Gå til innhold

NAV: BLITT SÅ STRENGT.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nav har blitt veldig streng med unge når det gjelder AAP . Litt sånn tilfeldig her i livet da, noen har fått det lett og andre må streve fælt. Resultatet er at når unge voksne ikke klarer å komme seg ut i arbeidslivet eller fungerer dårlig sosialt pga psykiske problemer og annet er at foreldrene må betale. Jeg bruker mange tusen til sammen på min voksne datter på 24 år ( feks klær, legetimer, psykolog, fysioterapeut, fritidsaktiviteter, frisør, tannlege, kosmetikk, buss osv ). Alle behandlere mener hun bør få AAP og arbeidstrening via NAV men akkurat nå er det BLITT Så STRENGT. Jeg er dritt lei den setningen. Hvordan hadde de tenkt at det skulle ordne seg bare med å kutte pengene? Og hvordan hadde de tenkt at de som ikke har noen form for inntekt skulle klare seg ? Det må jo være foreldrene de lener seg på ? Jeg har lav lønn og blir bekymret for femtiden. 

Anonymkode: 5af0d...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Det virker merkelig at attest fra lege og psykolog ikke overbeviser NAV.

2. OM hun ikke oppfyller kravene til AAP, har hun vel rett på sosialstønad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, kupton skrev:

1. Det virker merkelig at attest fra lege og psykolog ikke overbeviser NAV.

2. OM hun ikke oppfyller kravene til AAP, har hun vel rett på sosialstønad?

Fått avslag på begge deler. Begrunnelse : det har blitt så strengt. Problemet er kanskje at fordi hun bor hjemme fungerer det jo. Hun er ikke i stand til å bo alene akkurat nå. Jeg må følge henne til alt. Vi får prøve igjen. Kanskje det å få henne ut av hjemmet er løsningen? 

Anonymkode: 5af0d...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, kupton skrev:

1. Det virker merkelig at attest fra lege og psykolog ikke overbeviser NAV.

At NAV ignorerer dette er ingen nyhet.

Anonymkode: 4a034...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Dette hadde vært helt likt uavhengig av regjering.

2. Hun får ikke sosialstønad så lenge du gir henne penger. 

3. Jeg forstår ikke en del av utgiftene du nevner. Både lege, psykolog og fysioterapi går på frikort i Norge, og en del av det andre høres ut som utgifter som kan reduseres noe (f.eks klær, kosmetikk og frisør). 

4. Har hun virkelig null prosent arbeidsevne, eller kan hun gjøre noe arbeid, eventuelt trenes opp til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, issomethingwrong skrev:

1. Dette hadde vært helt likt uavhengig av regjering.

Det hadde det neppe. Den blå blå regjeringen har strammet kraftig inn på AAP. Det vet du godt.

Anonymkode: c43cf...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde det neppe. Den blå blå regjeringen har strammet kraftig inn på AAP. Det vet du godt.

Anonymkode: c43cf...8f7

Når er neste valg? Hater den regjeringen som sitter nå! Tar fra de fattige! 

Prins Johan-regjering.

Anonymkode: 03a27...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå strammer regjeringen ytterligere inn. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/awk2R4/regjeringen-foreslaar-aap-kutt-60000-mindre-til-de-unge

Anonymkode: c43cf...8f7

Meget bra. Vi er allerede på overtid når det kommer til å kutte i statlige utgifter.

Det er svært usolidarisk å opprettholde et velferdsnivå som overhodet ikke er bærekraftig, og overlate alle de ubehagelige kuttene til neste generasjon. 

Anonymkode: 9769b...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meget bra. Vi er allerede på overtid når det kommer til å kutte i statlige utgifter.

Det er svært usolidarisk å opprettholde et velferdsnivå som overhodet ikke er bærekraftig, og overlate alle de ubehagelige kuttene til neste generasjon. 

Anonymkode: 9769b...d30

Litt selvmotsigende? Er det ikke akkurat å hjelpe neste generasjon å komme seg videre det er snakk om her? Forskning viser at kutt i AAP har ført til flere uføretrygdede. Det er ikke ALLTID den unge som er lat og bortskjemt. Det typisk nordmenn å « skjære alle under en kam». Det er også typisk å være seg selv nærmest. Så lenge det ikke rammer sin egen trygge økonomi og man får  ha hytta, bilen og sydenturen sin i fred så er alt greit. Bare se det syke oppstyret rundt bompenger! Folk er sååå redd for pengene sine. Men ta gjerne fra de som enda ikke at fått til å etablere seg hverken i jobb eller livet ellers. Man må da fremdeles ha tillit til at leger og psykiatere kan vurdere hva som er best for den enkelte?. Det er da utrolig mye annet man bruker penger på som det kan stilles spørsmål ved ? 

Anonymkode: 5af0d...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nav har blitt veldig streng med unge når det gjelder AAP . Litt sånn tilfeldig her i livet da, noen har fått det lett og andre må streve fælt. Resultatet er at når unge voksne ikke klarer å komme seg ut i arbeidslivet eller fungerer dårlig sosialt pga psykiske problemer og annet er at foreldrene må betale. Jeg bruker mange tusen til sammen på min voksne datter på 24 år ( feks klær, legetimer, psykolog, fysioterapeut, fritidsaktiviteter, frisør, tannlege, kosmetikk, buss osv ). Alle behandlere mener hun bør få AAP og arbeidstrening via NAV men akkurat nå er det BLITT Så STRENGT. Jeg er dritt lei den setningen. Hvordan hadde de tenkt at det skulle ordne seg bare med å kutte pengene? Og hvordan hadde de tenkt at de som ikke har noen form for inntekt skulle klare seg ? Det må jo være foreldrene de lener seg på ? Jeg har lav lønn og blir bekymret for femtiden. 

