Gå til innhold

Leve billigst mulig ut måneden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal forsøke å bruke minst mulig penger men leve greit i matveien på rimelig mat ut måneden. 

Jeg har 2000 kr å leve på ut måneden. Kan jeg klare det? Har ingen spesielle utgifter. Kun matutgifter. Tips til billige matretter og middager som er gode? 

 

Anonymkode: da7d0...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal forsøke å bruke minst mulig penger men leve greit i matveien på rimelig mat ut måneden. 

Jeg har 2000 kr å leve på ut måneden. Kan jeg klare det? Har ingen spesielle utgifter. Kun matutgifter. Tips til billige matretter og middager som er gode? 

 

Anonymkode: da7d0...3ab

Burde være null problem. :) Gå gjennom det du har i skap/skuffer, kjøleskap og fryser og da tipper jeg at det egentlig ikke er så voldsomt mye du trenger å supplere med. Om butikken du handler i har en 50%-disk så sjekk den, der kan du gjøre gode kupp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal forsøke å bruke minst mulig penger men leve greit i matveien på rimelig mat ut måneden. 

Jeg har 2000 kr å leve på ut måneden. Kan jeg klare det? Har ingen spesielle utgifter. Kun matutgifter. Tips til billige matretter og middager som er gode? 

 

Anonymkode: da7d0...3ab

Hvis du er alene så klarer du deg bra med 2000 kr.  Grøt er god og billig, både havregrøt og risgrøt.  Egg både kokt og stekt.  Av grønnsaker kan man lage mye godt, f.eks. grønnsakswok m/ris og blomkålgrateng.  Linser og bønner er mettende og gode, og hvis du googler finner du et hav av veganske retter.  Du kan selvfølgelig bruke rømme eller youghurt i rettene, men hvis du vil ha dem veganske så kan du bruke kokosmelk.

Anonymkode: 05049...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw nudler koster cirka 10 kr 😂 og skoleboller rundt 8kr. Hvis du vil slippe å måtte spise bare sunt 😶

Anonymkode: 83d04...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mat fra før av, i skap, kjøleskap eller fryser? Billige middager er mat som nesten har gått ut på dato.

Kjøp, frys ned, tilbered ved behov. 

Når jeg skal ha billig mat, så sjekker jeg mattilbud-appen. Hjemmebakt pitabrød med kyllingkjøttdeig inni er billig. Du trenger ikke mer enn 1 porsjon mat. 

Rugsprø er også veldig billig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke noe problem?

Anonymkode: f9af5...3dc

Jeg er ikke ts.  Det er ikke mye å ha 2000 kr. å leve for i 3 uker, men det går for en enslig person.  Ts. ba om råd til å spare mest mulig i matveien og det har hen fått.

Anonymkode: 05049...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal forsøke å bruke minst mulig penger men leve greit i matveien på rimelig mat ut måneden. 

Jeg har 2000 kr å leve på ut måneden. Kan jeg klare det? Har ingen spesielle utgifter. Kun matutgifter. Tips til billige matretter og middager som er gode? 

 

Anonymkode: da7d0...3ab

Som andre skriver, burde det gå greit. 

Når det gjelder matretter, kommer det jo an på hva du liker, men om dette gjaldt meg, ville jeg ha startet med en pose poteter, en pose gulerøtter og en pose frosne brokkoli og en pose pasta eller ris. Da har du noe du kan bruke til de fleste middager, både kjøtt og fisk. 

Få skåret brødet i skiver, fryse ned og ta opp etter behov. Knekkebrød. Pålegg som holder seg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ts.  Det er ikke mye å ha 2000 kr. å leve for i 3 uker, men det går for en enslig person. 

Hun skrev  "Har ingen spesielle utgifter. Kun matutgifter". 2000 kr til mat for 3 uker er ikke noe problem.

Anonymkode: f9af5...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun skrev  "Har ingen spesielle utgifter. Kun matutgifter". 2000 kr til mat for 3 uker er ikke noe problem.

