Gå til innhold

Hvordan be en gjest om å gå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis en gjest (eller flere)  blir sittende i timesvis, mye lenger enn man hadde tenkt da man avtalte besøket, hva er da en høflg måte å si at man syns det er på tide at de går hjem?

Sett at gjesten kom kl 11 og du tenkte at personen skulle være der og spise lunsj. Og klokka 19 er personen fortsatt der, og du ønsker ikke å være uhøflig men har behov for tid alene, og dessuten har du mange andre ting du skulle ha gjort den dagen.

Hvorfor er det at noen gjester ikke skjøøer hvor lenge et normalt besøk varer? Ikke snakk om en langveis tilreisende her.

Anonymkode: 4a3fe...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si fra om at nå er klokka sånn og sånn og at du har en del ting du må gjøre. Har hatt slike gjester som du beskriver 😂 så jeg vet hva du prater om! Eller så kan du si: beklager men nå er klokka xx antall timer og jeg tenker at det er lurt at dere drar hjem nå, takk for besøket. 😅

Anonymkode: 0a6ef...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en gjest (eller flere)  blir sittende i timesvis, mye lenger enn man hadde tenkt da man avtalte besøket, hva er da en høflg måte å si at man syns det er på tide at de går hjem?

Sett at gjesten kom kl 11 og du tenkte at personen skulle være der og spise lunsj. Og klokka 19 er personen fortsatt der, og du ønsker ikke å være uhøflig men har behov for tid alene, og dessuten har du mange andre ting du skulle ha gjort den dagen.

Hvorfor er det at noen gjester ikke skjøøer hvor lenge et normalt besøk varer? Ikke snakk om en langveis tilreisende her.

Anonymkode: 4a3fe...da0

Du kan si på en høflig måte før de kommer på besøk at de er velkommen i besøk men at du skal noe ett visst klokkeslett  :) . Altså si det på forhånd før de kommer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en gjest (eller flere)  blir sittende i timesvis, mye lenger enn man hadde tenkt da man avtalte besøket, hva er da en høflg måte å si at man syns det er på tide at de går hjem?

«Koselig at dere kom til lunsj, men jeg må faktisk begynne å ordne meg jeg nå, for jeg skal XX om ikke lenge. Beklager altså, men jeg blir for sen om jeg ikke hiver meg rundt nå. Hva skal dere resten av dagen da?». 

For så å reise deg, og høre hva de skal - stående - og si «høres ut som bra plan for en xxxdag» mens du smiler hyggelig. 

Min de ikke tar hintet da, har de ikke antenner, og i såfall må du være mer konkret. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart da de fleste synes " borte bra men hjemme best" tror jeg. Kanskje lurt å avklare dette ved innvitasjonen muntlig eller skriftlig. Kanapeer er vanligvis 2 timer hos mange tror jeg.

Anonymkode: dae04...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Litt rart da de fleste synes " borte bra men hjemme best" tror jeg. Kanskje lurt å avklare dette ved innvitasjonen muntlig eller skriftlig. Kanapeer er vanligvis 2 timer hos mange tror jeg.

Anonymkode: dae04...e4d

Ja, det tror jeg også, tror jeg. Er ikke helt sikker, men jeg tror at jeg tror det vaffal. Men men, man skal aldri si aldri, tror jeg. Alt er ikke så lett for alle alltid, tror jeg. Vi har alle vårt bare, tror jeg. 

Anonymkode: d9c04...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...