Gå til innhold

Tidligere fastlege og nå åpen om betatthet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært fastlege i 10år. Er ved siden av det utdannet som sykepleier innen biokjemi. Har avsluttet kapittelet som fastlege, grunnet et belastende for meg som er alene med 4 små barn hjemme. Har i min all store hemmelighet pratet litt med en tidligere pasient, en jeg var lege for i ett par år. Vi har virkelig funnet tonen sammen, han er like gammel som meg. Jeg vet grunnreglene for de etiske retningslinjene, og siden jeg ikke lengre jobber som lege - så skal dette være lovlig. Syntes dere dette er helt uakseptabelt? Kjærlighet kan ko oppstå over alt. Gjerne kom med innspill. 

Anonymkode: 3b603...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært fastlege i 10år. Er ved siden av det utdannet som sykepleier innen biokjemi. Har avsluttet kapittelet som fastlege, grunnet et belastende for meg som er alene med 4 små barn hjemme. Har i min all store hemmelighet pratet litt med en tidligere pasient, en jeg var lege for i ett par år. Vi har virkelig funnet tonen sammen, han er like gammel som meg. Jeg vet grunnreglene for de etiske retningslinjene, og siden jeg ikke lengre jobber som lege - så skal dette være lovlig. Syntes dere dette er helt uakseptabelt? Kjærlighet kan ko oppstå over alt. Gjerne kom med innspill. 

Anonymkode: 3b603...7e9

Hvor lenge siden var det du var fastlege for ham? Over hvor mange år? Det handler også noe om hva slags relasjon du hadde med pasienten. Om det var regelmessig oppfølging osv. 

Anonymkode: 198c9...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge siden var det du var fastlege for ham? Over hvor mange år? Det handler også noe om hva slags relasjon du hadde med pasienten. Om det var regelmessig oppfølging osv. 

Anonymkode: 198c9...fc0

Jeg vet jeg var og er taushetsbelagt rundt det området. Vil ikke gå særlig inn i dybden, men jeg vet jo som fastlege at dette overhodet ikke er en situasjon som er akseptert som en nåværende lege. Jeg hadde aldri tillatt meg selv at disse følelsene skulle dukke opp på det daværende tidspunkt. 

Relasjonen min til han var gjerne helt vanlige blodprøver, glukosetest, blodtrykk med jevnlige kontroller. Vi hadde ngenting med hverandre å gjøre da, det kan jeg fastslå. Det er alikavel ikke enkelt for meg som føler eg svikter systemet. Andre som tør å komme med dette? 

Takk for svar!:) 

Anonymkode: 3b603...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet jeg var og er taushetsbelagt rundt det området. Vil ikke gå særlig inn i dybden, men jeg vet jo som fastlege at dette overhodet ikke er en situasjon som er akseptert som en nåværende lege. Jeg hadde aldri tillatt meg selv at disse følelsene skulle dukke opp på det daværende tidspunkt. 

Relasjonen min til han var gjerne helt vanlige blodprøver, glukosetest, blodtrykk med jevnlige kontroller. Vi hadde ngenting med hverandre å gjøre da, det kan jeg fastslå. Det er alikavel ikke enkelt for meg som føler eg svikter systemet. Andre som tør å komme med dette? 

Takk for svar!:) 

Anonymkode: 3b603...7e9

Jeg kan ikke skjønne at du skal ha noen utilbørlig makt over ham bare fordi du har målt blodtrykket hans noen ganger.

Venter vi så lite av en voksen mann, at han ikke selv kan si ja eller nei til en tidligere fastlege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg kan ikke skjønne at du skal ha noen utilbørlig makt over ham bare fordi du har målt blodtrykket hans noen ganger.

Venter vi så lite av en voksen mann, at han ikke selv kan si ja eller nei til en tidligere fastlege?

Jeg er kanskje slem nå, men jeg tror ikke at ts er fastlege/lege. Jeg tror heller det er en pasient som er betatt av legen sin som snur dette rundt for å se hva reaksjonene blir da...

Anonymkode: b418f...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gargamel skrev:

Jeg kan ikke skjønne at du skal ha noen utilbørlig makt over ham bare fordi du har målt blodtrykket hans noen ganger.

Venter vi så lite av en voksen mann, at han ikke selv kan si ja eller nei til en tidligere fastlege?

