Gå til innhold

Ikke lyst på sex med partneren : si ifra ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom du var i et forhold der du ikke hadde lyst på partneren sexuellt.  Du avviste partneren, og tilslutt sluttet partneren å forsøke å ta initiativ sexuellt. Ville du sagt i fra om at du hadde mistet lysten på sex med vedkommende? Eller ville du bare hintet til det med å ikke vise interesse for sex? 

Anonymkode: fdb67...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du var i et forhold der du ikke hadde lyst på partneren sexuellt.  Du avviste partneren, og tilslutt sluttet partneren å forsøke å ta initiativ sexuellt. Ville du sagt i fra om at du hadde mistet lysten på sex med vedkommende? Eller ville du bare hintet til det med å ikke vise interesse for sex? 

Anonymkode: fdb67...e5f

Jeg har ikke vært i akkurat den situasjonen, men om jeg kjenner meg selv rett ville jeg kvidd meg for å si noe så bastant som at jeg overhodet ikke hadde lyst på partneren. Det lukker døren for godt. Hvis jeg ønsket å fortsette forholdet ville jeg pakket det litt inn. Sagt jeg hadde mindre lyst enn før, var sliten av jobb etc.

(Du spurte om hva jeg ville gjort, og ikke hva som er riktig å gjøre. Det er to helt forskjellige ting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du var i et forhold der du ikke hadde lyst på partneren sexuellt.  Du avviste partneren, og tilslutt sluttet partneren å forsøke å ta initiativ sexuellt. Ville du sagt i fra om at du hadde mistet lysten på sex med vedkommende? Eller ville du bare hintet til det med å ikke vise interesse for sex? 

Anonymkode: fdb67...e5f

Jeg hadde nok ikke sagt rett ut at "dessverre, men jeg har ikke lyst på deg lengre", men heller gjort som Gargamel - trukket meg litt unna og kommet med andre unnskyldninger. Om jeg ønsket å avslutte forholdet hadde jeg heller ikke dratt frem at jeg ikke tente på vedkommende, det er ganske slemt og kan sende vedkommende langt ned tenker jeg. For det trenger jo ikke ha noe med vedkommende å gjøre at den seksuelle kjemien ikke stemmer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ting man bør vite før man kan svare på dette. Alder, kjønn, hvor lenge dere har vært sammen, hva er grunnen til manglende lyst osv. Skal dette taes opp med partneren bør det sies på en god og rett måte. Det er da ikke bare din partner sin skyld at du ikke har lyst?. Har du bare bestemt deg for at lyst er noe du ikke kan gjøre noe med og at det har med partneren din å gjøre er det ikke lett å hjelpe. Du bør ha en åpning for å finne ut av problemet også hvis dette skal taes opp. 

Anonymkode: 62e69...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg hadde nok ikke sagt rett ut at "dessverre, men jeg har ikke lyst på deg lengre", men heller gjort som Gargamel - trukket meg litt unna og kommet med andre unnskyldninger. Om jeg ønsket å avslutte forholdet hadde jeg heller ikke dratt frem at jeg ikke tente på vedkommende, det er ganske slemt og kan sende vedkommende langt ned tenker jeg. For det trenger jo ikke ha noe med vedkommende å gjøre at den seksuelle kjemien ikke stemmer. :) 

Jeg ville faktisk aldri sagt det rett ut jeg heller. Nå er jeg i motsatt situasjon der han viser null interesse for sex.  Noe han har gjort i lang tid men vet ikke helt hvordan jeg skal ta det opp eller hva jeg skal gjøre. Jeg synes det er et vondt og vanskelig tema. 

Anonymkode: fdb67...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange ting man bør vite før man kan svare på dette. Alder, kjønn, hvor lenge dere har vært sammen, hva er grunnen til manglende lyst osv. Skal dette taes opp med partneren bør det sies på en god og rett måte. Det er da ikke bare din partner sin skyld at du ikke har lyst?. Har du bare bestemt deg for at lyst er noe du ikke kan gjøre noe med og at det har med partneren din å gjøre er det ikke lett å hjelpe. Du bør ha en åpning for å finne ut av problemet også hvis dette skal taes opp. 

Anonymkode: 62e69...09c

Jeg er i motsatt situasjon. Han skylder på tretthet osv. Jeg begynner å bli veldig lei av å ha et slikt sexløst forhold. 

Anonymkode: fdb67...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i motsatt situasjon. Han skylder på tretthet osv.

