Gå til innhold

Hva bruker du til oppvarming nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren har hatt et strømforbruk på 600 / 700 kroner måneden når nettleien er inkludert de siste månedene. Men nå begynner det å bli kaldere, og det vil nok stige etterhvert. 

Jeg er veldig nøye med dette med bruk av strøm. Mener at vi kan ha alle ovner av om natten, og heller sette på vifteovnen før vi går på jobb om morgenen eller for å starte med å få en ok innetemperatur om morningen. Den behøver ikke å stå lenge på før rommet er varmt. Samboer er uenig. Han har begynt å sette på en elektrisk oljeovn i stuen på som han har stående på hele natten og hele dagen. Jeg mener at det må trekke mye strøm. Men han er uenig i det. Han var bortreist en ukes tid forleden og da hadde jeg gjort det slik jeg mener tar mindre strøm, og etter å ha sett på målingene på elhub sine sider så har jeg brukt dobbelt så lite strøm når jeg har brukt min metode. 

Jeg ønsker ikke å krangle med samboer om det, og lar han få viljen sin. Men strømmen står i mitt navn så dermed blir det meg som er ansvarlig for strømmen og jeg følger derfor ekstra med. 

Hva bruker dere å ha påslått? Har dere ovn eller varmekabler stående på konstant? Og hvor mye får dere i strømregning i måneden? Jeg regner med at strømmen blir dyrere denne måneden. Det er ennå 10 dager igjen av måneden og jeg ser at vi allerede har nesten kommet opp i samme strømforbruk som vi hadde forrige måned. Da strømregningen ble på 700 kroner... 

 

 

Anonymkode: ac1df...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Varmekabler på badet oppe (brukes kun når ungene er her så til vanlig på ca 10 grader så det ikke skal fryse), samme med en oljeovn på kjøkkenet oppe. Nede har vi en panelovn på vårt bad + varmepumpa. Å slå av alt om natten for så å våkne til iskaldt hus hadde jeg ikke orket. Synes det blir kaldt nok når varmepumpa skrur ned tempen med 2 grader om natta jeg. I tillegg går jo fryser, kjøleskap og varmtvannstank kontinuerlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillemus skrev:

Varmekabler på badet oppe (brukes kun når ungene er her så til vanlig på ca 10 grader så det ikke skal fryse), samme med en oljeovn på kjøkkenet oppe. Nede har vi en panelovn på vårt bad + varmepumpa. Å slå av alt om natten for så å våkne til iskaldt hus hadde jeg ikke orket. Synes det blir kaldt nok når varmepumpa skrur ned tempen med 2 grader om natta jeg. I tillegg går jo fryser, kjøleskap og varmtvannstank kontinuerlig. 

Ja da er det gjerne forståelig at en ovn står på hele tiden. Samboer ønsker å ha en ovn stående på. 

Anonymkode: ac1df...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig nøye med dette med bruk av strøm. Mener at vi kan ha alle ovner av om natten, og heller sette på vifteovnen før vi går på jobb om morgenen eller for å starte med å få en ok innetemperatur om morningen. Den behøver ikke å stå lenge på før rommet er varmt.

Å skru alt helt av kan funke fint om høsten og ettervinteren, men det kan bli i kjøligste laget i de kaldeste månedene. Men det kommer jo an på hvor kaldt det blir i akkurat deres leilighet om natten. I noen bygninger får noen boenheter en del varme "gratis" fordi de er oppvarmet på alle kanter.

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har begynt å sette på en elektrisk oljeovn i stuen på som han har stående på hele natten og hele dagen.

Jeg vet lite om oljeovner. Har den termostat? Det er liten vits i å ha samme temperatur i stua om natten som det man har behov for om kvelden. Kan et kompromiss være å ha den på, men å skru ned termostaten?

Vi har elektriske panelovner med senkingsprogram, men det blir komplisert hvis de som bor i leiligheten, jobber til varierende tidspunkt. Det eneste vi har på hele døgnet uten senking, er varmekablene på badet.

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker ikke å krangle med samboer om det, og lar han få viljen sin. Men strømmen står i mitt navn så dermed blir det meg som er ansvarlig for strømmen og jeg følger derfor ekstra med. 

Strøm er en felles utgift uansett hvem som står som abonnent. Selv på Luksusfellen regner de husleie og strøm i samme post.

