Gå til innhold

Sterk svette, stort vekttap og forverring av kronisk pankreatitt. Hva kan det være?


Lynx7

Anbefalte innlegg

Hei. 

Siden mars /april i år har jeg hatt et forholdsvis stort vekttap. Jeg har gått ned fra 107 kg til 71 kg.

Jeg er en kvinne i begynnelsen av 40 årene. Jeg har bla kronisk pankreatitt (idiopatisk pankreatitt), ehlers danlos syndrom, type 1 , og har også pstd, og emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Sistnevnte har heldigvis roet seg betraktelig de siste 4 - 5 årene, og jeg plages ikke i like stor grad som før. 

Nå har jeg altså hatt et stort og ufrivillig vekttap på ganske kort tid. I tillegg har jeg fått kraftig svette som kommer døgnet rundt. Jeg svetter både når jeg sitter stille og (selv) ved svake anstrengelser, som f. eks når jeg går til butikken. Det er spesielt ille i panna og ansiktet,samt på overkroppen. Det hender ofte at klærne mine blir fuktige og noen ganger gjennomvåte av svette.

Da jeg var på butikken forleden dag, rant svetten nedover ansiktet mitt da jeg kom fram til kassen. Jeg synes dette er svært ubehagelig og merker at jeg nesten blir ustabil rent mentalt. 

Det har pågått siden slutten av mai i år. Jeg har tatt blodprøver for å finne ut om det kunne være overgangsalderen, men blodprøvene var negative. 

Det har også blitt tatt blodprøver i forhold til høyt stoffskifte, men av disse var kun Fritt TSH var litt forhøyet. 

Jeg har hatt forhøyet verdi av ASAT (først 59 og nå sist 99) de siste  4-5 ukene. 

Siden jeg har kronisk pankreatitt er jeg ganske vant til å ha magesmerter og løs avføring.

Det siste 4 månedene har det likevel blitt en forverring. Det som kommer i doskåla er veldig lyst på fargen, som fargen på helt lys sand, av og til gulaktig. Det er fettete , og når det kommer ut som diaré er det fettflekker i overflaten av do-vannet.

Magesmertene sitter øverst på høyre side av magen, rundt navlen og i det siste har det vært vondt lenger mot venstre. Før hadde jeg smerter som føltes som de spredte seg oppover ryggraden, nå stråler de også ut til hver side i korsryggen. Det er en borrende, litt "klemmende", dyp sterk smerte. Jeg bruker butylskopolamin i tablettform mot smertene i magen. I tillegg bruker jeg creon 25000 IE ved måltider.

Jeg fikk fjernet galleblæra for 14 år siden da jeg hadde akutt betennelse i galleblæra. 2 uker etter at jeg kom hjem fra sykehuset fikk jeg magesmerter, høy feber og mørk diaré. Jeg måtte innlegges på sykehuset da jeg fikk sepsis, og etter 15 dager fikk jeg vite at jeg hadde kronisk pankreatitt. Jeg var til ultralyd undersøkelse hvert år de første 10 årene.

Fastlegen overtok ansvaret for å følge opp i forhold til pankreatitten da en rutineundersøkelse viste at kjertelen nesten var helt uvirksom. Det er 4 år siden. Jeg fikk vite at jeg kom til å utvikle Diabetes type 1 som en følge av hvilken tilstand kjertelen var i. Jeg har ennå ikke fått diabetes. 

Jeg har vært hos min fastlege to ganger i løpet av 1 mnd pga mageproblemene og svettingen.

Jeg har vært innlagt  1 uke på sykehus i forhold til helt andre ting i sommer, og det var der det ble oppdaget at den ene leverprøven var forhøyet. Etter at det ble tatt oppfølgings prøve av denne verdien, har den steget til rett oppunder 100. Legen på sykehuset spurte om jeg hadde brukt mye paracet eller tatt meg en fest, men jeg er forsiktig med alkohol nettopp på grunn av pankreatitten. Jeg har heller ikke brukt paracet. 

Jeg røyker ikke, bruker ingen rusmidler, er i god fysisk form. 

Legen min vil ikke henvise meg til noen utredning av hverken svettingen eller mageproblemene. Han mener at begge deler er psykisk betinget.

Jeg er usikker. Svettingen hemmer meg sosialt og er uhyre plagsom. Det er som om kroppen min går helt amok.  Vekttapet er ikke akkurat uvelkomment, likevel har jeg ikke prøvd å bevisst slanke meg. 

Har dere noen tanker om hva dette kan komme av, eller om det kan dreie seg om to ulike tilstander? Bør jeg gjøre noe mer? 

Mvh, Lynx7

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du ikke har gjort noe for å gå ned i vekt, og allikevel har din vekt blitt redusert med 36 kg eller 1/3, så synes jeg det er oppsiktsvekkende at din fastlege ikke finner grunn til nærmere undersøkelser. Vet fastlegen at du ikke har forsøkt å redusere vekten?

Når det gjelder økningen av ASAT, så trenger ikke det å indikere at noe er galt. Ofte normaliserer leverprøver seg av seg selv igjen, men det er selvfølgelig viktig at fastlegen fortsetter å følge med på utviklingen. 

Jeg hadde vært ganske insisterende i forhold til fastlegen om jeg var deg, på at det må vurderes grundig hva som kan være årsaken til vektreduksjonen og svetten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rystende at legen din skylder disse symptomene på psyken! Ingen raser slik ned i vekt uten å jobbe for det, så det i seg selv gir grunn til bekymring. Synes du skal forlange av legen din å ta tak i dette - vis gjerne dette innlegget hvor du gir en god beskrivelse av hvilke symptomer du har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...