Men likevel spør du oss om hva vi ville gjort hvis vi var ham, ikke hva vi ville gjort hvis vi var deg? Da er det ikke så rart at noen misforstår og tror det er omvendt.

Han gjør jo det Gargamel skriver han trolig ville gjort:

1 time siden, Gargamel skrev:

Hvis jeg ønsket å fortsette forholdet ville jeg pakket det litt inn. Sagt jeg hadde mindre lyst enn før, var sliten av jobb etc.

Men dette blir jo veldig teoretisk - du setter fram hypotesen om at han ikke har lyst på deg, og så skal vi vurdere om vi hadde reagert på hans måte hvis vi var i den situasjonen (som vi ikke vet sikkert om han er i). Et slikt nivå på kommunikasjonen i et parforhold nærmer seg Parterapi-parodiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

Men likevel spør du oss om hva vi ville gjort hvis vi var ham, ikke hva vi ville gjort hvis vi var deg? Da er det ikke så rart at noen misforstår og tror det er omvendt.

Han gjør jo det Gargamel skriver han trolig ville gjort:

Men dette blir jo veldig teoretisk - du setter fram hypotesen om at han ikke har lyst på deg, og så skal vi vurdere om vi hadde reagert på hans måte hvis vi var i den situasjonen (som vi ikke vet sikkert om han er i). Et slikt nivå på kommunikasjonen i et parforhold nærmer seg Parterapi-parodiene.

Ja jeg antar at han da ikke vil såre meg og derfor sier han ingenting om det. 

Anonymkode: fdb67...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, laban skrev:

Men likevel spør du oss om hva vi ville gjort hvis vi var ham, ikke hva vi ville gjort hvis vi var deg? Da er det ikke så rart at noen misforstår og tror det er omvendt.

Han gjør jo det Gargamel skriver han trolig ville gjort:

Men dette blir jo veldig teoretisk - du setter fram hypotesen om at han ikke har lyst på deg, og så skal vi vurdere om vi hadde reagert på hans måte hvis vi var i den situasjonen (som vi ikke vet sikkert om han er i). Et slikt nivå på kommunikasjonen i et parforhold nærmer seg Parterapi-parodiene.

Jeg forsøker bare å sette meg inn i situasjonen om reaksjonsmetoder.  Jeg har selv hatt "nesten kjærester" som jeg ikke hadde lyst på. Jeg sa ikke årsaken. Men jeg trakk meg unna fort fordi jeg synes det var feil å fortsette når det var slik. 

Anonymkode: fdb67...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsøker bare å sette meg inn i situasjonen om reaksjonsmetoder. 

Jeg tror ikke du / vi kan utlede årsaken når det eneste vi vet, er at han kommer med unnskyldninger som i og for seg er greie nok, men som virker litt mindre troverdige når forholdet er nokså ferskt og det aldri blir bedre. Det finnes ikke noe standardsvar på hva som er den egentlige grunnen hvis vi skal mistro det han sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg antar at han da ikke vil såre meg og derfor sier han ingenting om det. 

Anonymkode: fdb67...e5f

Det tror jeg du har rett i. Det er også fare for at en samtale om manglende sexlyst kan utvikle seg til å handle om hvorvidt hele forholdet har noen fremtid.

Hvis jeg skulle gjette, tror jeg han ville hatt akkurat samme problem med hvilken som helst annen kjæreste, at det går mer generelt på hans manglende interesse for sex - eller eventuelt at han ikke tenner på kvinner. Det trenger ikke å ha noe med deg å gjøre.

Uansett: I din situasjon ville jeg slutte å ta initiativ til sex. Det går på selvtilliten løs når man stadig opplever å bli avvist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du var i et forhold der du ikke hadde lyst på partneren sexuellt.  Du avviste partneren, og tilslutt sluttet partneren å forsøke å ta initiativ sexuellt. Ville du sagt i fra om at du hadde mistet lysten på sex med vedkommende? Eller ville du bare hintet til det med å ikke vise interesse for sex? 

