Gå til innhold

Å godta at du må «snylte» på staten, kanskje resten av livet, er vondt og sårt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/wP0Rnd/aa-godta-at-du-maa-snylte-paa-staten-kanskje-resten-av-livet-er-vondt

Mange som ikke forstår dette.

Å godta at du må «snylte» på staten, kanskje resten av livet, er ikke noe som noen ville ha ønsket. Det er vondt, og det er sårt. For jeg kommer til å ha smerter resten av livet. Og for å ha det best mulig, er det slik livet mitt må være. Med penger fra Nav. Men jeg har bestemt meg for at det er greit. Det skal være greit.

Anonymkode: fb048...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man bør arbeide seg vel fra et system som innebærer at noen er avhengig av statlige eller private " almisser" synes jeg. Utenforskap er ikke noe bra for noen tror jeg men ofte er det sykdom som ligger bak tror jeg. Det var derfor vi fikk lov om folketrygd i 1967 bl.a. Slik det er blitt i dag har vi mer og mer et A lag og et B lag med mennesker. Hvor B laget har liten innflytelse både på inntekt og fritid. Man kan også kanskje snakke om et C lag som i liten grad klarer å heve stemmen for å forsvare sin rett.

At det kan føles og oppleves slik du beskriver tror jeg har meď populistiske politiske bevegelser å gjøre samt et åpnere samfunn hvor mange mennesker har innsyn i hverandres privatliv. Det er også et press om å være mest mulig sosial og " gi" av seg selv og kanskje lave ris til egen bak ved å være for utleverende.

Overvåkingssamfunnet gir ikke bare trygghet men har også en bakside.Norge er et lite åpent og sårbart samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeide seg vekk fra et sånt undertrykkende system mente jeg å skrive. De ytelser man får og reduksjon i skatt er rettmessige krav og ikke noe gammeldags " forsorgsvesen" om andre måtte surre om sånne ting på nett. Dessverre er det folk som mobber og snakker andre ned den dag i dag. Men er man ung så kan man få seg en utdanning og snu sin egen situasjon til det bedre. Det er von i hangane snøre . Man må bare aldri gi opp.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke bry seg om mobbing og sånne ting. Enkelte mennesker har bare så altfor godt tror jeg. Det er derfor de får så mange rare tanker og ideer om verden og pølsebrød. Men de burde jo ikke la tingene sine gå ut over andre og dem fremmede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Karma@ skrev:

Enkelte mennesker har bare så altfor godt tror jeg. Det er derfor de får så mange rare tanker og ideer om verden og pølsebrød.

Hvor kommer pølsebrødene inn?

Jeg skjønner ikke hvorfor de som har det godt (som utgjør det store flertall her i landet), er de "skyldige" i denne saken. Det er da svært mange av oss som bruker tiden og tankevirksomheten til andre ting enn å hetse de uføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.8.2019 den 22.22, AnonymBruker skrev:

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/wP0Rnd/aa-godta-at-du-maa-snylte-paa-staten-kanskje-resten-av-livet-er-vondt

Mange som ikke forstår dette.

Å godta at du må «snylte» på staten, kanskje resten av livet, er ikke noe som noen ville ha ønsket. Det er vondt, og det er sårt. For jeg kommer til å ha smerter resten av livet. Og for å ha det best mulig, er det slik livet mitt må være. Med penger fra Nav. Men jeg har bestemt meg for at det er greit. Det skal være greit.

Anonymkode: fb048...b48

Jeg har ofte undret meg hva som skal til for å få uføretrygd. 

Jeg kjenner flere som er uføre. Noen av dem har problemer som er forståelige, mens på noen er det ganske problematisk å forstå hvorfor de er uføre.

Jeg kjenner en som jobber mye i hagen. Og hun gjør tungt arbeid, men hun er likevel uføre, men jeg vet ikke hvilke problem hun har. Og dermed så kan jeg ikke uttale meg. Men man kan jo tenke: at når hun kan jobbe i hagen med tungt arbeid, så skulle man jo tro at hun kan jobbe i en jobb også. 

Jeg kjenner en annen som sier at hun har vondt i ryggen, men hun går på lange turer i fjellet hver dag, og er ute å fester i mange timer på byen 2 ganger i uken.  Hvordan klarer hun å feste på byen 2 ganger i uken når hun ikke kan jobbe er mitt spørsmål.... Hvordan klarer hun å gå på ganske tunge fjellturer i flere timer når hun ikke kan jobbe.. ? Men det kan være noe rundt smertene eller problemene med ryggen som jeg ikke er innforstått med. Så jeg kan egentlig ikke uttale meg. 

