Gå til innhold

Helsesjekk på tvang ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk nylig beskjed fra fastlegen om at jeg må komme neste onsdag for en helsesjekk ( spiseforstyrrelsesproblematikk). 

Hun sa at jeg må og at jeg ikke kan nekte og jeg vil jo ikke det! Kan de virkelig utføre helsesjekken på tvang eller er det tomme trusler ? 

Jeg er jo myndig så synes ikke at det er rett. Jeg må jo kunne få lov til å nekte og bestemme over egen kropp! Så lenge jeg er våken så skal ingen gjøre noe uten min samtykke! Noen hær som har vært borti en slik situasjon/ hørt om andre som har opplevd det ? 

Føler meg frisk og oppegående, trenger ikke noe lege eller helsesjekk. 

Anonymkode: 4da58...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Kallemari skrev:

Ring legekontoret i morgen da vel, og spør hva herre skal bety.

 

Ts

Anonymkode: 4da58...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kallemari
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Ts

Anonymkode: 4da58...822j

Jeg mente at du burde ringe legekontoret i morgen og spørre hva de tror legen mente med at han sa at du måtte komme, og om det er tvang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kallemari skrev:

Jeg mente at du burde ringe legekontoret i morgen og spørre hva de tror legen mente med at han sa at du måtte komme, og om det er tvang!

Det er snakk om å enten komme frivellig og gjøre det selv om jeg ikke vil eller så blir det gjort med tvang, det var det vedkommende sa. Vurderer nesten å bytte fastlege, kanskje jeg slipper hele den legesjekken og alt det styret. 

Anonymkode: 4da58...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo en grei fastlege sånn ellers, men du skjønner at jeg ikke vil gjøre noe som jeg ikke vil! 

Må jo være tull! Håpe jeg kan få noen beroligende svar slik at jeg slipper å måtte bytte fastlege i tilfelle det er en reel trussel. 

Anonymkode: 4da58...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kallemari
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om å enten komme frivellig og gjøre det selv om jeg ikke vil eller så blir det gjort med tvang, det var det vedkommende sa. Vurderer nesten å bytte fastlege, kanskje jeg slipper hele den legesjekken og alt det styret. 

Anonymkode: 4da58...822

For meg virket det som om du ikke visste hva legen mente, om det var tvang eller tomme trusler. Derfor ba jeg deg om å ringe og forhøre deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk nylig beskjed fra fastlegen om at jeg må komme neste onsdag for en helsesjekk ( spiseforstyrrelsesproblematikk). 

Hun sa at jeg må og at jeg ikke kan nekte og jeg vil jo ikke det! Kan de virkelig utføre helsesjekken på tvang eller er det tomme trusler ? 

Jeg er jo myndig så synes ikke at det er rett. Jeg må jo kunne få lov til å nekte og bestemme over egen kropp! Så lenge jeg er våken så skal ingen gjøre noe uten min samtykke! Noen hær som har vært borti en slik situasjon/ hørt om andre som har opplevd det ? 

Føler meg frisk og oppegående, trenger ikke noe lege eller helsesjekk. 

Anonymkode: 4da58...822

Hvis du er frisk så er det vel ikke noe i veien for å ta denne helsesjekken? Jeg mistenker at du er redd de vil avsløre at spiseforstyrrelsen din er mye mer alvorlig enn du selv tror...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk nylig beskjed fra fastlegen om at jeg må komme neste onsdag for en helsesjekk ( spiseforstyrrelsesproblematikk). 

Hun sa at jeg må og at jeg ikke kan nekte og jeg vil jo ikke det! Kan de virkelig utføre helsesjekken på tvang eller er det tomme trusler ? 

Jeg er jo myndig så synes ikke at det er rett. Jeg må jo kunne få lov til å nekte og bestemme over egen kropp! Så lenge jeg er våken så skal ingen gjøre noe uten min samtykke! Noen hær som har vært borti en slik situasjon/ hørt om andre som har opplevd det ? 

Føler meg frisk og oppegående, trenger ikke noe lege eller helsesjekk. 

Anonymkode: 4da58...822

Om du er så syk at det er fare for liv og helse er de pliktig til å gripe inn. Om det er det eller ikke må du ta med legen, ikke oss.

Anonymkode: 225ae...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk nylig beskjed fra fastlegen om at jeg må komme neste onsdag for en helsesjekk ( spiseforstyrrelsesproblematikk). 

Hun sa at jeg må og at jeg ikke kan nekte og jeg vil jo ikke det! Kan de virkelig utføre helsesjekken på tvang eller er det tomme trusler ? 

Jeg er jo myndig så synes ikke at det er rett. Jeg må jo kunne få lov til å nekte og bestemme over egen kropp! Så lenge jeg er våken så skal ingen gjøre noe uten min samtykke! Noen hær som har vært borti en slik situasjon/ hørt om andre som har opplevd det ? 

Føler meg frisk og oppegående, trenger ikke noe lege eller helsesjekk. 

Anonymkode: 4da58...822

En kan jo bli innlagt på somatisk sykehus med tvang og da vil jeg tro at fastlegen kan kalle inn med tvang. 

Hvis du er så frisk som du sier, så har du jo ikke noe å frykte. Vil også tro at fastlegen er pliktig til å undersøke deg hvis det er mistanke om at du er alvorlig syk pga en spiseforstyrrelse. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Spiseforstyrrelser er jo noe man kan dø av. Og noen har vel mistet gangsynet i mange tilfeller. Senest i går var det om ei som døde av anoreksi i media. Er man frisk i hodet kan man la være å motta helsehjelp, hvis man nekter. Den "luksusen" har ikke alle psykiatriske pasienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Lillemus skrev:

Hvis du er frisk så er det vel ikke noe i veien for å ta denne helsesjekken? Jeg mistenker at du er redd de vil avsløre at spiseforstyrrelsen din er mye mer alvorlig enn du selv tror...

Jeg mener at jeg er frisk utifra min bmi. Jeg hadde mye lavere bmi før, har gått litt opp i vekt så derfor ser jeg ikke det behovet med å dra til noe lege. Jeg vil bli slank, ikke få hjelp til å bli enda «større»…

Anonymkode: 4da58...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at jeg er frisk utifra min bmi. Jeg hadde mye lavere bmi før, har gått litt opp i vekt så derfor ser jeg ikke det behovet med å dra til noe lege. Jeg vil bli slank, ikke få hjelp til å bli enda «større»…

Anonymkode: 4da58...822

Med en så lav bmi så er det på sin plass med en helsesjekk. Med en bmi under 18,5 så er du undervektig, og du ligger langt under 18,5. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kallemari
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rundt 15 :) er frisk som en fisk!

Anonymkode: 4da58...822

Nå er du bare dum! Du skjønner vel selv at herre ikke er normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...