Gå til innhold

Så hvordan møte en suicidal på forum


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av siste døgns debatt

Om en deprimert person gir uttrykk for å ville ut av livet, og at hun/han vil det snart. Hvordan skal vi andre best reagere på dette?

A: Gi kommentarer og tilbakemeldinger som: 

-Takk for opplysningen!

-Takk for en totalt uinteressant opplysning.. Snork..

-Den er god! Lykke til på reisen videre!

-Nå er du respektløs!

-Nå er du hensynsløs!

-Javel, who cares

Eller B:

-Forstår at du må ha det veldig vondt og vanskelig nå

-Ikke gjør deg selv noe!

-Søk hjelp!

-Ring fastlege eller legevakt

-Ring Mental helse, Kirkens nødhjelp

 

Jeg har i min tid her sett folk svare fra både kategori A og B. Det burde vel være åpenbart hvilken som er mest riktig! Det er riktigst med medmenneskelighet og sunn fornuft. 

 

Anonymkode: 94784...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ikke et dulleforum. Her blir alle unntatt et par personer ansvarliggjort og irettesatt. 

Anonymkode: 61289...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekt og normal høflighet bør alle bli møtt med, det er jeg helt enig i og det synes jeg da de fleste blir møtt med jevnt over. Leit at noen føler seg utelatt, jeg har ingen problemer med å se at det kan virke som om noen får mer oppmerksomhet. Jeg tror det er et resultat av at disse personene har et nick over lang tid. Det blir på den måten enklere å henge med, enklere å gi noen (forhåpentligvis) vettuge svar eller bare et "hei, jeg ser deg".

Det jeg synes du kanskje glemmer i hovedinnlegget ditt er på hvilken måte man kommuniserer sin smerte. Med mindre man har en mani i full blomstring eller er psykotisk er man  i stand til å ta ansvar for det man selv skriver. Å skrive "Ha det bra, nå tar jeg kvelden. Tolk det som dere vil!!" og lignende er noe helt annet enn å skrive - " i kveld strever jeg med å holde meg i live, har dere noen råd. hva gjør jeg?". 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel en litt dullete person, så jeg er vel den som kan dulle med folk,uansett om jeg er på et forum/ på jobb, eller hjemme. Synes det er mest riktig i en slik trist situasjon. 

Jeg vil vel si at jeg ville bedt menneske som er sucidal oppsøke fastlegen sin / eller andre om hjelpen haster. Jeg ville også spurt vedkommende om hvorfor personen er sucidal. Om det er noe som kan få personen til å få livsgnisten tilbake. 

Jeg synes det er viktig å vise forståelse for at vedkommende har kommet ut på "feile" tankebaner. Og heller forsøke å løfte personen opp. Hjelper jo ikke å skrive ting som får personen til å føle seg enda verre.

Min samvittighet peker på at det riktige er å gi vedkommende forståelse for at vedkommende har et problem, som den må få bukt med. Viktig å forsøke å oppmuntre til å bli glad i livet, og et positivt fokus. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jensemann
5 timer siden, XbellaX skrev:

Med mindre man har en mani i full blomstring eller er psykotisk er man  i stand til å ta ansvar for det man selv skriver.

Det stemmer ikke. Når en er psykisk syk er en altså ikke psykisk frisk, og med det kan en være tilbøyelig til å handle uhensiktsmessig -uansett diagnose.

5 timer siden, XbellaX skrev:

Det jeg synes du kanskje glemmer i hovedinnlegget ditt er på hvilken måte man kommuniserer sin smerte.

For meg virker det naturlig at pasienter uttrykker seg på den måten de ville ha gjort i virkeligheten når krisen rammer. Å tenke på at en må formulere seg på en bestemt måte fordi det er skriftlig, blir underordnet. 

Endret av jensemann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, jensemann skrev:

Det stemmer ikke. Når en er psykisk syk er en altså ikke psykisk frisk, og med det kan en være tilbøyelig til å handle uhensiktsmessig -uansett diagnose.