Anonymkode: 5af0d...6c8

Hvorfor gir du henne penger når hun kan få sosialstønad selv?

Anonymkode: 5322a...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, laban skrev:

Nå var det nettopp kommunevalg. Da er det to år til stortingsvalget.

Stemmer det... Surrehode :)

Anonymkode: 03a27...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal være så fri og mene noe rundt de som går på NAV (uføre og AAP) så vil jeg grovt sett dele de inn i fire grupper.

A) De som aldri kan jobbe, samme hva

B ) De som med riktig behandling og mindre kapasitetspress i helsevesenet kan bli bedre og komme ut i jobb

C) De som med mer egeninnsats kan komme ut i arbeid. 

D) De som av bekvemmelighetsgrunner og vondt i vilja ikke jobber.

Problemet er at de som er i gruppe A eller B stadig føler seg urettferdig behandlet som følge av at staten vil gjøre det uattraktivt å være i gruppe C eller D. 

Jeg etterlyser en debatt om:

- Gi A penger nok til et verdig liv

- Gi B nødvendig helsehjelp

- Gi C motivasjon til å utnytte arbeidskraften sin

- Gi D et spark i ræva og kutt alle ytelser.

Innspill? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hvis jeg skal være så fri og mene noe rundt de som går på NAV (uføre og AAP) så vil jeg grovt sett dele de inn i fire grupper.

A) De som aldri kan jobbe, samme hva

B ) De som med riktig behandling og mindre kapasitetspress i helsevesenet kan bli bedre og komme ut i jobb

C) De som med mer egeninnsats kan komme ut i arbeid. 

D) De som av bekvemmelighetsgrunner og vondt i vilja ikke jobber.

Problemet er at de som er i gruppe A eller B stadig føler seg urettferdig behandlet som følge av at staten vil gjøre det uattraktivt å være i gruppe C eller D. 

Jeg etterlyser en debatt om:

- Gi A penger nok til et verdig liv

- Gi B nødvendig helsehjelp

- Gi C motivasjon til å utnytte arbeidskraften sin

- Gi D et spark i ræva og kutt alle ytelser.

Innspill? 

Hvem skal avgjøre hvem som tilhører de ulike gruppene?

Anonymkode: 4a034...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kan jo tro att en med negative symptomer ifb med schizofreni har "vondt i viljen":

 

Mange pasienter opplever symptomer som skyldes en reduksjon av normale mentale funksjoner, og som derfor kalles negative symptomer. De negative symptomene kan være vanskelig å skille fra depresjon eller bivirkninger (spesielt bivirkninger av første­generasjons antipsykotika). Tilstedeværelsen av negative symptomer bedømmes oftest ut fra personens atferd, for eksempel ved sosial tilbaketrekning. Negative symptomer har stor klinisk betydning, fordi de vanligvis medfører sterkere reduksjon av funksjons­nivå enn positive symptomer.

Negative symptomer reagerer ofte dårligere på ulike typer behandling og har en stor risiko for å bli langvarige. De er derfor en viktig del av de alvorligste psykoselidelsene. På tross av dette er symptomgruppen mindre undersøkt enn andre symptomområder. Det er etter hvert blitt vanlig å dele dette symptomområdet inn i to grupper.

Den ene gruppen består av apati, avolisjon og anhedoni, som er symptomer som kjennetegnes av en passiv tilbaketrekning fra omgivelsene. Apati er betegnelsen på primært tap av motivasjon. Den som rammes, opplever manglende entusiasme og engasjement. Apati er nært beslektet, og til dels overlappende med, avolisjon, som kan beskrives som en mangel på målrettede handlinger. Personen som rammes, framstår med lite vilje eller driv til å igangsette eller gjennomføre handlinger. Anhedoni er betegnelsen på en manglende evne til å glede seg over ting og er vanskelig å skille fra tegn på depresjon. ­Undersøkelser tyder på at personer med schizofrenidiagnose opplever glede ved de samme hendelsene som gleder andre, men at de i større grad mangler forventningen om glede knyttet til framtidige situasjoner.

Den andre symptomgruppen er affektavflatning. Dette gir seg uttrykk i manglende kommunikasjon av følelser gjennom kroppsspråk og ansiktsmimikk. Personen kan derfor framstå som følelsesflat og uengasjert. Personer med psykoselidelser kan ha problemer med å gjenkjenne følelser hos andre og problemer med egen følelsesregulering eller med å gi uttrykk for følelsene sine. Det er imidlertid klinisk viktig i behandling av personer med affektavflatning ikke å mistolke manglende engasjement som mangel på følelser.

Anonymkode: 92c8b...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, issomethingwrong skrev:

1. Dette hadde vært helt likt uavhengig av regjering.

2. Hun får ikke sosialstønad så lenge du gir henne penger. 

3. Jeg forstår ikke en del av utgiftene du nevner. Både lege, psykolog og fysioterapi går på frikort i Norge, og en del av det andre høres ut som utgifter som kan reduseres noe (f.eks klær, kosmetikk og frisør). 

4. Har hun virkelig null prosent arbeidsevne, eller kan hun gjøre noe arbeid, eventuelt trenes opp til dette?

Til punkt fire, hun må jo gjennom arbeidsrettet tiltak for å se arbeidsevne,da er der aap... Nav har også blitt en del mer tverre, det går utover de svakeste. Mitt råd,hun har antagelig krav på fri rettshjelp,få en god advokat som henter inn allt av relevant info. Det vil gjøre det hele enklere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...