Det er iblant vanskelig å forstå, men jeg vil tro at legene ikke vil gi uføretrygd uten sterke grunner til det. Og de som vet at de er nødt å leve på det: Ikke ha dårlig samvittighet!. 

 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Thebutterfly skrev:

Jeg har ofte undret meg hva som skal til for å få uføretrygd. 

Jeg kjenner flere som er uføre. Noen av dem har problemer som er forståelige, mens på noen er det ganske problematisk å forstå hvorfor de er uføre.

Jeg kjenner en som jobber mye i hagen. Og hun gjør tungt arbeid, men hun er likevel uføre, men jeg vet ikke hvilke problem hun har. Og dermed så kan jeg ikke uttale meg. Men man kan jo tenke: at når hun kan jobbe i hagen med tungt arbeid, så skulle man jo tro at hun kan jobbe i en jobb også. 

Jeg kjenner en annen som sier at hun har vondt i ryggen, men hun går på lange turer i fjellet hver dag, og er ute å fester i mange timer på byen 2 ganger i uken.  Hvordan klarer hun å feste på byen 2 ganger i uken når hun ikke kan jobbe er mitt spørsmål.... Hvordan klarer hun å gå på ganske tunge fjellturer i flere timer når hun ikke kan jobbe.. ? Men det kan være noe rundt smertene eller problemene med ryggen som jeg ikke er innforstått med. Så jeg kan egentlig ikke uttale meg. 

Det er iblant vanskelig å forstå, men jeg vil tro at legene ikke vil gi uføretrygd uten sterke grunner til det. Og de som vet at de er nødt å leve på det: Ikke ha dårlig samvittighet!. 

 

Det er kanskje når de føler seg bra du ser dette? De kan ha mange dårlige dager og,det ser du kanskje ikke? 

Men jeg må si jeg forstår ikke de som kan jobbe i tilrettelagt arbeid, det er jo tungt det. Hadde jeg aldri klart. Det er jo en vanlig jobb som er dårlig betalt, det virker urettferdig. Men de har jo trygden ved siden av da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i dine tanker. Man må se på samfunnsutviklingen for å finne gode svar tror jeg.Enkelte ting er bare veldig vanskelig i dag som alltid. Å finne noe å kunne leve av og å leve for. Vår alles kamp tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thebutterfly skrev:

Jeg har ofte undret meg hva som skal til for å få uføretrygd. 

Jeg kjenner flere som er uføre. Noen av dem har problemer som er forståelige, mens på noen er det ganske problematisk å forstå hvorfor de er uføre.

Jeg kjenner en som jobber mye i hagen. Og hun gjør tungt arbeid, men hun er likevel uføre, men jeg vet ikke hvilke problem hun har. Og dermed så kan jeg ikke uttale meg. Men man kan jo tenke: at når hun kan jobbe i hagen med tungt arbeid, så skulle man jo tro at hun kan jobbe i en jobb også. 

Jeg kjenner en annen som sier at hun har vondt i ryggen, men hun går på lange turer i fjellet hver dag, og er ute å fester i mange timer på byen 2 ganger i uken.  Hvordan klarer hun å feste på byen 2 ganger i uken når hun ikke kan jobbe er mitt spørsmål.... Hvordan klarer hun å gå på ganske tunge fjellturer i flere timer når hun ikke kan jobbe.. ? Men det kan være noe rundt smertene eller problemene med ryggen som jeg ikke er innforstått med. Så jeg kan egentlig ikke uttale meg. 

Det er iblant vanskelig å forstå, men jeg vil tro at legene ikke vil gi uføretrygd uten sterke grunner til det. Og de som vet at de er nødt å leve på det: Ikke ha dårlig samvittighet!. 

 

Nei, hvorfor skal en ha dårlig samvittighet fordi om en får uføretrygd? De betaler skatt akkurat som vanlige lønnsmottakere, altså bidrar de selv blant annet til trygda si. 

