Gå til innhold

Hvor mange kilo er dere og hvor høy?


Thebutterfly

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, laban skrev:

 

Det er en gammel tommelfingerregel, jeg leste den i et ukeblad på 60-tallet - at man skulle veie det man er over meteren minus 10. Det var lenge før BMI ble tatt i bruk, i hvert fall av vanlige folk. Men mange mente regelen var for streng da også.

Hei!

Jeg lærte denne regelen av min gode velproposjonerte bestefar, som nesten ble 100 år.

Han lærte meg også en meget enkel morgengymnastikk.

Og jeg forholder meg ikke slavisk til hans tall og meninger om dette, men jeg ser jo selv, at han hadde et godt poeng,

Som jeg selv må si stemmer for de fleste, uansett om de mener de har tung benbygning eller ikke...dette er en generell "regel" noen kg fra eller til, er ikke det dette handler om. Det handler lite om å veie seg, de fleste vet, selv når de ikke har vekt tilgjengelig om de veier for mye, virkelig!

Jeg er selv noen kg mer enn det jeg bør nå, men ingen ville tenkt det, fordi det syns ikke, det er så lite at bare jeg selv merker det på mine klær

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette passer ikke for alle. Når jeg veiet det som denne "formelen" skulle tilsi lurte folk på om jeg var syk (og det stemte jo).

Anonymkode: 40cc6...534

Du leste innlegget jeg siterte ikke sant? Der Laban sa at dette stod i ukeblader for lenge siden, og at det allerede da ble omtalt som et for strengt "mål"? 

Jeg mener ikke 10 kilo under to siste desimaler på høyden er et godt mål nemlig, jeg bare husker at min mor og venninnene snakket om dette da jeg var lita jente :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kayia skrev:

Tja, jeg er ikke så sikker på dette heller jeg... tror det er mye feilaktig selvdiagnostisering ute og går når det kommer til mat og begrunnelse for diett.

Jeg tror det er en ytterst liten minoritet som virkelig ikke "tåler" karbo, men det som er sikkert er at flere enn for 30-40 år siden har i seg for mye karborik mat, fett, sukker  og salt enn de har godt av, og generelt har høyere energiinntak enn de forbruker. Når man kombinerer dette med nedsatt forbrenning som følge av økt alder går vekten oppover den, uten at man er allergisk mot noe som helst :) 

Stress, søvnproblemer, depresjon, spiseforstyrrelser, PCOS, lavt stoffskifte, medisinbruk, tarmflora, insulin-status er flere ting som kan påvirke vekten. Flere og flere ser på vekt på en annen måte enn tidligere hvor mantraet var mindre fett, mer trening. Det er for n o e n gunstig å kutte ned på brød og melk osv. Mens andre kan sitte der tynn som en strek og spise 4+ skiver til lunch som en kollega gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kayia skrev:

Nettopp. I slike tilfeller er det muskler som veier mer, ikke benbygningen. Samtidig er det langtfra gitt at man har mer muskler om man har bredere benbygning :) 

Nei, men man trenger mer "masse" for å fylle opp og ikke se ut som et beinrangel.

Anonymkode: 40cc6...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, cilie skrev:

Er det på ett område det er lett å finne en artikkel som støtter ens egen overbevisning på, så er det dette :)

Jeg tror det olapakkas far sverger til hverken er bra for kroppen eller miljøet faktisk. Og - jeg er ganske sikker på at time is on my side - tror den karbofrykten er i ferd med å snu nå...

Med det sagt - jeg tror ikke på å benge inpå med karbo. Jeg tror på balanserte måltider med både fett, karbo og proteiner, og moderate posjoner sånn til hverdags. Jeg tror på salat og grønnsaker til alle middagsmåltider, og på grønnsaker og frukt flere ganger daglig. Selv har jeg aldri mer enn ett måltid med skiver pr dag, og da spiser jeg svært grovt rugbrød.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men man trenger mer "masse" for å fylle opp og ikke se ut som et beinrangel.

Anonymkode: 40cc6...534

Her er variasjonen stor, så stor at det ikke er gitt at man trenger å fylle på, som du sier. Noen liker å ha lange slanke lemmer, andre ønsker å "fylle på". 

