Gå til innhold

Hva er det som feiler meg? hvordan komme ut av dette? (Å gjøre noe for seg selv)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å reise er å komme ut av komfortsonen! Og det vokser du så på! Jeg ble et lykkeligere og tryggere menneske av å dra på langtur helt alene. Det forandret faktisk livet mitt. Helt sant! 

Anonymkode: 1efb9...b34

Takk for svar. Jeg lever i et slags fengsel. Dette mønsteret har gjentatt seg ofte. Liksom som regler som dukker opp i hodet mitt. Noe sier meg at å reise alene er for venneløse ? Men jeg vet jo det ikke er det. Jeg skjønner heller egentlig ikke hva jeg reiser til. 

Jeg bare synes det er så befriende.. sette seg på et fly og vekk fra alt det kjente. Dra et sted og være helt anonym. 

Men er så redd jeg ikke skal finne frem!! Jeg har funnet frem andre steder jeg har vært . 

Jeg kan heller ikke være avhengig av å ha med noen. For folk er vanskelige å planlegge med

Anonymkode: f8fd3...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg lever i et slags fengsel. Dette mønsteret har gjentatt seg ofte. Liksom som regler som dukker opp i hodet mitt. Noe sier meg at å reise alene er for venneløse ? Men jeg vet jo det ikke er det. Jeg skjønner heller egentlig ikke hva jeg reiser til. 

Jeg bare synes det er så befriende.. sette seg på et fly og vekk fra alt det kjente. Dra et sted og være helt anonym. 

Men er så redd jeg ikke skal finne frem!! Jeg har funnet frem andre steder jeg har vært . 

Jeg kan heller ikke være avhengig av å ha med noen. For folk er vanskelige å planlegge med

Anonymkode: f8fd3...449

Å reise alene er for alle som ønsker det! Du kan være alene hvis du ønsker det, og du finner lett andre å bli kjent med hvis du vil det.

Du finner frem. Å ta seg rundt i helt ukjente land alene har gjort meg til et tryggere menneske. Før jeg dro første gang, kunne jeg våkne om natten og lure på hva i hel.... jeg bega meg ut på. 

Nei, ut i verden med deg! Å kjenne på sommerfugler og angst før du drar er helt vanlig og ufarlig. Jeg gjør det fortsatt når jeg drar til et nytt land. Overse den følelsen og tenk på alt du kommer til å oppleve når du er der. 

Anonymkode: 1efb9...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å reise alene er for alle som ønsker det! Du kan være alene hvis du ønsker det, og du finner lett andre å bli kjent med hvis du vil det.

Du finner frem. Å ta seg rundt i helt ukjente land alene har gjort meg til et tryggere menneske. Før jeg dro første gang, kunne jeg våkne om natten og lure på hva i hel.... jeg bega meg ut på. 

Nei, ut i verden med deg! Å kjenne på sommerfugler og angst før du drar er helt vanlig og ufarlig. Jeg gjør det fortsatt når jeg drar til et nytt land. Overse den følelsen og tenk på alt du kommer til å oppleve når du er der. 

Anonymkode: 1efb9...b34

Jeg har reist alene før også. Men da har jeg gjerne hatt noen som plukket meg opp. Denne gangen er alt helt på eget ansvar. Booke hotell, fly. Har booket fly selv før. Jeg klarer ikke sette helt fingeren på HVA jeg er redd for. 

Anonymkode: f8fd3...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takker for svarene. Jeg lider av moderat depresjon. Jeg finner alltid en grunn til å ikke gjøre noe, men det resulterer i at jeg ikke utvikler meg, utfordrer meg og går innen komfortsonen. 

Gi meg noen grunner til å reise

Anonymkode: f8fd3...449

Viktigste grunnen til at du skal reise er at du bør utfordre denne angsten du har for å reise.  Hvis du gjør det så får du det bedre med deg selv.  Kom deg ut av komfortsonen, det er et spennende liv der ute😀

Anonymkode: 566f5...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har reist alene før også. Men da har jeg gjerne hatt noen som plukket meg opp. Denne gangen er alt helt på eget ansvar. Booke hotell, fly. Har booket fly selv før. Jeg klarer ikke sette helt fingeren på HVA jeg er redd for. 

Anonymkode: f8fd3...449

Jeg tipper du er redd for det ukjente. 

Anonymkode: 1efb9...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tipper du er redd for det ukjente. 

