Gå til innhold

Høyt blodtrykk


Skogsmann

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en kar på 33 år og har en 50/50 aktiv/kontorjobb. 

Jeg var hos legen i dag og sjekket blodtrykket. Først satt jeg 20 min på venterommet og så satt jeg 5 min stille inne på konsultasjonen før hun målte. Hun så litt forskrekket ut etter å ha målt en gang, så hun målte to ganger til. Da sa hun at blodtrykket var på 215/130.

Etter hva jeg har lest så skal det ligge rundt 120/80, så jeg skjønner jo at dette er ganske høyt.

Jeg fikk en pakke piller på resept og beskjed om å komme tilbake om 4 uker.

Burde dette vært fulgt opp nøyere? Med noe døgnmåling eller noe liknende? Med tanke på at min mor fikk slag som 42-åring og at jeg har en sykdom som øker sannsynligheten for blodpropp (APC-resistens) må jeg si at jeg er litt stresset i kveld. Den aktive delen av jobben min innebærer blant annet å gå alene i skogen, så er litt redd for om noe skal skje når jeg er alene på jobb.

Burde jeg få en second opinion av noen, evt hos legevakt eller på et annet legekontor, eller skal jeg bare ta pillene og satse på at det går greit? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Skogsmann skrev:

Hei!

Jeg er en kar på 33 år og har en 50/50 aktiv/kontorjobb. 

Jeg var hos legen i dag og sjekket blodtrykket. Først satt jeg 20 min på venterommet og så satt jeg 5 min stille inne på konsultasjonen før hun målte. Hun så litt forskrekket ut etter å ha målt en gang, så hun målte to ganger til. Da sa hun at blodtrykket var på 215/130.

Etter hva jeg har lest så skal det ligge rundt 120/80, så jeg skjønner jo at dette er ganske høyt.

Jeg fikk en pakke piller på resept og beskjed om å komme tilbake om 4 uker.

Burde dette vært fulgt opp nøyere? Med noe døgnmåling eller noe liknende? Med tanke på at min mor fikk slag som 42-åring og at jeg har en sykdom som øker sannsynligheten for blodpropp (APC-resistens) må jeg si at jeg er litt stresset i kveld. Den aktive delen av jobben min innebærer blant annet å gå alene i skogen, så er litt redd for om noe skal skje når jeg er alene på jobb.

Burde jeg få en second opinion av noen, evt hos legevakt eller på et annet legekontor, eller skal jeg bare ta pillene og satse på at det går greit? :P

Jeg synes du kan ta kontakt med fastlegen og be om en ny time fordi du i etterkant av timen ble usikker og ønsket svar på flere spørsmål. Inntil du har fått en ny time, så ville jeg ha tatt medisinene, om jeg var deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette var veldig spesielt.

For en mann på 33 år er det omtrent umulig å få blodtrykk på slike verdier uten at det foreligger en sekundær årsak. Dette er noe som burde utredes hos spesialist umiddelbart. 

Jeg synes også oppfølgingen har vært slapp. Å ha blodtrykk på 215/130 er nesten en medisinsk nødsituasjon og bør føre til andre tiltak enn en resept og en kontrolltime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, frosken skrev:

Jeg synes du kan ta kontakt med fastlegen og be om en ny time fordi du i etterkant av timen ble usikker og ønsket svar på flere spørsmål. Inntil du har fått en ny time, så ville jeg ha tatt medisinene, om jeg var deg. 

Hehe, ja, kommer seff til å ta medisinen uansett hvordan jeg går fremover herfra!

 

 

3 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg synes dette var veldig spesielt.

For en mann på 33 år er det omtrent umulig å få blodtrykk på slike verdier uten at det foreligger en sekundær årsak. Dette er noe som burde utredes hos spesialist umiddelbart. 

Jeg synes også oppfølgingen har vært slapp. Å ha blodtrykk på 215/130 er nesten en medisinsk nødsituasjon og bør føre til andre tiltak enn en resept og en kontrolltime.

Det er nettopp det intrykket jeg sitter igjen med og. En annen slektning hadde 180/115 og ble lagt inn til observasjon på sykehus. Riktignok så snøvlet han litt og hadde slikt sett noen flere symptomer som kunne tolkes på diverse vis, så jeg ser den liksom. Men blir nok kanskje å ta en tlf eller to i morgen og høre litt rundt ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Skogsmann skrev:

Hehe, ja, kommer seff til å ta medisinen uansett hvordan jeg går fremover herfra!

 

 

Det er nettopp det intrykket jeg sitter igjen med og. En annen slektning hadde 180/115 og ble lagt inn til observasjon på sykehus. Riktignok så snøvlet han litt og hadde slikt sett noen flere symptomer som kunne tolkes på diverse vis, så jeg ser den liksom. Men blir nok kanskje å ta en tlf eller to i morgen og høre litt rundt ja!

Personlig synes jeg du kan få blodtrykket målt i morgen og hvis det ikke er lavere enn 215/130 synes jeg dette skal behandles akutt. 

Grensen for innleggelse er egentlig >220 systolisk eller >125 diastolisk. 

Du burde uansett vært satt på en hurtigvirkende blodtrykksmedisin (kalsiumblokker)

Kilde: Legevakthåndboken

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Personlig synes jeg du kan få blodtrykket målt i morgen og hvis det ikke er lavere enn 215/130 synes jeg dette skal behandles akutt. 

Grensen for innleggelse er egentlig >220 systolisk eller >125 diastolisk. 

Du burde uansett vært satt på en hurtigvirkende blodtrykksmedisin (kalsiumblokker)

Kilde: Legevakthåndboken

Ja, da blir det nok å få målt det på nytt igjen i morgen!

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Var en tur hos legevakten et par dager etter første legebesøket, og der fikk jeg bekreftet at det var såpass høyt. Satt lenge stille mellom målingene på mottaket og inne hos legen der, så fikk beskjed om å ta en egenmelding.

Mandagen etter dro jeg på jobb, men da ble jeg såpass dårlig (sikkert angst) at jeg bestilte ny legetime dagen etter og dro hjem fra jobb. Under dette legebesøket hadde blodtrykket heller ikke gått ned, så da økte vi dosen på blodtrykksmedisinen, og så fikk jeg sykemelding denne gangen! Da tok jeg også en EKG som viste noe "rart" med rytmen, men visstnok ikke farlig ifølge hun labdamen. Har så blitt henvist til å ta en arbeids EKG. Blodprøvene fra første gangen var visst fine, men jeg glemte å spørre hva hun hadde sett etter :P

Så da gjelder det bare å se om å øke medisineringen hjelper da!

Bare en liten oppdatering om noen skulle lure!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...