Men igjen - det er dette fyllet som veier, ikke beinbygningen innenfor.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kayia skrev:

Er det på ett område det er lett å finne en artikkel som støtter ens egen overbevisning på, så er det dette :)

Jeg tror det olapakkas far sverger til hverken er bra for kroppen eller miljøet faktisk. Og - jeg er ganske sikker på at time is on my side - tror den karbofrykten er i ferd med å snu nå...

Det er overhodet ikke høy-fett og protein han forfekter, men veldig mye grønnsaker. Korn og stivelse er stort sett en katastrofe for min kropp i hvert fall. Men akk så godt og fristende😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, cilie skrev:

Det er overhodet ikke høy-fett og protein han forfekter, men veldig mye grønnsaker. Korn og stivelse er stort sett en katastrofe for min kropp i hvert fall. Men akk så godt og fristende😬

Da de var i NRK-kantina fjernet han brødet, spiste pålegget, og sa – Vi lever i et samfunn av overflod, og det burde ikke være nødvendig å spise mat som gjør oss syke. Karbohydrater er veldig effektivt for vektøkning og er viktig å ha i krisetider. Men vi lever ikke i krisetider med matmangel."

Det var det jeg siktet til, et dusteutsagn spør du meg. Jeg blir provosert av slik "rikdomsarroganse" faktisk.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kayia skrev:

Da de var i NRK-kantina fjernet han brødet, spiste pålegget, og sa – Vi lever i et samfunn av overflod, og det burde ikke være nødvendig å spise mat som gjør oss syke. Karbohydrater er veldig effektivt for vektøkning og er viktig å ha i krisetider. Men vi lever ikke i krisetider med matmangel."

Det var det jeg siktet til, et dusteutsagn spør du meg. Jeg blir provosert av slik "rikdomsarroganse" faktisk.

Det blir en annen diskusjon. Jeg vil overhode ikke være i kategorien som ikke tåler brød, pasta osv, men må kanskje bare innse at jeg er «der» + aldri blir mett av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, cilie skrev:

Det blir en annen diskusjon. Jeg vil overhode ikke være i kategorien som ikke tåler brød, pasta osv, men må kanskje bare innse at jeg er «der» + aldri blir mett av det. 

Tror vi bare konkluderer med at du bare fortsetter med det du tror er bra for din kropp, så fortsetter jeg med det som jeg tror er bra for min. Er imidlertid GLAD for at livet mitt ikke leves på diett, og det kommer jeg sikkert til å komme dragende med på nytt i en tråd når det har gått litt tid igjen hehe :D 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kayia skrev:

Tror vi bare konkluderer med at du bare fortsetter med det du tror er bra for din kropp, så fortsetter jeg med det som er bra for min. Er imidlertid GLAD for at livet mitt ikke leves på diett, og det kommer jeg sikkert til å komme dragende med på nytt i en tråd når det har gått litt tid igjen hehe :D 

Ja, det må være deilig å slippe problemer med mat, for det kan være ganske altoppslukende. Og som sagt - på et forum som DOL - er det kanskje flere som på en el annen måte sliter mer enn «mannen i gata».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Det med vekt er oppsumert så enkelt som at er man 160 cm så skal man veie ca 50 kg.

Er man 170 cm skal man være ca 60 kg.

Tja. Da skulle jeg veid 42 kg og min bmi hadde vært 18.2 Ikke sunt og laaaangt vakkert på meg. Jeg veier litt for mye nå, men om jeg skal gå ned 7 kg må jeg rett og slett sulte meg ned i vekt og det orker jeg ikke for jeg er alt for glad i mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, cilie skrev:

Ja, det må være deilig å slippe problemer med mat, for det kan være ganske altoppslukende. Og som sagt - på et forum som DOL - er det kanskje flere som på en el annen måte sliter mer enn «mannen i gata».

Si ikke det - gjennomsnittsvekten på hvermansen har økt dramatisk. 

Ad "slippe problemer" - jeg kunne hatt problemer jeg også, om jeg ikke holdt meg til eget valg av livsstil, med sunn kost og moderate mengder til hverdags. Alle legger på seg om man døtter i seg mer enn man forbrenner, også jeg.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kayia skrev:

Si ikke det - gjennomsnittsvekten på hvermansen har økt dramatisk. 

