Gå til innhold

Hva tror dere det er etter døden.For oss som ikke er frelst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle har så nok med sitt i dag oftest i en mye hesblesende tid. Man merker ikke at noen dør  engang.

Snakk for deg selv. Jeg har fulgt mange til graven de to siste årene, og jeg skal love deg at det "merkes", enten det er (sviger)familie eller venner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja for du tror at det er bedre i helvette sammen med Satan?

Anonymkode: 4f805...1d3

Jeg tror ikke på helvete. Men hadde det vært ett reelt valg mellom gud og hans motstander hadde jeg valgt siste. Men jeg finner det utrolig at folk som tror himmel og helvete er reelt faktisk ser godhet i en gud som da har skapt begge deler. Fascisme av værste sort.

Anonymkode: c1a03...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, kupton skrev:

Den evige hvile.

Knut Hamsun sier det som vanlig vakkert: Du sovner og du sover. Så er det over.

Men hva er poenget med å være her? Tror du ikke på en skaper av alt sammen? Det må jo være en mening med alt. Alt kan ikke bare ha blitt til av seg selv !

Anonymkode: 4f805...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er poenget med å være her? Tror du ikke på en skaper av alt sammen? Det må jo være en mening med alt. Alt kan ikke bare ha blitt til av seg selv !

Anonymkode: 4f805...1d3

Jeg tror desverre at det er ingen mening med dette. Jeg tror at vi bare helt tilfeldig har kommet hit og at det er ingen mål og mening med det. Desverre. Negativ tro men jeg nyter livet maks mens jeg har det tross det. Skulle ønske at jeg klarte å tro at det fantes en gud.  Men nei desverre. Klarer ikke å tro det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Kayia skrev:

Det er trist å lese dette. Det virker dom du er deprimert Cilie, får du noe hjelp i form av medisiner eller terapi for tiden? Klem til deg!

Takk for det!

Nei, verken medisiner el terapi. Selv om jeg nok er litt preget av dystymi inni meg og her på DOL- selv- diagnostisert vel å merke...  Jeg sover lite(får hjelp m det) har fått «the man flu» og gjør derfor lite om dagen og har mye tid til å tenke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er poenget med å være her? Tror du ikke på en skaper av alt sammen? Det må jo være en mening med alt. Alt kan ikke bare ha blitt til av seg selv !

Anonymkode: 4f805...1d3

Poenget er å oppleve noe selv og å utgjøre en positiv forskjell for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte mennesker synes å leve under den forestilling at noe eller noens liv har vært forgjeves. Kanskje ikke alle brakte menneskeheten videre som politiker eller oppfinner osv. Men det er det jo et fåtall som gjør. Et par sekel senere kastes deres verker kanskje i papirkurven da de nå fremtoner seg som mer omstridte og ikke er hva "verden nå trenger." Kanskje ikke hva som bringer penger i kassa bare? Eller noen har behov for å tegne et fiendebilde eller legge føringer eller man har rett og slett ikke tid. Hvor mange nobelpristakere er ikke blitt kritisert privat av familie og politiske krefter eller nye forskere. Også samtiden tenker jo slik. Enkelte debatter dør aldri ut liksom da det ofte er så mange sider av saken. Tenker på Hamsun

Akkurat det tror ikke jeg. At noens liv er forgjeves.Like lite som en utdanning er forgjeves. Enkelte synes å mene at Jesu liv og lidelse  var forgjeves til og med.

Men det betyr jo ikke at vi alle er like på en måte. Bare at alt kan man ikke tro på.

