Gå til innhold

Når prøve igjen etter dødfødsel ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg gikk gjennom en dødfødsel for akkurat 6 uker siden. Var førstegangsgravid i uke 38 når jeg våknet om morgen å ikke kjente noe liv.

4 uker etter fødsel var renselsen over. 

En uke pause- så etter det fikk jeg mensen igjen.

jeg og samboer min har gjenopptatt vårt seksuelle samliv og vi begge er klare og ønsker å forsøke å bli gravide igjen. 

Det jeg er litt redd for er om det er for tidlig å begynne å prøve igjen.? Det er ikke det at vi ikke er klare, men det er bare sånn at de rundt oss kommenterer at vi må bearbeide sorgen først og senere i livet prøve å forsøke å bli gravide igjen. 

Vi sorger hver dag og vi blir aldri ferdig med sorgen heller.. men sakte og sikkert får vi til å leve med den og være lykkelige igjen. Vår lille skatt døde så brått fra oss, og savnet etter han blir aldri borte, men ønske om å få et barn til er stor, at selv om vi er redd så er vi villige til å ta sjansen og prøve igjen. 

Er det slik at vi burde vente med å prøve av helsemessige årsaker? Vil bare si at vi enda ikke har fått svar på obduksjonsrapporten, men gynekolog legen mente at årsaker til at han døde var mest sannsynlig knute på navlestrengen.  

Det jeg også lurer på er om det er flere i samme situasjon, hvordan var det for dere? Oppfølging ved eventuell ny svangerskap. Hvordan blir den? Er så redd at hvis vi blir gravid igjen så kan det gå dårlig igjen... Hvordan kan de sjekke at det ikke oppstår knute på navlestrengen ? 

Beklager, men det ble rotete... om ikke annet, kan dere fortelle litt om hva jeg kan forvente eller hva jeg burde gjøre?

Anonymkode: 51cc9...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sannsynligheten for at det går bra neste gang, er svært høy. Selvfølgelig med et ørlite forbehold om hva de finner ut om årsaken. Men som regel skyldes dødsfallet bare en ulykkelig tilfeldighet.
https://forskning.no/svangerskap/ny-forskning-trygt-a-bli-gravid-etter-en-dodfodsel/1299808

WHOs anbefalinger gjelder for hele verden, det er langt tryggere her som svangerskapsomsorgen er god og omtrent gratis. I neste svangerskap vil du trolig få tilbud om hyppigere ultralyd (og kanskje igangsetting rundt uke 38 hvis det vil redusere belastningen for deg).

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det at vi ikke er klare, men det er bare sånn at de rundt oss kommenterer at vi må bearbeide sorgen først og senere i livet prøve å forsøke å bli gravide igjen. 

Det er dere som avgjør når dere er klare. Et svangerskap er langt, så det er ikke slik at dere ikke vil fortsette å bearbeide ting selv om du blir gravid igjen. Jeg synes dere kan prøve igjen når begge føler det er riktig - noen ganger er man på litt forskjellig sted i sorgen, og da kan det være greit å vente til man er enige om det, slik dere er. 

I en radiodokumentar for mange år siden hørte jeg en i din situasjon si at hun hadde tenkt noe sånt som "jeg overlever den første julen / termindatoen / fødselsdagen dersom jeg har mage". Jeg husker at jeg forsto den følelsen veldig godt.

Ønsker dere lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...