Gå til innhold

Tid mellom celleprøver?


Lillemus

Anbefalte innlegg

Så lenge jeg har tatt celleprøver har det vært 3 år mellom, nå har jeg nettopp tatt igjen og fått beskjed om at den var bra og at ny prøve tas igjen om 5 (!) år jfr. retningslinjene. Har ikke fått med meg noen endringer her, noen som vet? Eller har det med alder å gjøre? At jeg har passert 50...?

Siden jeg har en søster som måtte fjerne livmoren pga stygge forandringer (siste forstadie før kreft) da hun var et par år eldre enn jeg er nå så er jeg lite lysten på å la det gå 5 år til neste prøve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Så lenge jeg har tatt celleprøver har det vært 3 år mellom, nå har jeg nettopp tatt igjen og fått beskjed om at den var bra og at ny prøve tas igjen om 5 (!) år jfr. retningslinjene. Har ikke fått med meg noen endringer her, noen som vet? Eller har det med alder å gjøre? At jeg har passert 50...?

Jeg hadde ikke fått dette med meg, men det står noe om det her: https://nhi.no/sykdommer/kvinne/celleforandringer/celleprove/

De analyserer tydeligvis prøvene på en ny måte / i en annen rekkefølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, laban skrev:

Jeg hadde ikke fått dette med meg, men det står noe om det her: https://nhi.no/sykdommer/kvinne/celleforandringer/celleprove/

De analyserer tydeligvis prøvene på en ny måte / i en annen rekkefølge.

Hm. En annen type test av testen altså. Litt pussig at det står at "i perioden 2019-2021 vil alle kvinner i alderen 34-69 år anbefales hpv test hvert 5. år". Over en periode på 2-3 år.... Litt pussig. Men jeg blir vel neppe nektet om jeg kommer om tre år og vil testes på nytt på grunnlag av hendelser i nær familie. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For meg virker det som om det er forskjell på celleprøve og HPV test??

Anonymkode: c68d7...43a

De tester nå celleprøven for hpv først og dersom den ikke gir utslag på det så gjør de ikke mer - såvidt jeg forsto. Synes ikke det var helt betryggende da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg ringte å bestillte celleprøve sa hun "Den vanlige treårige"? Så jeg fortsod det sånn at det var hvert tredje år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Subkutant skrev:

5 år ja

 

1 time siden, stjernestøv skrev:

Når jeg ringte å bestillte celleprøve sa hun "Den vanlige treårige"? Så jeg fortsod det sånn at det var hvert tredje år.

Nye regler fra i år tydeligvis, men siden jeg tok i år så ville jeg normalt tatt igjen i 2022 og da er denne prøveperioden over siden den varer fra 2019-2021. :) Spør igjen om 3 år jeg tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillemus skrev:

 

Nye regler fra i år tydeligvis, men siden jeg tok i år så ville jeg normalt tatt igjen i 2022 og da er denne prøveperioden over siden den varer fra 2019-2021. :) Spør igjen om 3 år jeg tenker jeg.

Ok. Ja det er vel best å ta hvert tredje år i grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2019 den 8.26, Lillemus skrev:

Så lenge jeg har tatt celleprøver har det vært 3 år mellom, nå har jeg nettopp tatt igjen og fått beskjed om at den var bra og at ny prøve tas igjen om 5 (!) år jfr. retningslinjene. Har ikke fått med meg noen endringer her, noen som vet? Eller har det med alder å gjøre? At jeg har passert 50...?

Siden jeg har en søster som måtte fjerne livmoren pga stygge forandringer (siste forstadie før kreft) da hun var et par år eldre enn jeg er nå så er jeg lite lysten på å la det gå 5 år til neste prøve...

Jeg tar hvert 3 år  

Jeg opplevde å få høygradige celleforandringer da jeg var rundt 30 år. Det kom som et sjokk. Det var ikke kreft. Men jeg måtte fjerne celleforandringene ved hjelp av laser.  Det skyldtes et hpv-virus. Det forsvant fort ut av kroppen ifølge blodprøver tatt hos legen. Det verste var at jeg hadde tatt celleprøve ett år før og den var helt fin. Ett år etter så hadde jeg høygradige forandringer: grad 3. Tenker på hva som hadde skjedd om jeg hadde ventet 5 år mellom hver? Jeg hadde grad 3. Grad 4 er kreft. 

Laserbehandlingen var kun på det ytterste laget av livmorhalsen. Jeg kunne tatt dypere for å være 100 prosent sikker på å få null problemer igjen, men jeg tok sjansen med å kun fjerne ytterste laget. Årsaken var at jeg kunne få flere barn om jeg kun fjernet ytterste laget. Men har aldri fått tilbakefall og legen sier at da må jeg bli angrepet av et nytt virus. 

 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...