Anonymkode: 1efb9...b34

Det er ikke så ukjent å reise da... jeg vet ikke hva det er :(

Anonymkode: f8fd3...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så ukjent å reise da... jeg vet ikke hva det er :(

Anonymkode: f8fd3...449

Ok. Men kan du bare registrere at den følelsen er der og så ikke gi den mye plass? Og så bare drar du. :) 

Anonymkode: 1efb9...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2019 den 22.49, AnonymBruker skrev:

jeg vurderer for mye for og imot. jeg skal reise alene for første gang, har en kjenning dit jeg skal, men skal bo alene. når jeg bestiller flybilletten så er den ikke refunderbar. når jeg ser på prisene på hoteller så er de billigste ikke-refunderbare og noen er det. det er 300 kr mellom refunderbare og ikke. jeg skjønner ikke hva jeg er redd for. men jeg er livredd for å bruke penger! det virker så mye tryggere å ta refunderbar, men det er totalt bortkastede penger i og med at flyet mitt ikke er refunderbart. 
Jeg har jo på en måte mistet pengene når de er trukket! hva er det som er galt?! jeg ser jo også på kartet at hotellet er der det skal, men det er som om jeg bestiller hvor som helst i verden, og at dette kanskje ligger i et helt annet land enn det jeg mener selv. 😕 
 

Anonymkode: f8fd3...449

Penger er ikke verdt noe i seg selv. Det har en verdi at du gjør noe bra for deg selv. Ergo så må du bestille et hotellrom der du tror du vil trives. Det er fordi du fortjener å ha det bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg lever i et slags fengsel. Dette mønsteret har gjentatt seg ofte. Liksom som regler som dukker opp i hodet mitt. Noe sier meg at å reise alene er for venneløse ? Men jeg vet jo det ikke er det. Jeg skjønner heller egentlig ikke hva jeg reiser til. 

Jeg bare synes det er så befriende.. sette seg på et fly og vekk fra alt det kjente. Dra et sted og være helt anonym. 

Men er så redd jeg ikke skal finne frem!! Jeg har funnet frem andre steder jeg har vært . 

Jeg kan heller ikke være avhengig av å ha med noen. For folk er vanskelige å planlegge med

Anonymkode: f8fd3...449

Reise (alene eller sammen med noen) er for de som har lyst og mulighet til å bevege seg. Det tror jeg du har. Hvis du ikke har lyst akkurat nå, men det likevel er sannsynlig at du kan komme til å kunne få det fint eller et eller annet (noe må det vel være som gjør at du ville det?), kan du også reise uten å ha lyst, men fordi du har mulighet. 

Endret av cathlin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cathlin skrev:

Reise (alene eller sammen med noen) er for de som har lyst og mulighet til å bevege seg. Det tror jeg du har. Hvis du ikke har lyst akkurat nå, men det likevel er sannsynlig at du kan komme til å kunne få det fint eller et eller annet (noe må det vel være som gjør at du ville det?), kan du også reise uten å ha lyst, men fordi du har mulighet. 

Jeg er altså deprimert. R så lei av å bare se kjedelige Norge. Har vært mye i Europa pga jobb, men måtte alutte pga noe (ikke no ulovlig altså) . Planen er liksom at jeg skal begynne igjen. Men det er jo ikke sikkert at jeg får det heller. Jeg hører ikke til noensted! Det er lisom ikke noe som gir meg glede lenger. Før så elsket jeg tanken på å reise, men nå lurer jeg bare på hvorfor skal jeg reise egentlgi? 

Anonymkode: f8fd3...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunner til å ikke reise:

- miljøet skades (men nå kjører ikke jeg bil, kjøper masse kjøttprodukter osv,shopper heller ikke)

- hvorfor reiser jeg egentlig? Rømmer jeg fra depresjonen? De jeg «kjenner» der studerer og jobber der. Jeg er arbeidssøker.. :( fordi jeg ikke mestret forrige jobb

 

Anonymkode: f8fd3...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunner til å reise:

- har poenger til å få billig flybillett. Noen går ut i desember. 

- ser et nytt sted 

- får møtt igjen noen bekjente 

 

Anonymkode: f8fd3...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grunner til å reise:

- har poenger til å få billig flybillett. Noen går ut i desember. 

- ser et nytt sted 

- får møtt igjen noen bekjente 

 

Anonymkode: f8fd3...449

Syns det er gode argumenter for å reise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grunner til å ikke reise:

- miljøet skades (men nå kjører ikke jeg bil, kjøper masse kjøttprodukter osv,shopper heller ikke)

- hvorfor reiser jeg egentlig? Rømmer jeg fra depresjonen? De jeg «kjenner» der studerer og jobber der. Jeg er arbeidssøker.. :( fordi jeg ikke mestret forrige jobb

 

Anonymkode: f8fd3...449

Kanskje du vil bli litt konfrontert med at du er arbeidssøkende og de du kjenner jobber, som du ikke gjør i en mer trygg depresjonsboble. Men det er i alle fall mennesker der du kan møte og du kan også gjøre ting på egen hånd hvis noe vil falle deg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er altså deprimert. R så lei av å bare se kjedelige Norge. Har vært mye i Europa pga jobb, men måtte alutte pga noe (ikke no ulovlig altså) . Planen er liksom at jeg skal begynne igjen. Men det er jo ikke sikkert at jeg får det heller. Jeg hører ikke til noensted! Det er lisom ikke noe som gir meg glede lenger. Før så elsket jeg tanken på å reise, men nå lurer jeg bare på hvorfor skal jeg reise egentlgi? 

