Gå til innhold

Voksenopplæring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er snart i midten av førtiårene. Sliter med å få meg ny jobb. Har kun videregående og butikkerfaring. Jeg har fått råd av andre om å sette meg på skolebenken igjen/ voksenopplæring slik at jeg kan spesialisere meg innenfor et eller anna. Da skal det mulig være lettere å få jobb. Noen som vet hva voksenopplæring går ut på og om det har sin hensikt? 

Anonymkode: 3f408...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er snart i midten av førtiårene. Sliter med å få meg ny jobb. Har kun videregående og butikkerfaring. Jeg har fått råd av andre om å sette meg på skolebenken igjen/ voksenopplæring slik at jeg kan spesialisere meg innenfor et eller anna. Da skal det mulig være lettere å få jobb. Noen som vet hva voksenopplæring går ut på og om det har sin hensikt? 

Anonymkode: 3f408...a75

Voksenopplæring er et mangefasettert felt da. Du kan bli helsefagarbeider eller elektriker, ta studiekompetanse for å studerer videre osv... Hvis du skal ta utdanning, må det være noe du har lyst til og ikke minst må økonomien tillate det - gitt at du ikke tar alt ved siden av jobb. 
Ta kontakt med fylkeskommunen du bor i, evt Oslo kommune, og be om veiledning. Fylkene har gjerne et karrieresenter som tilbyr karriereveiledning gratis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cilie skrev:

Voksenopplæring er et mangefasettert felt da. Du kan bli helsefagarbeider eller elektriker, ta studiekompetanse for å studerer videre osv... Hvis du skal ta utdanning, må det være noe du har lyst til og ikke minst må økonomien tillate det - gitt at du ikke tar alt ved siden av jobb. 
Ta kontakt med fylkeskommunen du bor i, evt Oslo kommune, og be om veiledning. Fylkene har gjerne et karrieresenter som tilbyr karriereveiledning gratis. 

Jeg får høre av noen folk i familien at jeg bør ta meg sammen og gjøre noe med problemet mitt. Jeg sliter med å få meg ny jobb og det er enkelte som sier at det er min feil at jeg gjør og at jeg er for dårlig til å ta tak og rette opp i det som skal til for å lykkes : ta utdannelse/ osv. 

Jeg blir ikke akkurat mer inspirert av å høre på de som sier det til meg. Fordi jeg har kjempet hardt for å forsøke å få ny jobb. Søkt lenge. Fikset på cv og sett over om det er noe jeg kan gjøre for å få løsning på det. Men sliter likevel. Og når noen forteller at jeg må være klokere i handlingene mine med å utdanne meg mer/ og at jeg skulle gjort andre tiltak for lengst gjør det bare verre. Men nå ser jeg litt på det med utdanning. Jeg har ikke råd til  studie som koster penger. Er også redd for at jeg ender opp uten jobb etterpå og. Jeg ble mobbet på skolen og har dårlige tanker om å sette meg tilbake på skolebenken. Men jeg skal se på det. Jeg har videregående men jeg kunne sett om jeg kunne fått foreks fagbrev innen noen felt osv. 

Anonymkode: 3f408...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cilie skrev:

Voksenopplæring er et mangefasettert felt da. Du kan bli helsefagarbeider eller elektriker, ta studiekompetanse for å studerer videre osv... Hvis du skal ta utdanning, må det være noe du har lyst til og ikke minst må økonomien tillate det - gitt at du ikke tar alt ved siden av jobb. 
Ta kontakt med fylkeskommunen du bor i, evt Oslo kommune, og be om veiledning. Fylkene har gjerne et karrieresenter som tilbyr karriereveiledning gratis. 

Jeg jobber kun senvakter  og 4 dager i uken. Så jeg er svært sliten på fritiden med å tenke skole. Men skal sjekke det ut  :) . Takk for råd. 

Anonymkode: 3f408...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber kun senvakter og 4 dager i uken.

Da har du masse tid på formiddagen til f.eks. nettstudier. Det finnes opplegg der man gjør mesteparten fra PC, får veiledning over nett og kanskje har noen samlinger i året ved siden av.