Anonymkode: f9af5...3dc

Nei hvis ikke det dukker opp noe.  Det gjør ofte det og derfor må hun eller han spare mest mulig på maten.  Jeg antar at jeg kommer til å bruke ca. 9000 kr. frem til 1. des.  Det er ingen faste utgifter uten selvfølgelig mat.  Det er julebord, noen julegaver, ut å spise med barnebarn ofl.  Jeg tar også høyde for at noe uventet dukker opp.  Hvis det blir mer er det ingen katastrofe, men jeg liker å følge godt med på og legge planer.

Anonymkode: 05049...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Som andre skriver, burde det gå greit. 

Når det gjelder matretter, kommer det jo an på hva du liker, men om dette gjaldt meg, ville jeg ha startet med en pose poteter, en pose gulerøtter og en pose frosne brokkoli og en pose pasta eller ris. Da har du noe du kan bruke til de fleste middager, både kjøtt og fisk. 

Få skåret brødet i skiver, fryse ned og ta opp etter behov. Knekkebrød. Pålegg som holder seg. 

 

Hvorfor frossent brokkoli fremfor ferskt?  Grønnsaksmiddager er vel billigere enn kjøtt og fisk?

Anonymkode: 05049...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle spare heftig noen uker, og var alene, ville jeg kjøpt inn en 10 kilos sekk med poteter (som regel blir det billigere kilopris når du kjøper mye). Poteten er veldig næringsrik og du kan lage mange retter med det som basis. Jeg ville også ha kjøpt inn gulrøtter, kålrot, gul løk, purre, kidneybønner (kiwi) og crusha tomater (kiwi). Til frokost og lunsj ville jeg hatt hjemmebakt brød, hagregryn og melk. Supplert med noe frukt, makrell i tomat, ost på tilbud etc - så får du i deg det du trenger av næringsstoffer.

Du vil trolig også ha råd til å ha noen dager med kjøtt og fisk også . Tror egentlig det skal gå veldig greit å klare seg på det budsjettet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor frossent brokkoli fremfor ferskt?  Grønnsaksmiddager er vel billigere enn kjøtt og fisk?

Anonymkode: 05049...de6

Fordi da slipper man at noe blir ødelagt. Man kan ta opp litt og litt etter behov 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Fordi da slipper man at noe blir ødelagt. Man kan ta opp litt og litt etter behov 🙂

 

Jeg er enig i at det er praktisk, men jeg foretrekker fersk brokkoli fremfor frossen😀.  Det går an å fryse ned rester hvis man ikke spiser brokkolien opp tidsnok.

Anonymkode: 05049...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Hvis jeg skulle spare heftig noen uker, og var alene, ville jeg kjøpt inn en 10 kilos sekk med poteter (som regel blir det billigere kilopris når du kjøper mye). Poteten er veldig næringsrik og du kan lage mange retter med det som basis. Jeg ville også ha kjøpt inn gulrøtter, kålrot, gul løk, purre, kidneybønner (kiwi) og crusha tomater (kiwi). Til frokost og lunsj ville jeg hatt hjemmebakt brød, hagregryn og melk. Supplert med noe frukt, makrell i tomat, ost på tilbud etc - så får du i deg det du trenger av næringsstoffer.

Du vil trolig også ha råd til å ha noen dager med kjøtt og fisk også . Tror egentlig det skal gå veldig greit å klare seg på det budsjettet!

Jeg bor alene og ville aldri finne på å kjøpe 10 kilos sekk med poteter.  Du sparer ikke noe særlig på det.  Det er i hvert fall årsforbruk hos meg.

Anonymkode: 05049...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Fordi da slipper man at noe blir ødelagt. Man kan ta opp litt og litt etter behov 🙂

 

Men frossen brokkoli er jo overhodet ikke godt... Jeg har spist mye frossengrønnsaker jeg altså, men akkurat brokkoli som har vært frosset er bare ekkelt. Det og jordbær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Hvis jeg skulle spare heftig noen uker, og var alene, ville jeg kjøpt inn en 10 kilos sekk med poteter (som regel blir det billigere kilopris når du kjøper mye). Poteten er veldig næringsrik og du kan lage mange retter med det som basis. Jeg ville også ha kjøpt inn gulrøtter, kålrot, gul løk, purre, kidneybønner (kiwi) og crusha tomater (kiwi). Til frokost og lunsj ville jeg hatt hjemmebakt brød, hagregryn og melk. Supplert med noe frukt, makrell i tomat, ost på tilbud etc - så får du i deg det du trenger av næringsstoffer.

