Gå til innhold

Hvordan er det mulig å ikke få behandling etter dødelig overdose og fortsatt overleve?


Gjest Bifrost

Anbefalte innlegg

La oss si at en mann tar en gitt overdose av medikamenter som skal være over dødelig dose. 2-4 timer senere har han blitt innlagt på sykehus. Målingene av blodtrykk, puls, EKG osv som blir målt er innenfor normalen. Han er tydelig påvirket og sløv, men klarer fortsatt å snakke utydelig, stå så vidt på bena og gjøre motstand før han etterhvert sovner (ref. journal). I følge journalnotat fra medisinsk har han ikke fått noe behandling for overdosen. Under innleggelse på psykiatrisk får han likevel fortalt flere ganger at overdosen var alvorlig og at han kunne dødd av denne.

  1. Hvordan er det mulig å ikke få behandling for en dødelig dose
    medikamenter og fortsatt overleve uten varige mén? 
  2. Lyver psykiatere om alvorlighet/dødelighet av en overdose? Kanskje for å skremme pasienten?
  3. Oppgir felleskatalogen og andre kilder konsekvent lavere doser for alvorlig
    forgiftning enn det som virkelig stemmer mtp suicidale?
  4. Kan han ha fått noe behandling som ikke har blitt dokumentert i journalen?
Endret av Bifrost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personen tok ikke en dødelig dose, da hadde han eller hun vært død ferdig snakket. Personen tok en median-dødelig dose(eller høyere) som er dosen som dreper 50% av gjennomsnittspersoner uten behandling også kjent som LD50. Det kan man overleve hvis man har hellet med seg, men det kan godt hende at personen dør av samme dose en annen gang eller til og med mindre. Forgiftninger er et sjangsespill hver gang. 

Personen har også fått støttende behandling for forgiftningen ved å legges i en sykeseng der helsepersonellet passer på at personen ikke ligger i en farlig posisjon eller kveles i sitt eget spy eller blir nedkjølt eller overopphetet av omgivelsene samt at de har passet på at personen ikke har skadet seg selv i en forvirret tilstand så har det bidratt til at det gikk så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har den jo rett og slett ikke vært stor nok til å ta livet av han/han har overlevd ved at luftveiene har blitt sikrer. Når jeg har tatt overdose så har jeg fått behandling på sykehuset. Alt fra medikament for å gjenopprette respirasjonen etter benzooverdose og oksygentilførsel, har blitt lagt i koma og respirator hvor de har puttet en slange i magen og pumpet meg osv. Ved alle disse tilfellene har de vært tydelig på at jeg hadde dødd uten den hjelpen. Så har jeg hatt et par overdoser hvor jeg kun har fått væskebehandling, sikring av stabilt sideleie og overvåkning. 

Har alltid fått tilbakemelding om alvorlighetsgrad som har samsvart med hendelsesforløp og behandling i epikrisen. Ser ikke hvorfor noen skulle overdrive alvorlighetsgrad til pasienten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg regner med at de i Felleskatalogen er forpliktet til å oppgi den minste dosen som har fått fatal utgang. Selv har jeg ved ett tilfelle tatt en overdose på 8 ganger oppgitt dødelig dose og våknet opp på badegulvet mitt hjemme 20 timer senere. Overdosen hadde gitt meg følger (epilepsianfall, svimmelhet, hallusinasjoner osv.), men jeg våknet og måtte legges inn til observasjon siden jeg ikke kunne klare annet enn å sitte med støtte. Jeg var glad jeg hadde trygghetsalarm akkurat med det tilfellet, men ellers bruker jeg den ikke når det gjelder psykiske tilfeller. En annen gang lå jeg i koma i fire døgn og i respirator på intensivavdeling etter 3 ganger dødelig overdose på en annen medisin. Da jeg våknet fikk jeg beskjed om at odsene ikke hadde vært på min side denne gangen. Medisiner tas opp så forskjellig i ulike personers kropper og mye kommer kanskje også an på hvor mye man har spist i løpet av dagen.

