Gå til innhold

Kan en ansatt miste jobb pga småfeil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom en ansatt gjør mye småfeil. Men ganske ubetydelige småfeil som:  etterlate seg en liten prikk av flekk på bordet / glemme å plukke opp noen pappkartlnger fra gulvet og kaste de.. altså små feil.  Har man da en god nok grunn for å gi vedkommende sparken? 

Anonymkode: 297d0...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på yrke. Er du helsearbeider feks, vil ‘en liten feil’ kunne få fatale følger og en vil kunne miste jobben.

I de fleste yrker er der forøvrig prøvetid på 6 mnd. Og er du feks håndverker eller fagarbeider og stadig mislykkes innenfor faget ditt så kan de si deg opp i prøvetiden som vanligvis er på 6 mnd. Har du hatt jobben lengre, er det vanlig med en varsel og ‘sjanser’ før oppsigelse. En kan ikke si opp noen uten gyldig grunn, så arbeidsgiver må dokumentere grundig årsaken til oppsigelsen.

Anonymkode: bc6dc...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom en ansatt gjør mye småfeil. Men ganske ubetydelige småfeil som:  etterlate seg en liten prikk av flekk på bordet / glemme å plukke opp noen pappkartlnger fra gulvet og kaste de.. altså små feil.  Har man da en god nok grunn for å gi vedkommende sparken? 

Anonymkode: 297d0...f07

Høres ut til å være ganske uskyldige småting dette, men det kan muligens være tungen på vektskålen om spørsmålet om oppsigelse skulle komme opp? Jeg aner ikke. Men dersom vedkommende blir gjort oppmerksom på disse småtingene så er det vel ikke så vanskelig å ta seg sammen og få med seg alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lillemus skrev:

Høres ut til å være ganske uskyldige småting dette, men det kan muligens være tungen på vektskålen om spørsmålet om oppsigelse skulle komme opp? Jeg aner ikke. Men dersom vedkommende blir gjort oppmerksom på disse småtingene så er det vel ikke så vanskelig å ta seg sammen og få med seg alt?

Alle gjør småfeil. Foreks hvis man jobber i et vaskebyrå så er det sikkert lett å finne noen småfeil foreks en bitteliten flekk på en vegg som den som vasker har oversett eller ikke fått med seg osv. Og det kan gjenta seg selv om en får tilsnakk. Husker da jeg flyttet inn her. Et profesjonellt vaskebyrå hadde vasket. Men det var alltid noen småfeil når de skal vaske over en hel leilighet. Finner alltid en liten prikk her og der. Men noen er flinkere å klage over det enn andre. Mens noen forstår osv. 

Anonymkode: 297d0...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om noen forsøker å sparke deg betyr ikke det at du trenger å miste jobben. Var opplæring og oppfølging god nok, f.eks? Lønner seg å være organisert i fagforening i slike saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

mye småfeil.

Vet ikke om det er oppsigelsesgrunn, men "mye småfeil" blir ofte en irratsjonsgrunn for de andre. Greier ikke vedkommende å forbedre seg, og evt hvorfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Selv om noen forsøker å sparke deg betyr ikke det at du trenger å miste jobben. Var opplæring og oppfølging god nok, f.eks? Lønner seg å være organisert i fagforening i slike saker.

Det gjør det nok. 

I mitt tilfelle så får jeg inntrykk av at sjefen er ute etter å finne feil med meg slik at han kan enten redusere timer eller få meg ut. Og da er det veldig lett å gå å lete etter de minste detaljer foreks dersom jeg vasker gulv og vegger på jobben så vil jo sjefen gå over nærmest med lupe for å se om han finner noe å sette finger på. Det er alltid noe å finne i slike arbeidsoppgaver hos alle. Ingen klarer å gjøre det helt perfekt. Men sjefen kan velge hvem han skal gi kritikk til. Jeg har foreks sett mange feil gjort av kollegaer uten at sjefen bryr seg. Men dersom det er en liten feil gjort av en viss person så bryr sjefen seg veldig med det. 

Noen ansatte koster mer å ha enn andre med tanke på alder, hvor lenge de har vært ansatt osv. Og dermed kan sjefen finne ut at han vil ha en dyr ansatt ut først. 

Anonymkode: 297d0...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Selv om noen forsøker å sparke deg betyr ikke det at du trenger å miste jobben. Var opplæring og oppfølging god nok, f.eks? Lønner seg å være organisert i fagforening i slike saker.

Kjenner en som jobbet som sjef i mange år. Og han fortalte meg at det er alltid småfeil å finne hos alle. Foreks det med vasking.  Vasker man et rom så blir det alltid hengende en prikk igjen. Vanskelig å vaske prikkfritt. Men sjefen kan være mer ute etter noen person er som de ikke liker. Og det er det som er urettferdig i mange bedrifter. Men en god leder velger som oftest å være rettferdig med å behandle alle likt. 

Anonymkode: 297d0...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...