Det handler ikke om kjønn eller at man ikke kan ta gode valg for seg selv men at relasjonen i utganspunktet er skjev. Når ikke vedkommende vil si hvor lenge det er siden pasient-lege relasjonen opphørte blir jeg litt tvilende til hele saken, fordi det faktisk er av stor betydning.

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet jeg var og er taushetsbelagt rundt det området. Vil ikke gå særlig inn i dybden, men jeg vet jo som fastlege at dette overhodet ikke er en situasjon som er akseptert som en nåværende lege. Jeg hadde aldri tillatt meg selv at disse følelsene skulle dukke opp på det daværende tidspunkt. 

Relasjonen min til han var gjerne helt vanlige blodprøver, glukosetest, blodtrykk med jevnlige kontroller. Vi hadde ngenting med hverandre å gjøre da, det kan jeg fastslå. Det er alikavel ikke enkelt for meg som føler eg svikter systemet. Andre som tør å komme med dette? 

Takk for svar!:) 

Anonymkode: 3b603...7e9

Hvor lenge siden det er relasjonen opphørte er ikke taushetsbelagt. Du må jo nødvendigvis hatt noe med pasienten å gjøre når du er hans fastlege?

Anonymkode: 198c9...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om kjønn eller at man ikke kan ta gode valg for seg selv men at relasjonen i utganspunktet er skjev. Når ikke vedkommende vil si hvor lenge det er siden pasient-lege relasjonen opphørte blir jeg litt tvilende til hele saken, fordi det faktisk er av stor betydning.

 

Hvor lenge siden det er relasjonen opphørte er ikke taushetsbelagt. Du må jo nødvendigvis hatt noe med pasienten å gjøre når du er hans fastlege?

Anonymkode: 198c9...fc0

Vi kan ikke ha noen form for relasjon til hverandre under lege/pasient forholdet. Det er maktmisbruk ovenfor pasienten og med sterke forbuder. Jeg ville neppe ha lagt til grunne for noe som helst vennskap eller annen relasjon til denne mannen under oppholdet. Det er det som skjer i etterkant man kan tvile på seg selv, jeg vet jo dette er feil til tross for små/normale kontroller, men likevel. 

Anonymkode: 3b603...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kanskje slem nå, men jeg tror ikke at ts er fastlege/lege. Jeg tror heller det er en pasient som er betatt av legen sin som snur dette rundt for å se hva reaksjonene blir da...

Anonymkode: b418f...a4d

Haha sånn tenkte jeg også

Anonymkode: a8c82...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om kjønn eller at man ikke kan ta gode valg for seg selv men at relasjonen i utganspunktet er skjev. Når ikke vedkommende vil si hvor lenge det er siden pasient-lege relasjonen opphørte blir jeg litt tvilende til hele saken, fordi det faktisk er av stor betydning.

 

Anonymkode: 198c9...fc0

Er relasjonen skjev?

Jeg skjønner teorien bak reglene, men klarer bare ikke å se noe problem i dette konkrete tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært fastlege i 10år. Er ved siden av det utdannet som sykepleier innen biokjemi. Har avsluttet kapittelet som fastlege, grunnet et belastende for meg som er alene med 4 små barn hjemme. Har i min all store hemmelighet pratet litt med en tidligere pasient, en jeg var lege for i ett par år. Vi har virkelig funnet tonen sammen, han er like gammel som meg. Jeg vet grunnreglene for de etiske retningslinjene, og siden jeg ikke lengre jobber som lege - så skal dette være lovlig. Syntes dere dette er helt uakseptabelt? Kjærlighet kan ko oppstå over alt. Gjerne kom med innspill. 

Anonymkode: 3b603...7e9

1. Hvor gammel er du og hvor gammel er han?

2. Hvor lenge er det siden du sluttet som fastlegen hans?

3.Har du behandlet han for noen psykisk problematikk? 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært fastlege i 10år. Er ved siden av det utdannet som sykepleier innen biokjemi. Har avsluttet kapittelet som fastlege, grunnet et belastende for meg som er alene med 4 små barn hjemme. Har i min all store hemmelighet pratet litt med en tidligere pasient, en jeg var lege for i ett par år. Vi har virkelig funnet tonen sammen, han er like gammel som meg. Jeg vet grunnreglene for de etiske retningslinjene, og siden jeg ikke lengre jobber som lege - så skal dette være lovlig. Syntes dere dette er helt uakseptabelt? Kjærlighet kan ko oppstå over alt. Gjerne kom med innspill. 

Anonymkode: 3b603...7e9

Dette tror jeg ikke noe på.

