Gå til innhold

Har du begynt å kjøpe julegaver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er to måneder til jul. Jeg tenker som regel på julegaver aller tidligst rundt Black Friday.

Likevel har jeg kjøpt noen få gaver nå nettopp, fordi det var tilbud i en nettbutikk på noe som passet godt til mottakerne. Men de skal få noe annet også - det er til barn, og de får både noe "nyttig" (som altså er innkjøpt) og noe de forhåpentligvis liker selv.

Jeg har ikke mange på gavelista og kan fint dekke utgiftene med den litt høyere lønnsutbetalingen i desember. Samtidig synes jeg det er greit å unngå dårlig tid, siden noen av gavene skal sendes eller leveres i god tid før julaften. Jeg misliker både trengselen før jul og følelsen av at jeg må finne noe fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, laban skrev:

Det er to måneder til jul. Jeg tenker som regel på julegaver aller tidligst rundt Black Friday.

Likevel har jeg kjøpt noen få gaver nå nettopp, fordi det var tilbud i en nettbutikk på noe som passet godt til mottakerne. Men de skal få noe annet også - det er til barn, og de får både noe "nyttig" (som altså er innkjøpt) og noe de forhåpentligvis liker selv.

Jeg har ikke mange på gavelista og kan fint dekke utgiftene med den litt høyere lønnsutbetalingen i desember. Samtidig synes jeg det er greit å unngå dårlig tid, siden noen av gavene skal sendes eller leveres i god tid før julaften. Jeg misliker både trengselen før jul og følelsen av at jeg må finne noe fort.

Jeg lever på lavbudsjett, og har forløbig kjøpt gaver til 6 tantebarn for 267,90 kroner tilsammen. Gavene ser komplette og flottere ut enn man skulle tro til den prisen. Synes jeg brukte mye penger, men egentlig er beløpet sikkert lite. 

Jeg har igjen: 5 gaver. Gave til mine barn, kjæreste, fellesgave til mor og far, og to søsken med partner. Itillegg er det 2 bursdager opp mot jul. 

Julen kan være dyr. Men jeg begynner tidlig for å forsøke å ha god kontroll over økonomien. 

Anonymkode: 343f6...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er koselig å gi gaver, men det slitsomme er det økonomiske. Men jeg forsøker å henge med så godt jeg kan, og velger å se etter rimelige gaver. 

Anonymkode: 343f6...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Fionys skrev:

Jeg er ferdig, venter bare på at jeg skal få kjøpt julegavepapir.

 

På europris hadde de fått alt av juleting bortsett fra julegavepapir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stjernestøv skrev:

På europris hadde de fått alt av juleting bortsett fra julegavepapir.

I Oslo hadde Europris (litt) julepapir i forrige uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stjernestøv skrev:

På europris hadde de fått alt av juleting bortsett fra julegavepapir.

 

30 minutter siden, laban skrev:

I Oslo hadde Europris (litt) julepapir i forrige uke. 

Har det ikke så travelt med julegavepapir, har jo fått handlet det meste så jeg er fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å shoppe julegaver på nett og en tur på vinmonopolet. Så nei, jeg har ikke begynt enda. Dette tar meg bare en time. Så god tid.

Anonymkode: fa04d...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hodestups skrev:

Ja, selvfølgelig. MANGFOLDIGE TUSEN KRONER å bruke på andre mennesker er ikke i desemberbudsjettet mitt .

Må man bruke så mye?

Anonymkode: 4254b...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må man bruke så mye?

Anonymkode: 4254b...3b2

Jeg har Forløbig brukt 267.90 kr tilsammen på 6 gaver til tantebarn. Forsøker å holde summen lav for det er dyrt når man skal kjøpe til så mange. 

Jeg er enig med deg at det er helt utrolig hvor mye folk bruker av penger på julegaver. 

Anonymkode: 343f6...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg at det er helt utrolig hvor mye folk bruker av penger på julegaver. 

Anonymkode: 343f6...36b

"Folk" bruker høyst varierende beløp på julegaver. De fleste holder seg selvfølgelig innenfor et nivå som passer økonomien deres. Varehandelen forsøker å piske opp stemningen og skape "behov" som man selv må vurdere om man faktisk har. De lever jo av å selge varer. Media skriver om ekstreme tilfeller fordi det selger deres varer.

De fleste voksne her i landet har såpass mye at de ikke mangler noe materielt sett. Det er likevel hyggelig å opprettholde tradisjonen med julegaver - bl.a. fordi det følger glede med å gi noe mottakeren blir glad for. Hver familie og annen nær omgangskrets får finne ut av balansen mellom å holde på denne tradisjonen, ha penger igjen til andre ting man forbinder med jul (mat, juletre, julehefter, aktiviteter etc.), droppe innkjøp av støvsamlere til folk som ikke bryr seg, og unngå utgifter som gjør januar utrivelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må man bruke så mye?

