Gå til innhold

Når samboer truer med å gå som spøk ...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg opplever nesten daglig at min samboer truer med å flytte ut pga den minste bagatell.  Vi krangler ikke. Men dersom jeg ikke har vasket klær eller gjort enkelte ting i huset så kommer han med en slik kommentar. Han sier at det er humor. Har sagt til han at det plager meg og at dersom han skal holde på sånn så får han flytte ut med en gang. Han lovet å skjerpe seg men glemmer seg stadig vekk og sier det samme. 

Ville du irritert deg på det samme? Eller er jeg hårsår? 

Anonymkode: 61f93...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever nesten daglig at min samboer truer med å flytte ut pga den minste bagatell.  Vi krangler ikke. Men dersom jeg ikke har vasket klær eller gjort enkelte ting i huset så kommer han med en slik kommentar. Han sier at det er humor. Har sagt til han at det plager meg og at dersom han skal holde på sånn så får han flytte ut med en gang. Han lovet å skjerpe seg men glemmer seg stadig vekk og sier det samme. 

Ville du irritert deg på det samme? Eller er jeg hårsår? 

Anonymkode: 61f93...9c2

Hva skjer om du sier det samme til ham? Og hvorfor er klesvasken din oppgave? Han er vel en voksen mann som klarer å vaske klærne sine selv, en vaskemaskin er ikke så vanskelig å håndtere.

Jeg hadde blitt skikkelig irritert om min kjære hadde holdt på sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Hva skjer om du sier det samme til ham? Og hvorfor er klesvasken din oppgave? Han er vel en voksen mann som klarer å vaske klærne sine selv, en vaskemaskin er ikke så vanskelig å håndtere.

Jeg hadde blitt skikkelig irritert om min kjære hadde holdt på sånn. 

Jeg er enig med deg.  Jeg blir irritert, og lei av at han holder på sånn. Jeg har sagt det til han før. Jeg sa at dersom han skal true med å flytte ut så flytt med en gang da. Han sa at han elsker meg og at han bare driver med det som humor. Han endret han seg litt. Men så begynner han på igjen. Jeg har vurdert å si det samme til han men jeg vil ikke lave meg ned på hans nivå. Jeg mener at det er viktig å prate til hveandre på en ordentlig oppriktig og fin voksen måte. Har lært etter tidligere erfaring i livet mitt. Men det er fristende å si det samme til han dersom han holder på slik så får han føle på hvordan den kommentaren oppleves.  Mulig det kan hjelpe? 

Anonymkode: 61f93...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg.  Jeg blir irritert, og lei av at han holder på sånn. Jeg har sagt det til han før. Jeg sa at dersom han skal true med å flytte ut så flytt med en gang da. Han sa at han elsker meg og at han bare driver med det som humor. Han endret han seg litt. Men så begynner han på igjen. Jeg har vurdert å si det samme til han men jeg vil ikke lave meg ned på hans nivå. Jeg mener at det er viktig å prate til hveandre på en ordentlig oppriktig og fin voksen måte. Har lært etter tidligere erfaring i livet mitt. Men det er fristende å si det samme til han dersom han holder på slik så får han føle på hvordan den kommentaren oppleves.  Mulig det kan hjelpe? 

Anonymkode: 61f93...9c2

Hvis han virkelig mener at han synes dette er morsom humor så er det jo bare å ta igjen og se om han synes det er så morsomt når det blir brukt mot ham selv. Han høres rimelig umoden ut... Men egentlig støtter jeg det du sier om ikke å synke ned på hans nivå altså!

Nå skal jeg jo innrømme at min kjære og jeg heller ikke har lik humor på alt (det ville nok vært svært uvanlig), men heldigvis ville ingen av oss synes at den typen spøk som det der er det minste morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvis han virkelig mener at han synes dette er morsom humor så er det jo bare å ta igjen og se om han synes det er så morsomt når det blir brukt mot ham selv. Han høres rimelig umoden ut... Men egentlig støtter jeg det du sier om ikke å synke ned på hans nivå altså!

