Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

Morgendepresjon

Recommended Posts

AnonymBruker

Hva er årsaken til at depresjonen er verst på morgenen? Jeg våkner nesten hver morgen deprimert og uvel.

Anonymkode: 6ac66...91d

Fortsetter under...

kupton

Søvnens depressive virkning.

Edited by kupton

AnonymBruker
2 timer siden, kupton skrev:

Det kan jo ikke stemme, i alle fall ikke i alle tilfeller. Når jeg er deprimert så hjelper det faktisk å sove!

Anonymkode: c590b...d66

AnonymBruker
5 timer siden, kupton skrev:

Best å holde seg våken da

Fionys
6 timer siden, kupton skrev:

Dette stemmer for meg både om morgenen og etter at jeg har tatt en lur.

Edited by Fionys

stjernestøv

Jeg føler meg best om morningene faktisk, blir verre og verre utover dagen, ettermiddagen og kvelden. Rart det der,men jeg elsker å sove. 

Annonse

AnonymBruker
25 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg føler meg best om morningene faktisk, blir verre og verre utover dagen, ettermiddagen og kvelden. Rart det der,men jeg elsker å sove. 

Samme med meg. Jeg elsker å sove! Og har det også best om morgenene og formiddagen og dagen, men kan bli verre på ettermiddagen og kveldene.

Anonymkode: 43e6a...091

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo ikke stemme, i alle fall ikke i alle tilfeller. Når jeg er deprimert så hjelper det faktisk å sove!

Anonymkode: c590b...d66

Ja, det hjelper for meg også 

Anonymkode: 43e6a...091

kupton
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Best å holde seg våken da

Søvndeprivasjon er faktisk en meget virksom antidepressiv behandling. Ulempen er at det er belastende og ikke minst at depresjonen er tilbake igjen etter neste lengre søvnperiode.

Men brukte det en gang med stort hell. Brudens mor var skikkelig deprimert, men hadde lyst til å oppleve bryllupet uten å være så preget av depresjonen. Hun hoppet over søvn natten før, hadde et trivelig bryllup, danset og koste seg. Men etter neste natt med søvn var hun tilbake i depresjonen.

AnonymBruker
1 minutt siden, kupton skrev:

Søvndeprivasjon er faktisk en meget virksom antidepressiv behandling. Ulempen er at det er belastende og ikke minst at depresjonen er tilbake igjen etter neste lengre søvnperiode.

Men brukte det en gang med stort hell. Brudens mor var skikkelig deprimert, men hadde lyst til å oppleve bryllupet uten å være så preget av depresjonen. Hun hoppet over søvn natten før, hadde et trivelig bryllup, danset og koste seg. Men etter neste natt med søvn var hun tilbake i depresjonen.

Hvordan kan man lykkes over tid med denne behandlingen da? 

Anonymkode: 04fea...8a8

cilie
11 minutter siden, kupton skrev:

Jeg tror søvndeprivasjon muligens kan resultere i depresjon eller i hvert fall en depressiv reaksjon? 

FjellOgDalar

Kanskje det kan gi en kort pause å kutte ned på hvor mye man sover, men hadde det vært meg ville jeg vært helt på felgen etter kort tid. Kanskje handler det mer om å finne fram til hva som er akkurat passe mye søvn enn å sove for lite? Søvnunderskudd er jo i lengden uheldig for helsa. Det er det vel ganske bred enighet om blant de lærde.  

Guest Kallemari
31 minutter siden, cilie skrev:

Jeg tror søvndeprivasjon muligens kan resultere i depresjon eller i hvert fall en depressiv reaksjon? 

Det er jeg helt enig med deg i cilie! Mangel på søvn gir slitenhet og depressivitet. Ingenting er som god nok og mye nok søvn i kampen mot depresjoner!

Nok hviler og søvn er alfa og omega, og heller for mye av det enn for lite. 

Edited by Kallemari

Annonse

Glitter

Jeg har det greiest midt på dagen, verst på kvelden, og midt i mellom på morgenen. 

emilie321

Jeg har det tyngst om morgenen og så kvikner jeg til utover ettermiddagen/kvelden.

kupton
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man lykkes over tid med denne behandlingen da? 

Anonymkode: 04fea...8a8

Jeg må klargjøre at jeg ikke har gitt noen anbefaling om søvndeprivasjon. Jeg har kun gitt TS en forklaring på hvorfor hen, i likhet med mange deprimerte, er verst om morgenen.