Men jeg forstår undringen din. Mange av de som i dag går på trygd fikk trygd i en tid det var lett å få det. Og de som får trygd i dag må kjempe lenge og hardt for å få det, og det skal mye til i dag for å få uføretrygd. Derfor tenker jeg at de ny-trygdede har innmari gode grunner, selv om andre ikke direkte kan se på dem og skjønne hvorfor de har det. 

Uansett, det males stort opp at det går for mange på trygd her i landet. Men av en befolkning på 5-6 mill. så er ikke 400 000 +++ mange! 

Anonymkode: b4600...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thebutterfly skrev:

Jeg har ofte undret meg hva som skal til for å få uføretrygd. 

Jeg kjenner flere som er uføre. Noen av dem har problemer som er forståelige, mens på noen er det ganske problematisk å forstå hvorfor de er uføre.

Jeg kjenner en som jobber mye i hagen. Og hun gjør tungt arbeid, men hun er likevel uføre, men jeg vet ikke hvilke problem hun har. Og dermed så kan jeg ikke uttale meg. Men man kan jo tenke: at når hun kan jobbe i hagen med tungt arbeid, så skulle man jo tro at hun kan jobbe i en jobb også. 

Jeg kjenner en annen som sier at hun har vondt i ryggen, men hun går på lange turer i fjellet hver dag, og er ute å fester i mange timer på byen 2 ganger i uken.  Hvordan klarer hun å feste på byen 2 ganger i uken når hun ikke kan jobbe er mitt spørsmål.... Hvordan klarer hun å gå på ganske tunge fjellturer i flere timer når hun ikke kan jobbe.. ? Men det kan være noe rundt smertene eller problemene med ryggen som jeg ikke er innforstått med. Så jeg kan egentlig ikke uttale meg. 

Det er iblant vanskelig å forstå, men jeg vil tro at legene ikke vil gi uføretrygd uten sterke grunner til det. Og de som vet at de er nødt å leve på det: Ikke ha dårlig samvittighet!. 

 

Det er legitimt og naturlig å undre seg, slik du gjør. Og det finnes nok noen uføre som kunne ha jobbet. Andre kunne jobbet litt, men grunnet ustabil dagsform ikke til faste tider. Da er det vanskelig å få innpass på en arbeidsplass, naturlig nok. 

Jeg er ufør, og jobber mye i hagen - i perioder. Hagen har blitt min livredder, for å sette det på spissen. Her finner jeg glede, mening, kreativitet, mestring, fysisk aktivitet og noe å se fram til. Hadde du sett min hage hadde du kanskje undret deg, om jeg virkelig ikke kunne jobbe. Alt du ikke hadde sett og visst, er at jeg i uker ikke klarer gjøre noe. Ikke en gang fjerne ugress. Ikke dusje, ikke lage middag. At min kjære mann tar alle de tunge løftene, fordi han vet hvor viktig hagen er for meg og hvor dårlig jeg blir når jeg overanstrenger meg. Du hadde heller ikke visst noe om sorgen jeg bærer på, over at jeg falt ut av arbeidslivet, med de økonomiske og (psyko)sosiale konsekvensene det har. 

Jeg er takknemlig for at jeg tross alt lever i Norge og mottar min rettmessige uføretrygd. Hadde jeg kunne valgt, derimot, hadde jeg valgt god nok og stabil helse og muligheten til å stå i jobb. Mange her inne gir uttrykk for det samme. 

Jeg tåler og forstår at folk undrer seg, slik du gjør. Og om man selv hangler helsemessig og har en jobb man ikke trives i, kan jeg forstå om man kjenner misunnelse. Å mistenkeliggjøre eller dømme uføre, utelukkende basert på det man ser, synes jeg derimot man bør holde seg for god til.

Anonymkode: b4dae...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Thebutterfly skrev:

Jeg har ofte undret meg hva som skal til for å få uføretrygd. 

Jeg kjenner flere som er uføre. Noen av dem har problemer som er forståelige, mens på noen er det ganske problematisk å forstå hvorfor de er uføre.

Jeg kjenner en som jobber mye i hagen. Og hun gjør tungt arbeid, men hun er likevel uføre, men jeg vet ikke hvilke problem hun har. Og dermed så kan jeg ikke uttale meg. Men man kan jo tenke: at når hun kan jobbe i hagen med tungt arbeid, så skulle man jo tro at hun kan jobbe i en jobb også. 

Hun kan ha psykiske problemer.