Anonymkode: 4254b...3b2

"Man" må kanskje ikke det, men jeg må det. Pleier å bruke ca 350 kr pr niese/nevø, 1000 per snute på egne barn (bare sånn ca, her er vi veldig tøyelige, men i år ble det en forestilling til ca 1500 kr + noe småtteri ved siden av), 400 kr til alle par, søsken av meg, søsken av min ektefelle, 500-1000 til våre foreldre, og 500-1000 på hverandre.

Jeg har absolutt ingenting imot å bruke penger på julegaver, men jeg må fordele det noe utover enn 1 måned. Det gjør meg på ingen måte noenting, men det + at det er lettere å finne det jeg leter etter/bestille fra utlandet, er årsakene til at jeg handler nå. Og i september. 

Og jeg liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hodestups skrev:

"Man" må kanskje ikke det, men jeg må det. Pleier å bruke ca 350 kr pr niese/nevø, 1000 per snute på egne barn (bare sånn ca, her er vi veldig tøyelige, men i år ble det en forestilling til ca 1500 kr + noe småtteri ved siden av), 400 kr til alle par, søsken av meg, søsken av min ektefelle, 500-1000 til våre foreldre, og 500-1000 på hverandre.

Jeg har absolutt ingenting imot å bruke penger på julegaver, men jeg må fordele det noe utover enn 1 måned. Det gjør meg på ingen måte noenting, men det + at det er lettere å finne det jeg leter etter/bestille fra utlandet, er årsakene til at jeg handler nå. Og i september. 

Og jeg liker det.

Det går sikkert greit for folk som har god inntekt. Jeg hadde brukt mer om jeg hadde god inntekt. Jeg kommer nok til å bruke maks 1500 kr tilsammen i gavene. Det er egentlig for mye i forhold til min økonomi også. Men jeg presser det inn i budsjettet. Jeg leste på nettet at det er mange flere enn man tror som sliter økonomisk med dette med gaver. For man føler jo et press. Og det er spesiellt tungt for folk som tjener lite. Men jeg er ihvertfall fornøyd som nesten er ferdig nå med gavene.  :) . Er fornøyd med at jeg klarte å få kjøpt en del gaver som var billige men så dyre ut. Og de fleste bruker nok langt mer enn 1500 kr i julegaver. Dermed så synes jeg at jeg har vært flink med tanke på inntekt og mitt stramme budsjett med å presse ned på beløpene , men skaffet rimelige gaver. 

Forstår godt at dere med bedre inntekt kan kjøpe dyrere gaver uten problem  :)

Anonymkode: 343f6...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det går sikkert greit for folk som har god inntekt. Jeg hadde brukt mer om jeg hadde god inntekt. Jeg kommer nok til å bruke maks 1500 kr tilsammen i gavene. Det er egentlig for mye i forhold til min økonomi også. Men jeg presser det inn i budsjettet. Jeg leste på nettet at det er mange flere enn man tror som sliter økonomisk med dette med gaver. For man føler jo et press. Og det er spesiellt tungt for folk som tjener lite. Men jeg er ihvertfall fornøyd som nesten er ferdig nå med gavene.  :) . Er fornøyd med at jeg klarte å få kjøpt en del gaver som var billige men så dyre ut. Og de fleste bruker nok langt mer enn 1500 kr i julegaver. Dermed så synes jeg at jeg har vært flink med tanke på inntekt og mitt stramme budsjett med å presse ned på beløpene , men skaffet rimelige gaver. 

Forstår godt at dere med bedre inntekt kan kjøpe dyrere gaver uten problem  :)

Anonymkode: 343f6...36b

Det handler litt om prioriteringer også. Hva er utgiftene dine på liksom? Kanskje du leier leilighet for 10 000 i måneden, da skjønner jeg at du ikke har råd. 

Vi har en grei bosituasjon og lave utgifter der, men har billån. Vi har samlet 450 000 + i året så vil ikke si vi har GOD råd akkurat, men det handler mye om prioriteringer. Og hvilke utgifter man har. 

 

Anonymkode: 1402b...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det handler litt om prioriteringer også. Hva er utgiftene dine på liksom? Kanskje du leier leilighet for 10 000 i måneden, da skjønner jeg at du ikke har råd. 

Vi har en grei bosituasjon og lave utgifter der, men har billån. Vi har samlet 450 000 + i året så vil ikke si vi har GOD råd akkurat, men det handler mye om prioriteringer. Og hvilke utgifter man har. 

 

Anonymkode: 1402b...2e5

Skulle ikke være anonym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...