Gå til innhold

Tilby seg for å jobbe gratis i 1 måned for å få jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om det? 

Dersom man søker og søker og kun får nei. Kan det hjelpe på å tilby seg å jobbe gratis første måned? 

Anonymkode: 90669...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om det? 

Dersom man søker og søker og kun får nei. Kan det hjelpe på å tilby seg å jobbe gratis første måned? 

Anonymkode: 90669...74c

Tror ikke det er noen god idé. For bedriften er det totalen som er viktig - hva blir lønnskostnadene over X år (ikke bare de første ukene) ved å ansette den ene framfor den andre,  hva er risikoen for å ansette "feil" person, osv. Dessuten vet jeg ikke om de ville kunne benytte seg av det "tilbudet" på lovlig vis?

Det er også en teoretisk risiko for å bli utnyttet, slik at de planlegger å ha deg bare i prøvetiden (som dermed vil bli litt billigere for dem), men jeg tror den er større i tilfeller der de tar inn praktikanter fra NAV med tidsbegrenset lønnstilskudd.

Hvis du er på intervju og de sier noe om lavere lønn i prøvetid enn etter (vet ikke hva som er vanlig nå, men i sin tid var det ikke unormalt at man fikk litt høyere lønn hvis man ble ansatt etter endt prøvetid), kan du henge deg på og være veldig positiv til å få sjansen. (Men akkurat det bør du jo være veldig tydelig på uansett.)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om det? 

Dersom man søker og søker og kun får nei. Kan det hjelpe på å tilby seg å jobbe gratis første måned? 

Anonymkode: 90669...74c

Juridisk kan det bli et problem for bedriften å ha ansatte som jobber gratis

Anonymkode: 40d9c...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om det? 

Dersom man søker og søker og kun får nei. Kan det hjelpe på å tilby seg å jobbe gratis første måned? 

Anonymkode: 90669...74c

Tror ikke seriøse bedrifter tar i mot et tilbud om gratis jobb, men kanskje kan det være aktuelt med redusert lønn i prøvetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Xtra skrev:

Tror ikke seriøse bedrifter tar i mot et tilbud om gratis jobb, men kanskje kan det være aktuelt med redusert lønn i prøvetiden.

Jeg husker fra tidligere. Da jeg var i tyve årene så fikk jeg jobbene mine med å tilby gratis arbeidskraft i 3 måneder via nav. Nav tilbydde meg dette den gangen og ba meg forsøke å finne praksisplass.  Jeg forsøkte å bringe dette inn i søknaden på de utlyste stillinger og endte med å bli ansatt pga dette. 

Anonymkode: 90669...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var i tyve årene så fikk jeg jobbene mine med å tilby gratis arbeidskraft i 3 måneder via nav.

Det er noe annet - og det kan funke fint, men det finnes også eksempler på at bedrifter utnytter denne ordningen for å få gratis arbeidskraft.  

Jeg tror ikke det er lurt å tilby slike ordninger på egen hånd, slik trådstarter spør om. Vet heller ikke om det vil være lovlig av bedriften å benytte seg av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det virker litt desperat. Og du gir bedriften mulighet til å utnytte deg, for så å bytte deg ut etter 1 mnd med neste som vil jobbe gratis . Hvis du får jobbe gratis så finner folk ut at det er en greie, at det er en mulighet for å komme inn på markedet, og da begynner alle...og vipps. så jobber alle gratis 1 mnd og byttes ut

Anonymkode: c3075...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2019 den 14.09, laban skrev:

Det er noe annet - og det kan funke fint, men det finnes også eksempler på at bedrifter utnytter denne ordningen for å få gratis arbeidskraft.  

Jeg tror ikke det er lurt å tilby slike ordninger på egen hånd, slik trådstarter spør om. Vet heller ikke om det vil være lovlig av bedriften å benytte seg av det.

Det bør nok gå via nav. 

Anonymkode: 90669...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...