Det er mange utdanningstilbud innenfor ledelse, regnskap, personale / annen administrasjon osv., som kan være nyttige på toppen av butikkerfaring. Men det er viktig at du eventuelt starter med noe som er etterspurt, som du kan klare selv om du jobber ved siden av (det er mye som er tilpasset det) og som du har grunnlag for å gjennomføre, altså at det f.eks. ikke kreves mattekompetanse du ikke har fra vgs. Så du må gjøre grundig forarbeid - snakk med noen som kjenner bransjen og hva som er etterspurt der du bor. Dette er enda viktigere hvis du skal over på noe helt annet, altså en bransje du ikke har erfaring fra.

Og så må du selvsagt velge noe du er interessert i, slik at du er motivert til ikke å gi opp første gang det blir litt vanskelig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er snart i midten av førtiårene. Sliter med å få meg ny jobb. Har kun videregående og butikkerfaring. Jeg har fått råd av andre om å sette meg på skolebenken igjen/ voksenopplæring slik at jeg kan spesialisere meg innenfor et eller anna. Da skal det mulig være lettere å få jobb. Noen som vet hva voksenopplæring går ut på og om det har sin hensikt? 

Anonymkode: 3f408...a75

Å sette i gang med en hel utdannelse kan være et langt lerret å bleke, særlig ved siden av jobb, om du ikke er veldig motivert. Litt generell info finnes her: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/voksenopplaring/kom-i-gang-med-voksenopplaring/

 

Noen kortere kurs kan kanskje være mer aktuelt. Mange typer kurs arrangert av private er dyre, men kanskje NAV kan hjelpe deg på vei? Det finnes jo også ulike karriere- og jobbsøkekurs, kanskje det er et sted å starte  https://arbeidsgiver.nav.no/kursoversikt/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber kun senvakter  og 4 dager i uken. Så jeg er svært sliten på fritiden med å tenke skole. Men skal sjekke det ut  :) . Takk for råd. 

Anonymkode: 3f408...a75

https://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/karrieresentre

Her kan du nok dessuten få hjelp til å tenke jobbsøking med den kompetansen du allerede har. Søknad/CV-bistand og tips til jobbintervjuet vil nok også kunne gis. 

Utdanning.no er for øvrig en kvalitetssikret god side, hvor du kan lese om ulike utdanninger/yrker. 

Jeg synes du må prøve å ignorere omgivelsenes «mas» - prøv heller å filtrere og ta til deg det som ev kan være nyttig. 

Man starter ikke på en utdanning i voksen alder hvis man ikke er svært motivert og innstilt på noen «annerledes» år. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Xtra skrev:

Å sette i gang med en hel utdannelse kan være et langt lerret å bleke, særlig ved siden av jobb, om du ikke er veldig motivert. Litt generell info finnes her: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/voksenopplaring/kom-i-gang-med-voksenopplaring/

 

Noen kortere kurs kan kanskje være mer aktuelt. Mange typer kurs arrangert av private er dyre, men kanskje NAV kan hjelpe deg på vei? Det finnes jo også ulike karriere- og jobbsøkekurs, kanskje det er et sted å starte  https://arbeidsgiver.nav.no/kursoversikt/

 

Jeg er mulig lite motivert. Har nok dårlig tro på at jeg skal få meg annen jobb. Har pratet med nav flere ganger. De ber meg konsentrere meg om den jobben som jeg har. Og heller vente med å gå på kurs til jeg blir helt arbeidsledig ( om jeg blir). Har et usikkert arbeid men håper på at jobben består.  :)

Anonymkode: 3f408...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, cilie skrev:

https://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/karrieresentre

Her kan du nok dessuten få hjelp til å tenke jobbsøking med den kompetansen du allerede har. Søknad/CV-bistand og tips til jobbintervjuet vil nok også kunne gis. 

Utdanning.no er for øvrig en kvalitetssikret god side, hvor du kan lese om ulike utdanninger/yrker. 

Jeg synes du må prøve å ignorere omgivelsenes «mas» - prøv heller å filtrere og ta til deg det som ev kan være nyttig. 

Man starter ikke på en utdanning i voksen alder hvis man ikke er svært motivert og innstilt på noen «annerledes» år. 

 

Enig med deg. Det å høre på mas og kritikk om hvorfor jeg ikke har kommet lengre gjør det bare verre. Det er derfor viktig å gjøre som du sier med å ignorere kritikken. Jeg har tross jobb nå selv om det ikke er fulltid. 

Takk for linken. Skal se på den. 

Anonymkode: 3f408...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...