Gå til innhold

Jeg klarer ikke å ta tak i ting.


Bipolaretter30

Anbefalte innlegg

Bipolaretter30

Jeg har diagnosen bipolar 2, og har en kronisk sykdom som gir mye smerter. Jeg går på lamictal. Jeg har mann og barn, og studerer for tiden 100%. Til tross for at skittentøyet hoper seg opp, huset er skittent og rotete, pensumlitteraturen ligger urørt, kroppen forfaller og så videre, så klarer jeg ikke å ta tak i ting. Jeg kan gå en hel dag og plage meg selv med at jeg ikke får gjort noe, uten å gjøre noe med det. Det er som om jeg er låst. Jeg tenker på hvor mange år jeg har hatt disse periodene, hvor uendelig mange ganger jeg har prøvd å snu dette - uten å lykkes. Det gir meg en dyp og smertefull følelse av å ikke være i stand til endring, at jeg er mislykket, at jeg ikke får det til. Det er jo selvforsterkende som bare det. Rett og slett selvoppfyllende profetier. Men jeg er så låst. Og det gir meg angst og depresjonssymptomer. Jeg drømmer om en hypoman periode hvor jeg kunne fått orden på hus og hjem, komt et stykke i studiene, gått fjellturer. Jeg er under oppfølging på DPS, men ellers deler jeg svært lite av hvordan jeg har det, med venner eller familie. Det oppleves farlig for meg å være åpen, pga at mitt yrke (Når jeg ikke studerer) og fordi jeg er så redd for å påvirke barna. Til sist er jeg plaget med kognitive vansker. Fra å være snart, kjapp og intelligent over gjennomsnittet - er jeg glemsom, ukonsentrert, uoppmerksom, forvirret og uklar. 
 

jeg har det rett og slett ikke greit.  

Er det andre som opplever å ha det slik? Jeg hadde satt utrolig pris på om dere kan dele erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det ofte slik også. Var verst når barna var små. Nå har de passert 10-tallet og ting går lettere. Har du små barn enda?

Anonymkode: f9a23...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bipolaretter30
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det ofte slik også. Var verst når barna var små. Nå har de passert 10-tallet og ting går lettere. Har du små barn enda?

Anonymkode: f9a23...7b3

De er over 10.... Jeg var friskere da de var små. Det har gradvis gått «nedover» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bipolaretter30 skrev:

De er over 10.... Jeg var friskere da de var små. Det har gradvis gått «nedover» 

Kanskje du bør ha andre medisiner i tillegg til Lamictal ?

Anonymkode: f9a23...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Bipolaretter30 skrev:

 Jeg har det rett og slett ikke greit.  

Er det andre som opplever å ha det slik? Jeg hadde satt utrolig pris på om dere kan dele erfaringer. 

Det er som om å lese om meg selv slik jeg var for femten år siden. Grusom følelse. Hver dag var en ny mulighet som jeg mistet/ødela. Jeg har også BPII, og for meg er det helt nødvendig med tillegg av AD. I dårlige perioder kan jeg fortsatt ha det slik - men pisker ikke lenger meg selv. Jeg går og legger meg mens alt er kaos rundt og vet at det kommer bedre dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bipolaretter30
På 2.10.2019 den 10.00, adhoc skrev:

Det er som om å lese om meg selv slik jeg var for femten år siden. Grusom følelse. Hver dag var en ny mulighet som jeg mistet/ødela. Jeg har også BPII, og for meg er det helt nødvendig med tillegg av AD. I dårlige perioder kan jeg fortsatt ha det slik - men pisker ikke lenger meg selv. Jeg går og legger meg mens alt er kaos rundt og vet at det kommer bedre dager. 

Hva er AD? Fant ikke noen oversikt over forkortelser på forumet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, Bipolaretter30 skrev:

Hva er AD? Fant ikke noen oversikt over forkortelser på forumet. 

Forkortelser som forekommer ofte på dol:

AD = Antidepressiva

AP = Antipsykotika

SS = Stemningsstabiliserende

SF = Spiseforstyrrelse

BP = Bipolar 

AS = Asberger syndrom

Det var disse jeg kom på i farten, men er nok flere. Håper andre kan fylle inn.

Anonymkode: f9a23...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bipolaretter30
På 3.10.2019 den 18.35, AnonymBruker skrev:

Forkortelser som forekommer ofte på dol:

AD = Antidepressiva

AP = Antipsykotika

SS = Stemningsstabiliserende

SF = Spiseforstyrrelse

BP = Bipolar 

AS = Asberger syndrom

Det var disse jeg kom på i farten, men er nok flere. Håper andre kan fylle inn.

Anonymkode: f9a23...7b3

Takk 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...