Gå til innhold

Er du for eller mot kongedømme i Norge?


Worrisome Plenty

Er du for eller mot republikk i Norge?  

15 stemmer

  1. 1. Er du for eller mot republikk i Norge?

    • For monarki som i dag
      7
    • For republikk
      6
    • Det gir jeg blaffen i.
      2


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kongen er jo helt konge, da. Men monarkiet er en gjeng med luksusnavere og har gått ut på dato for lenge siden. 

Anonymkode: 6dd81...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bedre med kongehus, enn at Carl I Hagen eller Trine Skei Grande skal bo på slottet som president.

Anonymkode: f010b...f60

Hva for deg til å nevne de to spesielt?  Det trenger eller burde ikke bli politikere.

Anonymkode: e9d43...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kongen er jo helt konge, da. Men monarkiet er en gjeng med luksusnavere og har gått ut på dato for lenge siden. 

Anonymkode: 6dd81...1c2

Jeg synes kongen virker å ha lite å komme med. Det begrenses selvfølgelig av hans såkalte nøytrale status, men jeg synes ikke han er veldig nøytral. Det skinner litt igjennom att kongehuset er typisk liberale folk. Spess han Krompen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva for deg til å nevne de to spesielt?  Det trenger eller burde ikke bli politikere.

Anonymkode: e9d43...c8f

Charter Hilde eller Ari Behn da.

Anonymkode: f010b...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg republikk.  Det er som jeg ser det helt sjukt at et tilfeldig menneske fødes til rollen som konge eller dronning. Om han eller hun har det som trengs for å takle rollen vet vi ikke, vi kan bare krysse fingrene og håpe på det beste. Hvis det ikke var for at arvefølgen ennå ikke var endret da hun ble født hadde vi nå hatt en kommende dronning som snakker med engler og dater sjamaner. Hun hadde vel ikke turt å ta den såpass langt ut hvis hun var tronarving, men likevel. Vi vet nok om henne til å skjønne at hun nok ville blitt ulykkelig som dronning. Hvem vet hva den unge prinsessen som nettopp ble konfirmert egentlig tenker om rollen hun er tildelt og hva hun egentlig ville brukt livet sitt til hvis hun kunne velge på samme måte som andre gjør. Jeg synes alle skal ha muligheten til å velge sitt eget liv. Å bli født til en så krevende oppgave er brutalt. Jeg vil mye heller ha et voksent og velegnet menneske som selv har valgt å bli statsleder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst ha republikk etter islandsk modell, dvs. ganske så upolitisk og svært ulik amerikanske forhold. Jeg stemmer gjerne på Haakon Magnus som den første presidenten, han burde ha et utmerket grunnlag for å gjøre den jobben. Men for å nevne én av mange fordeler ved republikk - han bør skiftes ut når han blir så gammel at det er på tide å la en annen overta.

Jeg ser på monarki er en fortidslevning, og jeg skjønner godt at det kan være problematisk å være født inn i en slik rolle - eller å bli flyttet fra et normalt liv og inn i den . Jeg er gammel nok til å huske oppstyret da Harald ville gifte seg med Sonja, det var ikke småtterier etter datidens målestokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for monarkiet, kongen/monarken representerer noe bestandig og uavhengig i en omskiftelig tid. Noe som ikke byttes ut som følge av politiske strømninger og som ikke behøver å posisjonere seg for å bli gjenvalgt. Men det hele er jo veldig personavhengig, og så snart vi får en monark som ikke duger, kan jeg endre mening.

 Synes både Håkon, Olav og Harald har gjort en strålende jobb, og det tror jeg Håkon Magnus også kommer til å gjøre. Fikk også godt inntrykk av Prinsesse Ingrid det lille vi fikk se i forbindelse med konfirmasjonen, men det er jo for tidlig å si hvordan hun etterhvert vil arte seg. Det er med andre ord et  skjørt regime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lite opptatt av om det er republikk eller monarki.  Prinsipielt er jeg enig med laban og synes det er best med president som er folkevalgt og uten særlig politisk makt.  Det er for gammeldags å bli født inn i rollen som konge eller dronning og at kongelige ikke kan velge som alle andre.  Snart blir det spekulasjoner om lille prinsessens valg av ektefelle og da skal hele samfunnet ha meninger om det sånn som med hennes far og farfar.

Anonymkode: e9d43...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...