De fleste mennesker kan ofte ikke si mye før de motsier seg selv. Det er jo pussig rart. For vi er jo ikke alle politikere. Er vi vell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som beskrevet i overskriften synes jeg må gi et veldig ufritt liv å tenke både for seg selv og andre. Hva ville skje med den " frie forskningen" eksempelvis om alle tenkte slik. At ditt liv skulle "godkjennes" på slik måte av andre mennesker. En underlig tanke synes jeg. Selv om noen handlinger er bare så forkastelige at man ikke orker å tenke på at de skjer og kan skje og ofte går ut over barn og unge.Selv vårt rettssystem har ikke den funksjonen i vårt samfunn iallefall ikke pr.idag. Selv om rettsystemet er meget strengt og med høy etikk og personvern fordi folk ønsker det slik gjennom sine politikere eller folkevalgte. Men selv det kan feile. Det vet vi jo så altfor vel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noens liv skulle være mindre verd på en måte er en fremmed tanke for meg. Spesielt ikke etter døden ville vel jeg tenkt.  Men jeg er ikke hva man i gammel forstand  ofte omtalte som såkalt personlig relgiøs der jeg vokset opp. Selv om man må prøve å praktisere hva man har lært selvsagt i alle fag. Men alle har vi vel vært rasende sint og sagt urimelige ting og gjort feile valg. Kanskje også trodd vi kunne redde verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo mye med vårt menneskesyn å gjøre. Mennesket kan være kilde til både godt og ondt. tror jeg. De av oss som blir mer skeptisk med årene er kanskje de klokeste. Kanskje mye dårlige erfaringer å bære på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på Gud. Og hvis du fornekter Gud har du selv valgt en evighet uten Gud. Døren til helvete er lukket fra innsiden

 

Anonymkode: caf9f...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror på Gud. Og hvis du fornekter Gud har du selv valgt en evighet uten Gud. Døren til helvete er lukket fra innsiden

 

Anonymkode: caf9f...27d

Så søtt tror du naivitet er ett valg? Hvordan kan man hevde att å tro på gud har noe med valg å gjøre. Kunne du velge å begynne å tro att julenissen finnes? 

Anonymkode: c1a03...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror mange har følt lite omsorg fra Kirkens side her i Norge. Ofte er Kirkens engasjementer i utlandet er mitt inntrykk og rene innsamlingsaksjoner utover kanskje noe i noen få større byer. Men der er utfordringer mindre plasser også. Her går nok prosten på hjembesøk noen ganger til enkelte og fyller du 90 år eller 100 får du kanskje en juleglede til jul. Som ikke er lite og en flott gest men jeg tenker kanskje på litt andre ting. Kanskje ungdomsklubber eller møteplasser mere lavterskeltilbud. Ofte tror jeg det er sognebarn som kunne trengt noe andre tilbud fra Kirkens side. Mange sliter både med trang økonomi og arbeidsløshet og kanskje barn med rusproblematikk og ta seg av. Men Kirken har nok også sine ting som står i kø og trenger å bli håndtert. Men tror mange har såre opplevelser og forbinder lite positivt. Kanskje derfor så lite oppslutning om kirkevalget. Her var ca 14 % som brukte muligheten til å avgi sin stemme i forbindelse med kommunevalget i år.

 

Anonymkode: c6d82...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Karma@ skrev:

Sånn som beskrevet i overskriften synes jeg må gi et veldig ufritt liv å tenke både for seg selv og andre. Hva ville skje med den "frie forskningen" eksempelvis om alle tenkte slik.

På hvilken måte blir forskningen påvirket av hva som skjer etter døden? Man forsket den gangen folk flest trodde på himmel og helvete også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg antar med stor vitenskapelig sannsynlighet at etter jeg er død, så er det ingenting. Akkurat som før jeg ble unnfanget. Jeg led ikke da, og tviler på att det er lidelse etter døden. Jeg ante det er det samme som det var før jeg ble unnfanget, ingen verdens ting. Man trer ut av tiden. Hva som er forferdelig med det skjønar jeg ikke. Jeg tror ikke jeg ville ønsket evig liv uansett.

 

Jeg synes ikke-eksistens er helt OK. Evigheten er lang. Og kristendommen og lignende religioner synes jeg ikke har noen som helst relevans. Grunnen til att folk fortsatt tror på det er att de har blitt oppdratt i den troen. For en utenforstående virker det som ren fantasi, ikke særlig kreativ heller.

 

Hadde de kristne eller andre lignende religoner virkelig trodd de kom til evig paradis, hadde de ikke vært redd for å dø. Men det er de fleste. Ikl meg. Dette beviser også evulusjonen dvs det å dø er det værste fordi evolusjonen har gjort det vondt og dø. Hadde ingen vært redd for døden, så ville de færreste fryktet den, med de konsekvensene det innebærer. Som en svensk rapper (timbuktu) sang, Alla vil til himmelen men få vil ju dø....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av oss tror jeg ønsker ikke å dø. Vi søker livet i det siste tror jeg. Det er vel bare barna sine man eventuelt prøver å skjerme om man kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...