Gå til innhold

Første underlivsundersøkelse


frkskamløs

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp fått ny fastlege og skal spørre han om en underlivsundersøkelse. Han er vel noe og 60 år ellernoe, så jeg regner med han har erfaring, men lurer på hva andre tenker om at en mann gjør en underlivsundersøkelse? Selv er jeg ikke redd eller veldig dømmende om at en mannlig lege skal sjekke fiffi, men har hørt med en venninne at det var krav på at en annen personell skulle være til stede isåfall. Er dette praksisen?

Jeg er 20 år og har tenkt på det lenge at jeg skulle tatt en underlivsundersøkelse bare for å forsikre meg om at alt står bra til. Jeg har også slitt dette året med at jeg plutselig får blødninger. Jeg har p-stav, som skal byttes neste år, men er usikker på om den kanskje er "tom"? 

Er det slik at legen vil ta en undersøkelse der og da når jeg spør, eller kommer han til å sette opp en ny time spesielt for det (om han utfører det da selvfølgelig)?

Kan også nevne at for ikke lenge siden hadde jeg litt uhell og hadde et one night stand uten kondom. Jeg skal teste meg for kjønnssykdommer så fort som mulig, da jeg har begynt å snakke med en jeg kommer veldig godt overens med og håper blir noe. 

Hilsen en bekymret nylig 20 år gammel jente. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, frkskamløs skrev:

Hei!

Jeg har nettopp fått ny fastlege og skal spørre han om en underlivsundersøkelse. Han er vel noe og 60 år ellernoe, så jeg regner med han har erfaring, men lurer på hva andre tenker om at en mann gjør en underlivsundersøkelse? Selv er jeg ikke redd eller veldig dømmende om at en mannlig lege skal sjekke fiffi, men har hørt med en venninne at det var krav på at en annen personell skulle være til stede isåfall. Er dette praksisen?

Jeg er 20 år og har tenkt på det lenge at jeg skulle tatt en underlivsundersøkelse bare for å forsikre meg om at alt står bra til. Jeg har også slitt dette året med at jeg plutselig får blødninger. Jeg har p-stav, som skal byttes neste år, men er usikker på om den kanskje er "tom"? 

Er det slik at legen vil ta en undersøkelse der og da når jeg spør, eller kommer han til å sette opp en ny time spesielt for det (om han utfører det da selvfølgelig)?

Kan også nevne at for ikke lenge siden hadde jeg litt uhell og hadde et one night stand uten kondom. Jeg skal teste meg for kjønnssykdommer så fort som mulig, da jeg har begynt å snakke med en jeg kommer veldig godt overens med og håper blir noe. 

Hilsen en bekymret nylig 20 år gammel jente. 

Null problem. :) De fleste fastleger tar nok gu på pasienter hver dag, i alle fall flere ganger i uka. Jeg foretrekker en mannlig lege eller gynekolog da jeg føler at de er mer forsiktige, men det er mulig jeg var litt uheldig med den ene gangen jeg var hos en kvinnelig. :) Du kan kreve at en annen er til stede ja, om du vil det - enten ha med deg noen selv eller be om at en av kontorpersonalet er der. Jeg har opplevd en gang at en sykepleier (?) var til stede og jeg holdt på å bli gal for det var så til de grader tydelig at hun skulle prøve å holde hodet mitt opptatt med å tenke på noe annet at hun skravlet i ett kjør, var like før jeg ba henne gå ut. :D Du får en vanlig gu med en gang, trenger ikke bestille noen ekstra time til det, det tar ikke mer enn et par minuttter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, tusen takk for svar! Skal spørre en venninne om hun vil være med i tilfelle jeg trenger det, men tror ikke det skal være noe problem sånn sett :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Vil bare oppdatere om at hele undersøkelsen gikk kjempefint og legen min var helt fantastisk flink. Utrolig fornøyd med den nye fastlegen min. Men nå har jeg et spørsmål.

Han informerte meg om at på helsenorge kan jeg komme inn på et sikkert nettverk der han kan sende meg resultater på prøver også videre. Jeg fikk ikke helt med meg fremgangsmåten, er det noen som kanskje vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, frkskamløs skrev:

Hei!

Vil bare oppdatere om at hele undersøkelsen gikk kjempefint og legen min var helt fantastisk flink. Utrolig fornøyd med den nye fastlegen min. Men nå har jeg et spørsmål.

Han informerte meg om at på helsenorge kan jeg komme inn på et sikkert nettverk der han kan sende meg resultater på prøver også videre. Jeg fikk ikke helt med meg fremgangsmåten, er det noen som kanskje vet?

Du laster ned appen helsenorge.no og registrerer deg vha Bank-ID. Evt. kan du benytte PC. 

Anonymkode: ef62f...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, frkskamløs skrev:

Hei!

Vil bare oppdatere om at hele undersøkelsen gikk kjempefint og legen min var helt fantastisk flink. Utrolig fornøyd med den nye fastlegen min. Men nå har jeg et spørsmål.

Han informerte meg om at på helsenorge kan jeg komme inn på et sikkert nettverk der han kan sende meg resultater på prøver også videre. Jeg fikk ikke helt med meg fremgangsmåten, er det noen som kanskje vet?

Logg deg inn på helsenorge.no med bank-id eller min id. :) Veldig greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...