Gå til innhold

Å gi gaver til folk. Jeg sitter ofte med en rar følelse! Du og?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bryr meg ikke om gaver, verken å få eller gi. Har alt for mye ting. Liker å kjøpe det jeg vil ha selv. Bryr meg ikke om verdien når jeg får noe, men prøver å finne noe av passende verdi til de jeg kjøper til og helst at det faller i smak. Ofte kjøper man ting man har lyst på selv og det er gjerne i en annen smak enn den andre har. Lett å bomme. I min familie har vi valgt å slutte å gi gaver til de voksne, vi gir til barna. Jeg liker heller å gi mine foreldre ting når jeg besøker dem ellers i året. Feks ha med kake, blomster, honning. Min søster får arve alt hun vil etter mine barn og det jeg vil bli kvitt. Her om dagen tok hun i mot en lampe som jeg tidligere har fått av henne. Den var ikke min stil lengre. Har tenkt å pakke inn pent brukte leker fra min datter til hennes små. Etter mitt skjønn kan vi pent gi mer f. i pakker. Det blir fort et overflod og mas. Fins mange viktigere ting enn pakker!

Dame, 40.

Anonymkode: b7e66...5ef

Det er jo din mening, for meg er det koselig på julekvelden å se hva andre får, og vite at her er det noen som har tenkt på deg.

Jeg er en menneskekjenner og treffer så og si alltid med gavene, og er veldig varsom på de som mener at det er for mye gaver etc., de får rett og slett gaver som "går i oppløsning og forsvinner", med det mener jeg gaver som:

Spekemat, godteri, vin/brennevin, opplevelser som f.eks. en dag på matkurs/vinkurs/ølkurs/spa, kinobilletter, konsertbilletter. Rett og slett opplevelser eller god mat/drikke - selvfølgelig tilpasset hva jeg vet vedkommende faktisk liker! Her gjelder det å kjenne folk :)

Jeg er så heldig at familien min er takknemlige for gaver også så da blir det bare bra. 

Anonymkode: c91fa...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp det jeg gjør, jeg koser meg med planleggingen, og jeg koser meg med å pakke inn gavene. Jeg synes det bare alt i alt er gørrkoselig! :)

Jeg prøver også å legge merke til sånne ting :) Det blir da ofte midt i blinken også!

Det er noen som er utstyrt med "mer" enn andre, det er noen som takler stress bedre enn andre, jeg er en av dem som man på en måte kan si har blitt allergisk mot stress. Jeg hovner opp i kroppen, klør i hele kroppen og kan t.o.m. tetne til i pusten. Bare av stress! Det er forsåvidt ikke uvanlig, men det er ukjent hos endel mennesker at stress kan gi slike symptomer.

Mitt remedie mot det er å gjøre alt i god tid - og å la kroppen og hodet mitt få bruke akkurat den tiden det tar å bruke det. Jeg har en tilstand som gjør at jeg glemmer lett, og surrer (det kalles "brain fog" på engelsk, hjernetåke altså. Du kan jo tenke deg det), så jeg trenger god tid på ting om det skal være gjennomført.

Jeg er ikke en av dem som 23. desember går inn på "Tilbords" og kjøper den første vasen jeg ser "for syns skyld". Fra min side skal alle gaver jeg gi være gaver med mening. Gaver med omtanke, kjærlighet og godhet bak.

Det klarer ikke jeg å få til om jeg skal raide butikker i desember, da tar stresset overhånd og jeg ender enten opp med å kjøpe mye mer enn jeg hadde behøvd å kjøpe, eller så ender jeg opp med å kjøpe noe som ikke er gjennomtenkt og som jeg egentlig føler at jeg ikke har veldig lyst til å gi. Det blir mer å gi for syns skyld, og da blir gavene verdiløse.

Jeg er vant til å starte med gaver tidlig, mye fordi jeg er glad i håndarbeid og gaver som er hjemmelagde ofte tar tid, men i år gir jeg ikke særlig hjemmelagde ting fordi helsa har vært for dårlig og jeg har vært veldig deprimert en stund. Men jeg vet at jeg trenger den tiden det tar, jeg er kanskje rar og unormal, men jeg tar hensyn til min egen kropp og psyke så det å bruke "halve høsten" er ikke noe jeg har noen problem med dersom det er det som skal til for at jeg får en fin advents- og førjulstid altså :)

Anonymkode: c91fa...18b

Skjønner deg godt. Jeg tåler også stress dårlig.  Ser det godt på blodsukkeret hvis jeg er veldig stressa over litt tid, da blir det vesentlig høyere (har diabetes)

Selv greier jeg ikke å gå i for mange butikker på samme dag. Da blir det ofte bomkjøp eller at jeg ikke greier å kjøpe noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, emilie321 skrev:

Skjønner deg godt. Jeg tåler også stress dårlig.  Ser det godt på blodsukkeret hvis jeg er veldig stressa over litt tid, da blir det vesentlig høyere (har diabetes)

Selv greier jeg ikke å gå i for mange butikker på samme dag. Da blir det ofte bomkjøp eller at jeg ikke greier å kjøpe noe i det hele tatt.

Stress kan slå ut på mange måter, ja. Så best å unngå det dersom man kan :) Jeg kan, og jeg gjør :)

Jeg har endel problemer med kroppen, så det å gå i fysiske butikker midt på dagen i desember er ikke lurt. Jeg er allergisk mot parfyme, hundehår, røyk, mat, ja - lista er faktisk ganske lang. Jo flere folk, jo verre blir jeg og noen ganger blir jeg så svimmel at jeg nesten går i bakken. Så det vil jeg helst unngå.

