Gå til innhold

Kan jeg gå til DPS for å holde stressnivået under kontroll!??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var under behandling i DPS i 3 år, pga posttraumatisk stresslidelse. Med andre ord: Traumer.

Jeg har dessverre fått en fysisk lidelse, mest sannsynlig mastceller som går amok og ødelegger immunforsvaret mitt. En kjempetrigger for meg, og den fysiske sykdommen min er stress. Det merker jeg svært godt, har f.eks. vært i en periode med psykisk press, og hva skjer da den neste uken? Jeg kan ikke spise mat uten å klø over hele kroppen. Klassisk.

Så mitt mål er å unngå stress, lære meg metoder å takle stress på og hjelpe meg selv til å overkomme de vanskelige situasjonene på en god måte. Men jeg har prøvd dette på egenhånd, noe som ikke fungerer særlig bra. 

Da jeg gikk til behandling på DPS fikk jeg et sterkt inntrykk av at målet med behandling på DPS er at pasienten skal bli frisk. Det vil så så frisk at behandling er unødvendig. 

Hva med MEG DA, som trenger jevnlig behandling kanskje hele livet? Hvem skal jeg gå til for hjelp? 

Anonymkode: 916d0...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det en mulighet å bli henvist til privatpraktiserende med avtale? De har ofte større mulighet til langtidsbehandling enn DPS. Jeg vil anbefale å snakke med fastlegen og se på muligheter sammen.

Anonymkode: 3a9de...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det en mulighet å bli henvist til privatpraktiserende med avtale? De har ofte større mulighet til langtidsbehandling enn DPS. Jeg vil anbefale å snakke med fastlegen og se på muligheter sammen.

Anonymkode: 3a9de...6b0

Det kan hende det, men har forsøkt meg på emnet tidligere og ikke kommet noen vei med det. Men byttet lege nå i september så det kan jo hende at hun vet mer enn den gamle legen... Jeg er også veldig avhengig av at jeg kan droppe en time når det passer meg, ellers genererer det bare enda mer stress for meg og gjør vondt verre.

Anonymkode: 916d0...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan hende det, men har forsøkt meg på emnet tidligere og ikke kommet noen vei med det. Men byttet lege nå i september så det kan jo hende at hun vet mer enn den gamle legen... Jeg er også veldig avhengig av at jeg kan droppe en time når det passer meg, ellers genererer det bare enda mer stress for meg og gjør vondt verre.

Anonymkode: 916d0...236

Dette høres ut som om noe du kan få hjelp til hos kommunens psykiatritjeneste. I tillegg kan du kanskje ha nytte av kurs i mindfulness, yoga etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, frosken skrev:

Dette høres ut som om noe du kan få hjelp til hos kommunens psykiatritjeneste. I tillegg kan du kanskje ha nytte av kurs i mindfulness, yoga etc. 

Jeg har prøvd kommunens psykiatritjeneste, det er kun kortsiktig og det er mulig hele ordningen avvikles ved nyttår grunnet kommunesammenslåing. 

Anonymkode: 916d0...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd kommunens psykiatritjeneste, det er kun kortsiktig og det er mulig hele ordningen avvikles ved nyttår grunnet kommunesammenslåing. 

Anonymkode: 916d0...236

Jeg tror allikevel det vil være enklere å få hjelp i kommunen enn i spesialisthelsetjenesten. Dessuten tror jeg det er omtrent umulig å få en ordning på DPS som er slik at du kan droppe timer på kort varsel, - det er jo nå foreslått at gebyret skal være på over tusen kroner for å ikke møte til time. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tror allikevel det vil være enklere å få hjelp i kommunen enn i spesialisthelsetjenesten. Dessuten tror jeg det er omtrent umulig å få en ordning på DPS som er slik at du kan droppe timer på kort varsel, - det er jo nå foreslått at gebyret skal være på over tusen kroner for å ikke møte til time. 

Ja, jeg vet. Det er 24-timers grense. Men med skjønn.

Anonymkode: 916d0...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kupton skrev:

Dette er en typisk jobb for kommunehelsetjenesten og ikke for DPS/spesialisthelsetjenesten.

Hvilken kommunehelsetjeneste sikter du til? Psykiatrisk sykepleier er maks 10 ganger.

Anonymkode: 916d0...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pragmatikeren
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Driver du den siden, ja? ;)

Anonymkode: 916d0...236

Nei, gjør ikke det. Men har god erfaring med den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken kommunehelsetjeneste sikter du til? Psykiatrisk sykepleier er maks 10 ganger.

Anonymkode: 916d0...236

Hvorfor er det max ti timer hos psykiatrisk sykepleier? Sånn er det ikke her. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Hvorfor er det max ti timer hos psykiatrisk sykepleier? Sånn er det ikke her. 

Det er den kapasiteten kommunen har.

Anonymkode: 916d0...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er den kapasiteten kommunen har.

Anonymkode: 916d0...236

Det var nå dårlige greier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pragmatikeren
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er den kapasiteten kommunen har.

Anonymkode: 916d0...236

Det er mulig kommunen har satt et tak på 10 samtaler som et lavterskeltilbud. Om en derimot søker om kommunale tjenester etter Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester skal en kunne få enkeltvedtak om mer hjelp dersom det vurderes som nødvendig helsehjelp. Får man avslag på det, kan man eventuelt klage til Fylkesmannen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Pragmatikeren skrev:

Det er mulig kommunen har satt et tak på 10 samtaler som et lavterskeltilbud. Om en derimot søker om kommunale tjenester etter Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester skal en kunne få enkeltvedtak om mer hjelp dersom det vurderes som nødvendig helsehjelp. Får man avslag på det, kan man eventuelt klage til Fylkesmannen. 

Takk for opplysningen. Å klage har jeg dessverre ikke energi til, så det hadde ikke skjedd. Men fint om jeg kunne fått hjelp da, uten å klage.

Anonymkode: 916d0...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...