Gå til innhold

Psykose får ufortjent mye forståelse og aksept


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De aller, aller færreste har psykose 24/7/365. Men fordi du "har" psykose så har du liksom frikort til å oppføre deg som du vil?

Fordi du har psykosesykdom (som på ingen måte trenger å være gjeldende 24/7 hver dag hele året), så blir du likevel forstått og unnskyldt for oppførselen din. Hva da med alle de timene og dagene i året hvor du IKKE er psykotisk? Men du kan likevel tillate deg å være en drittsekk, eller en som er impulsiv og feks forsøker å komme deg inn på Slottet, fordi du tross alt har en psykosesykdom å skylde på.

Du kan godt rane kiosken på hjørnet fordi du har lyst til det, og bare etterpå skylde på at du er psykotisk.

Anonymkode: aa3c3...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Annamaria

Kjenner ei med psykose 24/7 og skal love deg hun ikke får mye forståelse og aksept. De fleste skygger banen og holder seg unna. Og hun ville aldri ranet en kiosk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ett svært ureflektert åpningsinnlegg. De fleste psykotiske vansmekter i sin egen psyke verden uten å plage andre.

Man får heller ikke særlig aksept av "mannen i gata". Man blir sett på som en ustabil og farlig person. Folk skjønner ikke. Enten er det ta deg sammen, eller bur dem inne.

At det er aksept på ett psykiatriforum er noe annet. 

Anonymkode: 20479...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var ett svært ureflektert åpningsinnlegg. De fleste psykotiske vansmekter i sin egen psyke verden uten å plage andre.

Man får heller ikke særlig aksept av "mannen i gata". Man blir sett på som en ustabil og farlig person. Folk skjønner ikke. Enten er det ta deg sammen, eller bur dem inne.

At det er aksept på ett psykiatriforum er noe annet. 

Anonymkode: 20479...bf1

Nå er psykose så mangt har vi gått lese her den siste tiden. Jeg mener ikke de aller sykeste med psykose 24/7 som vansmekter i sin egen syke verden. Jeg tenker mer på de som går inn og ut, eller som har vrangforestillinger kun på ett eller noen få plan. Du kan helt fint fungere i hverdagen selv om du er overbevist om at naboen din er en alien, eller at jorda er flat. Jeg mener slike som dette som lett kan falle for fristelsen å misbruke diagnosen sin (psykoselidelse) og bruke den som frikort til å oppføre seg ille. For de kan jo bare i ettertid si at jammen jeg har en psykoselidelse, og jeg visste ikke helt hva jeg gjorde.

Anonymkode: aa3c3...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kjenner jeg meg ikke igjen i.  Har vært psykotisk flere ganger og gjort mye rart (aldri noe kriminelt) Jeg har opplevd å bli regelrett filleristet av en av behandlerne mine (mens jeg var innlagt) og det var helt sikkert på sin plass.  Jeg har også fått huden full av kjeft en rekke ganger.   

Ja, når jeg har gjort spesielle ting, så har jeg gjort det fordi jeg har vært psykotisk og jeg har trodd at det har vært de rette tingene å gjøre. Men jeg har da aldri gitt andre skylda for ting jeg har gjort. Men samtidig så er det jo nettopp fordi jeg har vært psykotisk at jeg har gjort disse dumme tingene. Kan ikke si at jeg har opplevd noen som ser det som et frikort til å oppføre seg stygt mot andre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være lurt å ikke trakkasere folk om en ikke ønsker en stygg reaksjon. 

Anonymkode: f6d06...b10

Hva mener du? Jeg har ikke ment å trakassere noen. Jeg mener bare at også folk som har psykoselidelse må ta ansvar, så sant man ikke er psykotisk 24/7/365. For som jeg påpekte så er det ulike former og alvorlighetsgrader av psykoser, og jeg mener absolutt ikke de som er sykest.

Anonymkode: aa3c3...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, emilie321 skrev:

Dette kjenner jeg meg ikke igjen i.  Har vært psykotisk flere ganger og gjort mye rart (aldri noe kriminelt) Jeg har opplevd å bli regelrett filleristet av en av behandlerne mine (mens jeg var innlagt) og det var helt sikkert på sin plass.  Jeg har også fått huden full av kjeft en rekke ganger.   

Ja, når jeg har gjort spesielle ting, så har jeg gjort det fordi jeg har vært psykotisk og jeg har trodd at det har vært de rette tingene å gjøre. Men jeg har da aldri gitt andre skylda for ting jeg har gjort. Men samtidig så er det jo nettopp fordi jeg har vært psykotisk at jeg har gjort disse dumme tingene. Kan ikke si at jeg har opplevd noen som ser det som et frikort til å oppføre seg stygt mot andre.

 

Det er heller ikke tilfeller som det du forteller om jeg mener.

Anonymkode: aa3c3...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier jeg har vært psykotisk opp til flere ganger, har da aldri gjort noe galt eller kriminellt av den grunn. Og fra mitt ståsted er det ikke alle som forstår seg på det åndelige, de ser på det som underlig og rart. Ikke så mye aksept å få bortsett fra psykiatrien selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

De sier jeg har vært psykotisk opp til flere ganger, har da aldri gjort noe galt eller kriminellt av den grunn. Og fra mitt ståsted er det ikke alle som forstår seg på det åndelige, de ser på det som underlig og rart. Ikke så mye aksept å få bortsett fra psykiatrien selv. 