I dag er jeg utrolig glad for at jeg ikke lykkes med å ta livet av meg. At dosene rett og slett var for små selv om jeg var overbevist om det motsatte og trodde jeg hadde tolket meg frem til riktig informasjon. At de klarte å redde meg på sykehuset. Man vet ingenting om fremtiden. I dag smiler livet til meg. Jeg føler selv jeg har et meningsfullt liv selv om jeg er 100% ufør. Vi alle har ansvar for å fylle livet med innhold og skape mening i hverdagen - ufør eller ikke. Jeg skal bli samboer på nytt, jeg skal endelig få personlig assistent, jeg får de hjelpemidlene jeg trenger i hverdagen og jeg krysser fingre for at jeg får beholde denne leiligheten jeg pr. i dag eier. Jeg har et godt hjelpeapparat rundt meg med en dyktig psykolog, psykomotorisk fysioterapeut, fastlege, nevrolog og andre fra helsevesenet jeg trenger oppfølgning fra. Selv om man har mange utfordringer, kan livet faktisk bli bra. Dette hadde jeg aldri våget å tro på for bare 5 år siden. Det høres kanskje lenge ut med 5 år når man tenker frem i tid, men om man ser seg tilbake, går det utrolig fort. Det synes i hvert fall jeg.

Jeg håper en tenker seg godt om neste gang man kalkulerer med dødelige overdoser. En gang kalkulerer man riktig og lykkes. Da er det for sent. Eller man pådrar seg skader man må leve med resten av livet enten i lever eller nyrer. Overdoser er en svært usikker måte å ta livet sitt på. Jeg leste en artikkel om det en gang og ble overrasket over å se statistikken.

Ønsker alle som sysler med slike tanker en bedre dag og en bedre fremtid. Om du Dør, fratar du deg selv mulighet til å se hvordan den blir... Og i hvert fall jeg er nysgjerrig på fremtiden ;)

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eva Sofie skrev:

Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg regner med at de i Felleskatalogen er forpliktet til å oppgi den minste dosen som har fått fatal utgang. Selv har jeg ved ett tilfelle tatt en overdose på 8 ganger oppgitt dødelig dose og våknet opp på badegulvet mitt hjemme 20 timer senere. Overdosen hadde gitt meg følger (epilepsianfall, svimmelhet, hallusinasjoner osv.), men jeg våknet og måtte legges inn til observasjon siden jeg ikke kunne klare annet enn å sitte med støtte. Jeg var glad jeg hadde trygghetsalarm akkurat med det tilfellet, men ellers bruker jeg den ikke når det gjelder psykiske tilfeller. En annen gang lå jeg i koma i fire døgn og i respirator på intensivavdeling etter 3 ganger dødelig overdose på en annen medisin. Da jeg våknet fikk jeg beskjed om at odsene ikke hadde vært på min side denne gangen. Medisiner tas opp så forskjellig i ulike personers kropper og mye kommer kanskje også an på hvor mye man har spist i løpet av dagen.

I dag er jeg utrolig glad for at jeg ikke lykkes med å ta livet av meg. At dosene rett og slett var for små selv om jeg var overbevist om det motsatte og trodde jeg hadde tolket meg frem til riktig informasjon. At de klarte å redde meg på sykehuset. Man vet ingenting om fremtiden. I dag smiler livet til meg. Jeg føler selv jeg har et meningsfullt liv selv om jeg er 100% ufør. Vi alle har ansvar for å fylle livet med innhold og skape mening i hverdagen - ufør eller ikke. Jeg skal bli samboer på nytt, jeg skal endelig få personlig assistent, jeg får de hjelpemidlene jeg trenger i hverdagen og jeg krysser fingre for at jeg får beholde denne leiligheten jeg pr. i dag eier. Jeg har et godt hjelpeapparat rundt meg med en dyktig psykolog, psykomotorisk fysioterapeut, fastlege, nevrolog og andre fra helsevesenet jeg trenger oppfølgning fra. Selv om man har mange utfordringer, kan livet faktisk bli bra. Dette hadde jeg aldri våget å tro på for bare 5 år siden. Det høres kanskje lenge ut med 5 år når man tenker frem i tid, men om man ser seg tilbake, går det utrolig fort. Det synes i hvert fall jeg.

Jeg håper en tenker seg godt om neste gang man kalkulerer med dødelige overdoser. En gang kalkulerer man riktig og lykkes. Da er det for sent. Eller man pådrar seg skader man må leve med resten av livet enten i lever eller nyrer. Overdoser er en svært usikker måte å ta livet sitt på. Jeg leste en artikkel om det en gang og ble overrasket over å se statistikken.

