Gå til innhold

Aktiv dødshjelp i utlandet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som dessverre er blitt alvorlig syk. En uhelbredelig sykdom, men ikke dødelig i seg selv, men det medfører sterke smerter.  Hu er nå begynt å snakke om at hu vil avsluttet livet i et land der det er lovlig.

Jeg skjønner at situasjonen er vanskelig og at hu har det grusomt nå, unner henne ikke dette,  men det må finnes hjelp å få vel?  Mot kroniske smerter, slik at hu kan leve et verdig liv?

Kan hvem som helst kontakte lege/ klinikk i land som utfører dette og få hjelp til å dø? Hva er kriteriene?  Går ut fra det finnes noen grenser og at de undersøker bakgrunnen for at man ønsker å avslutte livet?

Syns det er et drastisk ønske, hu er ikke så gammel, mellom 50-60 år. Er redd hu ikke tenker helt klart akkurat nå.

Ønsker svar fra noen som har litt greie på dette, ikke bare masse visvas og meninger.

Anonymkode: cb66e...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Lovlig i: Sveits, Nedeland, Tyskland + noen stater i USA.

Anonymkode: 236a4...d38

Ja, vet at det er lovlig,men er ikke det jeg spør om. Jeg lurer på kriteriene for å få det, kan hvem som helst finne ut at de vil avslutte livet og reise å få det gjort? Må vel være noen regler for hvem og av hvilken grunn man ønsker noe så drastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Engeline skrev:

Ja, vet at det er lovlig,men er ikke det jeg spør om. Jeg lurer på kriteriene for å få det, kan hvem som helst finne ut at de vil avslutte livet og reise å få det gjort? Må vel være noen regler for hvem og av hvilken grunn man ønsker noe så drastisk.

I Sveits er det mulig for utlendinger. Men det er dyrt.

https://www.tv2.no/a/6364167/

Jeg tror du kan finne programmer om hvordan det foregår i Sveits, i NRK-arkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Engeline skrev:

Ja, vet at det er lovlig,men er ikke det jeg spør om. Jeg lurer på kriteriene for å få det, kan hvem som helst finne ut at de vil avslutte livet og reise å få det gjort? Må vel være noen regler for hvem og av hvilken grunn man ønsker noe så drastisk.

Jeg har sett flere programmer om aktiv dødshjelp fra Sveits.  Der kom det fram at det var strenge kriterier for å få gjort det der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Engeline skrev:

Ja, vet at det er lovlig,men er ikke det jeg spør om. Jeg lurer på kriteriene for å få det, kan hvem som helst finne ut at de vil avslutte livet og reise å få det gjort? Må vel være noen regler for hvem og av hvilken grunn man ønsker noe så drastisk.

det var det jeg linka til

Anonymkode: 236a4...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som dessverre er blitt alvorlig syk. En uhelbredelig sykdom, men ikke dødelig i seg selv, men det medfører sterke smerter.  Hu er nå begynt å snakke om at hu vil avsluttet livet i et land der det er lovlig.

Jeg skjønner at situasjonen er vanskelig og at hu har det grusomt nå, unner henne ikke dette,  men det må finnes hjelp å få vel?  Mot kroniske smerter, slik at hu kan leve et verdig liv?

Kan hvem som helst kontakte lege/ klinikk i land som utfører dette og få hjelp til å dø? Hva er kriteriene?  Går ut fra det finnes noen grenser og at de undersøker bakgrunnen for at man ønsker å avslutte livet?

Syns det er et drastisk ønske, hu er ikke så gammel, mellom 50-60 år. Er redd hu ikke tenker helt klart akkurat nå.

Ønsker svar fra noen som har litt greie på dette, ikke bare masse visvas og meninger.

Anonymkode: cb66e...56c

Smertebehandling kan være vanskelig, og det kan ofte kreves både en dedikert legespesialist og en tålmodig pasient for å finne løsninger. Dersom din venninne ikke har gjennomgått avansert smertebehandling, så ville jeg foreslått at hun forsøkte å få tilgang til dette før hun går videre med å undersøke mulighetene for assistert selvmord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...