Anonymkode: f8fd3...449

Jeg bruker å tenke at selv om jeg ikke får ting til, så vil jeg vite med meg selv at jeg har forsøkt. Kanskje blir dette feil for deg. Litt vanskelig å finne frem til deg. 

Du hører til noe sted. Har du bedre alternativer for å få bedre tilhørighet igjen i stedet for å reise? Eller er det andre ting du ville gjort nå som det å reise blir et hinder for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, cathlin skrev:

Jeg bruker å tenke at selv om jeg ikke får ting til, så vil jeg vite med meg selv at jeg har forsøkt. Kanskje blir dette feil for deg. Litt vanskelig å finne frem til deg. 

Du hører til noe sted. Har du bedre alternativer for å få bedre tilhørighet igjen i stedet for å reise? Eller er det andre ting du ville gjort nå som det å reise blir et hinder for?

Jeg misliker Norge. Kjedelig kultur. Jeg liker bedre større byer. Nei ingenting står i veien for å reise

Anonymkode: f8fd3...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, cathlin skrev:

Jeg bruker å tenke at selv om jeg ikke får ting til, så vil jeg vite med meg selv at jeg har forsøkt. Kanskje blir dette feil for deg. Litt vanskelig å finne frem til deg. 

Du hører til noe sted. Har du bedre alternativer for å få bedre tilhørighet igjen i stedet for å reise? Eller er det andre ting du ville gjort nå som det å reise blir et hinder for?

Jeg reiste i forbindelse med jobb. Men som vanlig skal alltid virkeligheten vise at den er kjedelig og du må redusere forventningene. Da får jeg heller reise alene...:men det er liksom ikke helt det samme.. jeg vet ikke hva jeg vil føle rundt det. Har to der som kan treffe meg. Men føler meg litt mindreverdig da de jeg kjenner der er student og jobber. Jeg er alltid hun som ikke har planer. 

Anonymkode: f8fd3...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det gått 3 uker og jeg har enda ikke bestilt. Jeg tok kontakt med den andre personen jeg kjenner der og denne kunne også treffes! Men hvorfor er Jeg ikke glad? Jeg er arbeidssøker men har alt for stor kapital til å få nav støtte likevel. Så jeg kan like gjerne bruke litt på reise... føler ingen identitet. Føler ikke jeg er noen. Blir gal av å se det samme hele tiden. Skulle gjerne gitt denne turen i gave til meg selv, men det er så sykt vanskelig å handle!! Men en gang må jeg vel tørre og :( er bare at jeg ser ikke vitsen i å gjøre noen verdens ting! Men det er veldig kjedelig å føle det slik! 

Anonymkode: f8fd3...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2019 den 22.49, AnonymBruker skrev:

jeg vurderer for mye for og imot. jeg skal reise alene for første gang, har en kjenning dit jeg skal, men skal bo alene. når jeg bestiller flybilletten så er den ikke refunderbar. når jeg ser på prisene på hoteller så er de billigste ikke-refunderbare og noen er det. det er 300 kr mellom refunderbare og ikke. jeg skjønner ikke hva jeg er redd for. men jeg er livredd for å bruke penger! det virker så mye tryggere å ta refunderbar, men det er totalt bortkastede penger i og med at flyet mitt ikke er refunderbart. 
Jeg har jo på en måte mistet pengene når de er trukket! hva er det som er galt?! jeg ser jo også på kartet at hotellet er der det skal, men det er som om jeg bestiller hvor som helst i verden, og at dette kanskje ligger i et helt annet land enn det jeg mener selv. 😕 
 

Anonymkode: f8fd3...449

Jeg har kjent på uro rundt slike ting selv. Ville bare si til deg at min erfaring er at når jeg har tatt en sjanse, gjort noe som innebærer risiko, hoppa i noe ukjent og skummelt - det har gitt meg noen av de beste opplevelsene jeg har hatt 😊 Går det bra, supert! Går det dårlig, da er du en erfaring rikere/klokere. Ønsker deg lykke til👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har det gått 3 uker og jeg har enda ikke bestilt. Jeg tok kontakt med den andre personen jeg kjenner der og denne kunne også treffes! Men hvorfor er Jeg ikke glad? Jeg er arbeidssøker men har alt for stor kapital til å få nav støtte likevel. Så jeg kan like gjerne bruke litt på reise... føler ingen identitet. Føler ikke jeg er noen. Blir gal av å se det samme hele tiden. Skulle gjerne gitt denne turen i gave til meg selv, men det er så sykt vanskelig å handle!! Men en gang må jeg vel tørre og :( er bare at jeg ser ikke vitsen i å gjøre noen verdens ting! Men det er veldig kjedelig å føle det slik! 

Anonymkode: f8fd3...449

Si meg, får du noe hjelp for dette? 

Å handle i seg selv kan oppleves skummelt til tider. Helt gal blir du vel ikke av å se det samme hele tiden. Hva med å gi deg en litt mindre gave først og se hva som skjer? Et eller annet mindre krevende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...