Anonymkode: fdb67...e5f

Jeg vet med 100% sikkerhet - jeg har nemlig levd i et fler-og-tjue-årig forhold - at jeg ikke ville sagt "jeg har ikke lyst på deg lenger" til en partner. Jeg ville ikke engang sagt at "jeg har ikke lyst på deg akkurat nå, men det kan godt være jeg kan få det igjen senere" heller. Årsaken er enkel:

Som regel ønsker man ikke sexfri periode fordi man ikke lenger tenner på partneren, men fordi "noe annet", typ man er sliten, er sur på partneren for noe, har småbarn som krever mye energi, har det kjipt på jobben, har syke foreldre man bekymrer seg for, har vanskelig økonomi som tærer på humør og nattesøvn - eller noe annet innenfor merkelappen LIVET. Det er vanlig at sexlivet er SUPERT i perioder og ikke-eksisterende i andre. Det kan derfor være at man bare HAR mindre behov for sex en periode, uten særskilt grunn.

Å da si "jeg tenner ikke på deg" er en no-go spør du meg. Først og fremst fordi (faktamessig) feil, men også fordi det vil være potensielt ødeleggende for partnerens selvfølelse og for forholdet etter en bølgedal. Partnere skal ikke lure på om den andre tenner på en sant, det er liksom en del av kontrakten at man gjør det. 

Dersom årsaken til ønske om mindre sex faktisk ER at man ikke lenger tenner på partneren, har nok forholdet dårlige framtidsutsikter. Jeg ville likevel ikke sagt at "jeg tenner ikke på deg lenger", fordi et slikt utsagn kunne tolkes som "jeg syns ikke du er sexy lenger" når det egentlig var ment å bety "vi har rotet det sånn til at jeg har ikke kjærestefølelser for deg lenger, og det har jeg ikke tro på at endrer seg". Jeg har mer tro på å si at "vi har rotet det sånn til at jeg har ikke kjærestefølelser for deg lenger, og det har jeg ikke tro på at endrer seg" ;) :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn har vanligvis ikke problemer med å tenne på en kvinne. Vi kvinner er mye mer komplisert der. Tror ikke det har noe med deg å gjøre men at han av en eller annen grunn strever med noe. Det kan være depresjon, stress ol. Menn liker å bli respektert og sett opp til. Det er nok tøffere for en mann å innrømme at han strever med å ikke ha lyst. Det kan lett komme inn i en vond sirkel. Kan du nærme deg på en annen måte. Sitte i armkroken, masasje, si til han at han er flott eller noe. La han føle seg trygg og atraktiv. Kanskje du pga tidligere erfaringer trekker for raske konklusjoner? Blir ubevisst litt avvisende for å beskytte deg selv? Nå aner jeg ikke din alder og hvor lenge dere har vært sammen eller hvor seriøst forholdet er , men hvis du er glad i han så si det. 

Anonymkode: 62e69...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lot det skure å gå. Det tok 1 år til hun ikke gadd lengre. og slo opp. I begynnelsen hadde vi sex hele tiden. Men jeg sluttet å tenne på henne. Jeg sa ikke jeg ikke hadde lyst. Noe av den manglende lysten skyldtes nok sykdom hos meg. Post schizofren depresjon og anhedoni. Den som angret var meg.

Anonymkode: 72635...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, laban skrev:

Jeg tror ikke du / vi kan utlede årsaken når det eneste vi vet, er at han kommer med unnskyldninger som i og for seg er greie nok, men som virker litt mindre troverdige når forholdet er nokså ferskt og det aldri blir bedre. Det finnes ikke noe standardsvar på hva som er den egentlige grunnen hvis vi skal mistro det han sier.

Det er vanskelig. Han vil nok aldri si svaret dersom det har med hans fysiske tiltrekning til meg å gjøre. Jeg har vært i motsatt situasjon tidligere. Og jeg klarte aldri å si sannheten. Man vil jo ikke såre folk på slike områder. 

Jeg tror at det er ingen håp om at det blir bedre. Jeg synes det er vanskelig å vite om jeg skal bli værende eller gå pga at det sexuelle uteblir så altfor mye. 

20 timer siden, Babette skrev:

Det tror jeg du har rett i. Det er også fare for at en samtale om manglende sexlyst kan utvikle seg til å handle om hvorvidt hele forholdet har noen fremtid.

Hvis jeg skulle gjette, tror jeg han ville hatt akkurat samme problem med hvilken som helst annen kjæreste, at det går mer generelt på hans manglende interesse for sex - eller eventuelt at han ikke tenner på kvinner. Det trenger ikke å ha noe med deg å gjøre.

Uansett: I din situasjon ville jeg slutte å ta initiativ til sex. Det går på selvtilliten løs når man stadig opplever å bli avvist.