Hvis dere har en tullete økonomisk løsning der du er "ansvarlig for strømmen" også økonomisk sett, må du kunne bestemme over hvordan dere fyrer også. Men jeg ville ikke skrudd av alt i vintermånedene, uansett tid på døgnet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

Å skru alt helt av kan funke fint om høsten og ettervinteren, men det kan bli i kjøligste laget i de kaldeste månedene. Men det kommer jo an på hvor kaldt det blir i akkurat deres leilighet om natten. I noen bygninger får noen boenheter en del varme "gratis" fordi de er oppvarmet på alle kanter.

Jeg vet lite om oljeovner. Har den termostat? Det er liten vits i å ha samme temperatur i stua om natten som det man har behov for om kvelden. Kan et kompromiss være å ha den på, men å skru ned termostaten?

Vi har elektriske panelovner med senkingsprogram, men det blir komplisert hvis de som bor i leiligheten, jobber til varierende tidspunkt. Det eneste vi har på hele døgnet uten senking, er varmekablene på badet.

Strøm er en felles utgift uansett hvem som står som abonnent. Selv på Luksusfellen regner de husleie og strøm i samme post.

Hvis dere har en tullete økonomisk løsning der du er "ansvarlig for strømmen" også økonomisk sett, må du kunne bestemme over hvordan dere fyrer også. Men jeg ville ikke skrudd av alt i vintermånedene, uansett tid på døgnet.  

Vi løser det slik at han betaler internettet som er på 800 kroner i måneden. Jeg betaler strømmen derfor er jeg veldig på å følge med slik at strømmen ikke blir særlig høyere enn internettregningen. Jeg vil samtidig ikke være grådig. Dersom han ønsker å ha på en ovn hele natten så aksepterer jeg det men jeg kommer til å kreve at han bidrar dersom strømregningen blir opp mot 2000 kr. Han har ellers vært raus og spandert ferieturene våre så jeg skal ikke klage. 

Anonymkode: ac1df...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, laban skrev:

Å skru alt helt av kan funke fint om høsten og ettervinteren, men det kan bli i kjøligste laget i de kaldeste månedene. Men det kommer jo an på hvor kaldt det blir i akkurat deres leilighet om natten. I noen bygninger får noen boenheter en del varme "gratis" fordi de er oppvarmet på alle kanter.

Jeg vet lite om oljeovner. Har den termostat? Det er liten vits i å ha samme temperatur i stua om natten som det man har behov for om kvelden. Kan et kompromiss være å ha den på, men å skru ned termostaten?

Vi har elektriske panelovner med senkingsprogram, men det blir komplisert hvis de som bor i leiligheten, jobber til varierende tidspunkt. Det eneste vi har på hele døgnet uten senking, er varmekablene på badet.

Strøm er en felles utgift uansett hvem som står som abonnent. Selv på Luksusfellen regner de husleie og strøm i samme post.

Hvis dere har en tullete økonomisk løsning der du er "ansvarlig for strømmen" også økonomisk sett, må du kunne bestemme over hvordan dere fyrer også. Men jeg ville ikke skrudd av alt i vintermånedene, uansett tid på døgnet.  

Jeg kan nok regne med at strømmen blir på det dobbelte i vinter. 600 / 700 kr er ikke mye. Men tipper at den vil ihvertfall stige til over 1000.  Leiligheten er 65 m2. 

Anonymkode: ac1df...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi løser det slik at han betaler internettet som er på 800 kroner i måneden. Jeg betaler strømmen derfor er jeg veldig på å følge med slik at strømmen ikke blir særlig høyere enn internettregningen. Jeg vil samtidig ikke være grådig. Dersom han ønsker å ha på en ovn hele natten så aksepterer jeg det men jeg kommer til å kreve at han bidrar dersom strømregningen blir opp mot 2000 kr.

Ville det ikke vært mindre stress dersom dere bare delte regningene for både nett og strøm likt? Det er minst tredje tråden du har her om strømforbruk, og foreløpig har det knapt nok vært frost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet til ny bolig i sommer, så jeg har ikke helt oversikt over vinterforbruket. Jeg har 120 kvm, og så langt har jeg betalt noe a la dere inkl nettleie. Siste mnd har jeg hatt to panelovner på 21 grader, så regningen går sikker noe opp framover. Ovnene har tidsinnstilling, og slås av kl 01:00 og på igjen kl 15:30. I tillegg til disse har jeg kabler på gulv på vaskerom (på 17 grader) og på bad (23 grader). 

Ut over dette er det vel vaskemaskin og oppvaskmaskin samt oppvarming av vann som er de store strømslukene for min del. Jeg er moderat bruker av de to første, men det blir en del litt for langvarig dusjing... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kayia skrev:

Ovnene har tidsinnstilling, og slås av kl 01:00 og på igjen kl 15:30.