Ønsker alle som sysler med slike tanker en bedre dag og en bedre fremtid. Om du Dør, fratar du deg selv mulighet til å se hvordan den blir... Og i hvert fall jeg er nysgjerrig på fremtiden ;)

Folk som kalkulerer overdosen sin er ikke suicidale, men opperksomhetssyke. Ordentlige suicidale mennesker kalkulerer ikke dosen. De tar alt de har på en gang så de er garantert å dø med eller uten helsehjelp. Mer er alltid bedre for suicidale mennesker, hvorfor ville en suicidal person måle opp 8 ganger dødelig dose når personen kunne svelget all giften de har tilgjengelig for å få et sted mellom 100 og 200 ganger dødelig dose. De skal ikke ta selvmord flere ganger, det er ingen grunn til å spare på giften til en annen gang for dem. Det er ikke noe behov for suicidale mennesker å måle, telle eller veie opp en dose så lenge de har mer enn nok, alt annet er selvbedrag. 

Anonymkode: 9207a...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk som kalkulerer overdosen sin er ikke suicidale, men opperksomhetssyke. Ordentlige suicidale mennesker kalkulerer ikke dosen. De tar alt de har på en gang så de er garantert å dø med eller uten helsehjelp. Mer er alltid bedre for suicidale mennesker, hvorfor ville en suicidal person måle opp 8 ganger dødelig dose når personen kunne svelget all giften de har tilgjengelig for å få et sted mellom 100 og 200 ganger dødelig dose. De skal ikke ta selvmord flere ganger, det er ingen grunn til å spare på giften til en annen gang for dem. Det er ikke noe behov for suicidale mennesker å måle, telle eller veie opp en dose så lenge de har mer enn nok, alt annet er selvbedrag. 

Anonymkode: 9207a...282

Nå synes jeg du er bastant og dømmende. Jeg tok nå alt jeg hadde. Ble funnet bevisstløs og på sykehuset la de meg i koma og pumpet magen min. Så jeg overlevde. Hadde de ikke pumpet meg så hadde jeg dødd, og det var aldri noen som tvilte på min faktiske intensjon med overdosen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk som kalkulerer overdosen sin er ikke suicidale, men opperksomhetssyke. Ordentlige suicidale mennesker kalkulerer ikke dosen. De tar alt de har på en gang så de er garantert å dø med eller uten helsehjelp. Mer er alltid bedre for suicidale mennesker, hvorfor ville en suicidal person måle opp 8 ganger dødelig dose når personen kunne svelget all giften de har tilgjengelig for å få et sted mellom 100 og 200 ganger dødelig dose. De skal ikke ta selvmord flere ganger, det er ingen grunn til å spare på giften til en annen gang for dem. Det er ikke noe behov for suicidale mennesker å måle, telle eller veie opp en dose så lenge de har mer enn nok, alt annet er selvbedrag. 

Anonymkode: 9207a...282

Jeg er også enig at du er dømmende og at du tar feil.

Det er ikke alltid mulig å svelge nedpå alt en har. Det stopper seg nemlig av seg selv. Og da tar en det som en tror holder, pluss så mye en greier å få ned og/eller får tak i. 

Synes @Eva Sofie skriver mye bra og er enig i mye av det. Det viktigste synes jeg er at selv om det er helt mørkt og uten noe lysglimt, så kan ting bli bedre. Det er fullt mulig å få et leveverdig liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk som kalkulerer overdosen sin er ikke suicidale, men opperksomhetssyke. Ordentlige suicidale mennesker kalkulerer ikke dosen. De tar alt de har på en gang så de er garantert å dø med eller uten helsehjelp. Mer er alltid bedre for suicidale mennesker, hvorfor ville en suicidal person måle opp 8 ganger dødelig dose når personen kunne svelget all giften de har tilgjengelig for å få et sted mellom 100 og 200 ganger dødelig dose. De skal ikke ta selvmord flere ganger, det er ingen grunn til å spare på giften til en annen gang for dem. Det er ikke noe behov for suicidale mennesker å måle, telle eller veie opp en dose så lenge de har mer enn nok, alt annet er selvbedrag. 