Ad "slippe problemer" - jeg kunne hatt problemer jeg også, om jeg ikke holdt meg til eget valg av livsstil, med sunn kost og moderate mengder til hverdags. Alle legger på seg om man døtter i seg mer enn man forbrenner, også jeg.

Ja, men det jeg prøver å få fram er at det er en del bakenforliggende årsaker til at det ikke bare er «å være flink og ta seg sammen.» Selv om sistnevnte selvfølgelig er det beste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, cilie skrev:

Ja, men det jeg prøver å få fram er at det er en del bakenforliggende årsaker til at det ikke bare er «å være flink og ta seg sammen.» Selv om sistnevnte selvfølgelig er det beste. 

Og det jeg prøver å få fram er at det bakenforliggende (og som jeg har sagt før - trening) er gram, mens normal og moderat mengde mat 280-300 hverdager i året er kilo. 

Jeg må innrømme at jeg har lagt merke til at de av dere som er misfornøyd med vekten også er de samme som forteller at dere rett som det er har "sprukket", "spist for mye i helga", "gått bananas i godteriskålen men nå er det slutt", "drukket for masse øl/vin/brus i sommer" etc.etc. Jeg skjønner at det er kjipt å høre, men det er nok dette som legger seg på hoftene når det skjer ofte nok, ikke intoleransen for karbo eller noe annet... ;)  

Sorry - vet jeg er irriterende nå... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
46 minutter siden, Lillemus skrev:

Tja. Da skulle jeg veid 42 kg og min bmi hadde vært 18.2 Ikke sunt og laaaangt vakkert på meg. Jeg veier litt for mye nå, men om jeg skal gå ned 7 kg må jeg rett og slett sulte meg ned i vekt og det orker jeg ikke for jeg er alt for glad i mat.

Jeg testet min Bmi akkurat nå. Den er 18,9 og jeg er 2-3 kilo over der jeg liker å være , men helt greit nå om vinteren. 

Jeg mener bestemt uansett hva som blir sagt her, at min beinbygning er spinkel og lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 minutter siden, Kayia skrev:

Og det jeg prøver å få fram er at det bakenforliggende (og som jeg har sagt før - trening) er gram, mens normal og moderat mengde mat 280-300 hverdager i året er kilo. 

Jeg må innrømme at jeg har lagt merke til at de av dere som er misfornøyd med vekten også er de samme som forteller at dere rett som det er har "sprukket", "spist for mye i helga", "gått bananas i godteriskålen men nå er det slutt", "drukket for masse øl/vin/brus i sommer" etc.etc. Jeg skjønner at det er kjipt å høre, men det er nok dette som legger seg på hoftene når det skjer ofte nok, ikke intoleransen for karbo eller noe annet... ;)  

Sorry - vet jeg er irriterende nå... :rolleyes:

Dette med vekt er kjempevanskelig for enkelte. Jeg kan bare bestemme meg og det har aldri vært noen stor utfordring å gå ned 2-3 kilo.

Ei på jobben sliter noe helt forferdelig. Hun sier at hun blir feit bare av å se på mat, men nei hun sitter og putter i seg noe dritt hele dagen lang.

I det ene øyeblikket skal hun slanke seg og de det neste gomler hun på  kjeks eller noe annet.

Problemet er når det går så langt at man ikke klarer å snu det. Derfor jeg også nå i år begynte å ta tak i det FØR jul og ikke etter. Fort gjort at det plutselig blir for mye å ta tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Kayia skrev:

Og det jeg prøver å få fram er at det bakenforliggende (og som jeg har sagt før - trening) er gram, mens normal og moderat mengde mat 280-300 hverdager i året er kilo. 

Jeg må innrømme at jeg har lagt merke til at de av dere som er misfornøyd med vekten også er de samme som forteller at dere rett som det er har "sprukket", "spist for mye i helga", "gått bananas i godteriskålen men nå er det slutt", "drukket for masse øl/vin/brus i sommer" etc.etc. Jeg skjønner at det er kjipt å høre, men det er nok dette som legger seg på hoftene når det skjer ofte nok, ikke intoleransen for karbo eller noe annet... ;)  

Sorry - vet jeg er irriterende nå... :rolleyes:

Er det bare for en anorektiker å skjerpe seg og spise seg opp i normal vekt? 
Det er klart at inntaket henger sammen med vekta, men mitt poeng er at det kan være mer enn «selvdisiplin» som betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...