Slår de seg helt av - ikke på igjen en times tid på om morgenen en gang? Jeg spør fordi vi har hatt tidsstyring i 30 år, men ingen av programmene har hatt noe tilbud om fullstendig av / på. Men strømprisene er litt annerledes nå enn på 80-tallet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

Slår de seg helt av - ikke på igjen en times tid på om morgenen en gang? Jeg spør fordi vi har hatt tidsstyring i 30 år, men ingen av programmene har hatt noe tilbud om fullstendig av / på. Men strømprisene er litt annerledes nå enn på 80-tallet...

Mine slår seg helt av. Glemte å si at jeg har annen innstilling i helgene, da slår de seg på igjen 0930. Jeg endrer innstillinger i ferier også, jeg misliker å fryse... 

Jeg syns dette går fint, selv om jeg kunne tenkt meg å ha en lunk om morgenen sånn ideelt sett. Det går bra bare fordi det er godt og varmt på badet :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kayia skrev:

Mine slår seg helt av. Glemte å si at jeg har annen innstilling i helgene, da slår de seg på igjen 0930. Jeg endrer innstillinger i ferier også, jeg misliker å fryse... 

Jeg syns dette går fint, selv om jeg kunne tenkt meg å ha en lunk om morgenen sånn ideelt sett. Det går bra bare fordi det er godt og varmt på badet :)

Jeg ønsker meg varmekabler på badet vårt, men det vil kreve en mer eller mindre ombygging av hele rommet så det er ikke aktuelt. Ellers er det genialt med varmepumpe - den vi har skrur ned varmen med 2 grader dersom den ikke detekterer at det er noen i rommet i løpet av et visst tidsrom, uansett tid på døgnet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig spent på strømmen fremover.  Her jeg bor har det vært fellesannlegg + egen strømmåler. Jeg har betalt 800 kr hver måned (sammen med husleia) og så har vi hatt strømoppgjør en gang i året. Har da fått igjen noe. Så i fjor betalte jeg da et snitt på 715 kroner pr måned. 

Nå har vi fått nye målere og må nå betale nettleie og strøm selv. Venter på min første strømregning og aner ikke hva den kommer på. Har en 50 kvm leilighet og bruker akkurat nå bare varmekablene på badet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg ønsker meg varmekabler på badet vårt, men det vil kreve en mer eller mindre ombygging av hele rommet så det er ikke aktuelt. Ellers er det genialt med varmepumpe - den vi har skrur ned varmen med 2 grader dersom den ikke detekterer at det er noen i rommet i løpet av et visst tidsrom, uansett tid på døgnet. :) 

Skjønner at du ønsker deg varmekabler, det ville vært nesten umulig for meg krype ut av varm dyne om vinteren dersom jeg skulle stått på kald flis... 

Det er ikke varmepumpe der jeg bor nå, og det blir ikke montert heller. De ser biiiittelitt bedre ut nå, men også de nyere modellene har en irriterende støyende summende lyd. Dessuten liker jeg ikke varmen de avgir, den oppleves litt "metallisk" syns jeg.Jeg vurderer å montere vedovn jeg, både koselig og deilig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboeren har hatt et strømforbruk på 600 / 700 kroner måneden når nettleien er inkludert de siste månedene. Men nå begynner det å bli kaldere, og det vil nok stige etterhvert. 

Jeg er veldig nøye med dette med bruk av strøm. Mener at vi kan ha alle ovner av om natten, og heller sette på vifteovnen før vi går på jobb om morgenen eller for å starte med å få en ok innetemperatur om morningen. Den behøver ikke å stå lenge på før rommet er varmt. Samboer er uenig. Han har begynt å sette på en elektrisk oljeovn i stuen på som han har stående på hele natten og hele dagen. Jeg mener at det må trekke mye strøm. Men han er uenig i det. Han var bortreist en ukes tid forleden og da hadde jeg gjort det slik jeg mener tar mindre strøm, og etter å ha sett på målingene på elhub sine sider så har jeg brukt dobbelt så lite strøm når jeg har brukt min metode. 

Jeg ønsker ikke å krangle med samboer om det, og lar han få viljen sin. Men strømmen står i mitt navn så dermed blir det meg som er ansvarlig for strømmen og jeg følger derfor ekstra med. 

Hva bruker dere å ha påslått? Har dere ovn eller varmekabler stående på konstant? Og hvor mye får dere i strømregning i måneden? Jeg regner med at strømmen blir dyrere denne måneden. Det er ennå 10 dager igjen av måneden og jeg ser at vi allerede har nesten kommet opp i samme strømforbruk som vi hadde forrige måned. Da strømregningen ble på 700 kroner... 