Nå skal jeg jo innrømme at min kjære og jeg heller ikke har lik humor på alt (det ville nok vært svært uvanlig), men heldigvis ville ingen av oss synes at den typen spøk som det der er det minste morsomt.

Jeg har tatt lærdom etter livserfaringer. Vært i forhold før. Og jeg var ganske ung og kunne oppføre meg veldig med å ta igjen / erte osv. Men har lært at det løste ingenting. Ikke den gang. Nå har jeg vært mer opptatt av å oppføre meg voksent i slike situasjoner. Jeg har derfor tatt det opp med han og sagt at det føles ikke greit med slike kommentarer for det oppleves som om han truer med å gå, selv om det er liksom humor. 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gripe fatt i det. Men jeg bør mulig vise han at det ikke er greit med å gi en lignende kommentar tilbake om han truer med det og deretter spørre om han synes slike kommentarer er virkelig så morsomme. For jeg synes de er kjipe og barnslige. Og jeg tar de på alvor og ikke som humor. 

Anonymkode: 61f93...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever nesten daglig at min samboer truer med å flytte ut pga den minste bagatell.  Vi krangler ikke. Men dersom jeg ikke har vasket klær eller gjort enkelte ting i huset så kommer han med en slik kommentar. Han sier at det er humor.

Hvis det alltid handler om husarbeid og forekommer nesten hver dag, er det ekstremt dårlig humor.

Håper dere har en arbeidsfordeling dere er enige om, det blir veldig slitsomt hvis du i utgangspunktet skal gjøre (nesten) alt og han løper rundt og finner "feil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, laban skrev:

Hvis det alltid handler om husarbeid og forekommer nesten hver dag, er det ekstremt dårlig humor.

Håper dere har en arbeidsfordeling dere er enige om, det blir veldig slitsomt hvis du i utgangspunktet skal gjøre (nesten) alt og han løper rundt og finner "feil".

Vi gjør litt hver. Men jeg rydder veldig mye opp etter han selv om det er han som kommenterer mitt husarbeid. Jeg vasker daglig opp etter han. Men det ser aldri rotete ut hos oss. 

 Men det som jeg misliker er hans måte å si ting på. Å bli truet med å gjøre det slutt som humor er ikke noe morro. Jeg skal be han tenke gjennom de ordene han sier og heller si det om han virkelig mener det. For det irriterer meg. Det gjør meg litt trist for jeg kan aldri vite om det er begynnelsen på et brudd. 

Anonymkode: 61f93...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi gjør litt hver. Men jeg rydder veldig mye opp etter han selv om det er han som kommenterer mitt husarbeid. Jeg vasker daglig opp etter han. Men det ser aldri rotete ut hos oss. 

 Men det som jeg misliker er hans måte å si ting på. Å bli truet med å gjøre det slutt som humor er ikke noe morro. Jeg skal be han tenke gjennom de ordene han sier og heller si det om han virkelig mener det. For det irriterer meg. Det gjør meg litt trist for jeg kan aldri vite om det er begynnelsen på et brudd. 

Anonymkode: 61f93...9c2

Jeg synes du skal slutte å rydde og vaske opp etter ham. Så kan han se hvor morsomt han synes dét er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xtra skrev:

Jeg synes du skal slutte å rydde og vaske opp etter ham. Så kan han se hvor morsomt han synes dét er.

Ja, dersom han fortsetter disse flytte-truslene sine så skal jeg virkelig slutte å vaske opp / rydde opp etter han. 

Anonymkode: 61f93...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dersom han fortsetter disse flytte-truslene sine så skal jeg virkelig slutte å vaske opp / rydde opp etter han. 

Anonymkode: 61f93...9c2

Dersom han fortsetter? Du sier jo at han har fortsatt selv om du har sagt fra at du ikke liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg rydder veldig mye opp etter han selv om det er han som kommenterer mitt husarbeid. Jeg vasker daglig opp etter han. Men det ser aldri rotete ut hos oss. 