For meg virker det naturlig at pasienter uttrykker seg på den måten de ville ha gjort i virkeligheten når krisen rammer. Å tenke på at en må formulere seg på en bestemt måte fordi det er skriftlig, blir underordnet. 

Helt enig. Og det er ikke sikkert alle klarer å formulere seg godt heller. Noen er flinke på å vise hva de plages med, andre ikke. Så å bli møtt på den skisserte måten kan faktisk vike mot sin hensikt. En må få kov til å vise følelser og tanker på sin måte. Det kan være bare det  en trenger også. Spesielt om en har en pf aå blir en møtt på en hard måte med beskjed om å ta seg sammen, og er en schisofren kan en uttrykke seg og oppføre seg som en vil, bare for å nevne det jeg har registert på forumet. Jeg har sett verbalt sinne fra flere med sistnevnte diagnose, når en med førstnevnte diagnose gjør det samme får en bare kjeft. Men det er mitt syn. Her burde være plass til alle, både de som er flinke tll å formidle følelser og de som ikke er det. Det er også forskjell på å utrykke selvmordstanker og måter med tidspunkt for handling. 

Anonymkode: 61289...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, jensemann skrev:

Det stemmer ikke. Når en er psykisk syk er en altså ikke psykisk frisk, og med det kan en være tilbøyelig til å handle uhensiktsmessig -uansett diagnose.

For meg virker det naturlig at pasienter uttrykker seg på den måten de ville ha gjort i virkeligheten når krisen rammer. Å tenke på at en må formulere seg på en bestemt måte fordi det er skriftlig, blir underordnet. 

Javisst kan man handle uhensiktsmessig, jeg synes  likevel ikke det er nødvendig å oppmuntre til det. Jeg liker heller ikke tanken om at psykiske mennesker ikke skal være ansvarlig for egne ord eller handlinger. For meg blir det å undervurdere de som strever og ikke vise dem respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, jensemann skrev:

Det stemmer ikke. Når en er psykisk syk er en altså ikke psykisk frisk, og med det kan en være tilbøyelig til å handle uhensiktsmessig -uansett diagnose.

For meg virker det naturlig at pasienter uttrykker seg på den måten de ville ha gjort i virkeligheten når krisen rammer. Å tenke på at en må formulere seg på en bestemt måte fordi det er skriftlig, blir underordnet. 

Det er en grunn til at de fleste med psykisk lidelse blir ansett som strafferettslig tilregnelige, det er nettopp fordi man anses som å være i stand til å gjøre valg og å skille mellom rett og galt. Jeg kan ikke se noen grunn til at folk som poster innlegg på et forum som dette, gjøres ansvarlig for sine handlinger så fremt de er i stand til det. 

Det vil alltid være mulig å skrive om hvordan man har det her inne, men i alle år har det vært en policy som har gått ut på at man også har et ansvar for å ikke true med selvmord av hensyn til andre. Jeg håper den regelen fortsatt vil gjelde og at det ikke blir ansett greit med slik utagering som foregikk her i natt. Dersom slik utagering blir ansett som ok, så tror jeg forumet bør stenges ned, da kommer det neppe til å fungere konstruktivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at en suicidal person som poster i et forum skal møtes på samme måte som irl, med respekt og kjærlighet. Har man ikke overskudd til å gjøre det, kan man heller la være å svare. Når det kommer til både dulling og frekke kommentarer, tror jeg ikke noen av disse er så hensiktsmessige.  

Endret av girlinyellow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jensemann
23 minutter siden, frosken skrev:

Det er en grunn til at de fleste med psykisk lidelse blir ansett som strafferettslig tilregnelige, det er nettopp fordi man anses som å være i stand til å gjøre valg og å skille mellom rett og galt. 

Det er korrekt. Nå vet ikke jeg hvilket "nivå" det er på brukerne av dette forum, det vil si hvor syke de er. Noe i meg har vel tenkt at disse på en måte er ekstra sårbare. Og med det som bakteppe, har jeg tenkt at det ikke skader å vise forståelse og respekt, uansett diagnose og uttrykksform. Det siste de trenger er kjeft og ufine kommentarer i en særdeles vanskelig situasjon. 