 

 

Anonymkode: ac1df...2a5

Du kan jo ikke SKRU AV VARMEN, da blir det rått og huset deres begynner å MUGNE... Hallo :P

Anonymkode: e7533...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har på varmekablene på begge badene hele døgnet og på den ene jentas rom. Vi har en panelovn på kjøkkenet som står på 22 grader. Den skrur vi av og til opp til 24 hvis vi synes det er kaldt. Hovedoppvarmingen er vedfyring. Vi fyrer når vi kommer hjem fra jobb, og legger i flere ganger i løpet av kvelden. I helgene fyrer vi til frokost. Vi lader elbilen ca en gang i uka, hadde faktisk trodd at den ville gi større utslag på strømregningen enn den faktisk har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kayia skrev:

Skjønner at du ønsker deg varmekabler, det ville vært nesten umulig for meg krype ut av varm dyne om vinteren dersom jeg skulle stått på kald flis... 

Det er ikke varmepumpe der jeg bor nå, og det blir ikke montert heller. De ser biiiittelitt bedre ut nå, men også de nyere modellene har en irriterende støyende summende lyd. Dessuten liker jeg ikke varmen de avgir, den oppleves litt "metallisk" syns jeg.Jeg vurderer å montere vedovn jeg, både koselig og deilig. 

Det er belegg på badegolvet her og heldigvis er det ikke særlig golvkaldt på badet så med en god matte foran servanten og klosettet så går det fint. :) Vi har vedovn i tillegg til varmepumpa da, den durer godt akkurat nå - beste varmen det! ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener at vi kan ha alle ovner av om natten, og heller sette på vifteovnen før vi går på jobb om morgenen eller for å starte med å få en ok innetemperatur om morningen. Den behøver ikke å stå lenge på før rommet er varmt. Samboer er uenig. Han har begynt å sette på en elektrisk oljeovn i stuen på som han har

Anonymkode: ac1df...2a5

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo ikke SKRU AV VARMEN, da blir det rått og huset deres begynner å MUGNE... Hallo :P

Anonymkode: e7533...f1b

Jeg hadde også vært litt skeptisk til å ha så varierende temperaturer inne med tanke på inneklima, men det er kanskje ikke noe problem? Det er jo sånn på hytta også, skjønt bare i kortere perioder da, ikke hvert døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Lillemus skrev:

 

Jeg hadde også vært litt skeptisk til å ha så varierende temperaturer inne med tanke på inneklima, men det er kanskje ikke noe problem? Det er jo sånn på hytta også, skjønt bare i kortere perioder da, ikke hvert døgn.

Jo, det er et problem. Temperaturen bør minimum være såpass høy at luftfuktigheten ikke øker. Kaldt og rått er ypperlig for mugg.

Anonymkode: e7533...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboeren har hatt et strømforbruk på 600 / 700 kroner måneden når nettleien er inkludert de siste månedene. Men nå begynner det å bli kaldere, og det vil nok stige etterhvert. 

Jeg er veldig nøye med dette med bruk av strøm. Mener at vi kan ha alle ovner av om natten, og heller sette på vifteovnen før vi går på jobb om morgenen eller for å starte med å få en ok innetemperatur om morningen. Den behøver ikke å stå lenge på før rommet er varmt. Samboer er uenig. Han har begynt å sette på en elektrisk oljeovn i stuen på som han har stående på hele natten og hele dagen. Jeg mener at det må trekke mye strøm. Men han er uenig i det. Han var bortreist en ukes tid forleden og da hadde jeg gjort det slik jeg mener tar mindre strøm, og etter å ha sett på målingene på elhub sine sider så har jeg brukt dobbelt så lite strøm når jeg har brukt min metode. 

Jeg ønsker ikke å krangle med samboer om det, og lar han få viljen sin. Men strømmen står i mitt navn så dermed blir det meg som er ansvarlig for strømmen og jeg følger derfor ekstra med. 

Hva bruker dere å ha påslått? Har dere ovn eller varmekabler stående på konstant? Og hvor mye får dere i strømregning i måneden?

390 kr forrige måned. Blir vel rundt 500 denne måneden?

Anonymkode: bff24...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi løser det slik at han betaler internettet som er på 800 kroner i måneden. Jeg betaler strømmen derfor er jeg veldig på å følge med slik at strømmen ikke blir særlig høyere enn internettregningen.

Hvorfor deler dere ikke alle regninger i to? Det er du som kommer til å sitte med svarteper til vinteren når strømregningen kan komme opp i 1500-2000 kr.

Anonymkode: bff24...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...