Gå til innhold

Stole på graviditetstest?


BellaBella123

Anbefalte innlegg

BellaBella123

Jeg er 8 dager på overtid med menstruasjonen og har tatt en graviditetstest og (heldigvis) fått negativt utslag. Jeg passerte 40 for noen år siden, så sjansen for å bli gravid er naturlig nok redusert. Testen skulle vise to streker ved graviditet og én ved negativt resultat. Det var ikke antydning til strek på den positive siden, mens den negative streken var svært tydelig  

Jeg tror ikke selv at jeg er gravid, men selv om jeg med jevne mellomrom kjenner «mensenmurringer» (både sterke og svake) så kommer den ikke. Noen ganger er murringene så sterke at jeg er sikker på at den kommer hvert øyeblikk, men det har den altså ikke gjort. 

Kan dette være begynnelsen på overgangsalderen? Kan noen som har vært gjennom dette si litt om det er vanlig å føle at mensen kommer i en uke, men så skjer det ingenting? Og viktigst av alt; kan man få en falsk negativ på testen?

Takknemlig for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan få negativ falsk har jeg hørt og lest. 

Jeg er i samme situasjon som deg nå. Jeg venter noen dager og tar ny test. Har lest mye om sene positive tester. Alle dem testet negativt fram til uke7,8,9 og tom 10. 

Om mensen uteblir bare en gang er det nok ikke overgangsalder enda. Men blir det et mønster man ikke har hatt tidligere så indikerer det noe i den retningen vil jeg tro...

Jeg for min del hadde ømme bryster etterfulgt av brunt utflod eggløsingstiden. Det oppstod også en rosa liten «blødning» etter en hard treningsøkt dagen etter forventet menstruasjon skulle ha opphørt. Sånt har aldri hent meg før. Og de ømme brystene ved eggløsning er ikke ømme lenger. Ingen menstruasjon enda, men har hatt mens murringer et par dager i tillegg til mange andre tidlige symptomer på graviditet. Men disse symptomene kan man få av andre årsaker også. Rett og slett bare hormon forstyrrelser. Så vi må nok vente og ta ny test. Jeg kontakter lege om jeg ikke får noen svar ang test eller mens. 

Anonymkode: 98b06...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2019 den 18.44, BellaBella123 skrev:

Jeg er 8 dager på overtid med menstruasjonen og har tatt en graviditetstest og (heldigvis) fått negativt utslag. Jeg passerte 40 for noen år siden, så sjansen for å bli gravid er naturlig nok redusert. Testen skulle vise to streker ved graviditet og én ved negativt resultat. Det var ikke antydning til strek på den positive siden, mens den negative streken var svært tydelig  

Jeg tror ikke selv at jeg er gravid, men selv om jeg med jevne mellomrom kjenner «mensenmurringer» (både sterke og svake) så kommer den ikke. Noen ganger er murringene så sterke at jeg er sikker på at den kommer hvert øyeblikk, men det har den altså ikke gjort. 

Kan dette være begynnelsen på overgangsalderen? Kan noen som har vært gjennom dette si litt om det er vanlig å føle at mensen kommer i en uke, men så skjer det ingenting? Og viktigst av alt; kan man få en falsk negativ på testen?

Takknemlig for svar. 

Hei! Det er ikke sikkert at sjansen for å bli gravid er redusert bare fordi du har bikket et visst årstall :) Det er ingen magisk grense der...

Med det sagt, så er det heller ikke sikkert at en graviditetstest slår ut på deg "enda", spørsmålet er: Når hadde du sex? Og har du det regelmessig? 

Det er HELLER ikke uvanlig at menstruasjonen er forsinket. Selv med 8 dager. Det som kan føre til forsinket menstruasjon er blant annet stress, store emosjonelle påkjenninger og/eller medisiner.

Det som også hender er at et befruktet egg går i "dvale", da kan man oppleve forsinket mens og negative tester, men så vil testene slå ut om noen dager/uker. 

Mitt råd er å vente i 2 dager, for så å ta en ny graviditetstest :) 

 

Det kan være begynnelsen på overgangsalderen også, mange holder på på den måten i veldig mange år før man faktisk kommer i overgangsalderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...