En ekte lege har nok oversikt over hva som er "lov", og søker ikke svar på et nettforum.

Anonymkode: 6068a...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Gargamel skrev:

Er relasjonen skjev?

Jeg skjønner teorien bak reglene, men klarer bare ikke å se noe problem i dette konkrete tilfellet.

Ja, en relasjon mellom en fastlege og en tidligere pasient kan være (og er i de aller fleste tilfeller) svært skjev. Hvor lenge det er siden pasient-lege-forholdet, samt hva slags form for hjelp pasienten fikk, er derfor av stor betydning.

Anonymkode: 198c9...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan ikke ha noen form for relasjon til hverandre under lege/pasient forholdet. Det er maktmisbruk ovenfor pasienten og med sterke forbuder. Jeg ville neppe ha lagt til grunne for noe som helst vennskap eller annen relasjon til denne mannen under oppholdet. Det er det som skjer i etterkant man kan tvile på seg selv, jeg vet jo dette er feil til tross for små/normale kontroller, men likevel. 

Anonymkode: 3b603...7e9

det er ikke det jeg spør om, jeg spør hva slags fastlege du var for din pasient.

Anonymkode: 198c9...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, en relasjon mellom en fastlege og en tidligere pasient kan være (og er i de aller fleste tilfeller) svært skjev. Hvor lenge det er siden pasient-lege-forholdet, samt hva slags form for hjelp pasienten fikk, er derfor av stor betydning.

Anonymkode: 198c9...fc0

For en fastlege har Rådet for legeetikk tidligere uttalt at det anser det som brudd med de etiske reglene å innlede et seksuelt forhold til en pasient som står på legens liste, uavhengig av hvor mye kontakt det har vært i lege-pasient-relasjonen. Hvor lang tid det bør gå fra et avsluttet lege-pasient-forhold til legen kan tillate seg å innlede et nært vennskaps- eller kjærlighetsforhold, må avhenge av om det kan oppstå et avhengighetsforhold i forhold til hva som var grunnlaget for lege-pasient-kontakten. Dette er hovedregelen. 

I mitt tilfelle var det ingen avhengighetsrelatert ift lege/pasient oppholdet. Jeg hadde han i min liste i nesten 2år. Det viktige er å få med at det ikke oppstod noe som helst romanse mellom oss sa, men det er i ettertid. Det har nå gått 3 gode år siden jeg hadde han som pasient. Jeg fikk høre av kollegaer at det var opp til en selv å vurdere en slik setting. Det er ingen ønskelig situasjon uansett. 

Anonymkode: 3b603...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette tror jeg ikke noe på.

En ekte lege har nok oversikt over hva som er "lov", og søker ikke svar på et nettforum.

Anonymkode: 6068a...357

Vedkommende skriver at hun kjenner retningslinjene og vet at dette ikke er ulovlig. Hun lurer på om det er "uakseptabelt".

Jeg synes altså ikke det, siden jeg ikke ser noen forskjell på å klippe hår og måle blodtrykk. Hvis jeg var pasienten ville det ikke blirr noe "skjevt forhold", så fremt det var snakk om en kvinnelig eks-lege. Hvorfor skulle det blitt det? Hva slags overtak skulle en eks-lege ha?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gargamel skrev:

Vedkommende skriver at hun kjenner retningslinjene og vet at dette ikke er ulovlig. Hun lurer på om det er "uakseptabelt".

Jeg tror fortsatt ikke på det. Er nok "forelsket i fastlegen"-trollet som er på gang igjen.

Anonymkode: 6068a...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror fortsatt ikke på det. Er nok "forelsket i fastlegen"-trollet som er på gang igjen.

Anonymkode: 6068a...357

Hvem vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I mitt tilfelle var det ingen avhengighetsrelatert ift lege/pasient oppholdet. Jeg hadde han i min liste i nesten 2år. Det viktige er å få med at det ikke oppstod noe som helst romanse mellom oss sa, men det er i ettertid. Det har nå gått 3 gode år siden jeg hadde han som pasient. Jeg fikk høre av kollegaer at det var opp til en selv å vurdere en slik setting. Det er ingen ønskelig situasjon uansett. 

Spør igjken jeg:

1. Hvor gammel er du og hvor gammel er han?

2.Har du behandlet han for noen psykisk problematikk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er relasjonen skjev?

Jeg skjønner teorien bak reglene, men klarer bare ikke å se noe problem i dette konkrete tilfellet.

Anonymkode: 3b603...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...