Gå til innhold

Hvor mange kilo er dere og hvor høy?


Thebutterfly

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Fokus på sunn kropp er det viktigste ja. Derfor vi har ukas trening 🙂

Er viktig med å legge fokus på en sunn kropp. Ikke for utseende men for helsa.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kommer også an på benbygningen.

Anonymkode: 40cc6...534

Enig. Det tror jeg og. Vet om 2 personer som veier det samme. De er like høye. Den ene ser tykk ut med svær mage. Den andre ser tynn ut med stram mage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
5 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Det med vekt er oppsumert så enkelt som at er man 160 cm så skal man veie ca 50 kg.

Er man 170 cm skal man være ca 60 kg.

Selv er jeg blitt så glad i god mat og drikke, og så forelsket at jeg selv om jeg er under 160 cm, nå befinner meg over 50 kg.

Dette oppdaget jeg først da jeg veide min fantastiske kattunge, som noen mener er tykk....fordi han ikke ville stå på vekten, måtte jeg på vekten, med og uten katt, så fant jeg både ut av hans vekt og min vekt.

Han er slank og grassiøs som en antilope, verre er det med meg for tiden, i hvert fall misliker jeg at kjolene mine ikke sitter som de burde, så litt mindre chips vin og litt mer selvdisiplin er alt som skal til, og det ordner seg nok, så lenge man ikke feier problemene under teppe før de blir til fjell. En liten vektøkning som skyldes latskap, er lettere å ta tak i, enn å feie sine latskapsproblemer under teppe i lengre tid, alt som skal til er fokus og å ta på alvor, at feks buksene man har brukt i flere år, plutselig strammer.

I følge det du skriver her, er jeg undervektig. Jeg er 172 og er flere kg under 60 kg.

Hva man bør veie er individuelt. Alle har ikke samme benbygning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kayia skrev:

Ok, legger hodet på blokka:

Som Xtra skjønner jeg ikke poenget med disse høyde/vekt-trådene. Jeg skjønner ikke poenget med at en gjeng middelaldrende damer (+ deg Gargamel :)) skal drive å meddele hverandre hvorvidt dere har gått opp eller ned noen hundre gram siste uke heller. Tror seriøst ikke det er sunt å fokusere så innmari på vekt, selv om det sikkert er utelukkende godt ment (å motivere) fra de som deltar i trådenes side. 

Vel - dett var dett - now cut! :D 

 

Hva noen veier er irrelevant for meg. Jeg ønsker derimot en tråd med motivasjon. Noen her inne har evnen til å gå opp - og noen ganger ned - ganske raskt, og det kan være fint å inngå avtaler om godtestopp osv når man er i den sit. at avtaler m seg selv stadig brytes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Enig. Det tror jeg og. Vet om 2 personer som veier det samme. De er like høye. Den ene ser tykk ut med svær mage. Den andre ser tynn ut med stram mage

Da er det vel magen (dvs musklene og fordeling av fettreserver) som er forskjellen dah... :P 

Det der med tung og lett benbygning er en seiglivet myte, sorry....

https://www.vektklubb.no/artikkel/knuser-myten-om-tung-benbygning-7522412

 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg aldri hørt om. 

Anonymkode: 40cc6...534

 

5 minutter siden, cilie skrev:

Det er mer slingringsmonn enn som så.

6 minutter siden, Annamaria skrev:

Bullshit! 

Det er en gammel tommelfingerregel, jeg leste den i et ukeblad på 60-tallet - at man skulle veie det man er over meteren minus 10. Det var lenge før BMI ble tatt i bruk, i hvert fall av vanlige folk. Men mange mente regelen var for streng da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, cilie skrev:

Hva noen veier er irrelevant for meg. Jeg ønsker derimot en tråd med motivasjon. Noen her inne har evnen til å gå opp - og noen ganger ned - ganske raskt, og det kan være fint å inngå avtaler om godtestopp osv når man er i den sit. at avtaler m seg selv stadig brytes. 

Jeg har sagt det før - men jeg tror ikke på skippertak, kurer og dietter jeg. Jeg tror på stabilt gode vaner. Har man dé,t tåler man både helg, juleferie, en fest eller bursdag etc i ny og ne også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

I følge det du skriver her, er jeg undervektig. Jeg er 172 og er flere kg under 60 kg.

