Gå til innhold

Fornøyd ned meg selv og med den oppfølging jeg får.


Villanda

Anbefalte innlegg

Trass medisiner med økt matlyst og påfølgende vektøkning, har jeg greid å gå ned 10 kg. siden en gang i august. Bare 4 igjen til å komme i normal-BMI. Ikke umulig selv om man bruker sånne medisiner!

Har kommet i gang å gå turer igjen.

Og greier å være mer bakoverlent når det gjelder min behandling, selv om det med Lamictalen nok gav meg en slags mistillit. 

Har begynt på Seroquel, som jeg aldri i livet ville ta. Og nå i en del høyere doser enn jeg så for meg i starten. Tar jeg nok, sover jeg bra. Den virker ganske raskt også, nesten like raskt som Imovane. Tar den liksom for å sove nok, men synest jeg er mer avslappa om dagene. Ikke slapp, men stresser ikke sånn med alt jeg ikke rekker å få gjort. 

Og får så god oppfølging. I sommerferien kunne jeg kontakte AAT om det var noe. Nå om jeg skriver "Melding knyttet til timen" får jeg raskt svar, selv om det ikke er så prekært. Ikke i følge meg, men virka som hun tok det ganske alvorlig sist jeg var oppstemt og sov lite.  Tok lite søvn veldig alvorlig. Endra medisin og tilbydde tidligere time enn avtalt, og når jeg takka nei, ble det noen telefonsamtaler.Og sykemelding tilbydde hun og sa jeg var sta da jeg takka nei. Var ikke irritert og utålmodig med pasientene, men overfor en del kollegaer som jeg syntes maste og forstyrra.  Og jeg undra meg over at sykemelding i det hele var tema. Men fint, for da får jeg sikkert om jeg  selv skulle føle jeg trenger det. Fikk mer oppfølging enn jeg syntes jeg trengte, men det gir en trygghet å erfare at man blir tatt på alvor. Da blir jeg kanskje det når jeg svinger ned også.

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var ikke en sykemelding en normal reaksjon? Man skal vel ved symptomer på en depresjon forsøke å være mer aktiv og ved symptomer på mani/hypomani prøve og skjerme seg litt. 

Anonymkode: 75cda...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2019 den 23.25, AnonymBruker skrev:

Var ikke en sykemelding en normal reaksjon? Man skal vel ved symptomer på en depresjon forsøke å være mer aktiv og ved symptomer på mani/hypomani prøve og skjerme seg litt. 

Anonymkode: 75cda...0bb

Jo, du har kanskje rett i det med hypomani og mani, skjerme seg. Tenkte ikke sånn på det. Tenkte bare jeg klarte fungere på jobb på et vis. Men hadde nok takka nei uansett. For min del tror jeg det hadde vært verre å tenke på alt jeg skulle gjort på jobb som ville bli utsatt.

Joda, aktivitet er bra ved depresjonen, men når man knapt orker stelle seg selv, hvordan skal da kunne stelle andre? Når det er tungt å sitte oppreist, når man blir mimikkfattig og ser trist ut hele dagen, når det blir ufattelug slitsomt å kommunisere med andre, det er ikke helt forenlig med min jobb. Vet ikke om det er lurt å gå på jobb og gå på jobb til man bare sitter der, ikke orker noe fysisk, ikke noe konsentrasjonkrevende.. Osv.  Det er da jeg føler jeg trenger sykmelding, for egen del, pasientene, kollegaer, for sikkerheten.

Sett at det var bra å være i aktivitet og gå på jobb med høy feber og kraftig influensa. Selv om du visste det var aldri så bra,  hadde du greid det over tid? Hadde du greid å fungere tilstrekkelig? Sånn jeg føler mangelen på energi. Så fysisk.

Aktivitet er bra, men kommer noen ganger  til et punkt der jeg ikke greier ta meg sammen. Over et år siden det har vært slik nå. I vinter jobba jeg under TMS-behandling, ca 50 prosent. Tror egentlig det skal en del til før jeg ønsker sykmelding. Tror jeg greier ganske lenge å ta meg sammen.

Så jeg er LANGT på vei enig med deg, men bare det, ikke hele veien. 😊

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...