Men ser vi har ulike tanker om dette, og det er selvfølgelig helt greit. Det er dere som kjenner forumet og brukerne, ikke jeg. Jeg er bare en stemme på gjennomreise:) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde kategori B var svaret. Men når fagfolk holder med og støtter frosken sin fremgangsmåte har jeg nok missforstått det hele.  Så da er det den enkeltes personlige vurdering og fremgangsmåte som gjelder. Fordi noen liker å si ting rett frem er det en unnskyldning for å være hard og direkte( og noen ganger ufin). Nå vet jeg at det er få plasser man kan bli møtt så hardt og følelsesløst som i psykiatrien. Uansett bør man følge forumets  retningslinjer for hvordan møte mennesker som er suicidale.?? Rolig og saklig fortelle dem noe som kan være til hjelp og noen ganger vennlig minne dem på at det ikke er hensiktsmessig å komme med selvmordsplaner på et slikt forum. Det jeg ikke fikk med meg var noe som ble skrevet midt på natten mellom to her på DOL og som utløste en del rettferdig harme blant de mest etablerte innpå her.  Jeg vet ikke om det er en unskyldning  for å ikke møte den som startet den «tråden» med respekt?. Tydeligvis mener de faglærte innpå her det. 

Anonymkode: bbc23...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser alle påstandene om at uenigheten handler om hvorvidt man skal behandle folk med respekt eller ikke, så lurer jeg på om dere har lest det som var utgangspunkt for situasjonen som oppsto. Det startet med at noen postet et innlegg med følgende innhold: "Går og planlegger min exit. Snart, snart..."  Og deretter: "Det kan minst ha tre betydninger. 1. Planlegger exit fra DOL2. Planlegger å få med meg den nye serien Exit snart3. Planlegger å snart teste nødutgangen fra kinosalen. Døren under det grønne lysende exit skiltet har i alle år sett veldig fristende ut å prøve Eller er det nødutgangen fra selve Livet ?Hva jeg vil frem til med dette kan jo du gå å gruble litt på. "

Min kommentar til det første innlegget var: "Dette er hensynsløst i forhold til andre brukere å poste".  Jeg mener fortsatt at det er hensynsløst, og neppe til hjelp for trådstarter, å poste et slikt innlegg. Jeg kan ikke se at det er manglende respekt å uttrykke det.

For øvrig har jeg alltid ment at det skal være ok å skrive om selvmordstanker på dol, så lenge innleggene inneholder et element av konstruktivitet og ønske om å finne en annen løsning enn selvmord. Katt og mus-lek mener jeg derimot at folk får holde seg for gode til å holde på med her inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jensemann
5 minutter siden, frosken skrev:

Når jeg leser alle påstandene om at uenigheten handler om hvorvidt man skal behandle folk med respekt eller ikke, så lurer jeg på om dere har lest det som var utgangspunkt for situasjonen som oppsto. Det startet med at noen postet et innlegg med følgende innhold: "Går og planlegger min exit. Snart, snart..."  Og deretter: "Det kan minst ha tre betydninger. 1. Planlegger exit fra DOL2. Planlegger å få med meg den nye serien Exit snart3. Planlegger å snart teste nødutgangen fra kinosalen. Døren under det grønne lysende exit skiltet har i alle år sett veldig fristende ut å prøve Eller er det nødutgangen fra selve Livet ?Hva jeg vil frem til med dette kan jo du gå å gruble litt på. "

Min kommentar til det første innlegget var: "Dette er hensynsløst i forhold til andre brukere å poste".  Jeg mener fortsatt at det er hensynsløst, og neppe til hjelp for trådstarter, å poste et slikt innlegg. Jeg kan ikke se at det er manglende respekt å uttrykke det.