Du kan jo minne ham om at hvis man bor alene, er det faktisk ingen som vasker og rydder opp etter en. Så det blir lite service på den fronten hvis han flytter ut.

Jeg rydder og vasker også nesten daglig på kjøkkenet, men det er fordi han lager middagen. Den fordelingen passer for oss, fordi begge får gjøre det de liker best og stiller høyest krav til: Jeg kritiserer ikke matlagingen, og han pirker ikke på mitt kjøkkenrenhold.

Bytt arbeidsfordeling en uke hvis samboeren din ikke er fornøyd.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, laban skrev:

Du kan jo minne ham om at hvis man bor alene, er det faktisk ingen som vasker og rydder opp etter en. Så det blir lite service på den fronten hvis han flytter ut.

Jeg rydder og vasker også nesten daglig på kjøkkenet, men det er fordi han lager middagen. Den fordelingen passer for oss, fordi begge får gjøre det de liker best og stiller høyest krav til: Jeg kritiserer ikke matlagingen, og han pirker ikke på mitt kjøkkenrenhold.

Bytt arbeidsfordeling en uke hvis samboeren din ikke er fornøyd.

Jeg skal ta det opp med han. Skal ta opp dette med arbeidsfordeling. Skal samtidig presisere at jeg synes ikke noe om de humoristiske truslene om å gå. Slike ord bør man kun si dersom man virkelig mener det, slik at det ikke oppstår misforståelser. 

Anonymkode: 61f93...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi gjør litt hver. Men jeg rydder veldig mye opp etter han selv om det er han som kommenterer mitt husarbeid. Jeg vasker daglig opp etter han. Men det ser aldri rotete ut hos oss. 

Anonymkode: 61f93...9c2

Ble bare litt nysgjerrig her - når du sier at du rydder etter ham mener du da at du setter kopper inn i oppvaskmaskina og vasker klær som ligger i skittetøysdunken? Eller snakker du faktisk om ting som er hans og som han slenger fra seg på vilkårlige steder?

Jeg har ansvaret for klesvasken hos oss (ellers blir alt vasket sammen på 60 grader...) og det er vel som oftest jeg som fyller og starter oppvaskmaskina og tar det daglige kjøkkenrenholdet, men ellers er han flink til å tømme oppvaskmaskina og tilby seg å hjelpe meg med å henge opp / ta ned klesvask (jeg er sær på måten det skal henges opp på så det foretrekker jeg å gjøre, men han får innimellom ja når han tilbyr seg å ta ned tørt tøy ;) ). Annet rot er ens eget ansvar rett og slett. Det jeg har liggende rundtomkring rører ikke han og det kunne ikke falle meg inn å rydde opp ting etter en voksen mann som absolutt er kapabel til å gjøre det selv. Jeg strekker meg til å ta opp blader og papirer fra golvet og legge det i en bunke på salongbordet om det ligger noe ved godstolen hans når jeg skal støvsuge - utover det får han sannelig ta sitt sjøl. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde blitt så lei av sånne kommentarer og "spøker " at jeg hadde sagt rolig til ham:

I morgen når jeg kommer fra jobb, regner jeg med at du har pakket dine ting og reist. Du har sagt så mange ganger nå at du vil dra, så nå velger jeg å tro på deg "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er litt sånn, han kan spøke med at jeg f.eks. er en hore. Eller at jeg er dum. At jeg ikke skjønner noen ting. Eller "haha, kvinner!". Han kan også finne på å tulle med å skille seg eller annet. 

Jeg HAR konfrontert ham med at det IKKE ER GØY, det er ikke et SNEV av humor i det! Jeg finner meg ikke i det, det stresser meg og selv om han sier at han tulla (jeg skjønner ærlig talt ikke spøken, og jeg har god humor vil jeg si), så legger det igjen spor. F.eks. hvis han "tuller med at jeg er stygg", så kjenner jeg at jeg automatisk begynner å lure på om det er noe i det.