Jeg tenker også at det kan være at hans interesse for sex er lav. Det virker ikke som om han eier noe særlig interesse for sex generellt.  Han tar initiativ når han vil. Men han avviser om jeg tar initiativ. Så jeg har sluttet å ta initiativ. 

En trøst er at det behøver ikke å ha noe med meg å gjøre. Det kan være at han alltid har vært slik. Han virker til å like annen type nærhet, men ikke intim nærhet. Jeg har vært med menn før og opplevd helt motsatte sider der menn er svært opptatt av sex / og ha sex. Nesten for opptatt av det. 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lot det skure å gå. Det tok 1 år til hun ikke gadd lengre. og slo opp. I begynnelsen hadde vi sex hele tiden. Men jeg sluttet å tenne på henne. Jeg sa ikke jeg ikke hadde lyst. Noe av den manglende lysten skyldtes nok sykdom hos meg. Post schizofren depresjon og anhedoni. Den som angret var meg.

Anonymkode: 72635...226

Det kan være underliggende årsaker som depresjoner/ og annet bak. Fins nok ikke en fasit på det. 

Men jeg har selv erfart den ubehagelige følelsen det er å måtte avvise noen sexuellt. Men jeg gikk aldri inn i et parforhold med disse. 

Anonymkode: fdb67...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da mener jeg , si at du er glad i han. 

Anonymkode: 62e69...09c

Jeg er glad i ham.  Jeg sier det til han. 

Anonymkode: fdb67...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig. Han vil nok aldri si svaret dersom det har med hans fysiske tiltrekning til meg å gjøre. Jeg har vært i motsatt situasjon tidligere. Og jeg klarte aldri å si sannheten. Man vil jo ikke såre folk på slike områder. 

Jeg tror at det er ingen håp om at det blir bedre. Jeg synes det er vanskelig å vite om jeg skal bli værende eller gå pga at det sexuelle uteblir så altfor mye. 

Jeg tenker også at det kan være at hans interesse for sex er lav. Det virker ikke som om han eier noe særlig interesse for sex generellt.  Han tar initiativ når han vil. Men han avviser om jeg tar initiativ. Så jeg har sluttet å ta initiativ. 

En trøst er at det behøver ikke å ha noe med meg å gjøre. Det kan være at han alltid har vært slik. Han virker til å like annen type nærhet, men ikke intim nærhet. Jeg har vært med menn før og opplevd helt motsatte sider der menn er svært opptatt av sex / og ha sex. Nesten for opptatt av det. 

Det kan være underliggende årsaker som depresjoner/ og annet bak. Fins nok ikke en fasit på det. 

Men jeg har selv erfart den ubehagelige følelsen det er å måtte avvise noen sexuellt. Men jeg gikk aldri inn i et parforhold med disse. 

Anonymkode: fdb67...e5f

Jeg har stor tro på at det går an redde forhold, men det er ikke lett. Det hjelper hvis man har hatt mange bra år i starten og vet at man kan fungere sammen. Man må også komme dit at begge ser problemet og har et felles mål om hvor man skal. Da er det håp.

Her har det vært sånn helt fra starten, så vidt jeg skjønner. Han prøver å påføre deg skam når du tar initiativ.

Du får trekke konklusjonen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man enda ikke har snakket om problemet eller søkt hjelp er det for tidlig å si at det ikke er håp. Noen ganger skal det veldig lite til for å få det bedre. Alle er ikke like opptatt av sex . For noen er trofasthet, tillit og vennskap like viktig. Vi har vært gift i mange år og det hat gått opp og ned ang sex. Akkurat nå har vi feks avtale med en parterapeut om å være intim til faste tider. Jeg måtte ta ansvar  i forholdet ved å imøtekomme  min partner. Det skulle lite kommunikasjon til før ting ble bedre. Det viktigste er at du bestemmer deg for å satse på forholdet og at du foreløpig slutter å tenke på et brudd. 

Anonymkode: 62e69...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
På 7.11.2019 den 9.28, AnonymBruker skrev:

Dersom du var i et forhold der du ikke hadde lyst på partneren sexuellt.  Du avviste partneren, og tilslutt sluttet partneren å forsøke å ta initiativ sexuellt. Ville du sagt i fra om at du hadde mistet lysten på sex med vedkommende? Eller ville du bare hintet til det med å ikke vise interesse for sex? 

Anonymkode: fdb67...e5f

Hint først. Om ikke. Si fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...