For øvrig har jeg alltid ment at det skal være ok å skrive om selvmordstanker på dol, så lenge innleggene inneholder et element av konstruktivitet og ønske om å finne en annen løsning enn selvmord. Katt og mus-lek mener jeg derimot at folk får holde seg for gode til å holde på med her inne. 

Dette var veldig klargjørende for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, frosken skrev:

Når jeg leser alle påstandene om at uenigheten handler om hvorvidt man skal behandle folk med respekt eller ikke, så lurer jeg på om dere har lest det som var utgangspunkt for situasjonen som oppsto. Det startet med at noen postet et innlegg med følgende innhold: "Går og planlegger min exit. Snart, snart..."  Og deretter: "Det kan minst ha tre betydninger. 1. Planlegger exit fra DOL2. Planlegger å få med meg den nye serien Exit snart3. Planlegger å snart teste nødutgangen fra kinosalen. Døren under det grønne lysende exit skiltet har i alle år sett veldig fristende ut å prøve Eller er det nødutgangen fra selve Livet ?Hva jeg vil frem til med dette kan jo du gå å gruble litt på. "

Min kommentar til det første innlegget var: "Dette er hensynsløst i forhold til andre brukere å poste".  Jeg mener fortsatt at det er hensynsløst, og neppe til hjelp for trådstarter, å poste et slikt innlegg. Jeg kan ikke se at det er manglende respekt å uttrykke det.

For øvrig har jeg alltid ment at det skal være ok å skrive om selvmordstanker på dol, så lenge innleggene inneholder et element av konstruktivitet og ønske om å finne en annen løsning enn selvmord. Katt og mus-lek mener jeg derimot at folk får holde seg for gode til å holde på med her inne. 

Tenker dette var et spark til meg. Og ja , jeg sier jo at jeg ikke fikk med meg dialogen på natten. Men tenker jo at hele denne debatten ikke kan hvile bare på det som ble sagt da. At retningslinjer bør være gjeldende uansett. Og hva er så sjokkerende med å møte mennesker med respekt også når de oppfører seg respektløs? 

Anonymkode: bbc23...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenker dette var et spark til meg. Og ja , jeg sier jo at jeg ikke fikk med meg dialogen på natten. Men tenker jo at hele denne debatten ikke kan hvile bare på det som ble sagt da. At retningslinjer bør være gjeldende uansett. Og hva er så sjokkerende med å møte mennesker med respekt også når de oppfører seg respektløs? 

Anonymkode: bbc23...f0c

I min verden er det ikke respektløst å si til noen at noe er hensynsløs atferd. 

For øvrig skjønner jeg ikke hvorfor du tolker min kommentar som "et spark" til deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de siste dagers «debatt» påpeker noe ganske interessant.

Ingen har fått mer «dritt» og oppgulp her enn Frosken, Bella og meg. Kanskje med unntak av Elina. Men siden vi (etter vedkommendes egne ord) er en slags elite her, så er det kanskje bare å forvente at de stakkars suicidale menneskene skal få lire av seg all slags dritt bare fordi verden er så jævlige med dem ellers? Eller? 

Hva hadde skjedd i motsatt fall, hvis jeg slo like kraftig tilbake? Hvis jeg svarte «Ja, ta endelig livet ditt så vi slipper å lese oppgulpet ditt noe mer her!» Hva da? Jeg synes dette er så typisk. Hvorfor skal det tåles så mye mer av den ene enn den andre? 

Du har ikke et frikort til å oppføre deg dårlig selv om du er psykisk syk eller suicidal. Jeg synes det beste eksemplet var da en suicidal person sto fram i media og beklaget seg over at inkassoselskapet fortsatte pågang til tross for at han var suicidal! Er det OK å ikke betale regningene dine fordi du er suicidal? 

I dette med at alle mennesker er like mye verdt ligger det også at alle mennesker har en plikt til å oppføre seg ovenfor sine medmennesker. Uenighet på en saklig måte er greit og bra. Utagering og ufinhet under begrunnelsen at det er så synd på deg, er absolutt ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...