Gå til innhold

Hvordan beregne skatt, uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan beregner jeg skatt? Har gått på aap og kun betalt 2500 kr i skatt hver måned. Nå går jeg over på ufør, hvordan blir skatten da? 

Må jeg betale mye mer i skatt enn ved aap? Har hatt skattetrekk 1 eller hva det heter... på aap... 

Anonymkode: 1c0b4...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tipper det blir sånn ca. det samme. Ingen spesielle forhold mtp. skattetrekk og uføretrygd. Får du tilnærmet samme beløp blir det tilnærmet samme skattetrekk. 

Anonymkode: c8aa9...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan beregner jeg skatt? Har gått på aap og kun betalt 2500 kr i skatt hver måned. Nå går jeg over på ufør, hvordan blir skatten da? 

Må jeg betale mye mer i skatt enn ved aap? Har hatt skattetrekk 1 eller hva det heter... på aap... 

Anonymkode: 1c0b4...f02

om du fører inn opplysningene så ser du hva skatteetaten selv anbefaler på skatteetaten.no

Anonymkode: 8dd5b...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tipper det blir sånn ca. det samme. Ingen spesielle forhold mtp. skattetrekk og uføretrygd. Får du tilnærmet samme beløp blir det tilnærmet samme skattetrekk. 

Anonymkode: c8aa9...efe

Jeg får ikke det. Hadde 16000 før skatt med aap (inkl barnetillegg), på ufør får jeg 25000 før skatt. 

Men trekker de 8000 kr i mnd i skatt på uføre f.eks.?

Anonymkode: 1c0b4...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøvde, og står jeg skal betale 53 000 kr i året i skatt. 

Anonymkode: 1c0b4...f02

Blir vel ca 60.000 i skatt. Men mulig du har noen ekstra fradrag.

Anonymkode: 1a870...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må på et senere tidspunkt endre skattekortet for neste år i forhold til hva du regner med å tjene det året.

Anonymkode: 605db...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som andre her skriver: Hva lønna heter (AAP, ufør, lønn) betyr ingenting. Det er beløpets størrelse som betyr noe. Med høyere lønn skal du betale mer skatt. Siden det kun er en eller to måneder i 2019 dette gjelder for (for deg), kan du bare bruke det gamle skattekortet. For 2020 må du få deg et skattekort som passer til den nye inntekten. Hvis ikke, blir det "baksmell".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke det. Hadde 16000 før skatt med aap (inkl barnetillegg), på ufør får jeg 25000 før skatt. 

Men trekker de 8000 kr i mnd i skatt på uføre f.eks.?

Anonymkode: 1c0b4...f02

Hvorfor får du mer på uføretrygd? Jeg er så redd for å få mindre når jeg skal over på uføretrygd. Tror bla at jeg mister barnetillegget... :(

Anonymkode: 6ccde...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir vel ca 60.000 i skatt. Men mulig du har noen ekstra fradrag.

Anonymkode: 1a870...ba2

Barnehage...

Anonymkode: 1c0b4...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får du mer på uføretrygd? Jeg er så redd for å få mindre når jeg skal over på uføretrygd. Tror bla at jeg mister barnetillegget... :(

Anonymkode: 6ccde...eb4

Du mister ikke barnetillegget med mindre du er gift med en mann som tjener godt

Anonymkode: 1c0b4...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uføretrygd skattelegges som lønn.

Anonymkode: 605db...7b1

Jeg hadde skatteklasse 1 på AAP. Hva har jeg nå da?

Anonymkode: 1c0b4...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må på et senere tidspunkt endre skattekortet for neste år i forhold til hva du regner med å tjene det året.

Anonymkode: 605db...7b1

Ja :)

Anonymkode: 1c0b4...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Det er som andre her skriver: Hva lønna heter (AAP, ufør, lønn) betyr ingenting. Det er beløpets størrelse som betyr noe. Med høyere lønn skal du betale mer skatt. Siden det kun er en eller to måneder i 2019 dette gjelder for (for deg), kan du bare bruke det gamle skattekortet. For 2020 må du få deg et skattekort som passer til den nye inntekten. Hvis ikke, blir det "baksmell".

Ja var det jeg tenkte. Jeg og mannen min blir lignet sammen, jeg får alltid baksmell på rundt 500kr, han får alltid igjen rundt 8000 kroner (før vi gifta oss fikk jeg igjen penger på skatten). Så vi har jo 7500 kroner i året å gå på hvis jeg skatter for lite, men jeg tenkte å ta en telefon og høre med skatteetaten, jeg. Vil helst betale bittelitt for mye hver måned. Sånn 100kr elns.

Anonymkode: 1c0b4...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mister ikke barnetillegget med mindre du er gift med en mann som tjener godt

Anonymkode: 1c0b4...f02

Kuttes ikke barnetillegget til totalsummen overstiger 95% av tidligere lønn?

Anonymkode: 1a870...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får du mer på uføretrygd? Jeg er så redd for å få mindre når jeg skal over på uføretrygd. Tror bla at jeg mister barnetillegget... :(

Anonymkode: 6ccde...eb4

Det er ganske enkelt å regne ut hva du får hvis du finner hva du tjente de fem siste årene før du ble syk. Da finner du de tre årene du tjente best og tar gjennomsnittet av det. Du vil få 66% av dette eller minstesatsen for uføretrygd hvis det blir lavere enn dette. Det er hvis du blir 100% uføretrygdet. Hvis du skal kombinere jobb og gradert uføretrygd regnes det på en litt annen måte hvor stor uføregraden blir (men du vil fortsatt få det samme i uføretrygd per prosent du er ufør). Da ser de på inntekstapet fra før du ble syk og regner det ut fra hva som er normal lønn i det yrket du hadde. Så hvis du har lavere lønn enn før du ble syk vil uføregraden bli litt høyere. Noe info om hvordan du regner det ut og hva du får av tillegg ligger vel på NAV sine sider. Eller så er det helt sikkert mulig å få en foreløpig beregning av dem om du får over minstesatsen, eventuelt hva du får og hva du får av tillegg. Tror at NAV er behjelpelig på dette hvis du ringer dem.

Anonymkode: 605db...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kuttes ikke barnetillegget til totalsummen overstiger 95% av tidligere lønn?

Anonymkode: 1a870...ba2

Nei. De har fastsatt en sum den må overstige, husker ikke helt hva det var. Over 450 000 i året eller noe, litt usikker.

Anonymkode: 1c0b4...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...