Anonymkode: 9207a...282

Beklager, men her tar du feil. Det er begrenset hvor mye en klarer å svelge før en evt blir bevisstløs eller før en kaster opp. Det kan også begrense seg hvor mye en klarer å få tak i av farlige medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk som kalkulerer overdosen sin er ikke suicidale, men opperksomhetssyke. Ordentlige suicidale mennesker kalkulerer ikke dosen. De tar alt de har på en gang så de er garantert å dø med eller uten helsehjelp. Mer er alltid bedre for suicidale mennesker, hvorfor ville en suicidal person måle opp 8 ganger dødelig dose når personen kunne svelget all giften de har tilgjengelig for å få et sted mellom 100 og 200 ganger dødelig dose. De skal ikke ta selvmord flere ganger, det er ingen grunn til å spare på giften til en annen gang for dem. Det er ikke noe behov for suicidale mennesker å måle, telle eller veie opp en dose så lenge de har mer enn nok, alt annet er selvbedrag. 

Anonymkode: 9207a...282

Tja... en må jo sjekke for å vite om en har så mye som trolig er "mer enn nok",  Ville aldri bare hevet innpå  hva jeg hadde, det kunne jo være for lite av rette sort. DET virker jo mer impulsivt, og lite gjennomtenkt å bare hive innpå.  

Ville egentlig ikke basert meg bare på piller.  Har lurt på.., er ikke det lett for at man bare spyr medisinen opp igjen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, kupton skrev:

Beklager, men her tar du feil. Det er begrenset hvor mye en klarer å svelge før en evt blir bevisstløs eller før en kaster opp. Det kan også begrense seg hvor mye en klarer å få tak i av farlige medisiner.

Det kjipeste ville vel være å feilberegne, og våkne opp med varige men og til fordømmelse. Så pinlig. Særlig hvis folk trodde det var for oppmerksomhetens skyld,  egentlig uansett. Tenker ikke at andre burde være flau, tenker at de må ha hatt det veldig vanskelig,  men selv ville jeg følt meg skamfull. 

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Villanda skrev:

Tja... en må jo sjekke for å vite om en har så mye som trolig er "mer enn nok",  Ville aldri bare hevet innpå  hva jeg hadde, det kunne jo være for lite av rette sort. DET virker jo mer impulsivt, og lite gjennomtenkt å bare hive innpå.  

Ville egentlig ikke basert meg bare på piller.  Har lurt på.., er ikke det lett for at man bare spyr medisinen opp igjen?

 

Det kan hende, men det har aldri skjedd meg. Heller ikke når jeg har drukket meg til alvorlig alkoholforgiftning (3,2 I promille). Da besvimte jeg bare midt i gata og de fikk ikke kontakt med meg eller lyktes i å smertestimulere meg. Ingen oppkast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Beklager, men her tar du feil. Det er begrenset hvor mye en klarer å svelge før en evt blir bevisstløs eller før en kaster opp. Det kan også begrense seg hvor mye en klarer å få tak i av farlige medisiner.

Er ikke feil at det er lett for suicidale mennesker å svelge mange piller, de følger jo ikke akkurat instruksen på pakningsvedlegget her. Holder man seg for nesen kan man svelge unna enorme mengder medisiner på det kvarteret det tar før virkningene kommer. Det er viljen det går på og de fleste som faktisk vil dø får det til. 

Anonymkode: 9207a...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Glitter skrev:

Nå synes jeg du er bastant og dømmende. Jeg tok nå alt jeg hadde. Ble funnet bevisstløs og på sykehuset la de meg i koma og pumpet magen min. Så jeg overlevde. Hadde de ikke pumpet meg så hadde jeg dødd, og det var aldri noen som tvilte på min faktiske intensjon med overdosen. 

Jeg synes du er veldig i forsvarsposisjon her. Du påstår du svelget alt du hadde og allikevel føler du deg truffet. Lukter halvhjertet forsøk lang vei. 

Anonymkode: 9207a...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du er veldig i forsvarsposisjon her. Du påstår du svelget alt du hadde og allikevel føler du deg truffet. Lukter halvhjertet forsøk lang vei. 