Hva man bør veie er individuelt. Alle har ikke samme benbygning.

Hei

Nei du er ikke det.

Jeg skrev ca. og du er jo innenfor ca.

Dessuten handler det om hva man trives med, men de fleste jeg kjenner vil heller være slanke/tynne, enn kraftige.

Det er noe med idelaet, selv om jeg er lite på sosiale medier, så fanger selv jeg opp nok til at det påvirker meg.

Jeg liker best slanke folk, utseendemessig, men utseende er jo ikke så viktig, for meg er det viktigst at jeg ikke opplever at klær strammer, og fordi jeg med min lave høyde kanskje har lagt på meg 5 kg, så merkes det på mine klær, noe jeg misliker, 

Noe alvorlig er det jo ikke, mer enn at jeg misliker at bukser jeg liker strammer, så da tenker jeg man bare får ta seg sammen, for jeg har jo ikke lagt på meg, plutselig og uten grunn, jeg koser meg jo mer enn jeg gjorde, så det er ikke vanskelig å forstå grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Du mener det er feil at noen er grovere bygd enn andre ?

"Grovere bygd" er en upresis formulering. Når man sier "grovere bygd" skaper man et feilaktig inntruykk av at noens skjellet er vesentlig mer  massivt enn andres, mens sannheten er at den gjennomsnittelige variasjonen er på 750 gram for kvinner og 1000 gram for menn. 

Dette betyr ikke at alle er likt formet, dvs noen har bredere skulderparti, hofter, kortere og lengre armer og bein etc. Dette utgjør imidlertid ikke stort i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg har sagt det før - men jeg tror ikke på skippertak, kurer og dietter jeg. Jeg tror på stabilt gode vaner. Har man dé,t tåler man både helg, juleferie, en fest eller bursdag etc i ny og ne også :) 

Men har man laster som at man drikker ekstreme mengder brus og spiser ekstreme mengder chips hver dag så er det bare å kutte det for da vil nok kroppen stramme seg litt.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg har sagt det før - men jeg tror ikke på skippertak, kurer og dietter jeg. Jeg tror på stabilt gode vaner. Har man dé,t tåler man både helg, juleferie, en fest eller bursdag etc i ny og ne også :) 

Ja, alt med måte er jo det beste, men det funker ikke slik for alle. 
Det er dessuten en del som ikke tåler karbohydrater i like stor grad som andre og som har en ekstra utfordring med «det vanlige» kostholdet her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, laban skrev:

Det er en gammel tommelfingerregel, jeg leste den i et ukeblad på 60-tallet - at man skulle veie det man er over meteren minus 10. Det var lenge før BMI ble tatt i bruk, i hvert fall av vanlige folk. Men mange mente regelen var for streng da også.

Det rimer. Jeg husker at mamma og venninnene snakket om dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Annamaria skrev:

Bullshit! En på 160 cm og 50 kg er tynnere og har lavere bmi enn en på 170 cm og 60 kg! Jeg er perfekt når jeg veier 65-70 og jeg er 160 cm med pupper Og muskler!!! Innlegg som dine trigger spiseforstyrrelser!!

Ja det trigget meg i alle fall, og jeg har spiseforstyrrelse. Som jeg har sånn høvelig under kontroll selv om det plager meg hver dag. Veier som sagt 64 kg på 174 cm, men jeg har godt med muskler i underkroppen. Føler magen min er for tjukk selv om den er flat. Fra midjen og opp ser jeg derimot skrapa ut, og det jeg får av tilbakemeldinger er at jeg er for tynn. Jeg jobber stadig vekk med meg selv om at jeg ikke skal være tynnere enn 63-64 kg fordi jeg mister menstruasjon ved 62 kg og ved 63-64 kg sliter jeg allerede med kraftige blodtrykksfall. Da jeg var akkurat undervektig så jeg mye mer undervektig ut enn antall kg skulle tilsi. Sikkert fordi jeg trener så mye og har muskler. Slike innlegg som det der trigger meg derimot til å tenke at jeg bør gå ned flere kg enn det lille kg jeg jobber med å gå ned. Som er det mine behandlere prøver å få meg til å holde meg til fordi jeg egentlig alltid ønsker å være tynnere enn jeg er. Men jeg bruker topper og kjoler i xs liksom så har egentlig ikke godt av å være tynnere. 

