok bilder av oss. Den ene av de sa at det var ulovlig å kaste søppel der for containeren tilhørte et firma som lå like bak. Vi har sett dere mange ganger her sa hun på en sint måte. Vi beklaget så mye og sa at vi skulle ikke kaste søppel der og at dette var ikke vi klar over. Vi trodde det var lovlig å kaste søppel der, og vi beklaget så mye og kjørte videre. Hun var tydelig sint og irritert. 

Regner med at vi mulig blir anmeldt siden det ble tatt bilder av både oss og bil.  Noen som vet om politiet er streng i slikt tilfelle ? Det sto ikke merket på containeren at dem var privat. Det sto ikke merket noen sted at dette var et privat område heller. 

Hva mener dere skjer i en slik situasjon? Jeg ble engstelig. 

Anonymkode: 7b514...832

Trodde dere det var den offentlige renovasjonsetaten som hadde plassert containeren der, siden dere antok at dere kunne kaste avfallet deres i den? Eller tror dere kanskje at alle containere og søppelkasser rundt omkring er til fri avbenyttelse for alle? Som andre har svart godt på; det koster penger å leie container for å bli kvitt avfall, og andre kan selvfølgelig ikke benytte seg av containeren gratis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Xtra skrev:

Trodde dere det var den offentlige renovasjonsetaten som hadde plassert containeren der, siden dere antok at dere kunne kaste avfallet deres i den? Eller tror dere kanskje at alle containere og søppelkasser rundt omkring er til fri avbenyttelse for alle? Som andre har svart godt på; det koster penger å leie container for å bli kvitt avfall, og andre kan selvfølgelig ikke benytte seg av containeren gratis. 

Jeg forstår det nå. Men forsto det ikke da.  Jeg trodde det var åpent å kaste der. Desverre. 

Anonymkode: 7b514...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Xtra skrev:

Trodde dere det var den offentlige renovasjonsetaten som hadde plassert containeren der, siden dere antok at dere kunne kaste avfallet deres i den? Eller tror dere kanskje at alle containere og søppelkasser rundt omkring er til fri avbenyttelse for alle? Som andre har svart godt på; det koster penger å leie container for å bli kvitt avfall, og andre kan selvfølgelig ikke benytte seg av containeren gratis. 

Jeg trodde samfunnet var tjent med at vi kastet søppel i container og jeg trodde at den var plassert der til offentlig bruk for alle. Men jeg tok skammelig feil. 

Anonymkode: 7b514...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Lillemus skrev:

Jeg er overrasket over at voksne mennesker tror det er fritt fram å kaste ting i en container som andre har leid - selv om det ikke står PRIVAT på den. I borettslaget der jeg bodde tidligere hadde vi en periode en ordning der det første tirsdag i måneden ble satt frem containere på morgenen hvor beboere kunne kaste ting (i et borettslag på 550 leiligheter er det alltid noen som flytter eller pusser opp), men dette måtte de slutte med. Vet du hvorfor? Fordi folk som bodde i eneboligene i nabolaget også kom og kastet sin søppel der! Nå er det en større, låst container som kun beboerne har tilgang til.

Containerne for glass og metallsøppel som står ved en del butikker blir noe helt annet. Restavall kastes hjemme og dersom dere ofte har så mye vanlig restavfall at deres egen dunk blir for liten så har jeg to tips:

1. skaff dere en større dunk (ring renholdselskapet deres, det koster litt mer for en større dunk, naturlig nok)

eller

2. bli mer bevisst på forbruk og søppelsortering...

 

De burde ha låst den mener jeg. Og vi burde ha vært bedre opplyst. Men det er det nok min egen plikt å være og den har jeg tydeligvis ikke fulgt opp når det gjelder en sak : søppel. 

Anonymkode: 7b514...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde samfunnet var tjent med at vi kastet søppel i container og jeg trodde at den var plassert der til offentlig bruk for alle. Men jeg tok skammelig feil. 