Anonymkode: fb048...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt mye innstramminger i uføretrygden bare de seneste to tre årene tror jeg. Bare hørt at det er svært svært vanskelig i dag. Virkelig et nåløye. Kampen om knappe ressurser som alltid rammer de svakeste blant oss hardest så dessverre. Og lite blir gjort ved det. Ingen politikere tjener noe stemmer på det under nåværende samfunnsforhold.

Tror bare ikke man skal bebreide seg selv " for å ikke strekke til" eller " være god nok" eller ikke klare nok. Helsa har alt å si for et menneske for hvor  produktiv man blir i livet.Er man disponert for dårlig helsa så har det konsekvenser. Det er innlysende. Derfor trenger et samfunn et sikkerhetsnett slik at de som trenger det kan få hjelpen de trenger.

Man må ofte gripe dagen. Helsa er bestemmende for så mye. Man må bare slutte å bebreide seg selv fordi man ikke klarer å være mere produktiv enn man er. Skyldfølelse hjelper ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan ha psykiske problemer.

Anonymkode: fb048...b48

Vet. Og jeg har full forståelse for det. Jeg har ihvertfall erfaringen med at det er nokså vanskelig å få hjelp eller sykemelding/ uføre. Dermed så regner jeg med at trådstarter og andre som får uføretrygd har virkelige sterke vansker med noe slik at de ikke kan jobbe. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er legitimt og naturlig å undre seg, slik du gjør. Og det finnes nok noen uføre som kunne ha jobbet. Andre kunne jobbet litt, men grunnet ustabil dagsform ikke til faste tider. Da er det vanskelig å få innpass på en arbeidsplass, naturlig nok. 

Jeg er ufør, og jobber mye i hagen - i perioder. Hagen har blitt min livredder, for å sette det på spissen. Her finner jeg glede, mening, kreativitet, mestring, fysisk aktivitet og noe å se fram til. Hadde du sett min hage hadde du kanskje undret deg, om jeg virkelig ikke kunne jobbe. Alt du ikke hadde sett og visst, er at jeg i uker ikke klarer gjøre noe. Ikke en gang fjerne ugress. Ikke dusje, ikke lage middag. At min kjære mann tar alle de tunge løftene, fordi han vet hvor viktig hagen er for meg og hvor dårlig jeg blir når jeg overanstrenger meg. Du hadde heller ikke visst noe om sorgen jeg bærer på, over at jeg falt ut av arbeidslivet, med de økonomiske og (psyko)sosiale konsekvensene det har. 

Jeg er takknemlig for at jeg tross alt lever i Norge og mottar min rettmessige uføretrygd. Hadde jeg kunne valgt, derimot, hadde jeg valgt god nok og stabil helse og muligheten til å stå i jobb. Mange her inne gir uttrykk for det samme. 

Jeg tåler og forstår at folk undrer seg, slik du gjør. Og om man selv hangler helsemessig og har en jobb man ikke trives i, kan jeg forstå om man kjenner misunnelse. Å mistenkeliggjøre eller dømme uføre, utelukkende basert på det man ser, synes jeg derimot man bør holde seg for god til.

Anonymkode: b4dae...8a4

Jeg har full forståelse for deg. Årsaken til at jeg stiller spørsmål er at jeg selv har opplevd å ha invalidiserende plager uten å få hjelp om det. Derfor regner jeg med at de plagene som jeg følte står til hinder for meg iblant er ubetydelig små med tanke på det. (Mulig situasjonsbetinget på meg).Og at de som går uføre har virkelig noe de sliter tungt med hele tiden. Men jeg kan allikevel av og til stille meg selv  spørsmålet om en del uføre også skulle ha jobbet. Men ikke meningen å si noe negativt om de uføre. Jeg mener at pengene er nok velfortjent til dem som sliter. Ikke ha dårlig samvittighet. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke noe " snyltedyr" selv om man benytter seg av lovbestemte rettigheter. " Snyltedyr" er dem som utnytter andre menneskers svakere posisjon og kanskje slik vi ser i dag hvor hva som er tidligere var selvklare rettigheter blir brukt som " forhandlingskort" av arbeidsgiver eller myndigheter som nav eller fastlegen. Vi har alle så vårt i dag tror jeg av ordninger.

Anonymkode: ddc51...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk bare hvilke ordninger Stortingspolitikere og all frisk ungdom har i dag. Da kan.man snakke om " puter under armene på folk".

Anonymkode: ddc51...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...