Samtidig vil det jo være ting som trigger over alt. Så jeg prøver å ikke la det gå inn på meg, men stort sett klarer jeg ikke det. 

Kropper er ulike selv om de har samme vekt og høyde. Kommer an på kroppssammensetning av fett og muskler og hvor fettet legger seg. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kayia skrev:

Da er det vel magen (dvs musklene og fordeling av fettreserver) som er forskjellen dah... :P 

Det der med tung og lett benbygning er en seiglivet myte, sorry....

https://www.vektklubb.no/artikkel/knuser-myten-om-tung-benbygning-7522412

 

Her er det mye rot og misforståelser. En veier ikke mer pga "tung/kraftig" bebygning, men er man bred over skuldre og hofter da dette fører mer muskler og fett enn tynn benbygning, og dette kan påvirke vekta. 

Anonymkode: 40cc6...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria
7 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei

Nei du er ikke det.

Jeg skrev ca. og du er jo innenfor ca.

Dessuten handler det om hva man trives med, men de fleste jeg kjenner vil heller være slanke/tynne, enn kraftige.

Det er noe med idelaet, selv om jeg er lite på sosiale medier, så fanger selv jeg opp nok til at det påvirker meg.

Jeg liker best slanke folk, utseendemessig, men utseende er jo ikke så viktig, for meg er det viktigst at jeg ikke opplever at klær strammer, og fordi jeg med min lave høyde kanskje har lagt på meg 5 kg, så merkes det på mine klær, noe jeg misliker, 

Noe alvorlig er det jo ikke, mer enn at jeg misliker at bukser jeg liker strammer, så da tenker jeg man bare får ta seg sammen, for jeg har jo ikke lagt på meg, plutselig og uten grunn, jeg koser meg jo mer enn jeg gjorde, så det er ikke vanskelig å forstå grunnen.

Jeg er ikke kraftig på 65 kg men slank 

har veid 46 og 50 og og så ut som en liten mus

alle er forskjellig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thebutterfly skrev:

Men har man laster som at man drikker ekstreme mengder brus og spiser ekstreme mengder chips hver dag så er det bare å kutte det for da vil nok kroppen stramme seg litt.  :)

Ja, å drikke sukker daglig el.l er ingen god vane :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kayia skrev:

Det rimer. Jeg husker at mamma og venninnene snakket om dette :) 

Dette passer ikke for alle. Når jeg veiet det som denne "formelen" skulle tilsi lurte folk på om jeg var syk (og det stemte jo).

Anonymkode: 40cc6...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, cilie skrev:

Ja, alt med måte er jo det beste, men det funker ikke slik for alle. 
Det er dessuten en del som ikke tåler karbohydrater i like stor grad som andre og som har en ekstra utfordring med «det vanlige» kostholdet her. 

Tja, jeg er ikke så sikker på dette heller jeg... tror det er mye feilaktig selvdiagnostisering ute og går når det kommer til mat og begrunnelse for diett.

Jeg tror det er en ytterst liten minoritet som virkelig ikke "tåler" karbo, men det som er sikkert er at flere enn for 30-40 år siden har i seg for mye karborik mat, fett, sukker  og salt enn de har godt av, og generelt har høyere energiinntak enn de forbruker. Når man kombinerer dette med nedsatt forbrenning som følge av økt alder går vekten oppover den, uten at man er allergisk mot noe som helst :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det mye rot og misforståelser. En veier ikke mer pga "tung/kraftig" bebygning, men er man bred over skuldre og hofter da dette fører mer muskler og fett enn tynn benbygning, og dette kan påvirke vekta. 

Anonymkode: 40cc6...534

Nettopp. I slike tilfeller er det muskler som veier mer, ikke benbygningen. Samtidig er det langtfra gitt at man har mer muskler om man har bredere benbygning :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...