Si ifra hvis du finner noe som funker mot denne avviker-oppførselen!

Anonymkode: a40f3...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2019 den 12.45, AnonymBruker skrev:

Ja, dersom han fortsetter disse flytte-truslene sine så skal jeg virkelig slutte å vaske opp / rydde opp etter han. 

Anonymkode: 61f93...9c2

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min er litt sånn, han kan spøke med at jeg f.eks. er en hore. Eller at jeg er dum. At jeg ikke skjønner noen ting. Eller "haha, kvinner!". Han kan også finne på å tulle med å skille seg eller annet. 

Anonymkode: a40f3...4ec

Hvor i all verden finner dere disse idiotene av noen menn? Og hvorfor i all verden fortsetter dere å bo sammen med dem??? Jeg hadde mye heller vært singel enn å være sammen med en idiot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Hvor i all verden finner dere disse idiotene av noen menn? Og hvorfor i all verden fortsetter dere å bo sammen med dem??? Jeg hadde mye heller vært singel enn å være sammen med en idiot...

Dette svaret blir jeg litt overrasket over, spesielt ettersom det kommer fra deg som har fortalt at du leser mye.

I løpet av livet må du da ha hørt eller lest historier om mennesker som innleder forhold med noen som viser seg å være annerledes enn de ga inntrykk av fra starten? Om menn(esker) som har sider som kommer fram innimellom, men som ellers er "snille" og omsorgsfulle? Eller om (først og fremst) kvinner som finner seg selv fanget i vonde relasjoner de ikke greier å bryte ut av, selv om de vet at det er feil å bli? Og om hvordan selvtillit brytes ned når man hele tiden rakkes ned på, hakkes på eller på annen måte behandles dårlig eller utsettes for trusler?

Om dere aldri har hørt om slike historier anbefaler jeg både deg, trådstarter og Anonym 4ec å se/lese noen av tipsene i denne bloggen: https://blogg.deichman.no/litteratur/2018/02/12/og-storst-av-alt-er-kjaerligheten/;) 

Så til trådstarter - og forsåvidt Anonym 4ec: Jeg oppfordrer dere på det sterkeste å snakke med noen dere stoler på! En venninne, en kollega, en slektning eller en lege, for det er IKKE greit å oppføre seg sånn som mennene deres gjør, og det er ikke sunt for dere å høre slike uttalelser omtrent daglig. Dere er hverken hårsåre eller kjipe damer når dere reagerer på å bli behandlet sånn, og dere må enten virkelig GREIE å grensesette denslags oppførsel fra mennene deres - eller flytte. INGEN vokser seg sterke av å bli rakket ned på slik dere blir, og det blir ikke bedre av å "vente å se". 

En siste ting - jeg er enig med Lillemus og de andre i at det er bedre å være singel enn å bo med en som - frivillig eller ufrivillig - er kjip :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lillemus skrev:
4 timer siden, Lillemus skrev:

 

Hvor i all verden finner dere disse idiotene av noen menn? Og hvorfor i all verden fortsetter dere å bo sammen med dem??? Jeg hadde mye heller vært singel enn å være sammen med en idiot...

Hvor i all verden finner dere disse idiotene av noen menn? Og hvorfor i all verden fortsetter dere å bo sammen med dem??? Jeg hadde mye heller vært singel enn å være sammen med en idiot...

Han er faktisk ikke en idiot, det er det beste av alt. Han er kjærlig, omtenksom, fornuftig, stødig og lojal. 

Han tror bare han er morsom.

Anonymkode: a40f3...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er faktisk ikke en idiot, det er det beste av alt. Han er kjærlig, omtenksom, fornuftig, stødig og lojal. 

Han tror bare han er morsom.

Anonymkode: a40f3...4ec

Litt usikker på hva som er kjærlig med å kalle samboeren sin for en hore, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...