Gå til innhold

Kunsten å drepe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På videregående leste vi en novelle av Cora Sandell ved dette navn. Den handler om mobbing og utstøting av en alenemor (ei som hadde kommet i uløkka). Familien hadde ikke råd til å fø en munn til, og kort fortalt tok denne moren livet sitt. Men egentlig var det familien som drepte henne, var budskapet. 

Bare sier det. 

Anonymkode: 833a5...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På videregående leste vi en novelle av Cora Sandell ved dette navn. Den handler om mobbing og utstøting av en alenemor (ei som hadde kommet i uløkka). Familien hadde ikke råd til å fø en munn til, og kort fortalt tok denne moren livet sitt. Men egentlig var det familien som drepte henne, var budskapet. 

Bare sier det. 

Anonymkode: 833a5...3f2

kunsten å myrde heter den http://oeksnevad.blogspot.com/2009/04/kunsten-myrde-av-cora-sandel.html

men jeg skjønte ikke hva poenget ditt var? :) 

Anonymkode: 32506...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kunsten å myrde heter den http://oeksnevad.blogspot.com/2009/04/kunsten-myrde-av-cora-sandel.html

men jeg skjønte ikke hva poenget ditt var? :) 

Anonymkode: 32506...7d8

Poenget er at mobbing og alle slags overgrep kan føre til selvmord. Hvem er det da som dreper? Offeret eller overgriperne?

Anonymkode: 833a5...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at mobbing og alle slags overgrep kan føre til selvmord. Hvem er det da som dreper? Offeret eller overgriperne?

Anonymkode: 833a5...3f2

Synes det er nokså absurd hvordan «ansvaret» for selvmord på alle mulige måter skal legges over på noen andre. 

Jeg ble mobbet, til dels ganske alvorlig. Det var mye min egen skyld (det er fakta). Jeg forbedret meg og etablerte meg i et nytt miljø og livet gikk videre. Hvorfor i alle dager skulle jeg tatt livet mitt? 

Selvmord er vedkommende som tar livet sitt sitt ansvar og ingen andre. Ikke behandler, ikke familie, ikke venner eller uvenner sitt ansvar. Det er rett og slett det dummeste man kan gjøre om man er hevnlysten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg ble mobbet, til dels ganske alvorlig. Det var mye min egen skyld (det er fakta). Jeg forbedret meg og etablerte meg i et nytt miljø og livet gikk videre. Hvorfor i alle dager skulle jeg tatt livet mitt? 

Eh... Unødvendig med selvmord når man bytter miljø, mobberne forsvinner, og livet går bra etter det.

Anonymkode: 833a5...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke alle som har ressurser til å etablere seg i forskjellige miljø. Mange har ikke sosiale ferdigheter til å bli godtatt i noen miljøer. Og særlig ikke i miljøer man er tvunget inn i, som feks skole osv.

 

Men selvmord er altid leit. Men å gjøre det som hevn er ikke noe jeg ser på som særlig effektivt.

Anonymkode: 4e3ee...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Men selvmord er altid leit. Men å gjøre det som hevn er ikke noe jeg ser på som særlig effektivt.

Ikke selvmord som hevn. Men som en konsekvens av de grusomhetene jeg ble utsatt for på skolen. Det er to år siden jeg gikk ut av vgs og enda har jeg ikke fått til noe her i livet. På grunn av depresjoner og mindreverdighetsfølelser. Blir snart 21 men livet er ikke noe for meg ser det ut til. 

Anonymkode: 833a5...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke selvmord som hevn. Men som en konsekvens av de grusomhetene jeg ble utsatt for på skolen. Det er to år siden jeg gikk ut av vgs og enda har jeg ikke fått til noe her i livet. På grunn av depresjoner og mindreverdighetsfølelser. Blir snart 21 men livet er ikke noe for meg ser det ut til. 

Anonymkode: 833a5...3f2

Kjære deg, når du er 21 år har du nettopp startet på livet. Det er mange som ikke har kommet i gang med noe i den alderen. Spesielt gutter har jeg inntrykk av. 

Jeg synes ikke du skal tenke  på hva du ikke har fått til. Det fører ikke til noe. Konsentere deg om å skaffe hjelp til å bli frisk i første om gang. Du har hele livet forran deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu

Enig med ovennevnte. Livet ditt har såvidt begynt! Du har så mange muligheter foran deg, bare at du ikke ser det akkurat nå. Du er ikke den eneste i den alderen som ikke går videre på studier. Videre studier er ikke for alle. Du finner helt sikkert noe du etterhvert vil synes er bra å holde på med. Uansett kan du ikke si at du ikke har "fått til noe her i livet" , eller "livet ikke er noe for deg" når du bare er 21 år! 🌸

Jeg tror at du kanskje bare trenger litt kyndig veiledning og rådgivning til å kunne finne noe du vil trives med. 

Får du noe mot depresjon? Som Nicklusheletida sier så bør du i første omgang konsentrere deg om å bli frisk.

Første steg er alltid en tur til fastlegen. Han vil vurdere hvilken hjelp du bør få videre. 

Lykke til, og ikke gi opp!

PS! Videre studier er ikke utelukket for all fremtid, selv om du ikke har fått begynt på noe til nå! ☺️

Endret av Surrehuggu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Synes det er nokså absurd hvordan «ansvaret» for selvmord på alle mulige måter skal legges over på noen andre. 

Jeg ble mobbet, til dels ganske alvorlig. Det var mye min egen skyld (det er fakta).

Hvordan kan du si at du selv hadde skyld?

Anonymkode: a06ea...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke selvmord som hevn. Men som en konsekvens av de grusomhetene jeg ble utsatt for på skolen. Det er to år siden jeg gikk ut av vgs og enda har jeg ikke fått til noe her i livet. På grunn av depresjoner og mindreverdighetsfølelser. Blir snart 21 men livet er ikke noe for meg ser det ut til. 

Anonymkode: 833a5...3f2

Kjære deg, det er da snille mennesker i samfunnet, du kan ikke la livet gå i stykker for en ødelagt barndom. Det blir som regel bedre. Jeg var ikke på noe godt sted selv da jeg var på din alder, men det ble bedre...

Anonymkode: 4e3ee...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 hours ago, issomethingwrong said:

Synes det er nokså absurd hvordan «ansvaret» for selvmord på alle mulige måter skal legges over på noen andre. 

Jeg ble mobbet, til dels ganske alvorlig. Det var mye min egen skyld (det er fakta). Jeg forbedret meg og etablerte meg i et nytt miljø og livet gikk videre. Hvorfor i alle dager skulle jeg tatt livet mitt? 

Selvmord er vedkommende som tar livet sitt sitt ansvar og ingen andre. Ikke behandler, ikke familie, ikke venner eller uvenner sitt ansvar. Det er rett og slett det dummeste man kan gjøre om man er hevnlysten. 

Jeg tenker at mobbere som mobber noen så ille at de tar selvmord faktisk gjerne kan føle litt skyld. Det har de bare godt av.

Anonymkode: 64a5a...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...