Gå til innhold

Hva tenker dere om verdensøkonomien? (lave renter++)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser at det er mye lave renter for tiden, det er vel noe som er forsøkt tidligere i Japan for å gi et dytt til økonomien, det endte ikke så veldig bra for dem.

Hvorfor har Vesten (og særlig EU) bestemt seg for å kopiere Japan? Er det politikere som tenker kortisiktig (forhindre resesjon) men ofrer fremtiden i samme slengen. Resesjon og konkurser høres jo ille ut, og det er jo det for enkeltindivider, men det er en del av kapitalismen at mer lønnsomme bedrifter utkonkurrerer mindre lønsomme bedrifter, dette øker produktiviteten og velstanden for alle i samfunnet på sikt, et nødvendig onde, kapitalismen er suksesshistorien bak Vesten. Men virker som det er nye tider nå.

Hvordan tror dere fremtiden til Vesten vil se ut, økonomiskt sett, gitt dagens politikere?  Har dere trua, eller blir det Japanifisering ?

Kjør debatt !

Anonymkode: b8551...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Jeg er litt redd for overinvestering og "falsk vekst" i Norge. Penger er omtrent gratis og det popper opp nye firma over alt med ny teknologi. Ofte "grønn teknoligi", noe med "kunstig intellignes" eller andre buzzwords. Etablerte bedrifter lever av å levere til disse nyetableringene. Alt dette er bra for meg personlig, så jeg skal ikke klage.

Jeg lurer litt på hvor lenge man kan ha en vekst drevet av friske satsinger med statlig støtte. Før eller siden må noen tjene penger på investeringene, ellers faller det sammen som et korthus. Grønn teknologi blir stort og AI blir stort. Problemet er at ting tar tid og at ingen vet hvilke teknologier som står igjen når støvet har lagt seg.

Det minner litt om "dot com" bobla. De fikk jo helt rett i at netthandlig var fremtiden. Sånn sett var det ikke en bløff, men investorene var 10-15 år for tidlig ute.

Eller kanskje det går helt fint. Jeg er ikke spesielt god på å spå sånt. Egentlig trodde jeg Norge skulle gå til helsike da oljeprisen falt for alvor, men igjen; Vi ble jo reddet av oljefond-drevne investeringer.

Jeg har personlig tro på globale indeksfond hvis man skal investere. Veksten i verden sett under ett virker rimelig solid og stabil, uberørt av Trump, klimakrise etc etc. i følge ryktene ser land i Asia på vår tid som en gullalder, hvor det gjelder å vokse alt man kan. Dvs, de henger seg på og bygger solkraft etc, men er samtidig skikkelig sultne på økonomisk vekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Norge er på anabole steroider (olje og gass). Så vi har nok klart oss ganske greit igjennom krisen. I store kapitalistiske land som USA ,er det derimot ikke så gode tider, og kapitalismen virker der å ha begynt en nedadgående spiral. Fordi store mengder av formuen i landet eies av noen svinrike som eier vanvittige resurser, og formuer, mens den fattige underklassen må slite.

 

Jeg håper aldri en slik liberalisme slår i gjennom i Norge, selv om forskjellene øker også her. Spessielt mellom de som eier bolig, og de som må leie. Jeg håper renten holder seg lav, for det kan bli skummelt når folk som har lånt 3 000000 for å kjøpe en liten leilighet skal betjene dette.

 

Dessverre for en innvandringskeptiker som meg selv, så har innvandringen økt boligprisene slik att også jeg har hatt godt av innvandringen rett økonomisk og plutselig sitter på eiendom verde ett par milioner, som jeg selv ga fattige summer for. Men dette vil nok ikke vare evig.

Skal man tjene på bolig, må man ha flaks, og det spørs om ikke vi får en kraftig korrigering snart. Og da håper jeg virkelig ikke på høyere renter for de som kanskje må selge med kjempetap, og betjene milliongjeld som de ikke har dekning i verdier for.

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...