Du vil trolig også ha råd til å ha noen dager med kjøtt og fisk også . Tror egentlig det skal gå veldig greit å klare seg på det budsjettet!

10 kg poteter?! Jøss. Det vil jeg tro vi bruker mange mnd på hos oss. Jeg ville kjøpt en 2 kgs pose med ris. :) Eller - jeg ville først sjekket hva jeg har og prøvd å få spist ut av skap, skuffer, kjøl og frys! Tror jeg hadde vart en god stund på det faktisk... Hadde i grunnen vært litt gøy å prøve hvor lenge man kunne levd greit på det man alt har i huset, men det hadde blitt lite med ferske grønnsaker og frukt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lillemus skrev:

10 kg poteter?! Jøss. Det vil jeg tro vi bruker mange mnd på hos oss. Jeg ville kjøpt en 2 kgs pose med ris. :) Eller - jeg ville først sjekket hva jeg har og prøvd å få spist ut av skap, skuffer, kjøl og frys! Tror jeg hadde vart en god stund på det faktisk... Hadde i grunnen vært litt gøy å prøve hvor lenge man kunne levd greit på det man alt har i huset, men det hadde blitt lite med ferske grønnsaker og frukt da.

Jeg hadde ikke levd lenge på det som er i huset.  Jeg har ingen samlemani på mat.

Anonymkode: 05049...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke levd lenge på det som er i huset.  Jeg har ingen samlemani på mat.

Anonymkode: 05049...de6

Det har ikke vi heller, men fra tid til annen kjøper vi en del vilt fra en kollega av mannen min og det hender vi handler en del om de nettopp har fylt opp 50%-disken på nærbutikken f.eks. :) Og tørrvarer har vi jo stort sett en del av slik at vi alltids kan bake brød eller noe annet, ris og pasta står i skapet og litt hermetikk og i fryseren har vi hjemmelaget syltetøy - så det skulle gått fint en stund. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Lillemus skrev:

Det har ikke vi heller, men fra tid til annen kjøper vi en del vilt fra en kollega av mannen min og det hender vi handler en del om de nettopp har fylt opp 50%-disken på nærbutikken f.eks. :) Og tørrvarer har vi jo stort sett en del av slik at vi alltids kan bake brød eller noe annet, ris og pasta står i skapet og litt hermetikk og i fryseren har vi hjemmelaget syltetøy - så det skulle gått fint en stund. :) 

Jeg ville aldri kjøpt vilt noe annet sted enn i butikken.  Jeg drar ikke på fiske og kommer hjem med fisk i fryseren.  Jeg plukker ikke bær og spiser aldri syltetøy.  Jeg har ikke tørrvarer i skapet for å bake brød, utenom at jeg har en slant fint mel stående.  Hermetikk har jeg ikke, men en slant ris finnes et sted.  Pasta har jeg ikke kjøpt etter at jeg brukte siste posen opp.

Jeg bestilte mat hjemsendt i går og har en god del grønnsaker og frukt i kjøleskapet.  Jeg har et halvt brød i fryseren og en god bit i brødboksen.  Jeg har noen biter laksefilet i fryseren også og noen biter av kamskjell.  Jeg har melk og juice i kjølekapet og kaffe i skapet.  Jeg klarer meg fint noen uker, men kun fordi jeg har ferskvarer i kjøleskapet.  Jeg pleier å bestille ca. en gang i måneden, ellers plukker jeg opp i butikken det jeg mangler.  Jeg kjøper på tilbud det jeg mangler hvis jeg ser noe når jeg er innom butikken, men jeg kjøper aldri noe jeg ikke har lyst på kun fordi det er billig.

De som har mye mat hjemme er ikke de som bruker minst på matbudsjett.  Jeg kjøper ikke mer enn jeg bruker.

Anonymkode: 05049...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...