Anonymkode: 9207a...282

Nå må du gi deg!!! Hvorfor forfølger du personer på den måten her, og setter i tvil deres suicidalitet? Du er vel den samme nissen som ikke forstår hva suicidalitet er for noe i en annen tråd. Hvorfor er du så etter folk som sliter så mye at de i ren fortvilelse kaster i seg piller? Du har åpenbart ikke vært i en lignende situasjon, og bør avstå fra å være så dømmende. 

Anonymkode: c5d32...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du er veldig i forsvarsposisjon her. Du påstår du svelget alt du hadde og allikevel føler du deg truffet. Lukter halvhjertet forsøk lang vei. 

Anonymkode: 9207a...282

Synes også uttalelsen din var bastant. Jeg føler meg ikke truffet. Har aldri gjort noe forsøk,  verken hel- eller halvhjertet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Beklager, men her tar du feil. Det er begrenset hvor mye en klarer å svelge før en evt blir bevisstløs eller før en kaster opp. Det kan også begrense seg hvor mye en klarer å få tak i av farlige medisiner.

Tja ,så lenge en får utskrevet den ene medisinen etter den andre og er det ganske så mye medisiner en kan klare å få samlet opp .En del medisiner kommer også som kapsler og da er det bare å åpne dem og ta bare innholdet. Da kan en fint få i seg mye medisin på kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig burde hele tråden fjernes siden det nokså detaljert beskrives hvordan man kan få i seg mest mulig medisin før en svimer av. 

Jeg har aldri vært suicidal selv, men har ikke noe problem med å prøve å forstå hvordan det er.

Anonymkode: c5d32...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jahvemerjeg skrev:

Tja ,så lenge en får utskrevet den ene medisinen etter den andre og er det ganske så mye medisiner en kan klare å få samlet opp .En del medisiner kommer også som kapsler og da er det bare å åpne dem og ta bare innholdet. Da kan en fint få i seg mye medisin på kort tid.

Har rapportert innlegget ditt.

Anonymkode: c5d32...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du er veldig i forsvarsposisjon her. Du påstår du svelget alt du hadde og allikevel føler du deg truffet. Lukter halvhjertet forsøk lang vei. 

Anonymkode: 9207a...282

Jeg er ikke i forsvarsposisjon. Jeg forklarte helt enkelt at selv om jeg svelget alt jeg hadde og utvilsomt hadde dødd av det så ble jeg reddet da jeg ble lagt i koma og pumpet. Du kan ikke bedømme hvor alvorlig eller hva intensjonen var med overdosen. Det vet jeg selv og de som behandler meg. Hvorfor skulle jeg lyve om det egentlig? Man blir ikke akkurat liggende i respirator av et halvhjertet forsøk. Og uansett. Hvem tror du egentlig at du er? Du burde tenke litt over hvordan du snakker til andre mennesker som sliter. 

Tydelig at du ser ned på psykisk syke så du er ikke verdt mer av min energi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎.‎09‎.‎2019 den 20.39, kupton skrev:

Beklager, men her tar du feil. Det er begrenset hvor mye en klarer å svelge før en evt blir bevisstløs eller før en kaster opp. Det kan også begrense seg hvor mye en klarer å få tak i av farlige medisiner.

Stemmer, og i mitt tilfelle er jeg også vektoperert og har en magesekk på 2-3 dl. Jeg ønsker ikke å gå inn på hvordan jeg gikk frem osv., men enhver forstår at å få ned mengder av en gitt medisin på en så liten magesekk i et begrenset tidsrom byr på utfordringer. Hadde jeg vært ute etter oppmerksomhet, hadde jeg valgt en annen medisin som var mindre farlig og jeg hadde tilkaldt hjelp og ikke ligget 20 timer på badegulvet til jeg selv våknet igjen. Min plan var egentlig å kombinere den med en annen medisin for å oppnå status epilepticus, men medisinen førte meg rett i gulvet før jeg visste ordet av det og den andre medisinen ble dermed liggende urørt.

I dag har jeg latt dette få konsekvenser. Jeg har bedt om å få medisinen i mindre styrker. Dermed må det flere tabletter til for å oppnå samme dose og derfor blir det vanskeligere for meg å ta overdose på medisinen. Jeg har valgt å gjøre det samme med andre medisiner og det har fungert. Jeg vil heller ha denne løsningen enn andre tiltak som f.eks. daglig utlevering av medisin fra hjemmesykepleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...