Gå til innhold

BP medisin som ikke gir vektøkning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finns det flere alternativer enn Lamictal for BP2 som ikke gir vektøkning? 

Anonymkode: c9295...b83

Hva slags medisiner er du interessert i? 

Stemingsstabiliserende? Antidepressiva? Antipsykotika? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Janus30 skrev:

 

Hva slags medisiner er du interessert i? 

Stemingsstabiliserende? Antidepressiva? Antipsykotika? 

Stemningsstabiliserende. Blir manisk av antidep. 

Anonymkode: c9295...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemningsstabiliserende. Blir manisk av antidep. 

Anonymkode: c9295...b83

Det neste rene stemingsstabiliserende medikamentet på lista blir nok litium.

Enkelte antipsykotika kan også brukes som stemingsstabiliserende, for eksempel Seroquel. 

Hva som gir/ikke gir vektøkning for akkurat deg, er imidlertid ikke mulig å si uten å prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Janus30 skrev:

Det neste rene stemingsstabiliserende medikamentet på lista blir nok litium.

Enkelte antipsykotika kan også brukes som stemingsstabiliserende, for eksempel Seroquel. 

Hva som gir/ikke gir vektøkning for akkurat deg, er imidlertid ikke mulig å si uten å prøve. 

Takk! Utfordringen er at jeg er redd for litium, kjenner for mange som har gått opp veldig mye i vekt, type 20-40 kg av den. Håpet det fantes en medisin som kan stabilisere meg uten at jeg legger på meg 20+ kg, men kanskje det ikke finns? Seroquel tåler jeg dessverre ikke. 

 

 

Anonymkode: c9295...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Utfordringen er at jeg er redd for litium, kjenner for mange som har gått opp veldig mye i vekt, type 20-40 kg av den. Håpet det fantes en medisin som kan stabilisere meg uten at jeg legger på meg 20+ kg, men kanskje det ikke finns? Seroquel tåler jeg dessverre ikke. 

 

 

Anonymkode: c9295...b83

Om du går opp i vekt på litium får du ikke vite uten å prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Surrehuggu
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Utfordringen er at jeg er redd for litium, kjenner for mange som har gått opp veldig mye i vekt, type 20-40 kg av den. Håpet det fantes en medisin som kan stabilisere meg uten at jeg legger på meg 20+ kg, men kanskje det ikke finns? Seroquel tåler jeg dessverre ikke. 

 

 

Anonymkode: c9295...b83

Tror det er veldig individuelt dette med Litium og vektøkning. Jeg tror jeg faktisk har gått litt ned i vekt på Litium. Så hos noen kan det virke den veien også. Hos noen gjør Litium ingen forskjell ift vekt i det hele tatt. Hva som er mest vanlig av de tre utfallene (vektøkning, vektnedgang, og stabil vekt), aner jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Utfordringen er at jeg er redd for litium, kjenner for mange som har gått opp veldig mye i vekt, type 20-40 kg av den. Håpet det fantes en medisin som kan stabilisere meg uten at jeg legger på meg 20+ kg, men kanskje det ikke finns? Seroquel tåler jeg dessverre ikke. 

 

 

Anonymkode: c9295...b83

Jeg gikk ikke opp da jeg gikk på litium,  men fikk andre bivirkninger som gjorde at jeg måtte slutte med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått opp i vekt på litium. Får også redusert matlyst. Tror det er fordi magen blir litt irritert. Bare en teori. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Janus30 skrev:

Om du går opp i vekt på litium får du ikke vite uten å prøve. 

Ser den. Takk! Lett å få tunnelsyn. 

 

——

takk for dere andres erfaringer, nyttig å vite at det er ulike erfaringer med medisinen. Selvom jeg har skjønt det på et logisk plan har jeg sett meg veldig blind på de jeg kjenner som har est opp i vekt av den. 

Anonymkode: c9295...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777

Jeg eser opp av litium, innså jeg snart blir 100 kg på 159 cm, så har sluttet mot legers anbefaling 

aldri mer litium!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest elina777

Kuttet litium noen dager og er allerede under 90 kg. Men de må jo gi meg lamictal så jeg ikke faller i depresjon. Men dette har de nektet lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, elina777 skrev:

Kuttet litium noen dager og er allerede under 90 kg. Men de må jo gi meg lamictal så jeg ikke faller i depresjon. Men dette har de nektet lenge

Hvorfor vil de ikke gi deg lamictal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Hva med ap? Beskytter ikke det mot mani?

Jo men ikke abilify som jeg bruker, men de kan bare øke dosen om jeg blir manisk. Jeg tar aldri litium igjen. Var tross alt på vei til å bli 100 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, elina777 skrev:

Jo men ikke abilify som jeg bruker, men de kan bare øke dosen om jeg blir manisk. Jeg tar aldri litium igjen. Var tross alt på vei til å bli 100 kg

Ok. Hva med xeplion som du tok? Eller var det den du fikk kramper i bena av uten at noe hjalp? De sa til meg at laduda var stemningsstabiliserende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Ok. Hva med xeplion som du tok? Eller var det den du fikk kramper i bena av uten at noe hjalp? De sa til meg at laduda var stemningsstabiliserende. 

Xeplion ga store smerter og ristninger i armer eller bein hver natt

jeg tar bare abilify, må ha litt magi i hverdagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...