Gå til innhold

panikk angst under fysiske undersøkelser av blodtrykk o.l.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man ta beroligende om man skal ta EKG eller blodtrykk? Ellers får jeg full tendens til panikk og hjertebank. Dette slår sterkt ut på blodtrykket i hvertfall. Når jeg måler blodtrykk hjemme er det helt fint uten beenzo. Men jeg har også målt det under panikk anfall, og da er det høyt som hos legen. Men er jeg rolig og alene, har jeg fine verdier. 

Gjør det noe om man har hjertebank under EKG Undersøkelse? Eller vil ikke dette påvirke muligheten til å se hvordan det står til?

Anonymkode: 29351...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta med målingene til legen og forklar situasjonen. 

Nei, hjertebank vil ikke påvirke da de ser etter unormal hjerterytme. Hvis du får det av stress, er det ikke normalt det heller (påkjenning.. stress.. sykling etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager, men her har Hodestups litt feil.

Både hvile-EKG og blodtrykk skal tas under hvilende omstendigheter. Et EKG som tas under et panikkanfall ser fullstendig annerledes ut enn et EKG tatt i hvile. Man får ofte «falske» indikasjoner på forstørret hjerte (siden adrenalinet gjør QRS-kompleksene forhøyet), falske indikasjoner på manglende blodtilførsel til hjertet (ST-segmentdepresjoner sees veldig ofte under panikkanfall), overledningstiden i hjertet forkortes, QT-intervallet blir feil, man får ofte feil akse, T-bølgeinversjoner, osv. osv. Et slikt EKG må egentlig tolkes av kardiolog  og vil forvirre fastlegen mer enn det hjelper. Hjerterytmen er også som regel ulik den i hvile.

Et blodtrykk under et panikkanfall vil også bare være en indikator for hvor redd du er og sier absolutt ingenting om hvordan blodtrykket vanligvis er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg beklager, men her har Hodestups litt feil.

Både hvile-EKG og blodtrykk skal tas under hvilende omstendigheter. Et EKG som tas under et panikkanfall ser fullstendig annerledes ut enn et EKG tatt i hvile. Man får ofte «falske» indikasjoner på forstørret hjerte (siden adrenalinet gjør QRS-kompleksene forhøyet), falske indikasjoner på manglende blodtilførsel til hjertet (ST-segmentdepresjoner sees veldig ofte under panikkanfall), overledningstiden i hjertet forkortes, QT-intervallet blir feil, man får ofte feil akse, T-bølgeinversjoner, osv. osv. Et slikt EKG må egentlig tolkes av kardiolog  og vil forvirre fastlegen mer enn det hjelper. Hjerterytmen er også som regel ulik den i hvile.

Et blodtrykk under et panikkanfall vil også bare være en indikator for hvor redd du er og sier absolutt ingenting om hvordan blodtrykket vanligvis er.

Takk for svar ISW.

Anonymkode: 29351...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...