Rart dem ikke fanger og burer inn Lena Ranehag og Lilli Bendriss ...

Anonymkode: aa3c3...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Rart dem ikke fanger og burer inn Lena Ranehag og Lilli Bendriss ...

Anonymkode: aa3c3...a90

De er jo ikke syke, og jeg er i tvil om jeg har sykdom også men det kan være ødeleggende. Derfor tar jeg medisiner for å stoppe det, jeg er nok en svak person som ikke takler evnene mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De aller, aller færreste har psykose 24/7/365. Men fordi du "har" psykose så har du liksom frikort til å oppføre deg som du vil?

Fordi du har psykosesykdom (som på ingen måte trenger å være gjeldende 24/7 hver dag hele året), så blir du likevel forstått og unnskyldt for oppførselen din. Hva da med alle de timene og dagene i året hvor du IKKE er psykotisk? Men du kan likevel tillate deg å være en drittsekk, eller en som er impulsiv og feks forsøker å komme deg inn på Slottet, fordi du tross alt har en psykosesykdom å skylde på.

Du kan godt rane kiosken på hjørnet fordi du har lyst til det, og bare etterpå skylde på at du er psykotisk.

Anonymkode: aa3c3...a90

Nå er du smålig.

Anonymkode: bd1fd...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er du smålig.

Anonymkode: bd1fd...f97

Fordi? 

Fordi du følte deg truffet og dermed ble krenket?

Anonymkode: aa3c3...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi? 

Fordi du følte deg truffet og dermed ble krenket?

Anonymkode: aa3c3...a90

Hvor mange her inne som har psykosediagnose, tror du har gjort innbrudd og slike ting? Hvor mange har oppført seg ufint? Det er ganske harde beskyldninger du kommer med, uten noen som helst saklig grunn.... 

 

Kommer alt du vet om psykose pasienter fra kriminaljournalister? 

Anonymkode: 20479...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi? 

Fordi du følte deg truffet og dermed ble krenket?

Anonymkode: aa3c3...a90

Eh, nei. Jeg er ikke psykotisk.

Anonymkode: bd1fd...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De aller, aller færreste har psykose 24/7/365. Men fordi du "har" psykose så har du liksom frikort til å oppføre deg som du vil?

Fordi du har psykosesykdom (som på ingen måte trenger å være gjeldende 24/7 hver dag hele året), så blir du likevel forstått og unnskyldt for oppførselen din. Hva da med alle de timene og dagene i året hvor du IKKE er psykotisk? Men du kan likevel tillate deg å være en drittsekk, eller en som er impulsiv og feks forsøker å komme deg inn på Slottet, fordi du tross alt har en psykosesykdom å skylde på.

Du kan godt rane kiosken på hjørnet fordi du har lyst til det, og bare etterpå skylde på at du er psykotisk.

Anonymkode: aa3c3...a90

Tror ikke du helt skjønner deg på hva psykose og psykosesymptomer er. Som andre sier her så riktig, så er ikke psykotisk = kriminell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på en psykosepost og møter mange snille og herlige mennesker som er psykotiske. Psykose er ikke ensbetydende med vold, kriminalitet, drittsekk osv. Det er bare noe folk tror. 

Anonymkode: 9a226...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, emilie321 skrev:

Dette kjenner jeg meg ikke igjen i.  Har vært psykotisk flere ganger og gjort mye rart (aldri noe kriminelt) Jeg har opplevd å bli regelrett filleristet av en av behandlerne mine (mens jeg var innlagt) og det var helt sikkert på sin plass.  Jeg har også fått huden full av kjeft en rekke ganger.   

Ja, når jeg har gjort spesielle ting, så har jeg gjort det fordi jeg har vært psykotisk og jeg har trodd at det har vært de rette tingene å gjøre. Men jeg har da aldri gitt andre skylda for ting jeg har gjort. Men samtidig så er det jo nettopp fordi jeg har vært psykotisk at jeg har gjort disse dumme tingene. Kan ikke si at jeg har opplevd noen som ser det som et frikort til å oppføre seg stygt mot andre.

 

Hvilke ting er det du snakker om som du gjorde da du var psykotisk som var rare?

Anonymkode: ab81c...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke ting er det du snakker om som du gjorde da du var psykotisk som var rare?

Anonymkode: ab81c...00c

Ting jeg absolutt ikke ville gjort ellers. Som f.eks hive alt av elektriske ting fordi jeg ble overvåket via disse tingene. Klippe over TV ledningen inn til leiligheten + +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, emilie321 skrev:

Ting jeg absolutt ikke ville gjort ellers. Som f.eks hive alt av elektriske ting fordi jeg ble overvåket via disse tingene. Klippe over TV ledningen inn til leiligheten + +

Er du helt normal ellers når du ikke har disse psykosene? Du får bare sånn akutt psykose og ellers helt normal imellom episodene?

Anonymkode: ab81c...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...