Gå til innhold

Max døgndose jmf Felleskatalogen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom et preparat har en maks grense per døgn, feks 500 mg/døgn, er det lov for en fastlege å skrive ut større doser enn det?

Anonymkode: 458cd...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han sier at han kan miste lisensen om han gjør det. Det synes jeg høres merkelig ut, men føler jeg trenger noen "regler" å vise til. Noe med litt mer tyngde enn at jeg bare sier at han kan. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2019 den 0.54, AnonymBruker skrev:

Ja.

Anonymkode: 7304e...1d8

Han sier at han kan miste lisensen om han gjør det. Det synes jeg høres merkelig ut, men føler jeg trenger noen "regler" å vise til. Noe med litt mer tyngde enn at jeg bare sier at han kan. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Alltid123 skrev:

Han sier at han kan miste lisensen om han gjør det. Det synes jeg høres merkelig ut, men føler jeg trenger noen "regler" å vise til. Noe med litt mer tyngde enn at jeg bare sier at han kan. Tips?

Hvis du prøver å få legen din til å skrive ut så store doser av noe og han nekter, så har han nok en god grunn til det, tror du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Alltid123 skrev:

Han sier at han kan miste lisensen om han gjør det. Det synes jeg høres merkelig ut, men føler jeg trenger noen "regler" å vise til. Noe med litt mer tyngde enn at jeg bare sier at han kan. Tips?

Leger plikter å praktisere faglig forsvarlig. Dersom de skal fravike det som er anbefalt i faglige retningslinjer, må de kunne begrunne avgjørelsen godt. Dersom legen ikke ser en god grunn til å forskrive doser høyere enn hva felleskatalogen anbefaler, så skal de selvfølgelig ikke gjøre det.

Du har ikke rett på å få de medikamentene du ønsker i den dosen du foretrekker. Legen må bruke sitt faglige skjønn. Det er legens vurdering som blir avgjørende, ikke din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Alltid123 skrev:

Han sier at han kan miste lisensen om han gjør det. Det synes jeg høres merkelig ut, men føler jeg trenger noen "regler" å vise til. Noe med litt mer tyngde enn at jeg bare sier at han kan. Tips?

Han kan så avgjort miste lisensen sin om han skriver ut medikamenter i doser som ikke anses som faglig forsvarlig av Helsetilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...