Anonymkode: 7b514...832

Det er ikke "samfunnet" som har leid containere som står rundt omkring, det er det private som betaler for. Du kan ikke forvente at andre skal betale for fjerning av ditt søppel. Selv hjemme betaler du (kommunale avgifter) for å bli kvitt søppelet. Du kan levere avfall gratis eller til en rimelig penge på gjenbruksstasjonen. Her kan du lese om avfallshåndtering i Oslo: https://www.oslo.kommune.no/avfall-og-gjenvinning/#gref

 

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Xtra skrev:

Det er ikke "samfunnet" som har leid containere som står rundt omkring, det er det private som betaler for. Du kan ikke forvente at andre skal betale for fjerning av ditt søppel. Selv hjemme betaler du (kommunale avgifter) for å bli kvitt søppelet. Du kan levere avfall gratis eller til en rimelig penge på gjenbruksstasjonen.

Jeg leier og har aldri betalt for søppelet selv. Så dette var uvant for meg. Men vi har søppelspann, men det er nok utleier som betaler avgiftene for dette. 

Jeg trodde at det var gratis for du det er mange containere for glass og annet utenfor butikkene... Og de er jo gratis? Eller er de ikke ? . Uansett samfunnet er tjent med at folk kaster i søppelet og jeg trodde virkelig at det var derfor gratis. Men ok. Jeg skammer meg inderlig. Jeg tok feil. Og gjør det aldri igjen. 

Anonymkode: 7b514...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leier og har aldri betalt for søppelet selv. Så dette var uvant for meg. Men vi har søppelspann, men det er nok utleier som betaler avgiftene for dette. 

Jeg trodde at det var gratis for du det er mange containere for glass og annet utenfor butikkene... Og de er jo gratis? Eller er de ikke ? . Uansett samfunnet er tjent med at folk kaster i søppelet og jeg trodde virkelig at det var derfor gratis. Men ok. Jeg skammer meg inderlig. Jeg tok feil. Og gjør det aldri igjen. 

Anonymkode: 7b514...832

Glass- og metallcontainere utenfor butikker er gratis å benytte, disse blir vel også tømt av Renovasjonsetaten, så vidt jeg vet. Disse kan på ingen måte sammenlignes med containere som leies av private.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Xtra skrev:

Glass- og metallcontainere utenfor butikker er gratis å benytte, disse blir vel også tømt av Renovasjonsetaten, så vidt jeg vet. Disse kan på ingen måte sammenlignes med containere som leies av private.

Dette var verken meg eller han klar over. Men takk for informasjon. Da vet vi hvordan vi skal håndtere søppelet, om hvor det er lov og ikke lov. 

Anonymkode: 7b514...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper på at politiet har forståelse for at vi ikke var klar over dette og at de lar dette gå forbi om vi blir anmeldt. Er også redd for at firmaet kan starte privat rettsak mot oss dersom politiet ikke vil ta saken.

Politiet har knapt nok kapasitet til å etterforske forbrytelser, og jeg tviler sterkt på at rettsvesenet vil finne på å ta en sånn fillesak. Regn med at dere maksimalt vil få et betalingskrav fra firmaet (selv det er relativt lite sannsynlig). Vent med å bekymre deg og stresse til regningen eventuelt kommer, og bruk energien til å undersøke hvordan reglene er for avfallshåndtering der dere bor nå. Det burde være lett å finne ut av på nett. Spør huseier eller en nabo hvis dere er usikre.

 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leier og har aldri betalt for søppelet selv. Så dette var uvant for meg. Men vi har søppelspann, men det er nok utleier som betaler avgiftene for dette. 

Når man leier eller bor i borettslag / sameie, blir den typen avgifter (søppel, brøyting,...) gjerne lagt inn i leien / fellesutgiftene, slik at man ikke vet nøyaktig hvor mye som går til hva, hvis man ikke går inn i detaljene. Bor man i enebolig, blir disse avgiftene mer synlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...