 

Anonymkode: c91fa...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare for å ha sagt det så gir jeg til krisesenteret også jeg, altså. Hadde jeg hatt helse til det skulle jeg bidratt mer på andre måter også med f.eks. å dele ut mat til andre. Jeg gir også bort mye til veldedighet, og bruktbutikker, så folk kan kjøpe gaver der til en veldig billig penge (5 kr istedet for 200 kroner). Nå skal jeg snart ta en sjau igjen og mange av lekene barna mine har, som de ikke bryr seg om, som de har fått av andre mennesker - de skal vi gi bort til bruktbutikken så folk som har veldig lite får muligheten til å kjøpe gave til jul. 

Jeg er helt enig med deg i at det å gi 10 gaver til barn og sånn bare er tull. Derfor gir jeg og mannen min en opplevelse til barna i år :D Så får de noen små ting ved siden av som f.eks. bok og sokker med morsomme bilder på.

TS

Anonymkode: c91fa...18b

Barnebarna mine er små og de får pakker til å åpne på julekvelden.  Barna mine får gavekort i Meny og hjemmestrikkede ullsokker.  Dette er 5 gaver til sammen.  Det er strikkede gensere til barnebarna, men de får noe i tillegg så pakkene blir ikke kun myke (husker det fra min egen barndom😊).  Dette er 5 gaver.  Jeg skal feire jul sammen med min gamle mor i år og hun får hver jul en kurv fra meg og min søster med noe hun kan spise.  Hun mangler ellers ingenting.  Noen ganger har vi lagt gavekort til pedikyr i kurven.  Jeg kommer til å kjøpe noe til min søster også som takk for at hun er den som tar seg mest av mor.  Muligens juledekorasjon, likør eller opplevelse. 

Det er godt mulig jeg stikker innom en bruktbutikk får småtterier i pakkene til barnebarna.  Jeg rydder med jevne mellomrom og gir på loppemarked eller i bruktbutikker.  Handler også der.  Jeg gir ikke venninner julegaver, men kan finne på å gi noe hvis jeg stikker innom ved juletider.  Gir ikke brødrene mine og ikke barna til søsknene mine, mange av dem er voksne nå og har egne barn som ikke får noe fra meg.  Det ville bare blitt stress å gi en så stor flokk julegaver både tidsmessig og økonomisk.

Anonymkode: 1d878...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnebarna mine er små og de får pakker til å åpne på julekvelden.  Barna mine får gavekort i Meny og hjemmestrikkede ullsokker.  Dette er 5 gaver til sammen.  Det er strikkede gensere til barnebarna, men de får noe i tillegg så pakkene blir ikke kun myke (husker det fra min egen barndom😊).  Dette er 5 gaver.  Jeg skal feire jul sammen med min gamle mor i år og hun får hver jul en kurv fra meg og min søster med noe hun kan spise.  Hun mangler ellers ingenting.  Noen ganger har vi lagt gavekort til pedikyr i kurven.  Jeg kommer til å kjøpe noe til min søster også som takk for at hun er den som tar seg mest av mor.  Muligens juledekorasjon, likør eller opplevelse. 

Det er godt mulig jeg stikker innom en bruktbutikk får småtterier i pakkene til barnebarna.  Jeg rydder med jevne mellomrom og gir på loppemarked eller i bruktbutikker.  Handler også der.  Jeg gir ikke venninner julegaver, men kan finne på å gi noe hvis jeg stikker innom ved juletider.  Gir ikke brødrene mine og ikke barna til søsknene mine, mange av dem er voksne nå og har egne barn som ikke får noe fra meg.  Det ville bare blitt stress å gi en så stor flokk julegaver både tidsmessig og økonomisk.

Anonymkode: 1d878...6aa

Ja, man må vurdere hva man ønsker å gjøre selv :)! Alle finner sin måte å feire jul på ❤️ 

Anonymkode: c91fa...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stress kan slå ut på mange måter, ja. Så best å unngå det dersom man kan :) Jeg kan, og jeg gjør :)

Jeg har endel problemer med kroppen, så det å gå i fysiske butikker midt på dagen i desember er ikke lurt. Jeg er allergisk mot parfyme, hundehår, røyk, mat, ja - lista er faktisk ganske lang. Jo flere folk, jo verre blir jeg og noen ganger blir jeg så svimmel at jeg nesten går i bakken. Så det vil jeg helst unngå.

 

Anonymkode: c91fa...18b

Det er godt å unngå julestresset når det er fyllt med folk ute å skal ut å kjøpe julegaver :) 

Anonymkode: a3a7f...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er godt å unngå julestresset når det er fyllt med folk ute å skal ut å kjøpe julegaver :) 

Anonymkode: a3a7f...59a

Ja, jeg tror egentlig den beste tiden å handle på er å være der akkurat ved åpningstid på en lørdag :P Når alle sover ut etter en lang uke... 

Anonymkode: c91fa...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er godt å unngå julestresset når det er fyllt med folk ute å skal ut å kjøpe julegaver :) 

Anonymkode: a3a7f...59a

Jeg liker å være ute når det er fullt med folk😊

Anonymkode: 1d878...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker å være ute når det er fullt med folk😊

Anonymkode: 1d878...6aa

Da har du sikkert ikke mastcelleproblemer sånn som jeg har :)

Anonymkode: c91fa...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Xtra skrev:

Handler så mye som mulig av julegavene på nett. Levert hjem eller evt. på posten/nærbutikken, kjekt og greit.

Jeg også. Og jeg gjør det i god tid før jul, samtlige gaver må jeg hente på postkontoret eller på kjøpesenteret så vil helst ikke hente gaver langt uti desember. Når halve Norge er ute for å handle og hente pakker ;)

Anonymkode: c91fa...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...